ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در اسلوونی

خرید ملک در اسلوونی

خرید ملک در اسلوونی برای تابعین تمامی کشورهای دنیا امکان پذیر نیست و تابع قوانین خاصی می باشد که متقاضیان باید به آن توجه نمایند. منتهی کسانی که طبق قوانین اجازه داشته باشند ملکی در این کشور خریداری نمایند می توانند در نتیجه آن اقامت اسلوونی را نیز بدست آورند. اسلوونی که به طور رسمی جمهوری اسلوونی خوانده می شود با 20271 کیلومتر مربع مساحت، کشور نسبتا کوچکی به حساب می آید. کشور اسلوونی تنها حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد و با کشورهای مجارستان، اتریش و کرواسی هم مرز و هم سایه است. این کشور که قبلا یکی از ایالت های یوگوسلاوی سابق بود در حال حاضر کشوری مستقل می باشد و پایتخت آن شهر لیوبلیانا است. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، راجع به خرید ملک در اسلوونی و قوانین مربوطه به آن توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • بهترین شهرهای اسلوونی برای خرید ملک کدامند؟
  • هزینه خرید ملک در اسلوونی چقدر است؟
  • آیا می توان خانه خریداری شده در کشور اسلوونی را به اجاره سپرد؟
  • فرایند خرید خانه در اسلوونی چیست؟
  • آیا می توان از طریق خرید املاک، در این کشور اقامت دریافت کرد؟
  • بودجه مورد نیاز برای خرید خانه در این کشور چقدر است؟

قیمت خرید خانه در اسلوونی

با توجه به عوامل مختلفی مثل شهر و منطقه ای که ملک غیرمنقول در آن واقع شده است قیمت آن متفاوت خواهد بود؛ منتهی به طور کلی کشور اسلوونی جزو کشورهایی نیست که قیمت زمین در آن گرانقیمت باشد. اجاره منزل نیز در اسلوونی خیلی بالا نیست و این در حالی است که کشورهایی مثل سوئیس، اتریش، انگلستان، نروژ و غیره چه به لحاظ خرید ملک و چه به لحاظ اجاره فوق العاده گران قیمت هستند. در نمودار زیر نرخ خرید ملک در اسلوونی بیان شده است:

خرید یک متر مربع آپارتمان در اسلوونی

همانطور که مشاهده می شود اسلوونی اگرچه گران قیمت نیست اما در گروه کشورهای ارزان نیز طبقه بندی نمی شود. البته توریست ها به لحاظ نرخ رستوران ها، کافه ها و غیره غالبا اسلوونی را کشور نسبتا ارزان قیمتی می دانند. در جدول زیر نرخ اجاره منزل در اسلوونی طی سال 2022 بیان شده است:

نوع منزلاجاره ماهیانه
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ اسلوونی492.75€ (یورو)
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک اسلوونی386.03€ (یورو)
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ اسلوونی915.85€ (یورو)
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک اسلوونی668.64€ (یورو)

خرید ملک در اسلوونی از سوی خارجی ها

قبل از هر چیز باید به این سوال پاسخ داده شود که “آیا خرید ملک در کشور اسلوونی از سوی خارجی ها ممکن است یا خیر”؟ پاسخ این سوال هم بله است هم خیر چراکه اگرچه خرید ملک در اسلوونی از سوی خارجی ها ممکن است اما تنها مللی می توانند این کار را انجام دهند که کشور رسمی آن ها اجازه خرید ملک را به تابعین کشور اسلوونی داده باشد. این قبیل قوانین اصطلاحا “معامله متقابل” نامیده می شوند؛ یعنی وقتی کشوری اجرای یک امری را منوط به رفتار کشور دیگری می داند. لازم به ذکر است این قانون اسلوونی راجع به خرید ملک غیرمنقول از سال 2003 تصویب شده است. اگر قرار باشد اجازه خرید ملک غیرمنقول در اسلوونی از سوی ایرانی ها بررسی شود باید ابتدائا به این مسئله پرداخت که آیا اسلوونیایی ها اجازه دارند در ایران ملک بخرند؟

بر اساس قانون مربوطه به تملک اموال غیرمنقول اتباع خارجی مصوب سال 1310 “تملک هر نوع زمین به هر میزان به نام اشخاص خارجی مجاز نمی باشد.” به عبارت دیگر مطابق ماده 1 این قانون هر تبعه خارجه مکلف است در ظرف 3 ماه از تاریخ اجرای این قانون صورت املاک مزروعی خود را با تعیین محل و مشخصات به دفتر محکمه بدایت تسلیم کند. در نتیجه در حال حاضر در ایران اشخاص حقیقی خارجی اجازه ندارند صاحب زمینی به نام خود گردند و متقابلا ایرانی ها نیز نخواهند توانست در اسلوونی ملکی خریداری نمایند.

خرید ملک در اسلوونی از سوی خارجی ها

مقایسه خرید ملک در اسلوونی و اتریش

اتریش بر خلاف اسلوونی اجازه خرید املاک را به خارجی ها می دهد منتهی نکته ای که وجود دارد این است که با خرید ملک غیرمنقول نمی توان مجوز اقامت اتریش را به دست آورد هرچند راه خوبی برای درآمدزایی است. به این ترتیب که فرد خارجی می تواند در شهرهای بزرگ اتریش با متری 5031.11€ (یورو) و در شهرهای کوچک با متری 3503.52€ (یورو) آپارتمانی خریداری نماید. وی سپس می تواند آپارتمان خریداری شده را اجاره دهد هر چند نرخ اجاره منزل در اتریش با توجه به محلی که در آن واقع گردیده و مساحت آن متفاوت است. در جدول زیر قیمت اجاره آپارتمان در اتریش بیان شده است:

نوع منزلاجاره ماهیانه
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ اتریش736.22€ (یورو)
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک اتریش577.93€ (یورو)
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ اتریش1335.92€ (یورو)
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک اتریش1028.56€ (یورو)

مقایسه خرید املاک اسلوونی و پرتغال

پرتغال مزیتی که به 2 کشور اسلوونی و اتریش دارد این است که علاوه بر این که خرید ملک توسط خارجی ها را مجاز می داند، بر این اساس به آن ها اجازه اقامت می دهد که اصطلاحا ویزای طلایی (Golden Visa) نامیده می شود. در واقع با خرید ملک در پرتغال به ارزش 350000€ یا 500000€ (یورو) خارجی ها می توانند برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال خود اقامت پرتغال را به دست آورند.

لازم به ذکر است که پرتغال هم عضو شنگن و هم عضوی از اتحادیه اروپا است در نتیجه اخذ اقامت آن مزیت بزرگی به حساب می آید. به علاوه پرتغال کشوری توسعه یافته و زیبا است که مشاغل مختلفی از جمله مهندسی برق، مهندسی نرم افزار، هتلداری و غیره در آن رونق زیادی دارند. زندگی در پرتغال هم نسبتا کم هزینه است؛ به عبارت دیگر هزینه ماهیانه زندگی تک نفره در این کشور بین 550€ تا 800€ (یورو) می باشد.

در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است، اطلاعاتی در خصوص خرید ملک در اسلوونی بیان شد؛ همان طور که مشاهده شد اگرچه قیمت خرید ملک در اسلوونی در مقایسه با برخی کشورهای دیگر اروپایی نسبتا ارزان است اما این کشور در عین حال قانون عمل متقابل را وضع نموده است. یعنی اگر یک شهروند اسلوونی اجازه نداشته باشد در کشوری ملک غیرمنقول بخرد، تبعه آن کشور نیز نمی تواند ملکی در اسلوونی خریداری کند. با وجود این قانون که از سال 2003 در اسلوونی تصویب شده است، ایرانی ها اجازه ندارند ملکی در اسلوونی خریداری کنند و مهاجرت به کشور اسلوونی از این طریق برای آن ها امکان پذیر نیست.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *