ویزای تحصیلی

دانشگاه مرمره استانبول

دانشگاه مرمره استانبول

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دولتی و موسسه آموزش عالی در کشور ترکیه، دانشگاه مرمره استانبول در ترکیه است که پرطرفدار می باشد. این دانشگاه در سال 1883 میلادی با عنوان مکتب عالی تجاریت حمیدیه در یک دبیرستان دخترانه که در نزدیکی شهر استانبول قرار داشت، به تاسیس رسید. شروع فعالیت این دانشگاه در زمینه های کشاورزی، جنگلداری، بازرگانی، صنعت و معدن بود. پس از سال 1982 میلادی دانشگاه مرمره توانست پیشرفت چشمگیری در زمینه های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی به دست آورد. تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه تقریبا 2700 نفر می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نظر دارد در این مقاله به معرفی این دانشگاه بپردازد تا متقاضیان تحصیل در ترکیه بتوانند مناسب ترین تصمیم تحصیلی خود را اتخاذ نمایند.

  • آیا دانشگاه مرمره بهترین دانشگاه ترکیه است؟
  • آیا دانشگاه مرمره به تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران رسیده است؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه چقدر است؟
  • بهترین رشته های تحصیلی در این دانشگاه کدامند؟

درباره دانشگاه مرمره استانبول

دانشگاه مرمره یکی از قدیمی ترین موسسات آموزشی در ترکیه است. دانشکده های این دانشگاه در محله های حیدر پاشا، باغلار باشی، آجی بادام، باغچه لی اولر، آناتولی حصاری و نیشان تاشی قرار دارد. زبان تحصیلی در این دانشگاه علاوه بر زبان های ترکی استانبولی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی، برخی دروس به زبان عربی نیز تدریس می گردد. پردیس های دانشگاه مرمره استانبول در محله های مختلف به شرح زیر واقع شده است. پردیس های واقع در منطقه اروپایی ترکیه عبارتند از:

  • پردیس Bahçelievler
  • پردیس Beyazıt
  • پردیس Nişantaşı
  • پردیس ultanahmet
  • پردیس Tarabya
  • پردیس Şişli

پردیس های واقع در منطقه آسیایی ترکیه عبارتند از:

  • پردیس Acibadem
  • پردیس Anadoluhisarı
  • پردیس Başibbüyük
  • پردیس Göztepe
  • پردیس Haydarpaşa
  • پردیس Kartal Pendik
  • پردیس Bağlarbaşı

برنامه اراسموس در دانشگاه مرمره استانبول وجود دارد و این دانشگاه با دانشگاه های اروپایی توافق نامه های همکاری امضا نموده است. بنابراین ارتباطات بین المللی گسترده تری بین این دانشگاه و سایر دانشگاه های جهانی و اروپایی برقرار است.

رنکینگ دانشگاه مرمره استانبول

دانشگاه مرمره استانبول از لحاظ رتبه بندی و رنکینگ جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. به طوری که در سال 2020 میلادی توانست رتبه 1001 جهانی و 11 ترکیه را بدست آورد. همچنین در سطح جهانی نیز توانست از میان 1000 دانشگاه برگزیده در سطح دنیا، رتبه 801 را به دست آورد. رنکینگ دانشگاه مرمره در سال 2023، 1201 جهانی است. وزارت علوم و بهداشت ایران نیز دانشگاه مرمره را تایید نموده و در فهرست قرار داده است. افراد مشهور و معروفی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که از جمله آنها می توان به رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان و بنیانگذار انجمن انرژی کشور ترکیه و همچنین هنرپیشه های مشهور در این کشور اشاره نمود که توانستند با تحصیلات عالیه از این دانشگاه فارغ التحصیل شوند.

رنکینگ دانشگاه مرمره استانبول

سطح علمی دانشگاه مرمره در سال 2023

در سال 2023 نیز جایگاه علمی دانشگاه مرمره نسبتا خوب است هرچند دانشگاه های بهتری نیز در کشور ترکیه وجود دارند که فارغ التحصیل شدن از آن ها امتیاز بهتری محسوب می شود. از جمله دانشگاه های برتر ترکیه می توان به دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه ازمیر، بغازیچی و غیره اشاره نمود. با این حال دانشگاه مرمره نیز جزو 25 دانشگاه خوب ترکیه محسوب می شود که با وجود نرخ بیکاری 10.1%، فارغ التحصیلان آن شانس خوبی برای پیدا کردن کار خواهند داشت. در جدول ذیل رنکینگ دانشگاه مرمره ترکیه در سال 2023 نشان داده شده است:

نام دانشگاهTimes Higher Education (THE) Ranking 2023U.S. News & World Report Ranking 2023
Marmara University1400 – 1201992

شرایط تحصیل دانشگاه مرمره استانبول

دانشگاه مرمره استانبول نیز مانند سایر دانشگاه‌ها در سطح دنیا، دارای دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی است که در این بخش از مقاله به آن اشاره‌ای خواهیم داشت. در حال حاضر دانشگاه مرمره تعداد 14 دانشکده، 8 مدرسه عالی، 11 انستیتو و درنهایت 30 مرکز تحقیقات و پژوهش را دارا است که در مناطق اروپایی و آسیایی شهر استانبول ترکیه واقع شده‌اند. بالغ بر 70.000 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه 136 رشته تحصیلی را در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دانشجویان ارائه می‌نماید.

دوره‌های تخصصی که در این دانشگاه می‌توان سپری نمود، 20 دوره و در رشته‌های زبان‌های خارجی، تربیت معلم و آموزش کامپیوتر می‌باشد که پس از اتمام دوره‌ها مدارک معتبری اعطا می‌گردد. دانشگاه مرمره استانبول تنها دانشگاه در کشور ترکیه است که دروس تحصیلی در مقاطع مختلف را به چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ترکی استانبولی ارائه می‌نماید. از این رو تحصیل در این دانشگاه می‌تواند بهترین گزینه برای دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در ترکیه تلقی گردد. دانشجویان خارجی که در این دانشگاه به تحصیل می‌پردازند، از 73 کشور مختلف در سطح جهان مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و این نشان می‌دهد دانشگاه مذکور سابقه طولانی در پذیرش دانشجویان خارجی و بین‌المللی دارد.

رشته‌ ها و دانشکده‌ های دانشگاه مرمره استانبول

همان طور که در بخش قبلی گفته شد دانشگاه مرمره استانبول دانشکده ها و مدارس مختلفی دارد که انواع رشته های تحصیلی را ارائه می نمایند. در این بخش تصمیم داریم به معرفی دانشکده ها و رشته های تحصیلی آنها بپردازیم که عبارتند از:

نام دانشکدهرشته های تحصیلی
دانشکده تربیت معلم آتاتورکدبیری رشته های زبان آلمانی، تکنولوژی های رایانه ای و آموزشی، بیولوژی، جغرافیا، علم فنی، فیزیک، زبان فرانسه، آموزش ابتدایی، انگلیسی، شیمی، ریاضی، تاریخ، علوم اجتماعی، زبان ترکی، روانشناسی، زبان و ادبیات ترکی
دانشکده علوم پایه و ادبیاتزبان و ادبیات آلمانی، آرشیوگری، بیولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی و جامعه شناسی
دانشکده حقوقرشته های حقوق
دانشکده هنرهای زیباهنر، سینما و تلویزیون
دانشکده علوم اقتصادی و اداریاقتصاد کار و روابط صنعتی، اکونومتری، انفورماتیک (به زبان آلمانی)، اقتصاد (به زبان انگلیسی)، مدیریت بهره برداری (به زبان انگلیسی) مدیریت عمومی، مالیه، علوم سیاسی و روابط بین الملل (به زبان انگلیسی)
دانشکده الهیاتالهیات، دبیری تعلیمات دینی و علما خلا دوره ابتدایی
دانشکده ارتباطاتروزنامه نگاری، روابط با مردم و شناسایی، رادیو، تلویزیون و سینما
دانشکده مهندسیمهندسی رایانه (به زبان انگلیس)، مهندسی محیط (به زبان انگلیسی) مهندسی صنایع (به زبان انگلیسی)، مهندسی ماشین آلات (به زبان انگلیسی) و مهندسی فلزات
دانشکده آموزشی بهداشتآموزش بهداشت و مدیریت بهداشت
دانشکده آموزشی تکنیکدبیری رایانه و کنترل، دبیری الکتریک، دبیری الکترونیک و مخابره، دبیری انرژی، دبیری پوشاک آماده، دبیری چاپگری، دبیری فلزات، دبیری اتومبیل سازی، دبیری محصولات خاک اره ای، دبیری طرح و ساختمان و دبیری نساجی
دانشکده پزشکیرشته های پزشکی
دانشکده داروسازیرشته های داروسازی
دانشکده دندانپزشکیرشته های دندانپزشکی در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می گردد
مدرسه عالی پرستاریپرستاری
مدرسه عالی بانکداری و بیمهبانکداری، بازار سرمایه و بیمه گری

هزینه تحصیل دانشجویان در دانشگاه مرمره

دانشگاه مرمره همه ساله هم از دانشجویان داخلی و هم از دانشجویان بین المللی اخذ پذیرش می کند. هزینه تحصیل در این دانشگاه ترکیه ای چندان هم گران نیست. مخصوصا زمانیکه شهریه این دانشگاه ترکیه را با سطوح شهریه در دانشگاه های دیگر مقایسه می کنیم. فقط درجریان این امر باشید که شهریه ها به صورت سالیانه از دانشجویان اخذ شده و مقدار شهریه نیز بسته به ملیت دانشجویان متفاوت است. مثلا؛

شهریه دانشجویان ترک و غیر ترک در استانبول

اما علاوه بر این شهریه ها، دانشجویان بین المللی هزینه جانبی دیگری بنام هزینه زندگی در ترکیه نیز دارند. این هزینه هم غالبا به محل اسکان و سبک زندگی هر دانشجوئی بستگی دارد و طیف گسترده ای از هزینه ها را هم شامل می شود. معمولا هزینه زندگی دانشجویان دانشگاه مرمره ماهیانه بین 382$ (دلار) الی 764$ (دلار) می باشد. برای مشاهده و مقایسه درصدی انواع هزینه های زندگی در شهر استانبول به نمودار زیر توجه نمائید:

توزیع هزینه های زندگی در استانبول

خوابگاه های دانشگاه مرمره

خوابگاه Özmen Aktar دانشگاه مرمره استانبول مختص دانشجویان خانم در نظر گرفته شده است. این خوابگاه در حال حاضر 478 دانشجو را در خود جای داده است. امکانات حمام و توالت همراه با آب گرم به صورت شبانه روزی در اختیار و دسترس دانشجویان می باشد. از جمله امکانات این خوابگاه، 3 اتاق مطالعه، یک اتاق مختص استراحت، یک دستگاه لباسشویی، یک نفر به عنوان آرایشگر و در نهایت یک مرکز کامپیوتر و اینترنت برای دانشجویان طراحی گردیده است که موجبات آسایش و راحتی آنان را فراهم می آورند.

همچنین اتاق انتظار مخصوص میهمانان نیز در این خوابگاه وجود دارد. استفاده از تلفن در هر طبقه از این خوابگاه برای دانشجویان امکان پذیر است. استفاده از خوابگاه های دانشجویی می تواند کمک شایانی برای صرفه جویی در هزینه تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی باشد. برای اطلاع از جزئیات هزینه زندگی در ترکیه و شرایط پذیرش در دانشگاه های این کشور و به طور کلی مهاجرت به ترکیه از روش های مختلف، می توانید با مشاوران و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و کسب مشاوره نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *