ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در اوکراین

رشته زمین شناسی در اوکراین

رشته زمین شناسی در اوکراین نه بازار کار خوبی دارد و نه درآمد خوبی؛ پس طبیعی است علاقمندان کمی نسبت به سایر رشته ها داشته باشد. برخلاف کشورهایی مثل فنلاند، ایسلند، آمریکا، سوئد، کانادا، سوئیس، نروژ و غیره، در اوکراین فارغ التحصیل رشته زمین شناسی به سختی می تواند کار پیدا کند. این موضوع دلایل مختلف دارد که از آن جمله می توان به در حال توسعه بودن بودن اوکراین و اقتصاد شعیف این کشور اشاره نمود. اوکراین نه تنها دانشگاه های مطرح زیادی در سطح جهانی ندارد، بلکه برای یکسری رشته ها از جمله زمین شناسی، شیمی و غیره، بازار کار خوب و موقعیت های شغلی زیادی هم ندارد.

نتیجتا حتی اگر فردی دکتری زمین شناسی خود را نیز از یکی از دانشگاه های اوکراین اخذ نماید و نهایتا بخواهد در این کشور به عنوان استاد دانشگاه فعالیت کند، باز هم در قیاس با اساتید دانشگاه ها در کشورهایی مثل نروژ، سوئد، اتریش، آلمان، هلند و غیره درآمد بسیار کم تری دارد. اوکراین همچنین از آن جایی که نه عضو شنگن است نه اتحادیه اروپا، اخذ ویزا یا حتی پاسپورتش مزایای زیادی به دنبال نخواهد داشت. البته کسانی که اوکراین را برای تحصیل انتخاب می نمایند بی شک دلایل خاص خود را دارند که از جمله مهم ترین این دلایل می توان به شهریه کم دانشگاه های دولتی اوکراین هزینه پایین زندگی در این کشور اشاره نمود. مترجمین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص تحصیل در اوکراین در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در اوکراین در سال 2021 چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های اوکراین برای رشته زمین شناسی کدام اند؟
  • هزینه زندگی در اوکراین چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در اوکراین

دانشجویان در اوکراین با 2 هزینه عمده روبرو هستند که عبارت هستند از:

  1. شهریه دانشگاه
  2. هزینه زندگی

شهریه دانشگاه های عمران به موارد ذیل بستگی دارند:

  • نوع دانشگاه
  • رشته انتخابی
  • مقطع تحصیلی

پس هر دانشگاهی با توجه به موارد گفته شده شهریه متفاوتی از دانشجویان رشته های مختلف از جمله زمین شناسی اخذ می نماید. به طور کلی شهریه این رشته را در دانشگاه های اوکراین و در تمامی مقاطع تحصیلی در سال 2021 می توان سالانه بین 1000$ تا 7000$ (دلار آمریکا) دانست. البته رشته هایی مثل پرستاری، پزشکی، دندانپزشکی، مدیریت و غیره، خصوصا در دانشگاه های خصوصی اوکراین شهریه های به مراتب بالاتری هم دارند. البته اگرچه شهریه دانشگاه های اوکراین برای رشته زمین شناسی در قیاس با دانشگاه های آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و غیره کم تر است، اما در این خصوص باید توجه داشت دانشگاه های کشورهای گفته شده هم سطح علمی و رنکینگ جهانی به مراتب بهتری نسبت به دانشگاه ها و کالج های اوکراین دارند.

در ضمن امکان تحصیل رایگان در برخی کشورها حتی در رشته زمین شناسی و حتی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. مثلا در هیچ یک از دانشگاه های دولتی نروژ از دانشجویان شهریه ای اخذ نمی شود، صرف نظر از تابعیتشان و رشته ای که انتخاب می نمایند. به علاوه در کشوری مثل ایسلند که به دلیل جغرافیای آتشفشانی و منحصر به فردش بازار کار خوبی برای زمین شناسان دارد، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه ایلسند (University of Iceland) در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه زندگی در اوکراین هم باید مورد توجه باشد که البته بسیار کم تر از تمامی کشورهای گفته شده است. در نمودار ذیل به منظور بررسی بهتر متوسط هزینه زندگی در اوکراین و ایسلند با هم مقایسه می شود:

مقایسه متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اوکراین و ایسلند

بهترین دانشگاه ها برای رشته زمین شناسی در اوکراین

همان طور که گفته شد عملا بهترین فرصت شغلی که پیش روی زمین شناسان در اوکراین وجود دارد، تدریس در دانشگاه ها مدارس این کشور است که مستلزم ارائه مدرک دکتری است. همچنین باید توجه داشت مدرک دکتری دانشگاه های ممتاز اوکراین به مراتب شانس کاریابی بالاتری برای افراد به همراه می آورند. از جمله بهترین دانشگاه های سال 2021 به منظور تحصیل در رشته زمین شناسی در اوکراین می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

رتبه در رنکینگ ملی در سال 2021بهترین دانشگاه های اوکراین برای رشته زمین شناسیشهری که دانشگاه در آن واقع گردیده است
1National Technical University of Ukraine Kyiv Polytechnic InstituteKyiv
2Taras Shevchenko National University of KyivKyiv
3National University of Kyiv-Mohyla AcademyKyiv
4Ivan Franko National University of LvivLviv
5Sumy State UniversitySumy

بهترین دانشگاه ها برای رشته زمین شناسی در اوکراین

البته به منظور اخذ پذیرش از رشته زمین شناسی در اوکراین باید به مواردی توجه شود که مهم ترین آن ها به شرح ذیل اند:

  • داشتن دیپلم 12 ساله ریاضی یا تجربی در صورتی که فرد می خواهد در مقطع کارشناسی تحصیل کند.
  • تسلط به زبان اوکراینی در صورتی که فرد می خواهد دوره کارشناسی را در یکی از دانشگاه های دولتی این کشور سپری کند.
  • داشتن مدرک کارشناسی زمین شناسی، در صورتی که دانشجو علاقمند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته است.
  • ارائه مدرک زبان با توجه به حداقل های در نظر گرفته شده از سوی دانشگاه که معمولا برای مقطع کارشناسی ارشد این رشته آیلتس 6 تا 6.5 (با توجه به قوانین دانشگاه) می باشد.

ویزای تحصیلی کشور اوکراین

به جهت به دست آوردن ویزای تحصیلی اوکراین لازم است فرد مدارکی از جمله نامه پذیرش قطعی از دانشگاه، تمکن مالی، رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه، مدرک زبان، پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی که در 6 ماه گذشته گرفته شده باشد و در آن صورت فرد به وضوح مشخص بوده و مشابه حال حاضر وی باشد، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، تهیه محل اقامتی در اوکراین و غیره را به سفارت این کشور تقدیم نماید.لازم به ذکر است اگرچه تعداد مشاغل مرتبط با زمین شناسی در اوکراین بسیار محدودند اما درآمد زمین شناسان در این کشور نسبتا خوب است و ماهانه به طور میانگین 37300UAH (هریونی اوکراین) می باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته زمین شناسی در اوکراین، مجارستان، کانادا و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *