مهاجرت

تولد در مالتا

تولد در مالتا

سوال رایج بین افراد خواهان تولد در مالتا این است که آیا تولد در خاک مالتا از والدین خارجی، امکان اخذ شهروندی را برای نوزاد به همراه دارد؟ در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به این موضوع پرداخته می شود. همانطور که می دانید، تولد در حالت کلی یکی از راه های کسب تابعیت یا مهاجرت است که البته در هر کشور، تابع شرایط و ضوابط خاص آن کشور می باشد و مطابق قواعد حقوق بین الملل خصوصی، نظام اعطای تابعیت کشورها یا بر اساس سیستم خون است و یا سیستم خاک.

سیستم اعطای تابعیت در مالتا

واژه تابعیت تعریفی از رابطه سیاسی و معنوی می باشد که فردی را به دولت آن کشور مرتبط می سازد. در دنیای امروزه هر شخص می بایست تابعیت مختص به خود را نیز داشته باشد و این اصل از نظر عقل و منطق نیز واضح است. به محض تولد فرزند تابعیت دولت به وی تحمیل می گردد. سیستم اعطای تابعیت در مالتا بیشتر مطابق سیستم خون است اما به طور کلی در کشورهای دنیا به 2 طریق امکان پذیر است که عبارتند از:

  • سیستم خون
  • سیستم خاک

سیستم خون یا خاک در قوانین تولد در مالتا

سیستم خون یعنی هر فردی که به دنیا می آید، صرفا تابع تابعیت والدین خود می باشد و سیستم خاک یعنی تابع سرزمینی باشد که در آن به دنیا می آید. نظام حقوقی اعطای تابعیت در عمده کشورهای دنیا مبتنی بر سیستم خون است یعنی یک کودک تازه به دنیا آمده، به طور مثال هنگامی تابعیت بریتانیا را به دست می آورد که حداقل یکی از والدین او تابعیت بریتانیایی داشته باشد.

در برخی دیگر از کشورهای دنیا که تعداد کمتری هستند، نظام حقوقی اعطای تابعیت، مبتنی بر سیستم خاک است بر این اساس، کودک به صرف تولد در خاک کشوری و با قطع نظر از تابعیت والدینش، واجد دریافت تابعیت آن کشور می باشد. گرچه می تواند تابعیت والدینش را انتخاب کرده و شهروندی کشور متبوع آنان را بدست آورد. سیستم خاک معمولا در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی مانند کانادا، آمریکا، برزیل و غیره برقرار است. اما کشورهای اروپایی از جمله مالتا تابع سیستم خون می باشند.

سیستم خون یا خاک در قوانین تولد در مالتا

زندگی در کشور مالتا در 2021

مالتا یا مالت، جزیره ای بسیار کوچک در دریای میترانه و نزدیکی سواحل جنوبی ایتالیا است. این کشور در واقع متشکل از چند جزیره مسکونی و غیر مسکونی است. این کشور کوچک، کمتر از نیم میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن والتا می باشد. مالتا گرچه مساحت بزرگی ندارد ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، تاریخ پر فراز و فرودی داشته و دائما بین قدرت های زمان دست به دست می شده، است. این کشور پس از سال 2000 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و سپس با پذیرش معاهده مشترک اروپایی به حوزه منطقه شنگن پیوست.

عمده اقتصاد این کشور بر پایه تجارت و توریسم برقرار است و توانسته از این راه درآمد قابل توجهی بدست آورد. این کشور هم اکنون یکی از مقاصد مهم سرمایه گذاری در دنیا است که بیشتر این سرمایه گذاری ها هم در بخش املاک انجام می شود. بطور کلی مالتا توانسته است در یک دهه اخیر جایگاه ویژه ای را در سطح جهانی برای خود دست و پا کند و به رشد خیره کننده ای در سطوح اقتصادی و اجتماعی دست یابد. مخصوصا شاخص سطح کیفی زندگی در این کشور به شدت رشد کرده است.

قوانین تولد در مالتا

از آن جا که تولد، یکی از راه های مهاجرت و کسب اقامت و نهایتا تابعیت یک کشور خارجی است، ممکن است برخی تصور کنند که با تولد فرزندشان در کشور مالتا می توانند، ضمن به دست آوردن تابعیت آن کشور برای فرزندشان متعاقبا خود و سایر اعضای خانواده نیز این امکان را کسب نمایند. بر طبق قانون، افرادی که از 21 سپتامبر 1964 تا 1 اگوست 1989 در خاک این کشور به دنیا آمده اند، به طور خودکار تابعیت آن را به دست می آورند مگر آن که پدر وی به عنوان دیپلمات در آن کشور بوده و از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده باشد.

افرادی که از اول اگوست 1989 در کشور مالتا به دنیا آمده اند، تنها در صورتی که یکی از والدینش در زمان تولد او شهروند مالتا بوده باشند می تواند تابعیت این کشور را به دست آورد. فردی که در روز اول اگوست 1984 و یا بعد از آن در خارج کشور مالتا به دنیا آمده باشد اگر یکی از والدینش تابعیت مالتا را داشته باشد و آن تابعیت را صرفا به سبب تولد در مالتا بدست آورده بوده است، آن فرزند نیز شهروند مالتا محسوب می گردد. بنابراین روشن است که نظام اعطای تابعیت این کشور سابقا مبتنی بر سیستم خاک بود ولی الان حدود 30 سال است که دیگر مبتنی بر سیستم خون است و بنابراین به صرف تولد یک کودک در خاک آن کشور، شهروندی آن کشور را به دست نمی آورد. تولد در مالتا بر اساس قانون منجر به دریافت پاسپورت این کشور می شود.

سایر طرق مهاجرت به مالتا

کسانی که خواستار اخذ شهروندی مالتا هستند می توانند به خواست خود برسند ولی از طرق دیگری مانند خرید ملک و سرمایه گذاری در مالتا و یا با ویزاهای کم هزینه تر مانند ویزای تحصیل در مالتا یا ویزای کار در مالتا. البته ایرانی ها و شهروندان افغانستان و کره شمالی امکان اخذ تابعیت مالتا را ندارند و صرفا می توانند اقامت دائم این کشور را بدست آورند. علاقمندان به کسب اطلاعاتی بیشتر و دقیق تر می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

4.9/5 - (17 امتیاز)

12 دیدگاه برای “تولد در مالتا

  1. خسروى گفت:

    سپاس فراوان

  2. عادل گفت:

    سلام و درود ممنون از مطالب خوبتون لطفا در مورد تابعیت مالتا از راه های دیگه هم توضیح بدین؟؟؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله ما رو در این خصوص مطالعه فرمائید

  3. ترانه گفت:

    سلام و مرسی از اطلاعات بسیار خوب سایتتون من مقاله کانادا را خوندم به نظرم چون سیستم خاک هست کشور کانادا بهتر از مالتا باشه

  4. نیما گفت:

    برای تولد کانادا بهتره

  5. amir abbas گفت:

    با تشکر از مطلب مفیدتون میخواستم بدونم از راه های دیگه هم میشه اقامت این کشورو بدست اورد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اقامت این کشور میشه راه های اقامت این کشور رو مطالعه فرمایید

  6. صبا صابری گفت:

    سلام و خسته نباشید

    امکانش هست تحصیل در مالتا توضیح دهید که چه شرایطی لازم است؟ آیا شما خدماتی برای ویزای تحصیلی در مالتا ارائه می دهید؟
    ممنون از سایت و مطالب خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  7. diana گفت:

    ba salam az site khoobetoon mamnoon misham soAle bandaro pasokh bedid، az shahrvandane jaded chegoone maliat daryaft mikonand?

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  8. رسایی گفت:

    اطلاعات جامعی بود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *