ویزای تحصیلی

رشته اقتصاد در گرجستان

رشته اقتصاد در گرجستان

در سال های اخیر عده زیادی از ایرانیان تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی خارج از کشور می گیرند. مهاجرت تحصیلی از طریق اخذ پذیرش در رشته اقتصاد در گرجستان امکان پذیر بوده و امن ترین و آسان ترین روش مهاجرت به این کشور می باشد. به دلایل متعددی از جمله مسافت نزدیک گرجستان تا ایران، امکان اشتغال هم زمان و پس از اتمام تحصیل، اخذ اقامت کاری گرجستان پس از فارغ التحصیلی و هم چنین ارزان بودن تحصیل در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی، به گزینه ای پر طرفدار در میان ایرانیان تبدیل شده است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده است به بررسی مهاجرت تحصیلی به گرجستان از زوایای مختلف پرداخته ایم.

معرفی شرایط اقتصادی در گرجستان

گرجستان کشوری است که در آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته و پایتخت آن شهر تفلیس می باشد که بزرگترین شهر آن نیز محسوب می گردد. زبان رسمی این کشور زبان گرجی بوده و واحد پول آن، لاری گرجستان می باشد. با توجه به موقعیت جغرافیایی گرجستان و دسترسی به آب های آزاد، آب و هوای ایده آل، معادن و کشاورزی گسترده و هم چنین جاذبه های توریستی گوناگون، پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یکی از ثروتمند ترین کشورهای این حوزه به شمار می رفت. اما پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 و جنگ های پس از آن، اقتصاد این کشور به شدت با رکود و فروپاشی مواجه شد. با این وجود، گرستان با در پیش گرفتن سیاست هایی برای بهبود رکود اقتصادی، هم اکنون توانسته اقتصاد خود را گسترش داده و از اقتصادی پیشرفته و نوین برخوردار گردد.

نمودار تغییرات میزان تولید ناخالص داخلی گرجستان

دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در گرجستان

در کنار پیشرفت های اقتصادی که گرجستان تجربه کرده است، سطح علمی این کشور نیز مراحل پیشرفت را با سرعت بالایی طی کرده است. تحصیل در گرجستان در سال های اخیر متقاضیان ایرانی زیادی داشته و یکی از اهداف دانشگاه گرجستان (The University of Georgia) ارائه آموزش بدون مرز و فراهم ساختن جامعه ای دموکراتیک و در بر دارنده فعالیت های اجتماعی و دستاوردهای علمی بر پایه سخت کوشی و صداقت است. این دانشگاه دانشکده های گوناکونی از جمله اقتصاد، تجارت و مدیریت را در بر گرفته و متقاضیان می توانند در رشته های گوناگونی اقدام به اخذ پذیرش از این دانشگاه نمایند. هم چنین از موسسات آموزشی مطرح در این کشور می توان به مدرسه بین المللی اقتصاد در تفلیس (ISET) اشاره نمود که شیوه آموزشی آن ها برگرفته از ایالات متحده می باشد. سایر دانشگاه های ارائه دهنده رشته اقتصاد در این کشور عبارتند از:

  • Iakob Gogebashvili Telavi State University
  • International Black Sea University
  • Gori State Teaching University
  • Kutaisi University
  • Batumi Shota Rustaveli State University
  • Teaching University Geomedi
  • David Aghmashenebeli University of Georgia
  • Saint Andrews Georgian University

گرایشات و دروس رشته اقتصاد در گرجستان

دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور گرجستان در کنار برخورداری از آموزش با کیفیت و اعتبار بالا، رشته های گوناگون و گرایشات مختلف را به دانشجویان خود ارائه می دهند که این یکی دیگر از مزایای مهاجرت تحصیلی به گرجستان است. از گرایشات حوزه اقتصاد در مقطع کارشناسی می توان به اقتصاد، اقتصاد و تجارت و اقتصاد سنجی اشاره نمود. هم چنین در مقطع کارشناسی ارشد نیز علاوه بر اقتصاد، گرایشاتی از جمله اقتصاد و تجارت و اقتصاد و مدیریت و فلسفه نیز ارائه می گردند. رشته اقتصاد در مقطع دکتری نیز در گرایشات اقتصاد و اقتصاد و مدیریت نیز تدریس می گردد. از دروس اصلی در رشته اقتصاد در این کشور می توان به اقتصاد خرد و کلان، روابط اقتصادی بین الملل، اقتصاد سنجی، ریاضیات و اقتصاد و سیاست و اقتصاد اشاره نمود. در جدول زیر دروس این رشته را به طور جزئی تر مورد بررسی قرار داده ایم:

برنامه درسی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی
سال اولسال دومسال سومسال چهارم
تئوری احتمالاتزبان انگلیسی 1 و 2اقتصاد سنجی 1 و 2ریاضیات برای اقتصاددانان 1 و 2گسترش اقتصاداقتصاد سیاسیپول و بانکداریتاریخ اندیشه های اقتصادی
اصول اقتصاد خرد و کلاناصول حسابداریاقتصاد خرد 1 و 2تاریخ اقتصاداقتصاد کارسیستم اقتصادی تطبیقیتحلیل سود و زیانپیش بینی در اقتصاد
آمار در اقتصادجبر 1 و 2اقتصاد کلان 1 و 2زبان انگلیسی 3تجارت بین المللیارگان های صنعتی و استراتژی های رقابتیکارورزیپروژه تحقیقاتی

گرایشات و دروس رشته اقتصاد در گرجستان

فرصت های شغلی رشته اقتصاد در گرجستان

به طور کلی از مزایای مهاجرت تحصیلی، امکان ادامه اقامت پس از اتمام تحصیل در صورت یافتن شغل می باشد. دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته اقتصاد در گرجستان می توانند پس از اتمام تحصیل خود در بخش های گوناگونی مشغول به کار شده و یا حتی به تحصیل خود در مقاطع بالاتر در این کشور یا سایر کشورها ادامه دهند. از مشاغل رایج برای فارغ التحصیلان رشته زیر شاخه اقتصاد در گرجستان، می توان به موارد متعددی از جمله اقتصاد دان، تحلیل گر مالی و تحلیل گر اقتصادی اشاره نمود. بسیاری از شرکت های معتبر نیز اقدام به جذب کارآموز و اقتصاددان های کم تجربه می کنند که خود فرصت بزرگی برای پیشرفت می باشد. به طور کلی، درآمد ماهیانه یک اقتصاد دان در گرجستان، برابر با 126267GEL (لاری گرجستان) در سال می باشد که بازه آن بین 89247GEL و 160410GEL (لاری گرجستان) می تواند متغیر است.

شرایط تحصیل در گرجستان

همانند سایر کشورهای جهان، برای تحصیل در گرجستان نیز متقاضیان به اخذ ویزای تحصیلی و پذیرش تحصیلی از دانشگاه و یا موسسه آموزشی مورد نظر خود نیاز خواهند داشت. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور گرجستان، فرد باید مدارکی از جمله ریز نمرات دوره تحصیلی قبل، مدرک زبان، بیمه سلامت، گواهی تمکن مالی، تست HIV منفی، انگیزه نامه و درخواست اخذ پذیرش را به دانشگاه مورد نظر خود ارسال نماید. در صورت اخذ پذیرش، فرد بایستی با در دست داشتن مدارکی از جمله پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه، عکس پاسپورتی، گواهی سلامت و عدم سو پیشینه، گواهی تمکن مالی و نامه اخذ پذیرش از یک مرکز تحصیلی در گرجستان، به کنسولگری این کشور مراجعه کرده و مراحل اخذ ویزای تحصیلی این کشور را انجامد دهد. متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، با وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *