ویترین

ثبت موسسه در مرکزی

ثبت موسسه در مرکزی

ثبت موسسه در مرکزی می تواند به انجام امور غیر تجاری در این استان مثل پرداختن به موضوعات آموزشی، فرهنگی، هنری، ادبی و غیره منجر گردد. در واقع وجه تمایز اصلی موسسه و شرکت در این استان همین توجه به موضوعات متفاوت این دو ساختار می باشد. اما موسسه و شرکت از این نظر با هم مشابه هستند که هر دوی آنها پس از ثبت به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل در نظر گرفته می شود که دارای یکسری تعهدات و یکسری مزایا می باشد.

مثلا موسسه پس از ثبت در استان مرکزی به عنوان مودی مالیاتی محسوب شده و ملزم به اخذ کد اقتصادی و مشمول پرداخت مالیات بوده و از طرف دیگر همین موسسه از امتیازاتی مثل اخذ کارت بازرگانی، تسهیلات بانکی و مشوق های مالیاتی نیز برخوردار است. در جهت تکمیل اطلاعات خود در هر باب از موضوع سرمایه گذاری در ایران و یا کشورهای خارجی می توانید از دانش و تجربه چندین ساله مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

انواع موسسه غیرتجاری در مرکزی

عزیزان عنایت داشته باشند که بین شرکت و موسسه مرزی وجود دارد و این مرز همان موضوع عملکرد آنهاست. در واقع شرکتها تشکیلاتی برای انجام امور یا موضوعات تجاری بوده اما موسسات تشکیلاتی برای انجام امور غیرتجاری محسوب می شوند. اما امور غیرتجاری که در قانون نیز بدان اشاره شده اموری مثل فعالیت های فرهنگی، علمی، هنری، امور خیریه و غیره می باشند. اما ممکن است هدف از تاسیس موسسات باهمدیگر متفاوت باشد مثلا هدف جلب منافع یا عدم جلب منافع باشد و بر همین اساس نیز دو نوع موسسه امکان تاسیس در مرکزی را دارد:

انواع موسسه غیرتجاری در مرکزی

از جمله موسسات نوع غیر انتفاعی می توان به موسسات خیریه، موسسات کمک به ایتام، موسسات کمک به بیماران نیازمند و غیره اشاره کرد و از جمله نوع انتفاعی موسسات نیز می توان به موسسات مشاوره حقوقی یا فنی، آموزشگاه های زبان، کانون های علمی و فرهنگی اشاره کرد. لازم است بدانید که به هنگام ثبت دو موسسه فوق نیز وصول مجوز لازم اصل مهمی محسوب می شود که شرایط اخذ آن به صورت زیر می باشد:

  • برای ثبت موسسه انتفاعی: اخذ مجوز از ادارات دولتی امری الزامی است.
  • برای ثبت موسسه غیر انتفاعی: اخذ استعلام از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی ضروری است.

ساختار ثبت موسسه غیر تجاری در مرکزی

موسسات غیر تجاری از جهات زیادی شبیه شرکت های با مسئولیت محدود می باشند که یکی از این جنبه ها ساختار تشکیلاتی آنهاست. چراکه در موسسات غیر تجاری نیز نیازی به گزینش افرادی به عنوان بازرس یا بازرسین وجود ندارد. اما موسسه غیر تجاری در مرکزی نیز دارای ارکان خاص خود شامل مجمع عمومی عادی و فوق العاده و هیئت مدیره می باشد. در واقع همه کاره و عالی ترین تصمیم ساز موسسه، مجمع عمومی عادی است.

ساختار ثبت موسسه غیر تجاری در مرکزی

همین مجمع می باشد که موظف به تعیین هیات مدیره موسسه، رسیدگی به گزارشات و ترازنامه مالی موسسه، تعیین خط مشی های موسسه و تایید طرح تقسیم منافع و غیره است. اما در مقابل اهم وظیفه مجمع عمومی فوق العاده که در مواقع اضطراری و بنا به درخواست هیئت مدیره موسسه هر چند وقت یکبار تشکیل می شود، اعمال تغییرات در اساسنامه می باشد. نهایتا وظایف اجرایی موسسه برعهده هیئت مدیره بوده و شامل موارد ذیل است:

  • تاسیس موسسه
  • تاسیس شعب
  • خرید تجهیزات لازم
  • تنظیم و ارائه بودجه
  • انجام تصمیمات مجمع عمومی موسسه
  • رسیدگی به واریزی حقوق
  • رسیدگی به امور مالی موسسه

اصول موسسات غیر تجاری در مرکزی

مقررات قانونی برای تشکیل موسسه در استان مرکزی را میتوان در قالب یک مدل سه وجهی مشاهده کرد که وجه اول مربوط به مقررات تشکیل موسسه، وجه دوم مربوط به مدیریت و وجه سوم نیز مربوط به انحلال و تسویه موسسه می باشد. در ابتداء نیز قصد داریم به اصول و مقررات مربوط به تشکیل موسسه غیر تجاری در مرکزی بپردازیم که حداکثر شباهت را با اصول شرکت با مسئولیت محدود دارد و به قرار زیر می باشد:

اصول موسسه غیرتجاری در مرکزی

متقاضیان محترم همچنین بایستی این نکته را هم مدنظر خود قرار دهند که انتقال سهم الشرکه در موسسات غیر تجاری مشروط بوده و به گرفتن رضایت حداکثر اعضا و نیز تنظیم سند رسمی بستگی دارد. اما مقررات مربوط به مدیریت موسسه غیر تجاری نیز به شکلی است که مجامع عمومی عادی و فوق العاده در نقش تصمیم گیرنده نهایی و هیات مدیران موسسه نیز در نقش اجرایی موسسه ظاهر می شوند. هر یک از ارکان مذکور در قالب موسسه وظایف و مسئولیت هایی دارند که در مطالب قبلی بدانها اشاره شد. نهایتا مقررات مربوط به انحلال و تسویه موسسه نیز مطرح است که قانون آنرا در دو وضعیت زیر مجاز می داند:

  • با رای مجمع عمومی عادی
  • با رای دادگاه مبنی بر انحلال موسسه

فرآیند ثبت موسسه در مرکزی چیست؟

قبل از آغاز پروسه ثبت موسسه غیر تجاری در مرکزی ضروری است که متقاضیان به جمع آوری اسناد و مدارک مهمی اقدام کنند. مدارکی که معمولا به صورت فرم آماده در اختیار متقاضیان قرار داشته و فقط آنها این مدارک را تکمیل می کنند. این مدارک شامل اساسنامه موسسه تکمیلی و امضاء شده توسط کلیه اعضاء در 2 نسخه، تقاضانامه تکمیلی در 2 نسخه و نهایتا صورتجلسات مجمع عمومی با امضای کلیه اعضاء در 2 نسخه می باشد. اقدام بعدی متقاضیان اخذ مجوز ثبت از نهادهای مربوطه به صورت زیر می باشد:

اخذ مجوز جهت ثبت موسسه در مرکزی

با این توضیح، اکنون با مراحل ثبت موسسه در مرکزی سرو کار داریم. مراحلی که تقریبا آنلاین انجام شده و مستلزم طی سه مرحله کلی است. مرحله اول یعنی مرحله دریافت تاییدیه آنلاین از طریق تهیه مدارک، ثبت اطلاعات درخواستی، انتخاب نام موسسه غیرتجاری و تایید مندرجات در قالب سامانه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری است. مرحله دوم از این کار فرستادن مدارک تکمیلی به دفتر اداره ثبت شرکت ها جهت انجام فرآیند ثبت نهایی و در نهایت دریافت آگهی ثبت و مرحله سوم نیز درج آگهی ثبت موسسه در روزنامه رسمی است. گزینه های مختلفی برای ثبت شرکت یا موسسه در اروپا نیز مطرح است و هموطنان متقاضی اخذ اقامت اروپا با ثبت شرکت برای ارزیابی شرایط خود می توانند با مراجعه به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به مشاوره های حرفه ای در اینباره دست یابند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *