ویزای تحصیلی

رشته فارماکولوژی در فرانسه

رشته فارماکولوژی در فرانسه

رشته فارماکولوژی در فرانسه از رشته های محبوب، پر متقاضی و جذاب اما کمی هم سخت می باشد در سالهای اخیر متقاضیان بسیاری داشته است. سخت از این نظر که اولا برای تحصیل در این رشته متقاضیان نیازمند دانش زبان فرانسه و نیز مدرک دیپلم متوسطه با معدل کل بالا و نمرات عالی در دروس PCM می باشند. ثانیا شرط ورود به دانشکده داروسازی و تحصیل رسمی این رشته در فرانسه قبولی در آزمون سال اول می باشد. پس از آن دانشجو وارد سال دوم از سیکل اول تحصیلات خود شده و پس از طی مدت حدود 6 سال و قبولی در آزمون اینترنات Internat به مدرک تخصص داروسازی یا Pharm D می رسد. در ادامه تیم کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را با شرایط کلی تحصیل و کار در رشته فارماکولوژی یا داروسازی در فرانسه آشنا می کنند.

شرایط تحصیل رشته فارماکولوژی در فرانسه

یکی از رشته های جذاب برای ادامه تحصیل در کشور فرانسه، رشته فارماکولوژی است. معمولا دانشجویان بین المللی این رشته را در مدت 6 یا 9 سال به اتمام رسانده و مدرک دکتری داروسازی یا diplome d’état de Docteur en Pharmacie خود را از دانشگاه های معتبر داروسازی این کشور اخذ می کنند. اما برای تحصیل در این رشته متقاضیان ابتداء بایستی با ساختار کورس فارماکولوژی در فرانسه آشنا شوند. کل ساختار کورس مذکور 3 سیکلی بوده و از قرار ذیل می باشد:

ساختار کورس رشته فارماکولوژی در فرانسه

همان طوری که در نمودار فوق نیز مشاهده می شود سیکل اول شامل سال اول و دوم تحصیل رشته فارماکولوژی در فرانسه است. متقاضیان در سال اول تحصیلی پس از تحصیل دروس پایه مثل بیولوژی، شیمی، فیزیولوژی، ریاضیات و فیزیک خود را برای آزمون ورود به سال دوم آماده می کنند. در سال دوم نیز آنها علاوه بر آموزش دروس تئوریک همچنین 6 هفته ای را در داروخانه عمومی می گذرانند. سیکل دوم از این رشته شامل سال های سوم و چهارم بوده و در اینجا نیز تاکید بیشتر بر روی دروس کاربردی و بالینی است. نهایتا در سال پنجم و ششم (سیکل سوم) دانشجویان برای گذراندن دوره کارورزی خود در بیمارستان ها یا صنایع داروسازی کار می کنند. نهایتا پس از قبولی در آزمون پایان دوره به مدرک Pharm D دست می یابند. عزیزان جهت اطلاع از برترین دانشگاه های داروسازی فرانسه می توانند به نمودار زیر مراجعه نمایند:

برترین دانشگاه های داروسازی فرانسه

مدارک جهت اخذ پذیرش در رشته فارماکولوژی در فرانسه

کلا در فرانسه 24 دانشکده داروسازی وجود دارد. اما تعداد پذیرش های سال دوم در این دانشکده ها متفاوت است. با توجه به آمارهای موجود می توان چنین استنباط کرد که بیشترین پذیرش ها با بیش از 266 دانشجوی فارماکولوژی در سال مربوط به دو دانشگاه پاریس دکارت و پاریس سود می باشد. هر دانشکده نیز 3 برنامه تحصیلی به دانشجویان ارائه می کند. برنامه اول برای آماده سازی دانشجویان جهت کار در داروخانه، برنامه دیگر در مورد مشاغل صنایع داروسازی و برنامه سوم برای گذراندن اینترانت (آزمون تخصص) می باشد. ناگفته نماند که در کل کشور فرانسه فقط 12% دانشجویان به طور موفقیت آمیزی اینترانت را گذرانده و تخصص خود را اخذ می کنند. اما سوال اینجاست که شرایط پذیرش دانشجو برای تحصیل رشته فارماکولوژی در فرانسه چیست؟ اصلی ترین شرایط برای اخذ پذیرش از این رشته شامل موارد ذیل می باشد:

  • مدرک دیپلم متوسطه و کارنامه تحصیلی
  • مدرک زبان فرانسه شامل مدرک زبان فرانسه DELF و DALFیا آزمون TCF/TEF
  • قبولی در آزمون سال اول دانشگاه داروسازی در فرانسه

به محض اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های فوق الذکر، متقاضیان می توانند برای به مرحله بعدی این پروسه یعنی دریافت ویزای تحصیلی فرانسه بروند که بمنظور اخذ ویزای مذکور نیز ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • فرم درخواست ویزای دانشجوئی فرانسه VLS-TS
  • 2 قطعه عکس جدید
  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های فرانسه
  • تاییدیه اثبات تمکن مالی کافی
  • بیمه سلامت معتبر
  • گواهی اسکان در فرانسه
  • بلیط برگشت رزرو شده
  • رزومه دانشجو
  • انگیزه نامه
  • بیمه سلامت
  • مدرک دانش زبان فرانسوی
  • رسید واریز هزینه ویزا

مدارک جهت اخذ پذیرش در رشته فارماکولوژی در فرانسه

هزینه تحصیل رشته فارماکولوژی در فرانسه

شهریه تحصیلی دانشجویان رشته های پزشکی در فرانسه نه خیلی زیاد و نه خیلی پایین بلکه در حد معقولی قرار دارد. حالا این شهریه بیش از هر چیزی به رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان فارماکولوژی بستگی دارد. مثلا میانگین شهریه این دانشجویان در مقطع کارشناسی حدود €450 (یورو) در مقطع ارشد حدود €260 (یورو) و در مقطع دکتری نیز در حدود €396 (یورو) است. ضمنا هزینه زندگی در فرانسه برای هر دانشجوی خارجی رشته فارماکولوژی در فرانسه بین €800 الی €1000 (یورو) در ماه متفاوت است.

شرایط کاری و درآمد فارماکولوژیست ها در فرانسه

نرخ بیکاری پایین، متوسط درآمدی بالا به همراه قدرت خرید بالا سبب شده که استاندارد زندگی در فرانسه بسیار ایده آل باشد. اول از همه عزیزان بایستی در جریان باشند که فرانسه با میزان تولید ناخالص داخلی حدود $2.93 تریلیون دلار سومین اقتصاد بزرگ اروپا و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان می باشد. نمودار زیر نشانگر جایگاه اقتصاد فرانسه در بین بزرگترین اقتصادهای جهان در سال 2021 می باشد:

بزرگترین اقتصادهای جهان

از طرفی نرخ بیکاری و متوسط درآمدی در کشور فرانسه مخصوصا برای متخصصان رشته فارماکولوژی بسیار ایده آل است. چرا که اولا نرخ بیکاری در فرانسه تا نیمه اول سال 2021 حدود 8.1% بوده است و با توجه به نمودار زیر نیز می توان متوجه این نکته اساسی شد که روند نزولی نرخ بیکاری در فرانسه آغاز شده است:

روند نزولی نرخ بیکاری در فرانسه

از طرف دیگر متوسط درآمدی در فرانسه بالاست و در این بین متوسط درآمدی متخصصان رشته فارماکولوژی بالاتر است. مثلا همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، متوسط درآمد ماهیانه فارماکولوژیست ها در فرانسه حدود €5260 (یورو) اما متوسط درآمد شغلی در فرانسه حدود €4130 (یورو) می باشد. بنابراین چشم انداز کاری فارماکولوژیست ها در فرانسه 2021 بسیار بسیار روشن است:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه داروسازان و مشاغل دیگر در فرانسه

الزامات کار در فرانسه به عنوان داروساز چیست؟

اکنون که با شرایط کاری ایده آل داروسازان در فرانسه آشنا شدید، بهتر است با مقررات کاری داروسازان در فرانسه نیز آشنا شوید. در کل رشته داروسازی از محبوب ترین رشته ها محسوب شده و جزء لیست مشاغل مورد نیاز این کشور می باشد. داروسازان می توانند در انواع شرکت ها و کارخانجات داروسازی، مطب ها و کلینیک ها و حتی بیمارستان های فرانسه مشغول به کار شوند. اما برای کار به عنوان داروساز در فرانسه متخصصان و فارغ التحصیلان این رشته با توجه به مدرک خود 2 راه زیر را پیش رو دارند:

الزامات کار در فرانسه به عنوان داروساز

پس اگر چنانچه مدرک داروسازی اخذ شده از دانشگاه غیر اروپایی باشد، متقاضی بایستی برای اخذ مجوز کار داروسازی در فرانسه اقدام نماید و برای این امر نیز گذراندن آزمون تهیه شده توسط PACES (برنامه مشترک سال اول رشته های پزشکی) الزامی است. اما اگر متقاضی مدرک دکتری داروسازی (diplome d’état de Docteur en Pharmacie) خود را از فرانسه دریافت کرده باشد می تواند به عنوان داروساز در فرانسه مشغول شود. این مدرک به دانشجویانی اعطاء می شود که حداقل 6 سال دوره فارماکولوژی را در فرانسه طی کرده باشند. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی کاملی داریم تا به تمامی سوالات هموطنان درباب تحصیل رشته های پزشکی در فرانسه پاسخ دهیم.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *