ویزای تحصیلی

رشته فارماکولوژی در هند

رشته فارماکولوژی در هند

اهمیت تحصیل رشته فارماکولوژی در هند بدان سبب است که در این کشور 9 دانشگاه داروسازی معتبر وجود دارد که مدرک آنها مورد تایید وزارت بهداشت است. از سوی دیگر بایستی به این نکته مهم نیز اشاره شود که قبولی در رشته فارماکولوژی از دانشگاه های هند نیز آسان می باشد. چرا که برای پذیرش از دانشگاه های داروسازی هند نیازی به ارائه مدرک زبان و یا شرکت در آزمون ورودی نمی باشد. ضمنا تحصیل این رشته رقابتی و جذاب در هند در هر 3 مقطع لیسانس (B.Pharm)، فوق لیسانس (M.Pharm) و دکتری (D.Pharm) برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. عزیزان در جریان باشند که گروه مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره درباب شرایط اعزام دانشجو به هنددر سال 2024 نیز می باشد.

معرفی رشته فارماکولوژی در هند

در هند رشته فارماکولوژی یا داروسازی به طور دقیق علم و تکنیک آماده سازی، تحقیق، مطالعه و ابداع داروهای پزشکی می باشد. در این رشته از دانشگاه های هند دانشجویان درباره چگونگی فرمولاسیون و آماده سازی داروها، تعیین دوزهای موثر، عوارض و اثرات دقیق دارویی و غیره آموزش دیده و بعد از کسب تخصص وارد بازار کار می شوند. هموطنان عزیز بایستی در جریان باشند که امکان تحصیل رشته فارماکولوژی در هر سه مقطع جهت تحصیل در هند وجود دارد و ساختار دوره های مذکور نیز از این قرار است:

مقطع تحصیلیمدت تحصیل
لیسانس (B.Pharm)4 سال
فوق لیسانس (M.Pharm)2 تا 3 سال
دکتری (D.Pharm)4 تا 6 سال

بنابراین دانشجویان بین المللی می توانند رشته فارماکولوژی را در یک بازه زمانی حدود 10 سال به پایان رسانده و مدرک PhD خود را دریافت کنند. از دیگر نکات مهم در خصوص تحصیل رشته فارماکولوژی در هند امکان تحصیل این رشته به زبان انگلیسی است.

اما دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت جهت تحصیل رشته فارماکولوژی در هند 2024 عبارتند از:

  • دانشگاه هندو بنارس
  • دانشگاه جامیا همدرد دهلی نو
  • دانشگاه اسلامی الیگراه
  • موسسه فناوری مدارس هند
  • دانشگاه جوادپور
  • دانشگاه دهلی
  • آکادمی آموزش عالی مانیپال
  • دانشگاه پنجاب
  • موسسه علوم دهلی نو

معرفی رشته فارماکولوژی در هند

شرایط تحصیل رشته فارماکولوژی در هند

برای تحصیل رشته فارماکولوژی نیازی به قبولی در آزمون ورودی مثل آزمون NEET نمی باشد و متقاضیان با همان مدرک دیپلم متوسطه یا پیش دانشگاهی خود نیز می توانند جذب دانشگاه های هند شوند. در این مورد تنها برخی از دانشگاه ها ممکن است از متقاضیان تحصیل رشته فارماکولوژی در هند معدل کل (GPA) بالا بخواهند و یا برای داوطلبان آزمون ورودی مثل M.Pharm ASSO-CET برگزار کنند. همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل این رشته در هند اجباری نیست اما مطمئنا در پذیرش نهایی موثر است.

موضوع دیگر در باب تحصیل رشته فارماکولوژی در هند هزینه تحصیل سالیانه دانشجویان بین المللی می باشد.غالبا شهریه اخذ شده از دانشجویان رشته فارماکولوژی در هند با توجه به نوع دانشگاه و نیز مقطع تحصیلی این دانشجویان متفاوت می باشد. برای اطلاع دقیق از وضعیت شهریه سالیانه دانشجویان این رشته در هند می توان به نمودار زیر مراجعه کرد:

وضعیت شهریه سالیانه دانشجویان رشته فارماکولوژی در هند

به علاوه اینکه متوسط هزینه زندگی دانشجویان فارماکولوژی در هند ماهیانه حدود 413$ (دلار) می باشد و جزئیات برخی از این هزینه ها به صورت ذیل می باشد:

آیتم هاهزینه به دلار
اجاره خانه169$
خورد و خوراک160$
حمل و نقل42.3$
هزینه اشتراک40$
هزینه تفریحی60$

شرایط کار متخصصان رشته فارماکولوژی در هند

اول از همه بایستی بدانید که مسیر داروساز شدن در هند یک مسیر متفاوتی است و متقاضیان اخذ مجوز کار داروسازی بایستی مراحل مختلفی را طی کنند. همان طوری که در تصویر زیر هم نشان داده می شود، اولین مرحله از این کار اخذ مدرک متوسطه در رشته علوم تجربی است. مرحله دوم مربوط به ادامه تحصیل در مقطع لیسانس رشته فارماکولوژی در هند (شامل اخذ مدرک کاردانی، مدرک کارشناسی و مدرک دکتر داروساز)، مرحله سوم نیز مربوط به ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته فارماکولوژی یعنی شامل تحصیل و اخذ مدرک ارشد داروسازی (M.Pharm) و مدرک دکتر داروساز و نهایتا مرحله چهارم ادامه تحصیل Ph.D در این رشته می باشد:

مسیر داروساز شدن در هند

داروسازی در هند جزء رشته های مورد نیاز بازار کار این کشور محسوب شده و از درآمد بسیار خوبی نیز برخوردار است. بر اساس آمار سال 2024، متوسط درآمد ماهیانه داروسازان در کشور هند حدود INR40400 (روپیه) می باشد که ممکن است با توجه به سابقه و تخصص کاری این دسته از شاغلین حتی به میزان INR63800 (روپیه) نیز برسد. این در حالی است که متوسط درآمد ماهیانه در خود کشور هند در حدود INR31900 (روپیه) می باشد. از همین رو می توان نتیجه گیری کرد که داروسازسازان در هند تقریبا درآمدی دو برابر سایر شاغلین هندی دریافت می کنند.

این واقعیت مهم در قالب نمودار زیر هم نشان داده می شود:

مقایسه درآمد ماهیانه رشته فارماکولوژی در هند

اخذ ویزای جهت تحصیل رشته فارماکولوژی در هند

طبق قانون هند، دانشجویان خارجی برای تحصیل در هند نیازمند اخذ ویزای تحصیلی این کشور هستند. ویزایی که مجوز ورود و تحصیل تمام وقت را در کشور هند به دانشجویان بین المللی ارائه می کند. غالبا این ویزا توسط سفارت هند و با اعتبار کلا 5 ساله به دانشجویان اعطاء می شود. اما مدارک لازم بمنظور اخذ ویزای تحصیلی هند در سال 2024 عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای دانشجویی هند
  • پاسپورت ملی با اعتبار 6 ماه
  • کپی از صفحات مشخصات پاسپورت
  • عکس های پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش از دانشگاه فارماکولوژی هند
  • مدرک آدرس سکونت در هند

روش قانونی دیگر برای مهاجرت به هند از طریق اخذ ویزای کاری این کشور می باشد. برای دریافت این نوع اقامت هند نیز شرط اول داشتن پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای هندی معتبر می باشد. ناگفته نماند که برخورداری از یک رزومه خوب و نیز تسلط به زبان انگلیسی نیز در یافتن پیشنهاد کاری از هند بسیار موثر است. همچنین مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی کاملی درباب اطلاع رسانی در خصوص مدارک مورد نیاز ویزای کار هند دارند.

سوالات پرتکرار در خصوص رشته فارماکولوژی در هند

در این بخش از مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص رشته فارماکولوژی در هند پاسخ دهیم. برخی از کلیدی ترین سوالت شما در این حوزه عبارت اند از:

  • آیا رشته فارماکولوژی در هند را می توان به صورت رایگان تحصیل کرد؟ بله، اغلب دانشگاه های دولتی در هند، رشته فارماکولوژی را به صورت رایگان به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.
  • بهترین مقطع برای تحصیل رشته فارماکولوژی در هند کدام دوره است؟ یکی از پرطرفدارترین مقاطع تحصیلی در رشته فارماکولوژی در هند، تحصیل این رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی می باشد. زیرا زیرساخت های آموزشی در این دوره بسیار کاربردی و پیشرفته می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *