ویزای کاری

بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

اخذ ویزای کار برای کار در کشور ترکیه در سال های گذشته و بعد از سقوط ارزش پول در ایران و رکود بازار کار اکثر رشته های تحصیلی و تخصصی پر طرفدارتر از گذشته بوده است. بررسی شرایط بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه برای افرادی که تحصیلکرده این رشته هستند و قصد مهاجرت کاری دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. اقتصاد ترکیه در حال حاضر شرایط فوق العاده ای ندارد اما آمارها رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را نشان می دهند و صنعت گردشگری به اقتصاد ترکیه کمک بسیاری می کند.

  • متوسط درآمد مهندسان کامپیوتر در کشور ترکیه چقدر است؟
  • شرایط کار در رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیه چگونه است؟
  • ویزای لازم برای مهاجرت مهندسان و متخصصان به کشور ترکیه چیست؟
  • درآمد مهندس کامپیوتر در ترکیه چقدر است؟
  • بیشترین درآمد مهندس کامپیوتر در ترکیه چقدر است؟
  • اختلاف درآمد مهندس کامپیوتر در ترکیه با ایران چقدر است؟

واحد پول این کشور لیر می باشد و میزان حقوق ها تناسب نسبی با میزان هزینه های زندگی در کشور ترکیه دارد. این مقاله توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با هدف راهنمایی علاقه مندان مهاجرت کاری به کشور ترکیه تهیه و تنظیم شده است.

شرایط تحصیل رشته کامپیوتر در ترکیه

بی تردید یکی از برنامه های جذاب تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه برنامه علوم کامپیوتری است. شرایط اخذ پذیرش و در ادامه درخواست ویزای تحصیلی در این نوع برنامه تحصیلی مشابه سایر برنامه های تحصیلی ترکیه می باشد. یکی از شرایط جذاب برای تحصیل این رشته در کشور ترکیه امکان تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی است. منتها بایستی درنظر داشت که متوسط هزینه تحصیل این دو برنامه در دانشگاه های دولتی ترکیه باهم فرق دارد:

متوسط هزینه تحصیل کامپیوتر به زبان ترکی و انگلیسی در دانشگاه های دولتی

جدا از بحث شهریه ها، هزینه زندگی در ترکیه نیز مسئولیتی است که برعهده خود دانشجوست و میانگین آن هم در ترکیه 2024 حدود 500$ (دلار) در ماه تخمین زده می شود. اما باید بخاطر داشت که دانشگاه های زیادی در ترکیه وجود دارند که برنامه کامپیوتر را به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می دهند. اما از نظر رنکینگ سایت USNews دو تا از این دانشگاه ها را می توان در عرصه آموزش علوم کامپیوتر برتر دانست و آنها عبارتند از:

دانشگاه های برتر ترکیه برای تحصیل رشته کامپیوتر

متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه

متوسط درآمد مهندسان در ترکیه بالا است چرا که بعضا، علی الخصوص مهندسان حوزه کامپیوتر، درآمد خود را به یورو یا دلار دریافت می کنند و در نتیجه در اثر وجود نرخ تورم بالای ترکیه که در سال 2024 به 13% رسیده است، قدرت خرید آن ها کاهش پیدا نمی کند. در جدول ذیل سطح درآمد در ترکیه به طور کلی بررسی شده است یعنی مخصوص به گروه و حرفه خاصی نیست:

سطح درآمد ماهیانه در ترکیه به لیر طی سال 2024توضیحات
TRY1080کم ترین میزان درآمد دریافتی ماهیانه در ترکیه
TRY7830متوسط درآمد دریافتی ماهیانه در ترکیه
TRY35000بیشترین میزان درآمد دریافتی ماهیانه در ترکیه

درآمد بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه 2024

در بحث درآمد بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه عوامل زیادی مانند سابقه کاری میزان تحصیلات و سطح توانایی افراد می تواند در میزان درآمد آن ها تاثیرگذار باشد. خوب است بدانید در کشور ترکیه درآمد افراد به صورت سالیانه محاسبه می شود و حقوق ها ماهانه پرداخت نمی شوند و حداقل حقوق را افرادی دریافت می کنند که کمتر از سه سال رزومه دارند. حداقل، متوسط و حداکثر درآمدی مهندسان کامپیوتر در ترکیه توسط تحصیلات و سابقه کار تعیین می شود.

لیست درآمدها در سال 2024 بدین صورت است:

میزان تحصیلاتسابقه کارسطح درآمدی (لیر)
کارشناسی یا کارشناسی ارشد1 تا 3 سالTRY63425
کارشناسی ارشد3 تا 8 سالTRY89667
کارشناسی ارشد و دکترا8+ سالTRY112561

بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه با توجه به صنعتی بودن این کشور در حال توسعه و رشد الکترونیک و فناوری در ترکیه پررونق و در آینده دارای امنیت شغلی قابل قبول پیش بینی می شود. استخدام شدن در رشته کامپیوتر به عنوان یک مهندس یا یک تکنسین الکترونیک و فنی بازار کار رقابتی دارد زیرا ترکیه در اکثر موارد احتیاجی به نیروی کار خارجی ندارد. خوب است بدانید نرخ بیکاری در ترکیه در سال 2024 بیشتر از 12% می باشد و حدود 23% از جوانان این کشور در حال حاضر بدون شغل هستند؛ این آمار ضعیف و البته شرایط رو به زوال اقتصاد در ترکیه برای افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق کار را دارند می تواند یک مکث تامل برانگیز باشد.

پیش بینی درآمد آتی مهندسان کامپیوتر ترکیه

بر مبنای برآوردهای میدانی و مطالعات کارشناسان ما از بازار کار رشته کامپیوتر در کشور ترکیه، روند دستمزد برآوردی برای مهندسان کامپیوتر در طی 5 سال آینده تا 46% افزایش خواهد یافت. این بدین معناست که درآمد مهندسان این رشته در سال 2024 در کشور ترکیه به حدود TRY131142 (لیر) خواهد رسید. این خبر خوشی برای متقاضیان کار در رشته کامپیوتر و نرم افرار در کشور ترکیه می باشد. در جدول زیر می توان با شرایط و جزئیات بیشتر در این زمینه مهاجرتی نیز بیشتر آشنا شد:

آیتمشرح
مدرک لازم برای کار مهندسی کامپیوتر کارشناسی
رشته های تحصیلی متداولبرنامه نویسی کامپیوتر و مهندسی نرم افزار
شرط لازمداشتن پیشنهاد کاری از ترکیه
مهارت زبان ترکی یا انگلیسیلازم است
مدرک اکثریت کارکنان فعلی (52%)لیسانس

درآمد بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

ویزای کار رشته کامپیوتر در کشور ترکیه

اولین مسئله در زمانی که قصد مهاجرت کاری به یک کشور خارجی مثل ترکیه را دارید اخذ ویزای کار و اقامت موقت است؛ مجوز کار در ترکیه توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه با نام اختصاری MLSS و همزمان با ویزای کار برای متقاضیان صادر می گردد. نکته مهم؛ فرآیند دریافت ویزای کار از طریق کارفرمایان در ترکیه امکان پذیر است به این صورت که ابتدا باید از یک کارفرمای ترک پذیرش بگیرید و سپس مدارک خود را به سفارت تسلیم کنید تا کارفرما برای جواز کار اقدام بکند.

با این توضیح، شرایط کلی جهت درخواست ویزای کاری ترکیه در سال 2024 بدین قرار است:

آیتمشرح
عنوان ویزاویزای کاری ترکیه
شرط اخذ ویزابرخورداری از قرارداد کاری
اداره متولیوزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (MLSS)
مراجعه متقاضیانسفارت ترکیه و اداره پلیس محلی
مدت اعتیاریک ساله
هزینه ویزا$1000 (دلار آمریکا)
قابلیت تمدیدوجود دارد

نکته مهم این است که برای افراد واجد شرایط اجازه کار در ترکیه فقط در صورتی صادر خواهد شد که حداقل مدت 6 ماه از مهلت اعتبار جواز اقامت آنها در ترکیه باقی مانده باشد تا بتوانند راحت درخواست صدور ویزای کار کنند. ویزای کار مناسب برای رشته کامپیوتر در ترکیه چند نوع دارد:

  • ویزای کار موقت کشور ترکیه به صورت یک ساله ارائه می شود و پس از عقد قرارداد با یک کارفرمای ترک برای متقتضیان صادر می گردد.
  • ویزای کار مستقل که به افراد با بیش از پنج سال سابقه کار و زندگی در ترکیه ارائه می شود تا بتوانند یک مغازه یا کارگاه برای خود راه اندازی کنند.
  • ویزای کار دائم به افرادی که 8 سال سابقه زندگی و کار در ترکیه دارند و ابتدا از طریق ویزای یک ساله اقدام کرده اند تعلق می گیرد و جواز کار دائم آن ها محسوب می شود.

دلایل ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

طی سالهای اخیر بیش از صدها تبعه خارجی از کشورهای مختلف جهان به دلایل گوناگونی برای ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه به این کشور مهاجرت کرده اند. زیرا بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه مزیت های بی شماری را برای متخصصین این حوزه ارائه کرده است. به طور کلی به دلیل رونق اقتصادی روز افزون در ترکیه تقاضای بسیاری برای فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر در ترکیه وجود دارد. به همین جهت پیدا کردن شغل در بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه کار بسیار ساده ای می باشد.

برای آشنایی بیشتر با دیگر دلایل ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه به جدولی که در این بخش از مقاله ارائه کرده ایم مراجعه فرمایید:

دلایل ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیهتوضیحات
مشاغل متعدد در این کشوربه طور کلی شهرهای برتر در ترکیه بازار کار مطلوبی را برای متخصصین رشته کامپیوتر فراهم کرده اند. چشم انداز شغلی نیز در بازار کار کامپیوتر در ترکیه بسیار ایده آل می باشد.
فناوری های پیشرفتهبازار کار کامپیوتر در ترکیه همواره در زمینه علم و فناوری بسیار پر رونق بوده است.
فرآیند پذیرش سادهشرایط ورود به بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه و نحوه استخدام در این حوزه بسیار ساده و در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد.

کاریابی در بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

برای کاریابی هدفمند در کشور ترکیه تسلط به زبان ترکی و زبان انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اکثر مردم این کشور به زبان انگلیسی تسلط ندارند اما در شرکت های بزرگ بین المللی اکثرا به زبان انگلیسی صحبت می شود. جهت کاریابی بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه نیاز به مراجعه به موسسات کاریابی خواهید داشت زیرا این موسسات با گستره وسیع اطلاعات از کارفرمایان مانند پل ارتباطی میان شما و آن ها عمل می کنند.

روزنامه های کاریابی در ترکیه نیز هستند که می توانید با مراجعه به آن ها از لیست مشاغل مربوط به رشته کامپیوتر در شرکت های ملی و محلی مطلع شوید. داشتن مدرک تحصیلی به علاوه سابقه کاری مرتبط و تسلط به زبان ترکی از مهم ترین الزامات استخدام در بازار کار رشته کامپیوتر ترکیه می باشد. برای کسب اطلاعات جامع درباره هزینه زندگی در ترکیه با وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول درباب بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

متقاضیان جویای کار در رشته کامپیوتر در این کشور با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • حقوق و درآمد مهندسان کامپیوتر به چه عواملی بستگی دارد؟ عوامل زیادی مانند سابقه کاری، میزان تحصیلات و سطح توانایی افراد می تواند در میزان درآمد آن ها تاثیرگذار باشد.
  • حداقل حقوق یک مهندس کامپیوتر با مدرک کارشناسی یا ارشد با 1 سال سابقه کار چقدر است؟ حداقل حقوق این فرد در ترکیه مبلغ 63425 لیر خواهد بود.
  • نرخ بیکاری در ترکیه چطور است؟ خوب است بدانید نرخ بیکاری در ترکیه بیشتر از 11% می باشد.
  • روند دستمزد دریافتی مهندسان کامپیوتر در ترکیه طی سال های اخیر چطور است؟ روند دستمزد برآوردی برای مهندسان کامپیوتر در طی 5 سال آینده تا 46% افزایش خواهد یافت.
  • کاریابی رشته کامپیوتر در ترکیه به چه صورت است؟ جهت کاریابی در بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه نیاز به مراجعه به موسسات کاریابی خواهید داشت زیرا این موسسات با گستره وسیع اطلاعات از کارفرمایان مانند پل ارتباطی میان شما و آن ها عمل می کنند.
4.7/5 - (9 امتیاز)

14 دیدگاه برای “بازار کار رشته کامپیوتر در ترکیه

  1. حامد گفت:

    با سلام و ارادت. آیا در ترکیه هم مثل کشورهای اروپایی اولویت استخدام با نیروی داخلی هست و کارفرما باید اثبات کند که نیرو با تخصص مورد نظر در ترکیه وجود ندارد تا نیروی خارجی استخدام کند؟
    با تشکر از مطابل مفیدتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام و درود بر شما
      بله در تمامی کشورها اولویت با نیروی کار بومی هست. در ترکیه محدودیت های مرتبط با بیمه شهروندان خارجی وجود داره.

  2. محمد رضا سیریزی گفت:

    سلام خسته نباشید
    مهندس کامپیوتر،IT
    با سابقه کاری 4 سال فعالیت در مخابرات و همچنین اینترنت adsl مخابرات،ایا امکان مهاجرت واینده شغلی مناسب را دارم؟؟بدون دعوتنامه همکاری؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید به صورت مستقیم به ترکیه سفر کنید و خودتون در اونجا به کار برسید تا بتونید کارت اقامت کیملیک خودتون رو دریافت کنید

  3. مهران اسمی گفت:

    سلام وقتتون بخیر خواستم بدونم آیا با مدرک ICDL هم میشه کار کرد داخل ترکیه

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار کردن در ترکیه باید دعوتنامه کاری یا قرارداد کاری داشته باشید و تفاوتی نمیکنه در چه زمینه ای باشه

    2. یلدا گفت:

      سلام خسته نباشید میخواستم بدونم اگر من در هنرستان فنی و حرفه ای رشته‌ی کامپیوتر رو به اتمام برسونم و دیپلم کامپیوتر از هنرستان داشته باشم میتونم برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنم؟!
      آیا افرادی که از طریق رشته‌ی ریاضی در دبیرستان وارد رشته‌ی کارشناسی کامپیوتر میشن با منی که دیپلم کامپیوتر دارم ، دانشگاه های یکسانی رو میتونیم انتخاب کنیم ؟؟ یعنی کاملا مثل همه یا متفاوته ؟؟
      یک سوال دیگه هم داشتم: من شنیده بودم ترکیه محدودیت انتخاب رشته در مقطع کارشناسی نداره یعنی من اگه دیپلم تجربی داشته باشم میتونم برای کارشناسی رشته‌ی کامپیوتر رو انتخاب کنم؟؟
      ممنون میشم توضیح بدید.

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        شما باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید و هرکسی که نمرات بهتری بگیره شانس بهتری برای دریافت پذیرش داره.
        موسسه ما دوره های مربوط به آمادگی آزمون رو برگزار می کنه و شما می تونید از این طریق آماده دریافت پذیرش در این کشور بشید

  4. یسنا گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    حتما مدرک مورد نیاز باید لیسانس باشه؟
    مدرک برنامه نویسی نمیشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما برای کار مهم تر از همه نیاز به دعوتنامه کاری خواهید داشت

  5. رضا گفت:

    سلام وقت بخير شما براي همين رشته كامپيوتر و انفورماتيك ، شركت معتبر سراغ دارين ؟
    چطورميشه اقدام كرد؟
    الان استانبول هستم
    رزومه تكميل و آماده است…

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما از طریق سایت های کاریابی جویا بشید

      1. شهریار گفت:

        سلام وقتتون بخیر،
        من دیپلمم انسانیه. آیا میشه با دیپلم انسانی و شرکت در آزمون یوس در دانشگاه‌های دولتی ترکیه و در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کرد؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام بله می تونید از این طریق اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *