ویترین

کار دانشجوئی در خارج از کشور

کار دانشجوئی در خارج از کشور

کار دانشجوئی در خارج از کشور به عنوان یک منبع درآمدی جهت تامین هزینه های تحصیلی دانشجویان تلقی می شود و برای آنها حائز اهمیت است. به دلیل اهمیت همین موضوع است که ما در این مقاله تلاش می کنیم تا دغدغه دانشجویان ایرانی را در این خصوص برطرف کرده و اطلاعات مفید و بروزی درباره شرایط کار دانشجوئی، ماهیت این نوع کار، انواع کارهای دانشجوئی و درآمد حاصل از این نوع کار ارائه دهیم.

  • بهترین کشور جهت اخذ ویزای دانشجویی و پیدا کردن کار کدام است؟
  • حق کار همراه تحصیل و پس از تحصیل چگونه است؟
  • درامد دانشجویی چقدر است؟

بر همین اساس گروه کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با شناسائی مقاصد اصلی تحصیلی دانشجویان ایرانی (یعنی کانادا، آلمان، آمریکا، استرالیا و اتریش) آنها را با شرایط کار حین تحصیل و پس از تحصیل در این کشورها آشنا می کنند.

کار دانشجوئی در خارج از کشور-کانادا

مسلما کانادا محبوب ترین مقصد تحصیلی دانشجویان ایرانی است و همه ساله صدها دانشجوی ایرانی از دانشگاه های این کشور پذیرش خود را دریافت و به این کشور زیبا مهاجرت می کنند. اما یکی از دغدغه ها و دل نگرانی های دانشجویان ایرانی از بابت هزینه تحصیل در کانادا و نحوه تامین آن از طریق کار دانشجوئی است. دانشجویان بین المللی در کشور کانادا با داشتن ویزای تحصیلی کانادا از حق کار 20 ساعتی در هفته برخوردار هستند. میانگین درآمدی دانشجویان خارجی حاصل از کار دانشجوئی در خارج از کشور در کانادا حدود 19$ (دلار) در ساعت و 37050$ (دلار) در سال است. کار دانشجوئی در کانادا نیز همانند آمریکا به انواع کار زیر تقسیم می شود:

  • کار دانشگاهی On Campus
  • کار خارج از دانشگاه Off Campus

البته دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود در کانادا اجازه دارند مدتی در این کشور حضور داشته باشند تا شغلی پیدا کنند و بتوانند اقامت خود را تمدید نمایند. در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا نرخ بیکاری در کانادا نیز افزایش پیدا کرده و به 5.4% رسیده است. با این وجود شانس پیدا کردن کار علی الخصوص برای کسانی که از دانشگاه های برتر کانادا مثل University of Toronto یا McGill University فارغ التحصیل شده اند، بسیار بالا است. البته پس از پیدا کردن کار میزان درآمد دریافتی با توجه به عوامل مختلفی از جمله سن، سابقه کاری،‌ مدرک تحصیلی و غیره متفاوت خواهد بود. منتهی متاسفانه یکی دیگر از این عوامل تاثیرگذار در میزان درآمد جنسیت افراد است:

جنسیتمتوسط درآمد سالیانه کار تمام وقت در کانادا (دلار کانادا)
خانم ها$116000
آقایان$122000

کار دانشجوئی در خارج از کشور-آلمان

آلمان هم به خاطر تحصیل رایگان و بازار کاری بسیار مناسب برای متخصصان دانشگاهی چه حین تحصیل و چه بعد از تحصیل مورد توجه دانشجویان ایرانی است. دارندگان ویزای تحصیل در آلمان از این حق مهم و امتیاز اساسی برخوردار هستند که در این کشور تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند. مطابق قانون کشور آلمان، دانشجویان بین المللی به شرط عدم لطمه به برنامه تحصیلی خود می توانند ضمن تحصیل کلا 120 روز کامل از سال و یا به تعبیر دیگر 240 نصف روز از سال را کار کنند. علاوه بر این، دانشجویان در دوره های آمادگی یا دوره زبان آلمانی نیز با اخذ یکی از دو مجوز زیر حق کار دانشجوئی در خارج از کشور را دارند:

  • مجوز از آژانس کار فدرال (Agentur für Arbeit)
  • مجوز از اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde)

دانشجویان بین المللی می توانند از طریق کار دانشجوئی در این کشور حدود 450€ (یورو) در ماه کسب درآمد کنند که رقم خوبی در بین دانشجویان کل اروپا به شمار می رود. دانشجویان بین المللی از این طریق می توانند علاوه بر تامین مخارج خود حتی بخشی از درآمد خود را پس انداز کرده و در ثانی برای اقامت کاری آتی در آلمان آماده شوند. در زیر می توان با 3 دسته مشاغل رایج دانشجوئی در آلمان آشنا شوید:

3 دسته مشاغل رایج دانشجوئی در آلمان

کار دانشجوئی در خارج از کشور-آمریکا

دانشجویان بین المللی در آمریکا نیز از امتیاز کار دانشجوئی برخوردار هستند. بر طبق قوانین کشور آمریکا، فقط دانشجویانی حق کار دانشجوئی در خارج از کشور دارند که دارای ویزای F1 یا ویزای M1 باشند. این دانشجویان می توانند در کشور ایالات متحده تا حداکثر 20 ساعت نیز کار کنند. پس در این زمینه دانشجویان هیچ مشکلی ندارند. اما دانشجویان بایستی در جریان باشند که در آمریکا دو نوع کار دانشجوئی وجود دارد. دانشجویان می توانند با توجه به شرایط تحصیلی خود یکی از این دو نوع را انتخاب کنند:

انواع کار دانشجوئی در آمریکا

کار On Campus همان کارهای داخل دانشگاهی مثل کتابداری، دستیاری اساتید و غیره و کار Off Campus مربوط به کارهای بیرون از دانشگاه شامل کار در رستوران ها و هتل ها و غیره می باشد. معمولا دانشجویان بین المللی در ایالات متحده حق کار دانشجوئی در خارج از کشور را در انواع مشاغل دانشگاهی یا نوع On Campus دارند. این نیز مشروط به داشتن ویزای تحصیلی F1 یا M1 می باشد. دانشجویان خارجی در آمریکا پس از اتمام سال اول تحصیلات دانشگاهی خود حق کار دانشجوئی بیرون از محیط دانشگاه یا نوع Off Campus را دارند. پس دانشجوی F1 مجاز به کار Off Campus نیست. مگر اینکه برای این کار مجوزی از سوی DSO (اداره خدمات دانشجوئی) داشته باشند. میانگین درآمد دانشجویان از این طریق بین 7$‌ تا 10$ (دلار آمریکا) متفاوت است.

شرایط کار دانشجوئی در خارج از کشور در استرالیا

کار دانشجوئی در استرالیا

استرالیا را به خاطر داشته باشید نه فقط به خاطر وجود یک سیستم آموزشی برتر در جهان بلکه همچنین به خاطر شرایط کار حین تحصیل و پس از تحصیل. دانشجویان ایرانی می توانند همزمان با تحصیل در استرالیا تا 40 ساعت در عرض دو هفته یا دوره Fortnight کار کنند. علاوه بر این آنها می توانند از قوانین دقیق کاری و حمایت های قوی دولتی و خصوصی نیز برخوردار شوند. دانشجویان بین المللی در کشور استرالیا می توانند در مشاغل خرده فروشی، مهمانپذیرها، زراعت و چیدن میوه، بخش خدمات و غیره مشغول به کار شوند. دانشجویان با کسب سابقه کاری در استرالیا پس از فارغ التحصیلی نیز می توانند برای اخذ ویزای کار پساتحصیل (سابکلس 485) درخواست دهند. میانگین درآمد دانشجویان در این کشور نیز حدود 20$ تا 30$ (دلار استرالیا) در هر ساعت می باشد.

کار دانشجوئی در اتریش

در سال های اخیر کشور اتریش مخصوصا تحصیل پزشکی در این کشور به یکی از اولویت های تحصیلی دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. این امر نیز بی دلیل نیست. چراکه اتریش از یک نظام آموزشی کاملا پیشرفته ای در سطح اروپا برخوردار است. اگر بخواهیم از امتیازات تحصیلی در کشور اتریش بگوئیم حتما باید به امتیاز حق کار در این کشور نیز اشاره ای کنیم. خوشبختانه دانشجویان در کشور اتریش بسته به شرایط تحصیلی خود می توانند از دو گزینه کار دانشجوئی بهره برده و بخشی از هزینه تحصیلی خود در این کشور اروپائی را جبران کنند. این دو گزینه کاری عبارتند از:

گزینه کار دانشجوئی در اتریش

بر این اساس دانشجویان می توانند از طریق کار دانشجوئی در خارج از کشور مخصوصا در کشور اتریش میانگین درآمدی در حدود 300€ (یورو) تا 400€ (یورو) کسب کنند. دانشجویان در اتریش معمولا در کافه تریاها، رستوران ها، سینماها، بوفه ها و فروشگاه ها مشغول به کار می شوند. این کار یک مزیت دیگری نیز برای دانشجویان دارد و آن هم کسب تجربه کاری در بازار کار پر رونق اتریش می باشد.

برترین کارهای دانشجوئی کدامند؟

همواره یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی دانشجویان در خارج از کشور امکان انجام کار دانشجوئی و در ادامه بهترین مشاغل دانشجوئی متناسب با آنهاست. اول از همه باید عرض کنیم که دانشجویان برای این که راحت تر کار دانشجویی پیدا کنند، بهتر است که تا قبل از مهاجرت مهارت های فنی مثل کامپیوتر و نرم افزار و سایر مهارت های به روز که نیاز به تسلط بالای زبان ندارند را در خود افزایش بدهند. در این صورت امکان جذبشان در امور دانشجویی افزایش می یابد.

مشاغل خوب برای دانشجویان بین المللی بایستی دارای شرایط ذیل باشد:

  • با سبک زندگی دانشجو فیت (سازگار) باشد.
  • بتواند مهارت های زبانی قوی تر دانشجو را رشد دهد.
  • به جذب و تلفیق سریعتر دانشجو در فرهنگ جدید کمک کند.
  • سابقه کاری برای دانشجو ایجاد کرده و فرصت های آتی را به رویش بگشاید.

اما از مشاغل برتر دانشجوئی در جهان می توان به کار در دانشگاه، رستوران ها و بارها، مرکز تماس یا Call Centres، کارآموزی، فرصت های داوطلبی، مشاغل تابستانی اشاره کرد. امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله توانسته باشد گامی در جهت آگاهی بیشتر متقاضیان باشد. عزیزان همراه می توانند هر گونه سوالات خود درباب شرایط تحصیل در خارج را با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارند.

سوالاتی در خصوص کار دانشجویی در خارج از کشور

بسیاری برای تامین مایحتاج زندگی خود در خارج از کشور ناچار به کار دانشجویی هستند و سوالاتی پرتکرار در این خصوص دارند که باید به آن ها پاسخ داده شود.

  • بهترین کشورها از نظر قوانین کار دانشجویی کدامند؟ سوئد و کانادا با اجازه کار 40 ساعت در هفته.
  • شرایط کار دانشجویی در کانادا چگونه است؟ متفاضی می تواند به مدت 20 ساعت در محیط دانشگاه و 20 ساعت خارج از محیط دانشگاه کار کند.
  • آیا امکان کار دانشجویی در تمامی کشورهای جهان وجود دارد؟ خیر، برخی از کشورها نظیر روسیه، چین، ترکیه، هلند و مجارستان محدودیت هایی برای کار دانشجویان ایجاد کرده اند.
  • آیا کار دانشجویی برای پرداخت هزینه های زندگی در خارج از کشور کافی است؟ بله، بخش عمده ای از هزینه های زندگی از این طریق قابل پوشش است.
5/5 - (4 امتیاز)

4 دیدگاه برای “کار دانشجوئی در خارج از کشور

  1. fs گفت:

    سلام هزینه داخل و خرج دانشجویان در المان با کار های پاره وقت قابل حل هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      نمیشه به طور قطع گفت ولی اکثر افراد می تونن این کار رو انجام بدن

  2. میلاد گفت:

    سلام من خودم 18سالمه و جوشکاری بلدم و دوستم هم تعمیرات موبایل بلده خواستم بدونم هنگام تحصیل در خارج کشور امکان کار در رشته های فنی و تخصصی هم هست؟
    درامدشون چقدر تفاوت داره با کارهای معمولی مثل رستوران؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله به صورت پاره وقت میشه کار کرد الیته برخی از کشورها مجوز کار پاره وقت رو اعطا می کنن ابتدا کشور مدنظرتون رو پیدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *