ویترین

کار در خارج از کشور

کار در خارج از کشور

کار در خارج از کشور پرطرفدارترین روش برای مهاجرت است و از مهم ترین دلایل محبوبیت آن عدم نیاز به پرداخت شهریه و اخذ سریع اقامت است. منتهی پیش از انتخاب کشور مورد نظر باید از قوانین صدور ویزای کار، متوسط درآمد ماهیانه و غیره آگاهی کسب نمود؛ به عنوان مثال در حالی که تعداد معدودی از کشورهای دنیا ویزای جستجوی کار صادر می کنند برای کار در غالب کشورهای دنیا فرد باید پیشنهاد شغلی داشته باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی در خصوص مهاجرت کاری به محبوب ترین کشورهای دنیا ارائه خواهد شد.

  • شرایط کار در خارج از کشور چیست؟
  • بهترین مشاغل برای اشتغال در خارج از کشور چیست؟
  • فرایند مهاجرت کاری به خارج از کشور چیست؟
  • مفهوم ویزای کاری و پیشنهاد کار چیست؟
  • آیا اقامت در خارج از کشور از طریق کار مفید است؟

کار در خارج از کشور با ویزای جستجوی کار

این روش یعنی اخذ ویزای جستجوی کار آنقدر ساده تر از سایر راه های مهاجرت کاری است که غالبا کشورهایی که چنین ویزاهایی را صادر می کنند جزو پرطرفدارترین مقاصد مهاجران متخصص هستند. در حال حاضر 3 کشور آلمان، اتریش و آفریقای جنوبی برای ایرانی ها حتی اگر حین ارائه درخواست در خاک آن ها حضور نداشته باشند ویزای جستجوی کار صادر می کنند. در خصوص آلمان و اتریش ویزای جستجوی کار 6 ماه و در خصوص آفریقای جنوبی ویزای جستجوی کار 1 سال اعتبار دارد و در این فاصله متقاضی کار باید شغلی پیدا کند تا بتواند ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری نماید.


لازم به ذکر است برای اخذ این ویزا فرد باید حتما مدرک کارشناسی و سه سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را داشته باشد؛ همچنین اگرچه اتریش داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی را ضروری دانسته است، برای آلمان و آفریقای جنوبی داشتن دانش زبان نیز کفایت می کند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است متوسط درآمد ماهیانه در 3 کشور یاد شده و ایران طی سال 2024 با هم مقایسه شده است:

نمودار مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در کشورهای آلمان، اتریش، آفریقای جنوبی و ایران

همان طور که مشاهده می شود اگرچه مدت زمان ویزای جستجوی کار در آفریقای جنوبی بیشتر است اما متوسط درآمد در این کشور پایین است؛ به علاوه امنیت اجتماعی و سطح رفاه اجتماعی مردم در آفریقای جنوبی بسیار پایین تر از آلمان و اتریش می باشد. در جدول زیر نرخ بیکاری در آفریقای جنوبی، آلمان و اتریش طی سال 2024 بیان شده است:

نام کشورنرخ بیکاری در سال 2024
آلمان5.8%
اتریش8.1%
آفریقای جنوبی32.1%

کار در خارج از کشور با سیستم امتیازبندی

در حال حاضر کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزیلند مطابق قوانین خود بر اساس یک سیستم امتیازبندی به کسانی که حداقل امتیازهای مشخص شده را کسب نموده باشند و از رقبای خود بالاتر باشند، اقامت دائم می دهد و فرد به محض ورود اجازه کار تمام وقت خواهد داشت. این نوع اقامت فوق العاده ارزشمند است و به التبع طرفداران زیادی از سرتاسر دنیا دارد و به دست آوردن آن دشوارتر است. به عنوان مثال برای اخذ ویزای کاری استرالیا افراد بابت موارد مختلفی امتیاز کسب می نمایند که یکی از آن ها مدرک آیلتسی است که تمامی مهارت های آن (Reading ،Speaking ،Writing و Listening) نمره 7 باشد. در نمودار زیر متوسط درآمد ماهیانه در استرالیا، کانادا، نیوزیلند و ایران طی سال 2024 با هم مقایسه شده اند:

نمودار مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزیلند و ایران

هر 3 کشور استرالیا، نیوزیلند و کانادا جزو بهترین و پرطرفدارترین مقاصد مهاجرتی هستند چراکه نه تنها انگلیسی زبان می باشند بلکه سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی و همچنین امنیت در این کشورها بسیار بالا است. در جدول زیر نرخ بیکاری در 3 کشور یاد شده طی سال 2024 بیان شده است:

نام کشورنرخ بیکاری در سال 2024
استرالیا4.1%
نیوزیلند4%
کانادا5.7%

مهاجرت کاری به خارج از کشور با سیستم امتیازبندی

کار در خارج از کشور با پیشنهاد شغلی

به جز کشورهای مذکور اخذ اقامت کاری سایر کشورهای دنیا از جمله سوئیس، ایسلند، نروژ، فرانسه، ایتالیا، مجارستان، اوکراین، ترکیه و غیره تنها از طریق داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) امکان پذیر است. به همین دلیل کسانی که اصرار دارند اقامت چنین کشورهایی را به دست آورند ناچار هستند ابتدائا یک دوره تحصیلی در دانشگاه یا در کالج زبان بگذرانند و پس از اتمام تحصیلات خود به دنبال کار باشند چراکه اخذ پیشنهاد شغلی از ایران و بدون حضور در خاک کشور مورد نظر تقریبا غیر ممکن است. در نمودار زیر متوسط درآمد ماهیانه در کشورهای ذکر شده به علاوه ایران طی سال 2024 با هم مقایسه شده اند:

نمودار مقایسه متوسط درآمد ماهیانه در برخی از کشورهای دنیا

از آن جایی که شرایط بازار کار در هر کدام از این کشورها نشان دهنده شانس موفقیت افراد برای اخذ پیشنهاد شغلی است در جدول ذیل نرخ بیکاری در کشورهای مطرح شده در نمودار بالا طی سال 2024 با هم مقایسه شده اند:

نام کشورنرخ بیکاری در سال 2024
سوئیس2.5%
ایسلند4.2%
نروژ3.5%
ایتالیا7.2%
مجارستان4.4%
اوکراین10.5%
ترکیه8.8%

راه حل جایگزین برای اخذ پیشنهاد شغلی

همان طور که پیشتر توضیح داده شد، اخذ ویزای کاری کشورهایی که نه ویزای جستجوی کار صادر می کنند و نه سیستم امتیازبندی دارند، از ایران بسیار دشوار است چراکه فرد باید حتما از یک کارفرما در خاک کشور مورد نظر خود پیشنهاد شغلی داشته باشد. با توجه به دشواری و زمانبر بودن آگهی شغل مورد نظر به مدت 6 ماه (3 ماه در کشور مورد نظر و 3 ماه در کل اتحادیه اروپا) افراد به سراغ روش تحصیلی می روند. در این میان کشورهای دارای نظام تحصیلی رایگان مثل نروژ و فرانسه و کشورهای ارزان قیمت (هم به لحاظ هزینه زندگی و هم به لحاظ شهریه کالج ها و دانشگاه ها) مثل مجارستان، اوکراین و ایتالیا طرفداران بیشتری دارند.

در واقع در کشورهای یاد شده هزینه زندگی تنها عمده ترین هزینه ای است که فرد باید پرداخت نماید و متوسط آن به صورت ماهیانه عبارت است از 2000€ (یورو) در نروژ، 1100€ (یورو) در فرانسه، 700€ (یورو) در مجارستان، 490€ (یورو) در اوکراین و 850€ (یورو) در ایتالیا. موضوع مهاجرت کاری به کشورهای مختلف نیاز به توضیحات مفصل تری دارد و ذکر تمامی نکات آن در قالب یک مقاله نمی گمجد پس بهتر است متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به کار در آلمان، اتریش، کانادا و غیره و همچنین بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

پرسش های کلیدی درباره کار در خارج از کشور

باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، مهاجرت کاری بیشترین تقاضا را به همراه دارد. بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که خود را به عنوان نیروی کار به خارج از کشور برسانند. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، انتخاب برخی از کشورهای جهان برای کار کردن ممکن نیست. به همین دلیل است که بسیاری از افراد گزینه های تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می کنند. از طریق تحصیل در خارج از کشور، فرد می تواند گزینه مناسبی باشد که در آینده به عنوان نیروی کار به فعالیت مشغول شود. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • بهترین کشورهای جهان برای کار در خارج از کشور کدامند؟ می توان گفت که در شرایط کنونی، کشورهایی که ویزای جستجوی کار را به شهروندان خارجی ارائه می کنند، بهترین گزینه برای ایرانی ها هستند.
  • در حال بهترین کشور جهان برای کاریابی ایرانی ها کدام است؟ در شرایط کنونی، آلمان و رومانی بهترین شرایط را برای ایرانی ها ایجاد می کنند.
  • آیا کانادا مقصد مناسبی برای کار در خارج از کشور است؟ بله سطح درآمد در این کشور بسیار مناسب است و از طرفی شرایط مهاجرت کاری به این کشور نیز مناسب است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *