مهاجرت

ویزای بازنشستگی فنلاند

ویزای بازنشستگی فنلاند

کشور فنلاند از جمله بهترین مقاصد مهاجرت در قاره اروپا بوده که روش های گوناگونی برای اخذ اقامت موقت و دائم این کشور وجود دارد. ویزای بازنشستگی فنلاند را می توان تنها یکی از انواع ویزاهای این کشور معرفی کرد که در صورت دارا بودن شرایط، ساده ترین روند اخذ را خواهد داشت. مهاجرت در دوران بازنشستگی به علت مزایایی که در اختیار افراد می گذارد می تواند یک گزینه ایده آل باشد.

از جمله نکات مثبت مهاجرت در این دوران می توان به زندگی با حقوق شهروندی ایده آل و مالیات پایین اشاره کرد که در مجموع زندگی آرامی را برای افراد به ارمغان می آورد. فنلاند از جمله کشورهای امن اروپایی بوده و پایین بودن نرخ جرم و جنایت، این کشور را به مقصدی محبوب برای مهاجرت تبدیل کرده است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به توضیح و بررسی ویزای بازنشستگی فنلاند پرداخته ایم.

  • شرایط زندگی در فنلاند چیست؟
  • بهترین مسیرهای مهاجرتی به این کشور کدامند؟
  • هزینه زندگی در فنلاند برای بازنشستگان چقدر است؟
  • بهترین مسیر مهاجرت بازنشستگان به فنلاند چیست؟

شرایط بازنشستگی در فنلاند

بازنشستگی کشوری و مستمری تضمینی درآمد مستمری بگیر را تضمین می کند. این ضمانت در صورتی است که اگر مستمری مربوط به درآمد آنها اندک باشد یا اصلاً مستمری مربوط به درآمد وجود نداشته باشد. مزایای بازنشستگی کشوری عبارتند از:

  • حقوق بازنشستگی سالمندی
  • مستمری از کارافتادگی
  • مستمری بازماندگان (برای همسر و فرزندان بازمانده)
  • مزایای توانبخشی

همچنین در صورتی که مستمری بازنشستگی کمتر از مستمری کامل باشد، فرد مستمری تضمینی دریافت می کند. همچنین ممکن است یک مستمری بگیر کمک هزینه مسکن، کمک هزینه مراقبت بازنشستگان و افزایش به دلیل وجود فرزند دریافت کند. همسر بازمانده ممکن است علاوه بر حقوق بازنشستگی همسر، کمک هزینه مسکن نیز دریافت کند. کهنه سربازان دارای نشان خدمات ممکن است یک مکمل معمولی و اضافی جانبازان دریافت کنند. مؤسسه بیمه اجتماعی مستمری کشوری و مستمری تضمینی را پرداخت می کند. تقریباً 50% از کل بازنشستگان مستمری ملی دریافت می کنند. سطح مستمری کامل ملی و تضمینی تقریباً 25% متوسط ​​درآمد حقوق بگیران فنلاند است. تعداد مستمری بگیرانی که مستمری دریافت می کنند در نتیجه اصلاحات قانونی و افزایش سطح مستمری مربوط به درآمد کاهش یافته است.

شرایط دریافت مستمری کشوری در فنلاند

حقوق بازنشستگی ملی ممکن است به شخصی اعطا شود که در فنلاند زندگی می کند و حداقل سه سال پس از رسیدن به سن 16 سالگی در این کشور زندگی کرده است. در صورت لزوم، دوره های بیمه به دست آمده در کشورهای دیگر در هنگام اعمال مقررات اتحادیه اروپا در مورد تامین اجتماعی (883/2004) در نظر گرفته می شود. اگر شرایط اقامت برآورده شده باشد اما متقاضی یا متوفی کمتر از 80% از مدت زمان بین 16 سالگی و شروع مستمری را در فنلاند زندگی کرده باشد، مستمری ملی و مستمری بازماندگان به طول آن بستگی دارد. مدت زمانی که فرد در فنلاند زندگی کرده است. در شرایط خاص، حقوق بازنشستگی و غرامت از خارج از کشور میزان مستمری ملی را کاهش می دهد.

مستمری سالمندی تحت طرح بازنشستگی کشوری فنلاند

سن بازنشستگی در طرح بازنشستگی مرتبط با درآمد بستگی به سال تولد فرد دارد. در طرح بازنشستگی کشوری، سن بازنشستگی 65 سال است. زمانی که فرد در 65 سالگی درخواست بازنشستگی بدهد، بالاترین میزان حقوق را دریافت خواهد کرد. در طرح بازنشستگی کشوری، فرد می تواند با سن 63 سال با مستمری زودرس بازنشسته شود. در این صورت، مستمری ماهیانه به ازای هر ماه از اخذ مستمری تا زمانی که فرد به سن بازنشستگی می‌رسد، ۰.۴% کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر فردی در سن 63 سالگی با حقوق بازنشستگی بازنشسته شود و بخواهد در همان زمان مستمری ملی را دریافت کند، مستمری پیری زودرس خواهد بود.

متولدین 1958 تا 1961 می توانند در سن 64 سالگی با حقوق بازنشستگی زودرس بازنشسته شوند. بازنشستگی پیش از موعد از نسلی که سن بازنشستگی آنها در طرح بازنشستگی مرتبط با درآمد 65 سال است، لغو می شود. در صورتی که شروع مستمری سالمندی دیرتر از ابتدای ماه بعد از 65 سالگی فرد به تعویق بیفتد، مستمری کشوری به ازای هر ماه 0.6% افزایش می یابد. این افزایش برای هر ماه که مستمری به تعویق می افتد محاسبه می شود. بازنشستگی را می توان برای تعداد نامحدودی ماه به تعویق انداخت. با این حال، مستمری کشوری برای ماه هایی که متقاضی پس از 65 سالگی مستمری دریافت نمی کند (مثلاً به دلیل زندگی در خارج از کشور) افزایش نمی یابد. نرخ های کاهش بازنشستگی پیش از موعد و افزایش بازنشستگی معوق در طرح های مربوط به درآمد و بازنشستگی ملی با یکدیگر متفاوت است

مهاجرت به فنلاند و انواع ویزای مهاجرتی این کشور

فنلاند از کشورهای شمال اروپا به حساب آمده که پایتخت آن شهر هلسینکی است. فنلاند از شرق با روسیه، از غرب با سوئد و از شمال با کشور نروژ دارای مرز مشترک می باشد. طبق آمار جمع آوری شده از منابع معتبر، فنلاند جمعیتی بالغ بر 5.5 میلیون نفر در سال 2024 را در خود جای داده است و به این ترتیب از کم تراکم ترین کشورهای حوزه اتحادیه اروپا به شمار می رود. از زبان های رسمی این کشور می توان به دو زبان سوئدی و فنلاندی اشاره نمود که اکثر جمعیت فنلاند به زبان فنلاندی صحبت می کنند. به دلیل رعایت استانداردهای زندگی ایده آل، فنلاند از بهترین کشورهای دنیا جهت زندگی و مهاجرت به حساب می آید.

نرخ بیکاری در فنلاند

اقتصاد فنلاند در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا در وضعیت خوبی قرار داشته و وابستگی بالایی به صادرات داردد. فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه منبع معتبر مالی از اعتبار بالایی برخوردار بوده و در حال تجربه وضعیت با ثبات (AAA) می باشد. هم چنین پایین بودن نرخ بیکاری نیز باعث شده تا عده ای به مهاجرت کاری به فنلاند رو بیاورند. از جمله سایر روش های مهاجرت به فنلاند می توان مهاجرت تحصیلی را نام برد. تحصیل در این کشور یه دلیل اعتبار بالای مدارک اعطا شد و کیفیت بالای آموزش، ایده آل بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی است. به طور کلی انواع گوناگونی از ویزا توسط دولت فنلاند به مهاجران اعطا می شود که عبارتند از:

  • ویزای تحصیلی
  • ویزای کار
  • سرمایه گذاری
  • ویزای ازدواج

درباره حقوق بازنشستگی فنلاند

در سال 2020 متوسط حقوق دریافتی کارمندان فنلاندی 4690€ (یورو) اعلام شد و این درحالی اسن که حداقل دستمزد کارکنان این کشور 1190€ و حداکثر ان نیز 21000€ (یورو) برآورد گشته است. متوسط حقوق بازنشستگی فنلاند اما رقمی کمتر از 50% این مبالغ خواهد بود؛ میانگین حقوق بازنشستگی شهروندان فنلاند 830€ (یورو) بوده و با توجه به هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ این کشور پر واضح است که خدمات و تسهیلات دیگری نیز مضاف بر حقوق اعطا شده به سالمندان جهت گذران زندگی با شرایط مطلوب تری در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. سازمانی که در فنلاند تعیین میزان حقوق بازنشستگی اشخاص و پرداخت آن را به عهده دارد تأمینات اجتماعی Kela نامیده شده و علاوه بر بازنشستگی به پرداخت کمک هزینه های توانبخشی، بیکاری و بیماری نیز موظف می باشد.

در سال 2024 مجموع حقوق دریافتی بازنشستگان فنلاندی در مقایسه با سال 2019 با کاهش اندکی مواجه شده است؛ به صورتیکه حقوق سالانه 11590 یورویی این قشر از افراد در سال 2024 به 11540€ (یورو) تقلیل پیدا کرده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که حقوق بازنشستگی در فنلاند نیز مشمول قوانین مالیاتی این کشور بوده و 3.1% از این رقم با عنوان حق مالیات کسر خواهد گشت. شایان ذکر است که امکان بازنشستگی پیش از موعد در فنلاند فراهم می باشد اما افرادی که دارای حداقل سوابق اشتغال تعیین شده بوده و اقدام به اعلام بازنشستگی خود پیش از رسیدن به سن معمول می نمایند، از برخی از خدمات اجتماعی ارائه شده محروم خواهند گشت.

معرفی ویزای بازنشستگی فنلاند

ویزای بازنشستگی نوعی از ویزای سرمایه گذاری است که توسط برخی کشورها از جمله پرتغال ارائه شده و به فرد اجازه می دهد تا با برخورداری از تمکن مالی و دریافت مقرری ماهانه بازنشستگی خود، به کشور مورد نظر مهاجرت کند. این نوع ویزا که تمکن مالی یا خود حمایتی نیز نامیده می شود هم چنین امکان مهاجرت به همراه همسر و فرزندان غیر مستقل زیر 18 یا 21 سال را به متقاضی می دهد. با این وجود کشور فنلاند ویزایی با این نام به متقاضیان ارائه نمی کند اما افراد می توانند از طریق روش های دیگری اقدام به مهاجرت به این کشور نمایند. در چنین شرایطی عموما افراد از طریق سرمایه گذاری در کشور مقصد موفق به اخذ اقامت می گردند. هم چنین امکان اشتغال و سپس بازنشسته شدن در کشور مورد نظر نیز برای برخی افراد وجود دارد.

معرفی ویزای بازنشستگی فنلاند

شرایط اخذ ویزای بازنشستگی فنلاند

متقاضیان مهاجرت به فنلاند در دوران بازنشستگی می توانند با وارد کردن سرمایه خود به این کشور در حوزه های گوناگونی از جمله املاک، موفق به اخذ اقامت موقت این کشور گردند. طبق اعلام دولت فنلاند، برای اخذ ویزای سرمایه گذاری لازم است تا افراد سرمایه ای حداقل به مبلغ 300000€ (یورو) را صرف خرید ملک و یا حوزه های دیگری از جمله ثبت شرکت نمایند. به این روش متقاضیان مهاجرت در دوران بازنشستگی می توانند موفق به اخذ اقامت بلند مدت کشور فنلاند برای خود گردند. برای اخذ ویزای کار فنلاند لازم است تا همانند سایر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، متقاضیان ابتدا یک پیشنهاد کار از سوی یک کارفرما در این کشور داشته باشند و سپس درخواست خود را جهت اخذ ویزای کار ارائه دهند. به طور کلی کشور فنلاند مقصدی بسیار مناسب جهت مهاجرت به حساب آمده و آمار رضایت مهاجران در آن بالاست.

پارامتر هزینههزینه زندگی در فنلاند به یورو
یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت70€
McMeal در مک دونالد8€
یک لیتر شیر3€
یک پوند فیله مرغ4€
یک گالن 1.5 لیتری آب1€
رفت و آمد ماهیانه57€
هزینه ماهیانه قبوض (آب، برق و غیره)102€
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر756€
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر584€

نحوه اخذ ویزای بازنشستگی فنلاند

متقاضیان جهت اخذ هر گونه ویزای مهاجرتی فنلاند باید با مراجعه به سفارت فنلاند در کشور خود، پروسه اخذ ویزا را آغاز نمایند. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای این فرآیند شامل مواردی از جمله پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه، شناسنامه، عکس پاسپورتی و گواهی سلامت را ارائه کنند. هم چنین بازنشستگان برای اخذ ویزای کشور فنلاند باید گواهی بازنشستگی خود را به همراه مدارک دریافت مقرری ماهیانه خود ارائه کنند. در صورت مهاجرت به همراه همسر و فرزندان، سند ازدواج و گواهی تولد هر کدام از فرزندان نیز باید ضمیمه سایر مدارک گردند. ارائه گواهی تمکن مالی به هنگام اخذ ویزا نیز اهمیت شایانی داشته و نشان می دهد که فرد توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود را در کشور مقصد خواهد داشت.

گواهی عدم سو پیشینه ای که در 6 ماه اخیر دریافت شده باشد نیزباید ارائه گردد. متقاضیان باید از بیمه سلامت معتبر برخوردار بوده و ارائه مدرک آن تضمین می کند که شرکت بیمه مورد نظر، هزینه های بهداشتی و درمانی وی و خانواده او را در کشور مقصد پرداخت خواهد کرد. در صورت اقدام جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری مدارک و اسناد مربوط به سرمایه گذاری فرد و یا قراردادهای مربوط به ثبت شرکت نیز از ملزومات به شمار می روند. قابل ذکر است که ویزای سرمایه گذاری تنها اجازه اقامت 4 ساله را به افراد خواهد داد که پس از آن می توانند درخواست خود را جهت اخذ اقامت دائم فنلاند به مراجع مربوطه ارائه دهند. برای اخذ مشاوره از وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید با ما در ارتباط باشید.

پرسش های کلیدی درباره بازنشستگی در فنلاند

در شرایط کنونی می توان به این نکته اشاره کرد که فنلاند یکی از کشورهایی است که حقوق بازنشستگی در آن در سطح خوبی قرار دارد. شهروندان خارجی و بومی می توانند از حقوق بازنشستگی در این کشور بهره ببرند. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی انتخاب کشوری مانند فنلاند برای زندگی می تواند مزایای بسیار زیادی به همراه داشته باشد. افرادی که می خواهند در فنلاند اقامت داشته باشند، قادر خواهند بود که در کوتاه مدت به خواسته های خود برسند. آن ها باید برنامه ریزی مناسبی برای آینده کاری خود داشته باشند. در حقیقت افراد برای این که بتوانند حقوق بازنشستگی در فنلاند را دریافت کنند، باید حداقل 3 سال در این کشور کار کرده باشند. این یکی از محدودیت هایی است که پیش از مهاجرت باید به آن توجه کرد.

در این رابطه پرسش هایی نیز مطرح می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سن بازنشستگی در فنلاند چند سال است؟ افرادی که 65 ساله هستند، می توانند در فنلاند درخواست بازنشستگی خود را به ثبت برسانند. در صورتی که فرد که فرد به سن 63 سالگی رسیده باشد، می تواند درخواست بازنشستگی زودتر از موعد بدهد. در این صورت از حقوق او کم خواهد شد.
  • آیا با رسیدن سن به بازنشستگی در فنلاند، فرد ناچار است که درخواست بازنشستگی کند؟ خیر! فرد می تواند ماه های بیشتری در این کشور به اشتغال در زمینه کاری خود ادامه دهد. در این صورت به ازای هر ماه اضافه کاری، درآمد بیشتری دریافت می کند.
  • آیا زندگی بازنشستگان در فنلاند خوب است؟ برای بازنشستگان حداقل حقوق در نظر گرفته شده است که فرد می تواند در این صورت به خواسته های خود دسترسی پیدا کند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *