مهاجرت

تفاوت زندگی در فنلاند و سوئد

تفاوت زندگی در فنلاند و سوئد

آمار مهاجرت به کشورهای حوزه اسکاندیناوی در سال های اخیر با افزایش قابل توجهی روبرو بوده و در همین راستا، تفاوت زندگی در فنلاند و سوئد از موضوعاتی است که می توان به تفصیل پیرامون آن سخن گفت و مزایای مهاجرت به هر یک را همراه با جزئیات بیان نمود. با توجه به اینکه شباهت های بسیاری میان کشورهای فنلاند و سوئد به علت یکسان بودن موقعیت جغرافیایی، ثبات اقتصادی مشابه و قوانین و ضوابط تحصیلی بدون نقص موجود می باشد، افراد برای انتخاب مقصد سفر خود دچار تردید می گردند. کشورهای نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند همگی در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تهیه و تنظیم این مقاله قصد دارند به مقایسه شرایط زندگی و مزایا و معایب مهاجرت به دو کشور سوئد و فنلاند بپردازند.

  • قوانین اخذ تابعیت برای ساکنین کشورهای فنلاند و سوئد دارای چه تفاوت هایی می باشد؟
  • متوسط هزینه زندگی در فنلاند و سوئد تا چه میزان متفاوت است؟
  • عمده ترین بخش مخارج ماهیانه در هر کشور مربوط به چه موضوعی است؟
  • رویکرد اتخاذ شده در نظام آموزشی کشورهای فنلاند و سوئد چه تفاوت هایی را میان این دو رقم زده است؟
  • تفاوت امتیاز پاسپورت این دو کشور چه تاثیری بر زندگی شهروندان خواهد داشت؟
  • بهترین شرایط مهاجرت به این دو کشور از چه مسیری است؟
  • سرانه مهاجرت به دو کشور چگونه است؟

تفاوت های عمده زندگی در فنلاند و سوئد

سوئد کشوری در ناحیه شمالی اروپا با مساحت بیش از 709 هزار کیلومتر مربع است؛ تراکم جمعیت در این سرزمین کم بوده و دارای سه استان مرکزی (Svealand)، شمالی (Norrland) و جنوبی (Götaland) می باشد. زبان رسمی مردم این کشور سوئدی بوده و افراد زیادی به زبان های انگلیسی، نروژی و دانمارکی نیز مسلط می باشند. سوئد تا اواخر قرن 18 میلادی یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی به شمار میرفت اما با رونق بازار خود و افزایش تولیدات صنعتی توانست میزان تولید ناخالص داخلی خود را به طرز چشمگیری افزایش داده و به یکی از با ثبات ترین سرزمین های دنیا در بررسی جوانب اقتصادی تبدیل گردد. اصلی ترین شرکای تجاری سوئد کشورهای آلمان، دانمارک و فرانسه می باشند. زندگی در سوئد با مزایای گوناگونی از قبیل برخورداری از انواع تسهیلات رفاهی و استانداردهای ایده آل زندگی در جامعه ای مدرن همراه خواهد بود.

کشور فنلاند پس از ایسلند شمالی ترین سرزمین اروپا بوده و افراد زیادی با توجه به جاذبه های طبیعی این کشور هرساله اقدام به اخذ ویزای کوتاه مدت 90 روزه این کشور می نمایند. پایتخت فنلاند شهر زیبای هلسینکی (Helsinki) می باشد که از آن به عنوان مقصد اصلی علاقه مندان به کار و تحصیل در سرزمین های حوزه اسکاندیناوی یاد می شود. اگرچه پس از شیوع و همه گیری ویروس کرونا رکود مشهود در بازار اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی ضربه مهلکی به پیکره نظام آنها وارد آورد، مدیران فنلاندی موفق شدند با حفظ ثبات اقتصادی و همچنین کاهش نرخ تورم به زیر 1% از این اتفاق جلوگیری نمایند. پاسپورت فنلاند دارای جایگاه بسیار مطلوبی در جهان بوده و شهروندان این کشور از اجازه سفر به 127 کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا برخوردار خواهد بود. در ادامه به بررسی جایگاه پاسپورت کشورهای سوئد و فنلاند پرداخته ایم:

مقایسه امتیاز جهانی پاسپورت کشورهای فنلاند و سوئد

تفاوت مهاجرت به فنلاند و سوئد

علاقه مندان به اخذ تابعیت کشورهای فنلاند و سوئد می بایست از ضوابط یکسان این دو کشور در زمینه اعطای تابعیت آگاه باشند؛ فرزندان متولد شده در هر دو این کشورها طبق اصل خون مشمول قوانین تابعیت زادگاه خود خواهند بود. اخذ تابعیت سوئد از طریق ازدواج با یکی از اتباع این کشور پس از سپری شدن 4 سال از سکونت زوجین در خاک این کشور میسر خواهد شد و پیرامون این موضوع کشور فنلاند نیز با توجه به پیگیری های بسیار در باب حقیقی بودن ازدواج و صوری نبودن آن، تابعیت خود را پس از گذشت 5 سال به افراد اعطا خواهد کرد. سرمایه گذاری از دیگر شیوه های اخذ تابعیت در کشورهای اروپایی می باشد؛ با توجه به اینکه ساکنین فنلاند اغلب از طریق خرید ملک با حداقل سرمایه 300000€ (یورو) در این زمینه فعالیت می نمایند، امکان سرمایه گذاری با 135000€ (یورو) در سوئد شرایط بهتری دارد.

اخذ ویزای کار D و مهاجرت به فنلاند همواره جزء محتمل ترین شیوه های مهاجرت به این کشور بوده است؛ اگرچه مهاجرت کاری به سوئد با توجه به سایت ها و موسسات کاریابی متعددی چون jobbmaskinen و metrojobb دشوار به نظر نمی آید اما تنها افرادی موفق به اخذ مجوز کار در این کشور خواهند شد که دارای مهارت و تخصص کافی، سوابق شغلی درخشان و تسلط قابل توجه بر زبان سوئدی یا انگلیسی باشند. همچنین تحصیل در فنلاند از دیگر روش هایی است که با توجه به شهریه سالانه 3000€ الی 18000€ (یورو) دانشگاه های این کشور مطلوب بنظر می آید. دانشگاه های سوئدی در مقایسه با فنلاند دارای شهریه بیشتری بوده و حداقل شهریه اخذ شده در این مراکز 6700€ (یورو) می باشد.

نام دانشگاه های فنلاندرتبه در جهاننام دانشگاه های سوئدرتبه در جهان
دانشگاه هلسینکی107Karolinska Institute40
دانشگاه آلتو134Lund98

تفاوت مشکلات زندگی در فنلاند و سوئد

تفاوت مشکلات زندگی در فنلاند و سوئد

متوسط درآمد افراد در کشور فنلاند 3500€ (یورو) اعلام شده است درصورتیکه این رقم در سوئد 3100€ (یورو) می باشد. نمی توان چنین اظهار داشت که با توجه به این ارقام هزینه زندگی در سوئد نیز کمرنگ تر از فنلاند برآورد گردد. به عنوان مثال هزینه های اجاره مسکن در سوئد ارقام بالاتری را در مقایسه با شرایط مشابه در کشور فنلاند دارا می باشد. هزینه ماهیانه زندگی در فنلاند به فراخور محل سکونت و سبک زندگی افراد دارای گستره وسیعی می باشد؛ به طوری که در سال 2022 با تحقیقات صورت گرفته ساکنان شهر هلسینکی هزینه ماهانه 950€ تا 1600€ (یورو) را اعلام داشته درصورتیکه در همین محدوده زمانی هزینه زندگی در شهر Oulu به طور متوسط 850€ (یورو) اعلام شده است. در مقایسه با سوئد می توان گفت که افراد حاضر در شهرهای نه چندان بزرگ چون استکهلم، هزینه 670€ (یورویی) را برای هر ماه در پیش دارند.

توزیع هزینه های زندگی در فنلاند

بیشترین هزینه زندگی در فنلاند مربوط به مخارج مربوط به تهیه خوراک می گردد درصورتیکه این عنوان در سوئد به اجاره مسکن اختصاص دارد. آلودگی و سرمای هوا از سایر مشکلات زندگی در فنلاند می باشد که کمتر در سوئد به چشم می خورد. در مقابل بیمه درمانی ناکارآمد در سوئد از علل اصلی نارضایتی شهروندان این کشور در سال های اخیر بوده است. در پایان همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخگوی سوالات بیشتر شما عزیزان در این زمینه خواهند بود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *