مهاجرت

ویزای بازنشستگی لیتوانی

ویزای بازنشستگی لیتوانی

مهاجرت به کشورهای اروپایی همواره از گزینه های پرطرفدار برای متقاضیان زندگی در خارج از کشور بوده است. در میان این افراد، مهاجرت از طریق ویزای بازنشستگی محبوبیت زیادی دارد؛ به طور مثال اخذ ویزای بازنشستگی لیتوانی یکی از راه های مهاجرت در دوران بازنشستگی می باشد. بسیاری از افراد با مهاجرت در این دوران علاوه بر برخورداری از رفاه و آسایس بیشتر، موفق به اخذ تابعیت و اقامت دائم کشور مقصد نیز می گردند. مواردی از جمله مالیات پایین نیز از دیگر مزایای مهاجرت در دوران بازنشستگی می باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به سوالات شما عزیزان در مورد مهاجرت به لیتوانی در بازنشستگی پاسخ داده ایم و تلاش کرده ایم تا ابهامات این روش را برطرف نماییم.

کشور لیتوانی و انواع راه های مهاجرت به آن

لیتوانی یکی از کشورهای واقع شده در شمال شرقی اروپا یوده که پایتخت و بزرگترین شهر آن، شهر ویلنیوس است. لیتوانی از ناحیه شمالی با لتونی، از شرق و جنوب شرقی با بلاروس، از جنوب با لهستان، از جنوب غربی با روسیه و از غرب به دریای بالتیک ختم می گردد. کشور لیتوانی جمعیتی بالغ بر 2.7 میلیون نفر در سال 2022 را در خود جای داده و بزرگترین جمهوری موجود در حوزه بالتیک خوانده می شود. زبان رسمی این کشور زبان لیتوانیایی بوده و واحد پول آن لیتاس می باشد. علاوه بر لیتوانیایی، مردم این کشور به زبان های روسی و لهستانی نیز تکلم می کنند. اکثریت جامعه لیتوانی را مسیحیان تشکیل می دهند که 79% آنان به کلیسای کاتولیک تعلق دارند.

نمودار رشد تولید ناخالص داخلی لیتوانی

پس از شهر ویلنیوس که بزرگترین شهر لیتوانی به شمار می رود، کاوناس و بندر کلایپدا از شهرهای مهم این کشور می باشند. صادرات در اتصاد لیتوانی نقش مهمی داشته و به واسطه بندر کلایپدا، ترانزیت بین اروپای شرقی و غربی نیز در این کشور انجام می گردد. از مهم ترین صادرات این کشور می توان به ماشین آلات و نفت اشاره نمود. کشورهای روسیه، لتونی، آلمان، بلاروس و هلند از مهم ترین شرکای اقتصادی لیتوانی در سال های اخیر به شمار می روند. هم چنین لیتوانی یکی از کشورهای عضو در اتحادیه اروپا و پیمان شنگن محسوب می گردد.


پروسه بازنشستگی در لیتوانی

در لیتوانی، در صورتی که فرد دارای تمام شرایط زیر باشد، مستمری بیمه اجتماعی دولتی را دریافت می کند:

  •  به سن قانونی بازنشستگی رسیده باشد (از سال 2024، سن بازنشستگی در لیتوانی 64 و 8 ماه برای مردان و 64 و 4 ماه برای زنان است).
  • دارای حداقل دوره بیمه اجتماعی مورد نیاز برای بازنشستگی سالمندی (15 سال).

قرار است تا سال 2026 سن بازنشستگی برای مردان و زنان به 65 سال برسد.

SoDra سیستم بازنشستگی لیتوانی است و تضمین می کند که هر کسی که تمام یا بخشی از توانایی کار خود را از دست می دهد تحت مراقبت قرار می گیرد. همه افرادی که با قرارداد کار در لیتوانی کار می کنند به طور خودکار توسط SoDra بیمه می شوند. فریلنسرها موظفند خودشان به SoDra پرداخت کنند. برای دریافت مستمری سالمندی باید حداقل سه ماه قبل از سن بازنشستگی خود به SoDra مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه دهید:

  •  فرم درخواست
  •  پاسپورت/کارت شناسایی/اجازه اقامت شما در لیتوانی
  •  اگر قبلا آن را ارسال نکرده اید:
  •  مدارکی که سوابق کاری شما را تا 31 آذر 93 نشان می دهد.
  • گواهینامه سربازی (در صورتی که تا 31 دسامبر 1994 در سربازی ثبت نام کرده باشید).
  •  گواهی ازدواج یا طلاق (در صورت تغییر نام).

درخواست را می توان به سه روش ارسال کرد: حضوری در یکی از دفاتر SoDra، هر پست یا آنلاین. میزان بازنشستگی شما به سوابق کاری، مالیات پرداختی، میزان مستمری پایه و سایر عوامل بستگی دارد. مستمری حداکثر تا 30 روز پس از ارائه کلیه مدارک مورد نیاز و ارائه داده ها تعیین می شود. مستمری سالمندی برای ماه جاری پرداخت می شود.

معرفی ویزای بازنشستگی لیتوانی

ویزای بازنشستگی یکی از روش های مهاجرتی به شمار می رود که تنها توسط برخی کشورها ارائه می گردد. این روش که با عناوینی از جمله خود حمایتی یا تمکن مالی نیز شناخته می شود حتی برای افرادی که در دوران بازنشستگی خود نیز به سر نمی برند مناسب است. پایه و اساس مهاجرت از طریق ویزای بازنشستگی اثبات تمکن مالی و در اکثر موارد، مدرک بازنشستگی و اخذ مقرری ماهیانه است. کشور لیتوانی یکی از کشورهایی است که هیچ گونه خدماتی در زمینه ارائه ویزای بازنشستگی ارائه نمی کند اما امکان مهاجرت بازنشستگان به این کشور از طریق روش های دیگر فراهم است. لیتوانی از کشورهایی می باشد که میزان مالیات اخذ شده از شهروندان از سوی دولت پایین بوده و به همین علت از بهترین مقاصد برای مهاجرت در دوران بازنشستگی به شمار می رود.

معرفی ویزای بازنشستگی لیتوانی

شرایط اخذ ویزای بازنشستگی لیتوانی

به دلیل عدم ارائه ویزای بازنشستگی توسط دولت لیتوانی، متقاضیان مهاجرت به این کشور می توانند با سرمایه گذاری موفق به اخذ اقامت لیتوانی گردند. امکان سرمایه گذاری در کشور لیتوانی در حوزه های گوناگونی از جمله صنایع وجود داشته، هم چنین افراد می توانند با ثبت شرکت موفق به مهاجرت به این کشور گردند. طبق اعلام دولت لیتوانی، حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در این کشور $19000 (دلار آمریکا) ذکر شده است. لیتوانی از لحاظ اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار داشته و سرمایه گذاری در این کشور می تواند انتخابی هوشمندانه باشد. قابل ذکر است که امکان اخذ اقامت کشور لیتوانی از طریق خرید ملک وجود ندارد؛ با این وجود خرید با اجاره مسکن برای اخذ مجوز اقامت موقت لیتوانی الزامی است.

هزینه خرید مسکن در لیتوانیمیزان هزینه به دلار آمریکا
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر$633
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر$413
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر$1014
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان سه خوابه در اطراف شهر$465
هزینه خرید هر فیت مربع آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر$298
هزینه خرید هر فیت مربع آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر$183

درباره حقوق بازنشستگی در لیتوانی

طبق قوانین حقوقی کشور لیتوانی، سن بازنشستگی مردان این سرزمین 64 سال و سن بازنشستگی زنان شاغل آن نیز 63 سال تعیین شده است. در سال 2007 حداقل حقوق بازنشستگان کشور لیتوانی تنها 266 LTU (لیتاس لیتوانی) تعیین شد. این رقم در سال های 2013 و 2018 با افزایش قابل توجهی مواجه شده و در انتهای سال 2018 پایه حقوق بازنشستگان لیتوانی 153€ (یورو) اعلام شد. طبق محاسبات می توان اظهار داشت حقوق بازنشستگان لیتوانی در سال 2018 تنها 24% از میزان درآمد آن ها در زمان فعالیت را شامل می شده و این نسبت همچنان برقرار است. حداقل مدت زمان اشتغال جهت اعلام بازنشستگی در کشور لیتوانی 15 سال اعلام شده و افرادی که پیش از رسیدن به سن تعیین شده به اعلام رسمی بازنشستگیی خود مبادرت ورزند حداکثر از 90% مزایا و حقوق درنظر گرفته شده برای این قشر بهره مند خواهند شد.

از عوامل اثرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی در لیتوانی می توان به شهر محل اقامت و فعالیت اشخاص اشاره کرد؛ شهرهای Kaunas، Klaipeda و Siauliai جزء پردرآمدترین شهرهای لیتوانی در شاخه های مختلف شغلی بوده و درآمد برخی از افراد حاضر در این نقاط تا 9 برابر میانگین حقوق ذکر شده شهروندان لیتوانی نیز می رسد. سالانه 5% به دستمزد افراد اضافه شده و ذکر این نکته حائز اهمیت است که حقوق مردان لیتوانی 6% بالاتر از زنان با موقعیت شغلی مشابه بوده که این تفاوت در حقوق بازنشستگی آنان نیز ملموس خواهد بود.

درباره حقوق بازنشستگی لیتوانی

نحوه اخذ ویزای بازنشستگی لیتوانی

متقاضیان اخذ ویزای بازنشستگی لیتوانی باید ابتدا سرمایه گذاری مورد نظر خود را در این کشور انجام داده و سپس برای انجام مرحل اخذ مجوز اقامت خود اقدامات مورد نیاز را از طریق کنسولگری این کشور پیگیری نمایند. مدارک مورد نیاز باید ارائه شوند که شامل مواردی از جمله پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه، شناسنامه و سایر مدارک هویتی، 1 عدد عکس پاسپورتی، گواهی سلامت و گواهی عدم سو سابقه کیفری می باشند. هم چنین مدارک مربوط به سرمایه گذاری نیز باید ارائه شده و ارزش گذاری های مربوطه توسط کارشناسان انجام شوند. برخورداری از بیمه سلامتی که تمامی مخارج درمانی فرد را در کشور مقصد پردات نماید و ارائه مارک مربوطه نیز از موارد الزامی می باشد.

بازنشستگان باید مدارک مربوط به بازنشستگی خود را ارائه نمایند و تمکن مالی کافی خود را با تهیه گذارشی از سپرده بانکی خود اثبات نمایند. هم چنین مدارک مربوط به اجاره یا خرید مسکن در کشور لیتوانی نیز باید ضمیمه سایر موارد ذکر شده گردند. در صورت مهاجرت با همسر و یا فرزندان غیر مستقل و زیر 18 سال، اسناد ازدواج و گواهی های تولد نیز باید ارائه گردند. مهاجرت به لیتوانی با مزایای زیادی همراه بوده و با اخذ کارت اقامت موقت این کشور که اعتباری 1 الی 2 ساله دارد می توان موفق به مهاجرت به این کشور شد. قابل ذکر است که این مجوز از قابلیت تمدید برخوردار بوده و هزینه لازم 86€ (یورو) اعلام شده است. برای اخذ مشاوره از کارشناسان توانمند ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید با ما در تماس باشید.

پرسش های کلیدی درباره بازنشستگی در لیتوانی

لیتوانی یکی از کشورهای درجه دوم اروپایی است که افراد کمتری آن را برای زندگی خود انتخاب می کنند. باید به این نکته توجه داشت که در شرایط کنونی، انتخاب لیتوانی نمی تواند عامل اصلی مهاجرت بسیاری از افراد باشد. برخی از افرادی که به منطقه شرق و مرکز اروپا مهاجرت می کنند، ممکن است پس از مدتی تمایل به مهاجرت به سمت لیتوانی پیدا کنند. در این صورت می توان انتظار داشت که آن ها زندگی بهتری برای خود در این کشور رقم بزنند. کار کردن در لیتوانی در چنین شرایطی اجتناب ناپذیر است. فرد می تواند در این صورت، از درآمد برخوردا شود و در نهایت از حقوق بازنشستگی در این کشور نیز استفاده کند. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • سطح درآمد در لیتوانی برای بازنشستگان چقدر است؟ در صورتی که فرد 15 سال سابقه کار داشته باشد و همه پرداختی های خود را به درستی انجام داده باشد، حداقل حقوق را دریافت می کند. حداقل حقوق بازنشستگی در لیتوانی 246.21€ (یورو) در ماه است.
  • آیا لیتوانی مقصد مناسبی برای مهاجرت بازنشستگان است؟ بله می توان این کشور را در دسته کشورهای ارزشمند اروپایی قرار داد. این کشور آرامش کافی برای زندگی بازنشستگی را ایجاد می کند.
  • سن بازنشستگی در لیتوانی چقدر است؟ سن بازنشستگی در لیتوانی 64 سالگی است. با این حال قوانین این کشور در این رابطه در حال تغییر است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *