ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ تاجیکستان

استارت آپ تاجیکستان

با اینکه اقتصاد تاجیکستان فعلا در وضعیت خوبی قرار ندارد اما راه اندازی استارت آپ تاجیکستان می تواند شما را به کسب امتیازات خوبی رهنمون شود. چرا که قانون سرمایه گذاری تاجیکستان (بند 7) بیان می کند که حقوق سرمایه گذاران داخی و خارجی در این کشور مشابه هم می باشد. بنابراین شما از این طریق می توانید از مالکیت 100%، مالیات بر درآمد 15%، فرآیند آسان ثبت شرکت، دریافت راحت ویزای اقامت تاجیکستان و غیره برخوردار شوید. اما ناگفته پیداست که شما برای انجام این نوع سرمایه گذاری در تاجیکستان نیازمند یک بیزینس پلن خوبی هستید و به همین دلیل مشاوره با تیم وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند بهترین رهنمای شما عزیزان باشد.

 ارزیابی اقتصادی تاجیکستان جهت راه اندازی استارت آپ

اقتصاد تاجیکستان عمدتا وابسته به بخش کشاورزی و خدمات می باشد. در واقع تاجیکستان از زمان استقلالش با اصلاح سیاست های اقتصادی خود به تدریج در مسیر تحول اقتصادی قرار گرفته است. صادرات پنبه و آلومینیوم از اصلی ترین محصولات تجاری این کشور به حساب می آید. بنا به یک طبقه بندی نیز سهم خدمات در میزان تولید ناخالص داخلی تاجیکستان با 53.9% بالاتر از سهم کشاورزی با 23.3% و صنعت 22.8% می باشد:

درصد سهم بخشهای مختلف اقتصادی تاجیکستان روی GDP

مطمئنا شیوع بیماری کرونا بر ساختار اقتصادی تاجیکستان نیز تاثیر گذار بوده است. به صورتی که میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور که در سال 2019 در حدود 8.12$ بیلیون دلار بوده در سال 2020 به حدود 7.9$ بیلیون دلار کاهش می یابد:

میزان تولید ناخالص داخلی تاجیکستان

اما پیش بینی می شود که میزان اسمی GDP کشور تاجیکستان در سال جاری به حدود 8.22$ بیلیون دلار افزایش یابد. در حقیقت درصد این صعود و نزول اقتصاد تاجیکستان را می توان در نمودار زیر مشاهده کرد:

میزان اسمی تولید ناخالص داخلی در تاجیکستان

اما نرخ تورم 7.1% تاجیکستان از نقاط منفی اقتصاد کشور تاجیکستان محسوب می شود. کشور تاجیکستان و اقتصاد این کشور آسیایی را می توان از دیدگاه شاخصی بنام شاخص آزادی اقتصادی مورد ارزیابی قرارداد. این کشور با کسب 55.2 امتیاز جزء اقتصادهای محدود قلمداد می گردد و در رده 134 آزادترین اقتصادهای بین المللی قرار دارد:

شاخص آزادی اقتصادی در تاجیکستان

اما از نظر شاخص شفافیت وضعیت تاجیکستان به مراتب پایین تر از اغلب کشورهای جهان است. از این نظر در سال 2020 اقتصاد کشور تاجیکستان در رتبه 149 سالمترین اقتصادهای جهان قرار دارد:

شاخص شفافیت در کشور تاجیکستان
رتبه سال 2020149 از 180 کشور جهان
امتیاز سال 202025 از 100 امتیاز کل

ارزیابی محیط استارت آپ تاجیکستان

اکوسیستم استارت آپ تاجیکستان یک اکوسیستم جدید و نوپایی است که از حمایت خوب دولت این کشور برخوردار است. یکی از این برنامه های حمایتی، پروژه تقویت استارت آپ هاست که جزئی از برنامه GIZ TRIGGER می باشد. اهداف این پروژه نیز شامل تشکیل 40 شرکت استارت آپی جدید است که 30% آنها توسط زنان دارای ایده بیزینسی مدیریت شود. تمرکز این پروژه هم بر روی مناطقی مثل دوشنبه و خوجند با هدف تبدیل ایده های کسب و کار به مدل های کسب و کار بازار محور می باشد. بر این اساس موسسان استارت آپ ها در قالب این پروژه ترغیب می شوند تا به کارآفرینان مبتکر تبدیل شوند. اما برنامه های این پروژه حمایتی از استارت آپ های تاجیکستانی عبارتند از:

  • بوت کمپ ها Bootcamps
  • برنامه انکوباتور شامل دوره های آموزشی 3 ماهه
  • مربیگری یا Mentoring
  • شبکه فرشته کسب و کار

دلایل سرمایه گذاری و راه اندازی استارت آپ تاجیکستان

تاجیکستان جزء کشورهای آسیای میانه محسوب شده و به لحاظ قومی و فرهنگی دارای قرابت های زیادی با کشورمان دارد. با اینکه تاجیکستان برای بیزینس جای پر از ریسکی به شمار می رود اما همزمان می تواند جایی پر از فرصت های کمیاب تجاری نیز باشد. اول از همه نیز دولت تاجیکستان از سرمایه گذاران خارجی استقبال می کند. چراکه طبق قانون سرمایه گذاری تاجیکستان (بند 7) حقوق برابر سرمایه گذاران داخلی و خارجی در تاجیکستان تضمین شده است. از دیگر دلایل راه اندازی بیزینس در تاجیکستان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نرخ مالیات بر درآمد شرکتی 15%
  • به رسمیت شناخته شدن 100% مالکیت خارجی
  • اخذ وام بانکی از نهادهای دولتی و خصوصی
  • دسترسی فراوان به نیروهای کار متخصص
  • فرآیند آسان و سریع ثبت شرکت در تاجیکستان
  • امکان اخذ راحت اقامت و تابعیت تاجیک

دلایل سرمایه گذاری و راه اندازی استارت آپ تاجیکستان

شرایط و مراحل راه اندازی استارت آپ تاجیکستان

بر طبق گزارش دولتی، همه ساله بر تعداد متقاضیان ثبت شرکت کوچک و متوسط در تاجیکستان افزوده می شود. اما برای ثبت و راه اندازی یک بیزینس از نوع استارت آپ در تاجیکستان شما علاوه بر تهیه و تنظیم مدارک لازم مثل آیین نامه و اساسنامه شرکت همچنین نیازمند آشنایی با مراحل این کار هستید. ابتداء باید در جریان باشید که نهاد ثبت کننده انواع شرکت ها در تاجیکستان وزارت دادگستری این کشور می باشد. برای انجام کار ثبت شرکت در این کشور نیز شما بایستیفرم درخواست را تکمیل نموده و مدرک شخص ثبت نام شده را ایجاد کنید. سپس مدیر شرکت مربوطه را انتخاب کرده و آدرس واقعی ثبت را تهیه نمائید. مرحله آخر نیز مربوط به پرداخت هزینه ثبت در تاجیکستان می باشد. در واقع کلیه مراحل ثبت در تاجیکستان به 3 فاز مختلف زیر تقسیم می شود:

مراحلشرایط
مرحله پیش از تشکیل شرکتانتخاب نوع و نام شرکت، تهیه و تنظیم مدارک ثبت شرکت و دریافت شماره مالیاتی (TIN)
مرحله تشکیل شرکتپرداخت هزینه ثبت و تحویل مدارک به اداره ثبت شرکت ها
مرحله پس از تشکیلافتتاح حساب بانکی، اخذ شماره تامین اجتماعی و بازنشستگی (SIN) و دریافت مهر شخصیت حقوقی

اما انواع ساختار شرکت در کشور تاجیکستان 2021 که از این قرار است:

  • شرکت مسئولیت محدود LLC : حداقل سرمایه مورد نیاز 105$ (دلار)
  • شرکت سهامی عام یا CJSC: حداقل سرمایه مورد نیاز 210$ (دلار) و برای سهامی خاص حدود 1050$ (دلار)
  • دفتر شعبه در تاجیکستان
  • نمایندگی در تاجیکستان

دریافت ویزای استارت آپ تاجیکستان 2021

یکی از مزایای مهم راه اندازی استارت آپ و انجام بیزینس در تاجیکستان اخذ اقامت این کشور می باشد. در واقع سرمایه گذاران از این طریق می توانند هم برای خود و هم برای اعضای خانواده اشان اقامت تاجیکستان را دریافت کنند. ویزایی که اقامت موقتی به حساب آمده و افراد فقط با طی مدت زمان مشخصی می توانند به ویزای اقامت دائم این کشور آسیای میانه دست یابند. برای آشنایی با انواع روش های مهاجرت و نیز هزینه زندگی در تاجیکستان نیز می توانید از خدمات مشاوره حضوری یا تلفنی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *