ویترین

امن ترین کشور جهان

امن ترین کشور جهان

اینکه امن ترین کشور جهان کجاست نکته ای است که برای تمامی متقاضیان، به خصوص افرادی که می خواهند فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستند، اهمیت دارد. به عبارت دیگر کشورهای ناامن و نسبتا ناامن دنیا از جمله برزیل، کلمبیا و آرژانتین اگرچه نظام تحصیلی بسیار ارزان قیمتی دارند کمتر کسی آن ها را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می کند. در واقع امنیت یک کشور در کنار سطح رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی، هزینه های تحصیل و زندگی، نرخ تورم، درصد بیکاری و غیره از جمله مهم ترین مسائلی است که افراد باید از قبل به آن توجه داشته باشند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به معرفی امن ترین کشور جهان پرداخته شده است.

  • شاخص های جهانی کدام کشور را به عنوان امن ترین معرفی می کند؟
  • بهترین کشور برای زندگی زنان کدام کشور است؟
  • بهترین کشور برای زندگی معلولین کدام است؟
  • شرایط زندگی در کشورهای آسیای شرقی چگونه است؟

آشنایی با امن ترین کشور جهان

به گزارش وبسایت خارجی travelchannel از سال 2008 ایسلند، جزیره ای کوچک که در اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است، امن ترین کشور در دنیا بوده است. در سال 2022 پس از ایسلند به عنوان امن ترین کشور جهان، به ترتیب نیوزیلند، اتریش، پرتغال، دانمارک، کانادا، جمهوری چک و سنگاپور کشورهایی هستند که برای شهروندان خود و خارجی هایی که برای تفریح، تحصیل و کار در خاک آن ها حضور دارند امنیت بسیار بالایی فراهم نموده اند. البته ایسلند اگرچه بیشترین میزان امنیت در دنیا را دارد اما نباید از نظر دور داشت که مهاجرت به ایسلند نسبتا دشوار است چرا که برای اخذ ویزای کاری مستقیم افراد باید از یک کارفرما در ایسلند پیشنهاد شغلی داشته باشند.

در واقع برخلاف آلمان و اتریش، ایسلند ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار برای ایرانی ها صادر نمی کند؛ منتهی چون اخذ پیشنهاد کاری مستقیم نیز بدون حضور در خاک ایسلند بسیار دشوار است، غالبا افراد از طریق تحصیل در ایسلند اقامت آن را اخذ می نمایند. پس از فارغ التحصیلی از یک دانشگاه ایسلندی، دانشجویان بین المللی می توانند در صورتی که شغلی پیدا کنند درخواست دهند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند.

تحصیل در امن ترین کشور جهان

در کشور ایسلند تنها 3 دانشگاه خصوصی و 4 دانشگاه دولتی قرار دارد و دانشجویان بین المللی تنها 5% ورودی های این دانشگاه ها را تشکیل می دهند. دانشگاه های دولتی ایسلند که اخذ پذیرش از آن ها بسیار دشوار است از دانشجویان ایسلندی و دانشجویان تبعه کشورهای حوزه اتحادیه اروپا شهریه ای دریافت نمی کنند و تنها هزینه ای تحت عنوان هزینه ثبت نام (registration fee) اخذ می نمایند. شهریه دریافتی از دانشجویان بین المللی نیز در دانشگاه های دولتی ایسلند پایین است؛ به عنوان مثال دانشگاه ایسلند (university of Iceland) در سال 2022 سالیانه تنها 60000ISK (کرون ایسلند) یعنی معادل حدودا 470$ (دلار آمریکا) شهریه می گیرد.

شایان توجه است که پس از 6 ماه اقامت در ایسلند تمام افراد، صرف نظر از تابعیت آن ها، عضوی از سیستم بیمه اجتماعی ملی ایسلند به حساب می آیند. این بدان معنا است که خارجی ها نیز پس از گذشت این مدت همان هزینه ای را به عنوان حق بیمه پرداخت می نمایند که یک فرد ایسلندی می پردازد. قبل از این 6 ماه حق بیمه دریافتی از دانشجویان خارج از حوزه اقتصادی اروپا (EEA) بیشتر از حق بیمه ای است که دانشجویان ایسلندی و تابعین سایر کشورهای مذکور می پردازند. لازم به ذکر است که دروس دانشگاهی نیز در مقطع کارشناسی غالبا به زبان ایسلندی تدریس می شوند، هر چند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می توان دوره های تدریس شده به زبان انگلیسی را نیز یافت علی الخصوص در دانشگاه های ذیل:

  • University of Iceland
  • Reykjavík University
  • University of Akureyri

تحصیل در امن ترین کشور جهان

برترین دانشگاه ها در امن ترین کشور جهان

این که هر دانشگاهی چه رنکینگ ملی و جهانی ای دارد و در چه شهری واقع شده است باید به دقت مورد ارزیابی علاقه مندان به تحصیل در ایسلند قرار بگیرد. در جدول ذیل 7 دانشگاه موجود در ایسلند به ترتیب رتبه ملی آن ها معرفی شده اند:

رتبه در رنکینگ ملینام دانشگاهشهر محل وقوع
1Háskóli ÍslandsReykjavík
2Háskólinn í ReykjavíkReykjavík
3Háskólinn á AkureyriAkureyri
4Háskólinn á BifröstBorgarnes
5Listaháskóli ÍslandsReykjavík
6Háskólinn á HólumSauðárkrókur
7Agricultural University of IcelandHvanneyri

شرایط اقتصادی در امن ترین کشور جهان

اقتصاد ایسلند علی الخصوص در 20 سال گذشته به طور پیوسته و با سرعت بالایی روبه رشد بوده است و مردم ایسلند از رفاه اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردارند. کم ترین میزان حقوق در ایسلند ماهیانه 93700ISK (کرون ایسلند) و بالاترین میزان حقوق در این کشور ماهیانه 3070000ISK (کرون ایسلند) می باشد. به عبارت دیگر در سال 2022 متوسط درآمد ماهیانه در امن ترین کشور جهان 693000ISK (کرون ایسلند) یعنی سالیانه حدود 8310000ISK (کرون ایسلند) می باشد. همچنین در این کشور تفاوت درآمدی بین خانم ها و آقایان وجود دارد، یعنی یک خانم از همکار آقای خود با همان میزان تحصیلات، سابقه کار و مهارت های شغلی متاسفانه 5% کم تر حقوق می گیرد. شایان ذکر است این تبعیض درآمدی بر مبنای جنسیت متاسفانه در بعضی از کشورهای در حال توسعه حتی به 22% نیز می رسد.

در واقع اگرچه خانم ها در ایسلند ماهیانه به طور میانگین 676000ISK (کرون ایسلند) حقوق می گیرند، متوسط درآمد آقایان 710000ISK (کرون ایسلند) است. مطابق قوانین در ایسلند هر 29 ماه یک بار 4% به حقوق افراد افزوده می گردد تا قدرت خرید آن ها به دلیل نرخ تورم وغیره کاهش پیدا نکند. در ایسلند به طور متوسط بابت یک ساعت کار 4000ISK (کرون ایسلند) حقوق گرفته می شود اما سطح تحصیلات، سابقه کار، نوع شغل، حیطه کاری، جنسیت و… بر میزان دقیق آن تاثیر می گذارد. به عنوان مثال نباید از نظر دور داشت که درآمد افرادی که در ارگان های دولتی ایسلند مشغول به کار هستند 25% بیشتر از بخش خصوصی است و در نمودار ذیل شرح داده شده است:

نمودار مقایسه متوسط درآمد ماهیانه بخش دولتی و خصوصی در ایسلند

مقایسه شاخص امن ترین کشورهای جهان

شاخص های متفاوتی در جهان برای معرفی امن ترین کشور جهان معرفی شده است و بر همین اساس کشورهای مختلف در یکی رده بندی کلی قرار گرفته اند تا ایسلند به عنوان امن ترین کشور جهان معرفی شود. در نمودار زیر، 10 کشور برتر جهان از نظر امنیت معرفی شده اند. لازم به ذکر است که هرچه شاخص به عدد یک نزدیک تر باشد، سطح امنیت در آن کشور بیشتر است.

نمودار معرفی امن ترین کشورهای دنیا

هزینه زندگی در امن ترین کشور دنیا

پس از برمودا و سوئیس، ایسلند گران ترین کشور دنیا به لحاظ هزینه های ماهیانه زندگی می باشد؛ البته همان طور که ملاحظه شد درآمد ایسلندی ها نیز بالا است و پاسخگوی هزینه ها است. هزینه ماهیانه زندگی در ایسلند در سال 2022 برای یک خانواده 4 نفره بدون احتساب اجاره منزل 570503.94ISK (کرون ایسلند) یعنی معادل 3934.78$ (دلار آمریکا) می باشد. هزینه زندگی یک نفر در پایتخت کشور ایسلند بدون احتساب اجاره ماهیانه 153935.75ISK (کرون ایسلند) یعنی معادل 3934.78$ (دلار آمریکا) است. در جدول ذیل اجاره منزل در پایخت ایسلند یعنی شهر ریکیاویک مطابق قیمت های سال 2022 بیان شده است:

نوع منزلاجاره ماهیانه (کرون ایسلند)
یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر196320.00ISK (کرون ایسلند)
یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر320500.00ISK (کرون ایسلند)

البته نرخ بیکاری در ایسلند تنها 2.47% است یعنی غالب افراد در این کشور مشغول به کار هستند در نتیجه مشکلی برای پرداخت هزینه های بالای زندگی در ایسلند وجود نخواهد داشت. در این مقاله توضیحاتی راجع به شرایط اقتصادی، هزینه زندگی، شهریه دانشگاه ها و غیره در امن ترین کشور دنیا یعنی کشور ایسلند از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *