ویزای تحصیلی

انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری

انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری از جمله دغدغه های این روزه افراد در خصوص سپری کردن تحصیلات آکادمیک میباشد که متقاضیان می بایست از این شرایط آگاهی کامل داشته باشند به سبب اینکه با انتخاب درست استاد، فرد متقاضی امکان دریافت حقوق را نیز خواهد داشت. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه سفیران سروش سعادت نگارش شده است به موارد زیر در همین باب پرداخته میشود:

  1. چگونگی انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری
  2. محل جستجو جهت انتخاب استاد راهنما برای دکتری
  3. قوانین طلایی در انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری

استاد راهنما برای مقطع دکتری

جدا از دلایل شخصی افراد جهت ورود به دانشگاه بخشی از این دلایل استاد راهنما و تحقیقات وابسته است.

مواردی که در زیر اشاره می گردد به استاد راهنما و گروه تحقیقاتی مرتبط می باشد.

یک پروژه به منطقه موضوعیدر انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری مهمترین دلیل انتخاب دانشجویان شرایط تحصیل می باشد.
چه کسی؟ افراد متخصص؟در این قسمت افرادی که دانشجو با آنها برای انجام پروژه همراهی می نماید اشاره می گردد.
چه محلی؟در این قسمت تمایل دانشجو در دانشگاه های خارجی یا داخل کشور پرداخته می شود.

پیدا کردن اساتید راهنما

دانشجویان رشته های علوم پایه برای انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا قادر به انتخاب پروژه تبلیغاتی می باشند. دقت زیادی از سوی دانشجویان در انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری لازم می باشند. علت این توجه در انتخاب این است که استاد راهنما به عنوان همکار پژوهشی در این مقطع برای دانشجو به حساب می آید. سایر متقاضیانی که قادر به انتخاب پروژه های تبلیغاتی نیستند باید به گونه دیگری انتخاب نمایند. دانشجویان در این مسیر ابتدا باید موضوع خود را انتخاب و پروپوزال تهیه نمایند. پس از تهیه پروپوزال و به دست آوردن دستاوردهایی در مورد تحقیق انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا هستند. این روند بیشتر برای تحصیل دکتری در رشته های زیر می باشد:

  • علوم اجتماعی
  • علوم انسانی

روابط دانشجو با استاد راهنما در موفقیت دانشجو در این مقطع تحصیلی به شدت تاثیرگذار می‌باشد. علت این تاثیر گذاری میزان موفقیت فرد در تحقیقات می باشد. از این رو انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری نیاز به تحقیقات زیادی دارد. دانشجویان قادر نیستند از محل خاصی برای انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری اقدام نمایند.

اقدام برای انتخاب استاد راهنما

دانشجویان با تهیه پروپوزال یا پیش نویس قادر به اقدام برای انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا می باشند. چنانچه دانشجو طرح پیشنهادی یا پروپوزال برای ارائه نداشته باشد ددباید به گونه دیگری استاد راهنما انتخاب نمایند. به طور کلی تحصیل در مقطع دکترا امکان پژوهش در یک موضوع خاص به دانشجو می دهد. دانشجو در این پژوهش تنها نبوده و با انتخاب یک استاد راهنما قادر به انجام این پژوهش می باشد. طرح پیشنهادی دانشجو مختصر و به میزان مشخصی باشد. دانشجویان در تهیه طرح پیشنهادی یا پروپوزال باید دقت نمایند که طرح پیشنهادی بیش از حد طولانی نشود. طولانی شدن پروپوزال ممکن است منجر به خوانده نشدن طرح پیشنهادی گردد.

استادان راهنما در مقطع دکتری

استاد راهنمای انتخابی می‌تواند جزئی از افراد زیر باشد:

  • سرپرست فوق لیسانس، مشاور دائم و یا مدرس: این القاب به افرادی که دارای روند مثبت در تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده اند اعطا می شود.
  • افرادی که در دانشگاه حضور دارند و دانشجویان با آنها آشنایی ندارند: ولیکن دانشجویان انجام پروژه و تحقیقات را با این فرد و با ارتباط با او مثبت می پندارند.
  • مدرسین و فرهنگیان مراکز آموزشی و دانشگاه های دیگر.

محل جستجوی استاد راهنما

دانشجویان جهت انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا می‌توانند به مراجع زیر رجوع نمایند

  • پایگاه داده های علمی: در این مرجع دانشجو با جستجوی بیشترین موارد ذکر شده قادر به نتیجه گیری می باشد. ضمن اینکه اقدام از این طریق باعث ایجاد ایده می‌گردد. همچنین نشان دهنده مهارت افراد پژوهشگر می باشد.
  • کتب درسی آکادمیک: بررسی دقیق وبلاگ های علمی توسط متقاضیان جهت انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا اهمیت دارد. پس از بررسی تعیین نمایند که این وبلاگ ها توسط کارشناس نگارش گردیده است. این مرجع دیگری برای انتخاب استاد راهنما در مقطع دکتری می باشد
  • وب سایت های و پروفایل های دانشگاهی: در برخی از کشورها نظرسنجی‌ هایی درباره تحقیقات ملی انجام می گیرد. این نظرسنجی ها در وب سایت‌های دانشگاه به روز می گردند. در کشور نظیر انگلیس از این روش استاد راهنما براین مقطع دکتری اقدام نمود.
  • لیست پروژه (مشابه پایگاه داده): با جستجوی مرکز بهترین ها در گروه ها و یا نهادهای مختلفی نظیر استخرهای پژوهشی اسکاتلند نیز می توان اقدام نمود. البته این مرکز تنها به عنوان انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکترا نمی باشند. این مرکز در معرفی دانشگاه هایی که بالاترین امکانات و تجهیزات را دارد نیز کار آمد می باشد.

قوانین طلایی در انتخاب استاد

به طور قطع دانشجویان باید در مورد سمت و مقام استاده مورد نظر تحقیق نمایند. این تحقیق جهت نسبت دادن مناسب القاب به استاد می باشد. تلاش در جهت جذاب و جالب بیان نمودن و نشان دادن علاقه به موضوع مورد بررسی نیز موثر است. دانشجویان نباید به ارسال چندین ایمیل به چند دانشگاه مختلف اقدام نمایند. متقاضیان در ارسال ایمیل باید به مختصر و مفید بودن آن توجه داشته باشند. تقاضای پاسخ سریع به ایمیل نباید از جانب دانشجو در متن ایمیل به استاد مورد نظر مطرح گردد.

شرایط اساتید راهنما

اساتید براحتی پاسخگو دانشجویان نمی باشند! و اجازه ملاقات به دانشجو را نمی دهند! این موارد صرفا به چند دلیل رخ می دهند که برخی از آنها در زیر اشاره می نماییم:

  • مشغله بیش از حد استاد
  • دریافت ایمیل های متعدد از متقاضیان
  • عدم اطمینان از موضوع تحقیق دانشجو
  • اجبار به بازنشستگی استاد

قطعاً دانشجویان با ارائه صادقانه پروژه خود می‌توانند استاد راهنمای مناسبی برای خود پیدا نمایند. تحصیل دکترا در آلمان به طور رایگان امکان پذیر می باشد. دانشجویان با تحصیل در دانشگاههای رایگان آلمان قادر به این نوع تحصیل می باشند.

این دانشجویان امکان کارحین تحصیل در آلمان را دارا می باشند.

انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری اندکی پیچیده می باشد. شما می توانید برای اخذ راهنمایی جهت اقدام در این مسیر به موسسه سفیران سروش سعادت مراجعه نمایید.

5/5 - (10 امتیاز)

11 دیدگاه برای “انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری

  1. هزاره گفت:

    از مطالب مفید سایتتون ممنونم

  2. قراری گفت:

    ممنون از سایت مفید و مطالب جامعتون

  3. صبا صابری گفت:

    سلام

    ممنون از سایت به روزتون

  4. یلدا گفت:

    من الان دو هفته هست که به دانشگا ههای مختلف ایمیل زدم اما هیچ کدوم جواب ندادن هنوز می دونید چقدر طول میکشه ؟

  5. سهند ساغری گفت:

    شرایط استاد راهنما چیه

  6. علی رام رادین فر گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد انتخاب استاد راهنما برای مقطع دکتری تشکر می کنم اگه امکتنش هست در موردتحصیل در اسکاندیناوی هم مطلب بذارید

  7. ناصر زارعی گفت:

    سلام
    انتخاب استاد راهنما شامل تمام رشته ها میشود یا منظور رشته های غیر پزشکی میباشد ؟

  8. ناصر زارعی گفت:

    سلام
    انتخاب استاد راهنما شامل تمام رشته ها میشود یا منضور رشتههای غیر پزشکی میباشد

  9. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود.

  10. پرهام پیشوا گفت:

    شما میتونید برای ما استاد راهنما هم انتخاب کنید؟

  11. kooshan گفت:

    از مطالب خوبتون ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *