ویزای تحصیلی

تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی

تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی

ارمنستان در مجموع مقصد پرطرفداری بین دانشجویان بین المللی نیست اما تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی علاقه مندان فراوانی دارد. علی الخصوص در میان کسانی که نتوانسته اند در رشته پزشکی و گرایش های مرتبط با آن تحصیل کنند و شرایط سنی، علمی و مالی لازم برای ورود به دانشکده های پزشکی کانادا، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و نیوزیلند را نیز ندارند. البته پیش از انتخاب ارمنستان برای تحصیل باید مسائل مختلفی مورد بررسی قرار گیرد از جمله شرایط شغلی پس از فارغ التحصیلی، نرخ بیکاری، هزینه های زندگی، شهریه های دانشگاه و غیره. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی اطلاعاتی ارائه شده است.

  • شرایط تحصیل در ارمنستان چیست؟
  • آیا ارمنستان مقصد مناسبی برای کار و تحصیل است؟
  • زبان تحصیل در ارمنستان چیست؟
  • در چه رشته هایی می توان به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کرد؟

تحصیل در ارمنستان

در حال حاضر 26 دانشگاه دولتی در کشور ارمنستان وجود دارد که از میان آن ها تنها 4 دانشگاه از دانشجویان بین المللی نیز پذیرش می کند. همچنین بیش از 42 موسسه آموزش عالی خصوصی در ارمنستان وجود دارد؛ انواع این دانشگاه ها و موسسات آموزشی در کشور ارمنستان عبارت هستند از:

  • دانشگاه ها: دانشگاه ها دوره های آموزش عالی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف علوم طبیعی، انسانی و غیره ارائه می دهند و حتی فرصت تحقیقات علمی را نیز برای دانشجویان فراهم می کنند.
  • موسسات آموزش عالی: این موسسات دوره های آموزشی در تعدادی از رشته ها یعنی رشته های علمی، اقتصادی و برخی از رشته های فرهنگ محور را ارائه می دهند.
  • آکادمی های آموزشی: این آکادمی ها در زمینه علوم، تکنولوژی و فرهنگ دوره های آموزشی برگزار می کنند.
  • هنرستان ها: هنرستان ها دوره های آموزشی ای در حوزه موسیقی ارائه می دهند.
  • موسسات آموزش عالی دولتی: این موسسات غیرانتفاعی هستند و از سوی دولت زمین و امکانات گرفته اند تا هدف و سیاست های خود را دنبال کنند.

تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی مزیت است یا خیر؟

تحصیل در ارمنستان به زبان های انگلیسی، روسی و ارمنی امکانپذیر است؛ هر چند کسانی که بخواهند هزینه کم تری برای تحصیلات خود بپردازند و قصد داشته باشند مهاجرت به ارمنستان را از طریق تحصیل دنبال نمایند یعنی پس از فارغ التحصیلی موفق شوند شغلی در ارمنستان پیدا کنند، بهتر است تحصیل به زبان ارمنی را شروع کنند. چرا که هر چند داشتن دانش زبان انگلیسی مزیت بزرگی به حساب می آید اما در جامعه ارمنستان کافی نیست، یعنی کسی که بخواهد در این کشور کار و زندگی کند نهایتا باید به زبان های ارمنی و حتی روسی نیز مسلط شود.

تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی مزیت است یا خیر؟

مدارک لازم برای تحصیل در ارمنستان

برای تحصیل به زبان انگلیسی هر دانشگاهی و برای هر رشته و مقطع تحصیلی ای مدارک خاصی مورد نیاز است اما به طور کلی برخی از اساسی ترین مدارک برای اخذ پذیرش عبارت هستند از:

  • درخواست اخذ پذیرش از وزارت آموزش و علوم ارمنستان
  • فرم تکمیل شده ای که وزارت آموزش و علوم ارمنستان ارائه می دهد
  • گواهی سلامت
  • پاسپورت و ترجمه رسمی گواهی تولد
  • CV که شامل تمامی موفقیت های درسی و کاری فرد و حتی فعالیت های داوطلبانه وی باشد
  • ترجمه رسمی دیپلم و سایر مدارکی که در CV به آن ها اشاره شده
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل

البته همان طور که پیش تر اشاره شد هر دانشگاه و موسسه آموزش عالی ای در ارمنستان مدارک و الزامات مخصوص به خود را دارد که دانشجویان باید از پیش در سایت دانشگاه مورد نظر خود بررسی کنند. مثلا بعضی از دانشگاه های ارمنستان که رنکینگ جهانی بهتری دارند نمره زبان انگلیسی بالاتری نیز از دانشجو می خواهند ولی معمولا در سال 2022 آیلتس 5 تا 6 آکادمیک مورد نیاز است.

طول دوره تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی

طول دوره کارشناسی در کشور ارمنستان با توجه به رشته انتخابی فرد متفاوت است اما در غالب موارد 5 سال می باشد. البته رشته های هنر و همچنین رشته های تربیت بدنی در دانشگاه های ارمنستان 4 ساله به اتمام می رسند. دوره های کارشناسی ارشد نیز در ارمنستان 2 ساله هستند و معمولا در زمینه تحقیقات علمی و فعالیت های میدانی در دروس مختلف دوره های آموزشی ارائه می دهند.

دانشجویان دوره های دکتری در ارمنستان نیز باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبری از دید ارمنستان داشته باشند و رشته آن ها در هر دوی این مقاطع یکسان بوده باشد؛ آن ها همچنین ضروری است مدرک آیلتس 6.5 آکادمیک داشته باشند و فعالیت های پژوهشی در رزومه خود به ثبت رسانده باشند. برای اخذ پذیرش از دوره های دکتری ارمنستان نیز همانند غالب کشورهای دنیا، باید با اساتید مکاتبه کرد. دانشجو در صورتی که موفق به جلب نظر استاد مورد نظر خود شود دوره های دکتری در ارمنستان را آغاز خواهد کرد که طول آن با توجه رشته فرد متفاوت است و حداقل 3 ساله می باشد.

هزینه های تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی

همان طور که گفته شد تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی قدری از دوره های زبان ارمنی گران تر می باشد و با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) سالیانه بین 5000$ (دلار آمریکا) تا حدود 11000$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. البته هزینه زندگی در ارمنستان بسیار پایین است، به طوری که تقریبا جزو ارزان قیمت ترین کشورها در دنیا می باشد منتهی از آن جایی که نرخ بیکاری ارمنستان در سال 2022 بیش از 17% است، دانشجویان باید هزینه زندگی خود را نیز از قبل مد نظر داشته باشند چراکه شانس کمی وجود دارد بتوانند مشغول به کار دانشجویی شوند. در نمودار زیر متوسط هزینه زندگی تک نفره در برخی از کشورهای دنیا مقایسه شده است:

نمودار متوسط هزینه ماهیانه زندگی در ارمنستان و سایر کشورها

در واقع زندگی در ارمنستان حتی کمی از ایران نیز کم هزینه تر است اما برای کسانی که قصد دارند به زبان انگلیسی و با هزینه کم تحصیل کنند ترکیه انتخاب به مراتب بهتری است. چرا که از جنبه های مختلف از جمله آینده کاری و سطح درآمد، تحصیل در ترکیه در عین این که کم هزینه است افق های بهتر و روشن تری برای دانشجویان رقم خواهد زد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده راجع به مهاجرت به ارمنستان از طریق تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی اطلاعاتی ارائه شد.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی

  1. یاسمن گفت:

    من ارمنستان زندگی میکنم باید بگم که الان تو ماه اکتبر ۲۰۲۲ خونه وجود نداره تو ایروان زیر ۱۵۰۰دلار اگه هم باشه بیشتر شبیه آلونکه نه خونه،هزینه حمل و نقل وحشتناکه،هر ۱۰۰۰درام ۸۵هزار تومنه و اینجا هزینه یاندکس همون اسنپ خودمون ی مسیر کوتاهش ۱۵۰۰درام به بالاست،ی سوپر مارکت امکان نداره زیر ۱۰هزار درام بشه مگه اینکه هوا بخوری،اینقدر تمام لوازم برقی و لباس گرونه که حتی خودشونم ترجیح میدن از آمازون خرید کنن چون اینجا همه چی وارد میشه و مالیات وحشتناک میخوره و کشیده میشه رو اجناس،اینجا هزینه زندگیش مثل تو امریکاست ولی ارمنستانه:)

    1. امیر جلالی گفت:

      ممنون از اطلاعاتی که در اختیار مخاطبین ما قرار دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *