ویترین

تحصیل در افغانستان

تحصیل در افغانستان

تحصیل در افغانستان پس از روی کار آمدن دولت طالبان به شدت متاثر شده است و تفاوت هایی در نظام آموزشی این کشور ایجاد شده است. بسیاری از دختران در این کشور از تحصیل محروم شده اند. قوانین در این کشور به گونه ای است که دختران تا سن 11 سالگی امکان تحصیل را خواهند داشت. همین مسئله می تواند بحران های جدی را در آینده افغانستان ایجاد کند. جامعه ای مسلمان که در آینده از نعمت دکتر زنان خانم محروم خواهد بود و با چالش های فراوان در این زمینه روبرو می شود. در حال حاضر اما مذاکرات بین المللی در این کشور در حال انجام است که بتوانند سران این کشور را به تحصیل زنان در مقاطع بالاتر نیز راضی کنند.

  • شرایط تحصیل در افغانستان چگونه است؟
  • آیا نظام آموزشی افغانستان در سال های اخیر تغییر کرده است؟
  • محدودیت های آموزش عالی در افغانستان چیست؟
  • شرایط دانشگاه های افغانستان چیست؟
  • آیا هزینه های تحصیل در افغانستان بالا است؟
  • شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه های افغانستان مناسب است؟

باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، افغانستان یکی از گزینه های نه چندان مناسب برای تحصیل است. بسیاری از شهروندان این کشور خود در صف دریافت ویزای تحصیلی سایر کشورهای جهان و حتی ایران هستند. در چنین شرایطی چگونه می توان انتظار داشت که افراد بتوانند در این کشور آینده تحصیلی مناسبی داشته باشند. حکومت اسلامی طالبان شرایط را در این کشور دشوارتر کرده است و تحصیلات عالی نیز در این کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در آینده توضیحاتی در این رابطه ارائه خواهند کرد.

بررسی نظام آموزشی در افغانستان

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشت، شرایط نظام آموزش در این کشور است. به طور کلی دو نوع نظام آموزشی در این کشور وجود دارد؛ تعلیمات عادی که در جهان رایج است و معارف اسلامی. دانش آموزان در مدارس به زبان های دری یا پشتو تحصیل می کنند و تا سن 15 سالگی نیز تحصیل در این کشور اجباری است. دوره ابتدایی در این کشور تا 12 سالگی دانش آموزان ادامه پیدا خواهد کرد. در پایان سال ششم یک آزمون جامع برگزار می شود تا دانش آموزان بتوانند در این کشور به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر مشغول شوند.


دوره متوسطه نیز در این کشور 6 ساله است. دانش آموزان تا 18 سالگی در این مقطع به ادامه تحصیل خواهند داد. در این صورت است که می توانند وارد دانشگاه شوند. متوسطه اول در این کشور یک دوره آموزشی 3 ساله که دانش آموزان در آن دروس زیست شناسی، زبان خارجه، ریاضیات پیشرفته و غیره را می آموزند. دانش آموزان در دوره متوسطه دوم، در نهایت باید در یک آزمون نهایی سال 12 شرکت کنند تا بتوانند به مدرک فراغت از تحصیل خود دست پیدا کنند. برای شرکت در دانشگاه های افغانستان، دانشجویان باید حتما در یک آزمون سراسری مانند کنکور ایران شرکت کنند.

بررسی نظام آموزشی در افغانستان

معرفی دانشگاه های افغانستان

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه داشت، کیفیت آموزش در افغانستان است. می توان به این نکته اشاره کرد که هیچ دانشگاه عالی رتبه ای در این کشور وجود ندارد. در حال حاضر، دانشگاه های افغانستان از نظر علمی درجه چندم هستند. دانشگاه کابل در این کشور بهترین شرایط را دارند. در حال حاضر می توان به این نکته توجه داشت که افغانستان باید یکی از آخرین گزینه های ممکن برای مهاجرت باشد. حتی به بسیاری از افراد توصیه می شود که هرگز در مسیر مهاجرت به این کشور قرار نگیرند.

شرایط کلی تحصیل در کانادا

برترین دانشگاه های افغانستان برای تحصیل عبارتند از:

رنکینگ دانشگاه های افغانستان

چگونه می توان انتظار داشت که در چنین شرایطی، فرد به یک مدرک معتبر در این کشور دسترسی پیدا کند.

هزینه تحصیل در افغانستان

یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند به عنوان یک امتیاز در این کشور قلمداد شود، هزینه های دانشجویان در این کشور است. شهریه تحصیل در افغانستان از 500$ (دلار) در سال آغاز می شود. این هزینه ای است که این کشور را به یکی از ارزان ترین کشورهای جهان برای تحصیل تبدیل می کند. در چنین شرایطی اما باید گفت که صرفا هزینه های تحصیل اهمیت ندارد.

جزئیات کامل از تحصیل در ترکیه

دانشجویان علاوه بر این باید ماهانه حدود 350$ (دلار) را برای زندگی خود در این کشور در نظر داشته باشند. در چنین شرایطی نیز افغانستان یکی از ارزان ترین کشورها برای زندگی قلمداد می شود. با این حال، باید توجه داشت که کیفیت آموزش است که حرف اول در این رابطه را می زند. اگر به دنبال بهترین کشورهای جهان برای زندگی و تحصیل هستید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

پرسش های کلیدی درباره تحصیل در افغانستان

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا افغانستان گزینه مناسبی برای تحصیل خارجی است؟ برای بسیاری از افراد، این کشور یکی از ضعیف ترین کشورهای جهان است.
  • آیا می توان افغانستان را گزینه مناسبی برای تحصیل در آسیای میانه دانست؟ بسیاری از دانشجویان خارجی در تاجیکستان، ازبکستان، هند و گاهی پاکستان، شهروندان افغانستان هستند.
  • آیا می توان به زبان فارسی در افغانستان تحصیل کرد؟ زبان های پشتو و دری در دانشگاه های این کشور ارائه می شود.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *