ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در هند

مقطع دکتری در هند

مقطع دکتری در هند و چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور از جمله سوالات رایج متقاضیان تحصیل در این کشور محسوب می شود. مقطع دکتری در این کشور برای متقاضیان خارجی و بین المللی امکان پذیر می باشد و در طول تاریخ دانشگاه های هند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل محسوب شده اند، زیرا در دانشگاه های این کشور امکان تحصیل در رشته های مختلف به زبان انگلیسی و با پرداخت هزینه های کم و مقرون به صرفه امکان پذیر است. در طول چند سال گذشته تقاضا برای مقطع دکتری در دانشگاه های خارج از کشور افزایش یافته است با توجه به افزایش درخواست کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نوشتار پیش رو سعی دارند به بررسی موضوع مقطع دکتری بپردازند و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهند. برای دریافت پاسخ سوالات خود تا پایان ما را همراهی کنید.

شرایط مقطع دکتری در هند

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های کشور هند را دارند باید بدانند که طول مدت تحصیل در این مقطع بین 4 تا 5 سال است و این مدت با توجه به رشته تحصیلی متفاوت می باشد. در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هند تحصیل در مقطع دکتری به صورت فعالیت های پژوهشی می باشد که با ارائه پایان نامه و دفاع به پایان می رسد. درون دانشگاه های این کشور امکان تحصیل از راه دور وجود دارد و هزینه های تحصیل از راه دور کمتر از تحصیل حضوری در این کشور است. در دانشگاه های هند امکان تحصیل در رشته های مختلف وجود دارد اما تحصیل در رشته های فنی و مهندسی، علوم اجتماعی، علوم و علوم انسانی بسیار پر متقاضی است.

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های هند برای تحصیل در مقطع دکتری متقاضی باید مدارکی مانند: پروپوزال پایان نامه، توصیه نامه، انگیزه نامه، مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، مدرک معتبر زبان انگلیسی (TOEFL- IELTS)، گواهی تمکن مالی و اسکن از پاسپورت معتبر را به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کند تا پذیرش دانشگاه را کسب نماید. در نظر داشته باشید که برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری هند ارایه کارنامه دوره فوق لیسانس با 55% نمرات یا معادل CGPA نیز بسیار ضروری است. در ضمن دانشگاه های هند از داوطلبان مصاحبه و نیز یک آزمون ورودی نیز می گیرند.

منبع: uniteduniversity.edu.in

مقطع دکتری در هند چند سال طول میکشد؟

موسسات آموزش عالی مختلفی در هند هستند که در کنار برنامه های لیسانس و فوق لیسانس برنامه دکتری (Phd) نیز ارایه می دهند. با اینکه کورس دکتری در اغلب دانشگاه های هند معمولا 3 سال طول می کشد ولی اغلب داوطلبان برای اتمام این کورس تحصیلی در هندوستان به ماکسیمم 5 تا 6 سال نیاز دارند. با این وجود، ممکن است مدت کورس تحصیلی دکتری در هند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. به هر حال متقاضیان برای اثبات صلاحیتشان به منظور حضور در کورس PhD بایستی مدرک فوق لیسانس داشته باشند.

منبع uniteduniversity.edu.in

ساختار برنامه دکتری در هند

دکتری هند یک کورس یا دوره پژوهشی پیشرفته محسوب می شود که برای دانشجویانی طراحی شده که قبلا توانسته اند دوره های لیسانس و فوق لیسانس اشان را به اتمام برسانند. به عنوان دانشجوی دکتری در کشور هند، شما بایستی به طور مستقل بر روی موضوع پژوهشی البته با مشاورع حداقل یک استاد راهنما کار بکنید. در پایان نیز بایستی رساله دکتری اتان را ارایه دهید که این رساله معرف نتایج فعالیت های تحقیقاتی شماست. از این نظر تحصیل دکتری در هند شبیه دکتری در دیگر کشورهاست.

منبع: findaphd.com

با اینکه اکثر دانشگاه های هند درجه PhD استاندارد را به عنوان مدرک دکتری پژوهش آکادمیک ارایه می دهند. اما برخی از دانشگاه ها در این کشور به فارغ التحصیلان مدارک دیگر شامل دکتراهای تخصصی را به شرح زیر اعطاء می کنند:

  • برنامه فلو در رشته مدیریت (FPM)
  • دکتری در داروسازی (Pharm D)
  • ارشد فلسفه (MPhil)

دلایل انتخاب مقطع دکتری در هند

سالانه بیش از صدها دانشجویی بین المللی از کشورهای مختلف جهان برای ورود به مقطع دکتری در هند به این کشور زیبا مهاجرت می کنند. مهمترین دلایل دانشجویان برای مقطع دکتری در هند عبارت اند از:

دلایل انتخاب مقطع دکتری در هندتوضیحات
تحصیل در دانشگاه های معتبر بین المللیطبق آمار به دست آمده، چندین دانشگاه و موسسه پیشرو در هند در جدول لیگ های بین المللی برای سال 2024 حضور دارند.
جوانی و پویاییجمعیت فعلی هند از نظر جمعیتی یکی از جوان ترین جمعیت های جهان می باشد، که باعث ایجاد فرهنگ نوآوری در این کشور شده است.
مقرون به صرفه بودنهزینه های تحصیل در هند بسیار متفاوت است، اما اغلب به طرز شگفت انگیزی بسیار پایین است.

در نمودار زیر می توانید روند پذیرش دانشجویان بین المللی برای مقطع دکتری در هند را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند پذیرش دانشجویان بین المللی برای تحصیل دکتری در هند

معرفی دانشگاه های مهم جهت تحصیل در هند

اگر قصد دارید مقطع دکتری را تجربه کنید باید بدانید که تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور پروسه طولانی مدتی است. ساده ترین راه برای تحصیل و دریافت مدرک دکتری در این کشور تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خصوصی است. کشور هند از لحاظ سیستم آموزشی در جایگاه دوم قرار گرفته است و از این نظر در دنیا علم و دانش جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در کشور هند حدودا 44 دانشگاه با سطح آموزش عالی وجود دارد که جزء 250 دانشگاه برتر در دنیا محسوب می شوند. دانشگاه های برتر در کشور هند عبارتند از:

  • موسسه فناوری بمبئی
  • موسسه فناوری چنای هند
  • موسسه فناوری کانپور هند
  • دانشگاه دهلی
  • انستیتو فناوری دهلی هند
  • دانشگاه آنا
  • مرکز علم و فناوری و دانشگاه کاراگپور
  • دانشگاه مانیپال

معرفی دانشگاه های مهم جهت تحصیل در هند

برترین دانشگاه های هند برای تحصیل دکتری کدامند؟

همه ساله رنکینگ های جهانی از جمله topuniversities و نیز timeshighereducation با استفاده از برخی از شاخص های مهم به رتبه بندی دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه های هند می پردازند. شما با مراجعه به وب سایت این رنکینگ ها می توانید با بهترین دانشگاه های هند جهت تحصیل دکتری و نیز رتبه جهانی آنها آشنا شوید که در سال 2024- 2023 از قرار زیر است. همان طوری که در این لیست نیز مشاهده می کنید، مطابق رنکینگ های معتبر بین المللی موسسه علوم هند برترین دانشگاه حال حاضر کشور هند محسوب می شود :

دانشگاهرنکینگ تایمز 2024رنکینگ QS سال 2024ARWU 2023
Indian Institute of Science201-250225301-400
Anna University501-600951-1000
Jamia Milia Islamia501-600951-1000
Mahatma Gandhi University501-600
Shoolini University of Biotechnology and Management Sciences501-600771-780
Alagappa University601-800
Aligarh Muslim University601-8001001-1200801-900
Banaras Hindu University601-8001001-1200701-800
Bharathiar University601-800
Indian Institute of Technology Guwahati601-800=364

هزینه مقطع دکتری در کشور هند

یکی از دغدغه متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند در رابطه با هزینه های تحصیل می باشد. به طور کلی باید گفت هزینه ها با توجه به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. شهریه تحصیلی سالانه در رشته های علوم انسانی 3000$ تا 4000$ (دلار)، رشته های فنی و مهندسی بین 5000$ تا 6000$ )دلار) و هزینه تحصیل در رشته های پزشکی (دوره 5 ساله تحصیلی) بین 100000$ تا 150000$ (دلار) می باشد. برای اطلاع از شرایط تحصیل در رشته های پزشکی در کشور هند مقاله تحصیل پزشکی در هندوستان را مطالعه کنید. اما بر طبق داده های آماری- تحلیلی وب سایت findaphd متوسط شهریه دانشجویان دکتری در هند بین 2000 الی $5000 (دلار) در سال متغیر است.

دانشجویان باید علاوه بر شهریه های تحصیل هزینه زندگی در کشور هند را نیز در نظر داشته باشند، هزینه زندگی در هندوستان با توجه به سبک و منطقه زندگی شما متفاوت است. بر طبق اعلام educations.com، برای زندگی دانشجویی در این کشور باید ماهانه مبلغ حدود INR 27265 (روپیه هند) معادل 2620$ (دلار) در نظر گرفته شود.

هزینه مقطع دکتری در کشور هند

نحوه اخذ ویزای تحصیلی هند

متقاضیان خارجی و بین المللی برای مقطع دکتری در این کشور باید ویزای تحصیلی دریافت کنند. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کشور هند فرد باید با در دست داشتن مدارک ذیل به سفارتخانه یا کنسولگری کشور هند مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام نماید.

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی و ارائه رسید آن
  • ارائه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه گواهی تمکن مالی جهت اثبات توانایی فرد در پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • پاسپورت معتبر با حداقل 12 ماه اعتبار
  • عکس پاسپورتی
  • مدرک معتبر زبان
  • ارائه اصل و فتوکپی مدارک شناسایی
  • بیمه مسافرتی
  • هزینه ویزا (بسته به ملیت متقاضیان بین 14 تا $ 118 دلار متغیر است.)

متقاضیانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در کشور هند اقامت داشته باشند، می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل کرده و با شروع کار و پرداخت مالیات اقامت کشور هندوستان را به دست آورند. با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در خصوص مقطع دکتری در هند کسب کردید، اگر قصد ورود به مقطع دکتری در دانشگاه های معتبر کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی را دارید با کارشناسان و وکلاء موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید و یا با دریافت وقت قبلی به صورت حضوری در موسسه حاضر شوید.

سوالات متداول در خصوص مقطع دکتری در هند

در این بخش از مقاله مفتخریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص مقطع دکتری در هند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا مقطع دکتری در هند انتخاب درستی برای دانشجویان بین المللی می باشد؟ تحصیل دکتری در هند به دلیل وجود موسسات بین المللی معتبر در این رشته تحصیلی و دروس تحصیلی به روز شده، یکی از بهترین انتخاب ها برای دانشجویان خارجی می باشد.
  • آیا امکان کار حین تحصیل دکتری در هند برای اتباع کشورهای خارجی وجود دارد؟ تمامی دانشجویان مقطع دکتری در هند، می توانند حین تحصیل حدود 17 ساعت به صورت پاره وقت در این کشور مشغول به کار شوند.
  • بهترین دانشگاه هند برای تحصیل دکتری چیست؟ مطابق رنکینگ های معتبر بین المللی موسسه علوم هند برترین دانشگاه حال حاضر کشور هند محسوب می شود
  • متوسط شهریه تحصیل دکتری در هند 2024 چقدر است؟ بین 2000 الی $5000 (دلار) در سال متغیر است.
  • هزینه زندگی دانشجویی در هند چقدر می باشد؟ ماهانه مبلغ حدود INR 27265 (روپیه هند) معادل 2620$ (دلار) است.
    • مقطع دکتری در این کشور چه مدت به طول می انجامد؟ این دوره آموزشی حداقل 3 ساله است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *