ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در آذربایجان

تحصیل پزشکی در آذربایجان

کشور آذربایجان تا مدت ها پیش بخشی از اتحادیه جماهیر شوروی محسوب می شد؛ امروزه نیز بخش اعظم سیستم آموزشی این کشور در نظام مدرسه و دانشگاه تاثیر پذیرفته از نظام آموزشی کشور روسیه است. تحصیل پزشکی در آذربایجان یکی از پرمخاطب ترین مسائل مهاجرتی این کشور است و موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این موضوع هم فعالیت می کند.

توجه داشته باشید که تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور ابدا بدون ارائه مدرک آکادمیک زبان انگلیسی یا روسی امکان پذیر نمی باشد. به همین دلیل کسانی که مدرک زبان ندارند می توانند یک سال در کشور آذربایجان در کالج های پیش پزشکی همزمان دوره زبان هم بگذرانند. آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران از نظر مسافت فاصله بسیار نزدیکی دارد که می تواند مزیت برای ایرانیان متقاضی تحصیل پزشکی در خارج محسوب شود. به طور کلی برای انتخاب مقصد مهاجرتی باید جوانب و ظواهر کلی انتخابتان را به صورت دقیق بررسی و تحلیل کنید تا با آگاهی کامل تصمیم بگیرید.

بررسی تحصیل پزشکی در آذربایجان در سال 2024

برای دانشجویان بین المللی که به زبان آذری تسلط ندارند گذراندن دوره پیش نیاز که یک سال به طول می انجامد برای ورود و تحصیل پزشکی الزامی خواهد بود. آذربایجان بیش از 17 دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی دارد که به متقاضیان خدمت رسانی می کنند و رشته های تحصیلی را با کیفیت مطلوب ارائه می دهند. اطلاع از قوانین این کشور برای تحصیل در آذربایجان اجباری است و حتی در اداره مهاجرت برای صدور ویزای تحصیلی از متقاضیان سوال می شود. ارائه مدرک آیلتس زبان انگلیسی با نمره 5.5 و بالاتر برای اخذ پذیرش در دانشگاه های پزشکی الزامی خواهد بود. بعد از پایان تحصیل پزشکی، فارغ التحصیلان باید به مدت یک سال در آذربایجان و شهر باکو دوره کارآموزی بگذرانند. امکان گذراندن دوره های کارآموزی در ایالات متحده آمریکا برای فارغ التحصیلان پزشکی وجود دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در آذربایجان
مدت تحصیل6 سال
نوع برنامهفول- تایم
زبان آموزشیروسی، انگلیسی و آذری
شهریه سالیانه$1000 الی $5000 (دلار)
دوره پرمدیکالضروری
مدرک اعطاییMD Medical
بهترین دانشگاه برای تحصیلدانشگاه پزشکی آذربایجان

لازم به ذکر است دانشجویانی که بتوانند کمتر از 5 سال دوره تحصیلی پزشکی در این کشور را به اتمام برساند فرصت طلایی گذراندن دوره کارآموزی در ایالات متحده آمریکا را بدست می آورند. گذراندن دوره های کارآموزی در ایالات متحده آمریکا می تواند منجر به اخذ اقامت این کشور برای افراد واجد شرایط شود. این کشور به علت هزینه های مقرون به صرفه و ارزان تحصیل و زندگی بسیار مورد توجه متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور قرار گرفته است. در باب هزینه زندگی در آذربایجان لینک فوق را مطالعه کنید.

جزئیات تحصیل پزشکی در آذربایجان

دانشگاه های برتر تحصیل پزشکی در آذربایجان

برترین و معتبرترین دانشگاه پزشکی در آذربایجان در واقع (AMU) می باشد که در سال 1930 میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه معتبر به طور ملی دارای چندین دانشکده در رشته های پزشکی عمومی، پزشکی اطفال، پزشکی زیست شناسی دندانپزشکی، داروسازی و طب نظامی می باشد. خوب است بدانید در دانشگاه معتبر (AMU) بیش از 8000 دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی سالانه به تحصیل می پردازند. دانشگاه علوم پزشکی این کشور یکی از معتبرترین مراکز آموزش عالی پزشکی می باشد که مدرک MBBS را ارائه می کند. به طور کلی مدت زمان تحصیل پزشکی در آذربایجان 6 سال می باشد که با توجه به رشته تحصیلی می تواند کم یا زیاد شود. در باب اعزام دانشجو به آذربایجان لینک فوق را مطالعه کنید.

در واقع آذربایجان از سال 1930 میلادی شروع به ارائه رشته های تحصیلی پزشکی کرد و در این مدت 85 ساله پیشرفت های بسیاری را به خود دیده است. شرکت در آزمون USMLE برای متقاضیان پزشکی در این کشور اجباری می باشد که بعد از گذراندن MBBS بلافاصله انجام می شود. سالانه بیش از 1200 دانشجوی بین المللی در رشته پزشکی از 21 کشور جهان در این دانشگاه معتبر به زبان انگلیسی به تحصیل می پردازند. از میان مراکز آموزش عالی و دانشگاه های پزشکی این کشور تحصیل پزشکی در دانشگاه دولتی باکو یا دانشگاه علوم پزشکی جمهوری آذربایجان بیشتر توصیه می شود. این مراکز آموزش عالی از سطح خدمات و کیفیت بین المللی خوبی برخوردارند که بزرگ ترین مزیت تحصیل در این دانشگاه های برتر به شمار می آید.

دانشگاه های پزشکی آذربایجان مورد تایید وزارت بهداشت ایران

باوجود اینکه برخی از دانشجویان ایرانی به دلایلی مثل هزینه پایین و مقرون به صرفه و یا نزدیکی جغرافیایی تحصیل پزشکی در آذربایجان را انتخاب می کنند. ولی به این دسته از داوطلبان توصیه می شود که ابتداء و قبل از هر اقدامی از اعتبار دانشگاه های علوم پزشکی آذربایجان و مدارکشان مطلع شوند. برای این منظور به این دسته از عزیزان توصیه می شود که تا پیش از درخواست اپلای حتما به پورتال مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت به آدرس edd.behdasht.gov.ir مراجعه کنند. با مراجعه به این پورتال می توانند با فهرست دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت 2024- 2023 در هر کشور خارجی آشنا شوند. هدر صورت مراجعه به پورتال مذکور متوجه می شوید که هیچ یک از دانشگاه های پزشکی جمهوری آذربایجان مورد تایید نیستند.

دوره پرمدیکال برای تحصیل پزشکی در آذربایجان

در ضمن ناگفته نماند که یکی از شروط اصلی و ضروری برای پذیرش دانشجو و تحصیل در اغلب دانشگاه های جمهوری آذربایجان علی الخصوص دانشگاه پزشکی آذربایجان گذراندن دوره پرمدیکال Pre-medical است. دوره ای که دو ترم به طول می انجامد و در قالب آن دانشجویان به تحصیل دروس پایه مثل شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زبان می پردازند. تا نهایتا خودشان را برای آزمون پذیرش دانشگاه پزشکی آذربایجان مهیا بکنند. ناگفته نماند که متوسط شهریه دوره های پرمدیکال در آذربایجان بین $600 الی $1000 (دلار) متغیر است.

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در آذربایجان

همان طوری که در ابتدای بحث نیز گفته شد، در آذربایجان دانشگاه های پزشکی مختلفی وجود دارد که دوره های مدیکال عموما 5 ساله را به دانشجویان ارایه می دهند. این دانشگاه غالبا برنامه های پزشکی اشان را به زبان های روسی و انگلیسی ارایه می دهند. از همین رو نیز قبل از درخواست پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی آذربایجان اطلاع از این امر و نیز تهیه مدرک مهارت زبان مثل IELTS و یا TOEFL برای اثبات سطح دانش زبان الزامی است.

هزینه های تحصیل پزشکی در آذربایجان

هزینه های پزشکی در آذربایجان به شهریه دانشگاه به عنوان اصل و هزینه های جانبی تهیه مسکن و تهیه غذا و هزینه های حمل و نقل تقسیم می شود. تحصیل پزشکی در این کشور برای سال اول بدون احتساب هزینه های اقامتگاه $1000 الی 5000$ (دلار آمریکا) برآورد می شود؛ این هزینه با احتساب پرداخت اجاره خوابگاه دانشجویی و اقامت در این ساختمان ها 8000$ (دلار آمریکا) در سال برآورد می شود.

مثلا در جدول زیر می توان با هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه دولتی پزشکی آذربایجان آشنا شد:

متوسط شهریه سالیانه در دانشگاه پزشکی آذربایجان
$4000داروسازی
$4000پزشکی
$4000دندانپزشکی

در بسیاری از موارد دانشجویان پزشکی در آذربایجان می توانند با ارائه رزومه تحصیلی قوی و نمرات بالا بورسیه دریافت کنند که هزینه پزشکی در آذربایجان را کاهش خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورسیه تحصیلی آذربایجان یا تحصیل در آذربایجان به زبان انگلیسی کافیست با وکلای مجرب و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید. با توجه به دشواری و حساسیت اخذ پذیرش تحصیل در کشور آذربایجان بهتر است امور اخذ ویزای خود را به دست کارشناسان با تجربه ما بسپارید.

پرسش های پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در آذربایجان

در بخش پایانی مقاله تحصیل پزشکی در آذربایجان به سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • دوره پرمدیکال برای تحصیل پزشکی در آذربایجان چگونه است؟ در ضمن ناگفته نماند که یکی از شروط اصلی و ضروری برای پذیرش دانشجو و تحصیل در اغلب دانشگاه های جمهوری آذربایجان علی الخصوص دانشگاه پزشکی آذربایجان گذراندن دوره پرمدیکال Pre-medical است. دوره ای که دو ترم به طول می انجامد و در قالب آن دانشجویان به تحصیل دروس پایه مثل شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زبان می پردازند. تا نهایتا خودشان را برای آزمون پذیرش دانشگاه پزشکی آذربایجان مهیا بکنند. ناگفته نماند که متوسط شهریه دوره های پرمدیکال در آذربایجان بین $600 الی $1000 (دلار) متغیر است.
  • هزینه های تحصیل پزشکی در آذربایجان به چه صورت است؟ هزینه های پزشکی در آذربایجان به شهریه دانشگاه به عنوان اصل و هزینه های جانبی تهیه مسکن و تهیه غذا و هزینه های حمل و نقل تقسیم می شود. تحصیل پزشکی در این کشور برای سال اول بدون احتساب هزینه های اقامتگاه $1000 الی 5000$ (دلار آمریکا) برآورد می شود؛ این هزینه با احتساب پرداخت اجاره خوابگاه دانشجویی و اقامت در این ساختمان ها 8000$ (دلار آمریکا) در سال برآورد می شود.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *