ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در ارمنستان

مقطع کارشناسی ارشد در ارمنستان

یکی از کشورهای نزدیک به ایران که مورد توجه متقاضیان بسیاری قرار گرفته است کشور ارمنستان می باشد که شرایط خوبی برای ادامه تحصیل دارد. مقطع کارشناسی ارشد در ارمنستان در رشته های علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم مهندسی و هنر بسیار پر مخاطب و پرطرفدار بوده است. این کشور دارای نظام آموزشی استاندارد و شرایط تحصیل و زندگی آسان با هزینه مقرون به صرفه می باشد که باعث جذب متقاضیان بسیاری شده است.

سالانه بیش از 1000 دانشجوی ایرانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های گوناگون مشغول به تحصیل در کشور ارمنستان می شوند. زبان اصلی و رسمی مردم این کشور ارمنی می باشد اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در بسیاری از رشته ها وجود دارد. این مقاله توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با هدف راهنمایی علاقه مندان مهاجرت تحصیلی به ارمنستان تهیه و نگارش شده است.

جزئیات مقطع کارشناسی ارشد در ارمنستان در 2024

تحصیل فوق لیسانس در ارمنستان بیش از سایر اروپا و ایران به طول می انجامد و حدود 4 سال تا 5 سال زمان مقطع کارشناسی ارشد در این کشور است. موقعیت های شغلی و تحصیلی خوبی در ارمنستان در مقایسه با کشورهای برتر وجود دارد اما این موقعیت ها محدود است و تمرکز اصلی بر رشته های حقوقی، پزشکی و تجارت می باشد. تحصیل در ارمنستان یک فرصت بسیار عالی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی این کشور و تحصیل در امنیت و آرامش و استفاده آب و هوای جذاب این کشور است. در 2024 البته بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه های ارمنستان اصلا خوب نیست و نرخ بیکاری بالای 20% است.


از برترین دانشگاه های کشور ارمنستان می توان به دانشگاه دولتی ایروان اشاره کرد که در مقطع کارشناسی تا دکتری به زبان های انگلیسی و ارمنی و فرانسوی بسیاری از رشته های تحصیلی را به دانشجویان ارائه می کند. برای افرادی که سطح تسلط کافی به زبان ارمنی ندارند امکان گذراندن دوره های آموزشی به نام زیروکورس وجود دارد و حدوداً شش ماه به طول می انجامد و در مدرک به عنوان دوره کالج در مدرک ذکر می شود. خوب است بدانید که هر سال تحصیلی در ارمنستان به دو نیم سال تقسیم و از اوایل سپتامبر آغاز و تا ماه مِی ادامه می یابد و امتحانات پایان ترم در ماه اکتبر و ماه مارس گرفته می شوند.

 

هزینه های مقطع کارشناسی ارشد در ارمنستان

در واقع هزینه تحصیل در یک کشور ارتباط مستقیم با رشته تحصیلی و دانشگاه دارد؛ در ارمنستان رشته های پزشکی و دندانپزشکی بسیار پرطرفدار و محبوب هستند و هزینه تحصیل پزشکی مشخص است که گران تر از رشته های علوم انسانی و علوم طبیعی خواهد بود.

هزینه های کارشناسی ارشد در ارمنستان

در بحث هزینه های تحصیل فوق لیسانس در ارمنستان باید به شهریه دانشگاه و هزینه های جانبی تحصیل و زندگی در این کشور بپردازیم. طبق آخرین آمار سال 1800$ تا 4000$ (دلار آمریکا) برای کارشناسی ارشد در ارمنستان باید شهریه دانشگاه پرداخت کنید. ارائه پایان نامه در انتهای دوره تحصیلی برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در ارمنستان الزامی می باشد و در واقع بخشی از دوره تحصیل است. علاوه بر پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ارمنستان، عضویت این کشور در بولونیا و قابل قبول بودن مدرک دانشگاه های آن را می توان نکته مثبت دیگری دانست.

مزیت دیگر این که پس از تحصیل و کار در ارمنستان امکان اخذ پاسپورت ارمنستان وجود دارد. جایگاه پاسپورت ارمنستان در سال 2024 به شرح ذیل است:

جایگاه پاسپورت ارمنستان

معرفی دانشگاه های کارشناسی ارشد در ارمنستان

ارمنستان 26 دانشگاه دولتی و 4 دانشگاه بین المللی و 33 دانشگاه خصوصی دارد و آکادمی های آموزشی نیز باید به آن ها اضافه شوند. از میان این مراکز تحصیلی چند مورد از برترین و مهم ترین دانشگاه های کشور ارمنستان به شرح زیر می باشند:

  • دانشگاه آمریکایی ارمنستان: این دانشگاه در سال 1991 میلادی با مشارکت دولت ارمنستان و چند انجمن خیریه معتبر و همکاری دانشگاه کالیفرنیا تاسیس شد. رشته های پیشبرد علم و فناوری و علوم مهندسی و روابط بین الملل و بازرگانی در این دانشگاه به صورت تخصصی به متقاضیان تحصیلات تکمیلی ارائه می شود. این دانشگاه جایگاه و رتبه بین المللی بسیار خوبی دارد و بسیار مورد توجه متقاضیان قرار می گیرد.
  • دانشگاه دولتی ایروان: این دانشگاه که در سال 1929 میلادی تاسیس شده است در واقع معتبرترین مقصد تحصیلی در کشور ارمنستان محسوب می شود. این مرکز آموزشی با ایجاد یک محیط امن و آرام برای دانشجویان و محققین با استعداد زمینه پیشرفت های بسیاری را فراهم کرده است.
  • کنسرواتوار موسیقی کشور ارمنستان: افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های هنر را دارند بهترین انتخاب برای آن ها کنسرواتوار موسیقی ارمنستان است. لازم به ذکر است که زبان تدریس در این دانشگاه ارمنی می باشد و متاسفانه امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بیشتر رشته های تحصیلی وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ارمنستان یا اطلاع از شرایط اصلی و مهم هزینه تحصیل و زندگی در ارمنستان می توانید با وکلای مجرب و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *