ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی در بلغارستان

مقطع کارشناسی در بلغارستان

مقطع کارشناسی در بلغارستان به معنای بهره گیری از مزیت کیفیت برتر تحصیلی و استاندارد زندگی اروپایی است که بسیاری متقاضی دارد. کشور بلغارستان در جنوب شرق قاره اروپا قرار گرفته و با کشور رومانی در شمال، صربستان و مقدونیه در غرب، یونان و ترکیه در جنوب مرز مشترک دارد و با ساحل دریای سیاه در شرق مجاورت دارد. بلغارستان از جمله کشورهای چند فرهنگی است که دارای دانشگاه ها و کالج های نسبتا معروفی است. در حال حاضر، بلغارستان دارای 51 موسسه آموزش عالی است که در سطح بین المللی معروف هستند.

موسسات مذکور برنامه های تحصیلی مختلفی را به زبان انگلیسی، فرانسه و یا آلمانی به دانشجویان خود ارائه می دهند. از جمله رشته های معروف تحصیلی در مقطع کارشناسی در کشور بلغارستان می توان به رشته های علوم پایه، مهندسی، پزشکی و ریاضیات اشاره کرد. از امتیازات تحصیل مقطع کارشناسی در بلغارستان می توان به کیفیت بالای آموزشی مطابق استاتدارد اروپایی و نیز هزینه های پایین تحصیلی اشاره کرد. همه ساله، دانشجویان ایرانی بسیاری همانند همتایان خارجی خود برای تحصیل در بلغارستان عازم این کشور اروپایی می شوند و برای دریافت مشاوره های تخصصی از راهنمایی های کارشناسان و مشاورین زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده می کنند.

دلایل مقطع کارشناسی در بلغارستان 2024

بلغارستان به همراه رومانی در 1 ژانویه سال 2007 به عضویت رسمی اتحادیه اروپایی (EU) و یورو زون یا منطقه اروپایی درآمد. از آن زمان ارز رایج در این کشور اروپایی یورو (EURO) گردید و کلیه مبادلات داخلی و خارجی با این ارز بین المللی انجام شد. از آن زمان چهره اقتصادی و اجتماعی بلغارستان دچار تحولات عمیقی شد و دانشگاه های این کشور نیز به واسطه ارتباطات بین دانشگاهی دچار تحولات کیفی عظیمی شدند. بنابراین، شما با تحصیل مقطع کارشناسی در بلغارستان در واقع گام محکمی به سوی اخذ اقامت اروپایی و بهره گیری از مزایا و امتیازات آن برمی دارید.


از طرف دیگر، بلغارستان از سال 1999 به عضویت رسمی فرآیند بلونیا (Bologna Process) و ناحیه آموزش عالی اروپایی (EHEA) درآمده است و از این روی کاملا از استاندارد آموزشی اروپای واحد تبعیت می کند. اما نکته ای که لازم است در اینجا به حضور هموطنان عزیز رسانده شود این موضوع است که فرآیند بلونیا مکانیزمی برای ارتقاء و تقویت همکاری بین دولتی مابین 48 کشور اروپایی در زمینه آموزش عالی است. بنابراین، شما با تحصیل در کشور بلغارستان 2024 علاوه بر هزینه های پایین تحصیل و زندگی از یک مدرک دانشگاهی معتبری نیز برخوردار خواهید شد که مورد تایید اکثر کارفرماهای بین المللی است.

اینفوگرافیک تحصیل کارشناسی در بلغارستان

شرایط مقطع کارشناسی در بلغارستان

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، بلغارستان عضوی از فرآیند بلونیا است و بخشی از این سیستم مربوط به سیکل 3 گانه تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. سیکل اول دانشگاه های بلغارستانی مربوط به مقطع کارشناسی در بلغارستان می شود که مدت تحصیل این سیکل 3 سال و برابر با حدود 180 واحد (ECTS) می باشد. از رشته های موجود برای ادامه دوره کارشناسی در بلغارستان می توان به برنامه های هنر و علوم به صورت جدول زیر اشاره کرد:

عنوان برنامه تحصیلیتعداد برنامه
کارشناسی هنر (B.A.)22 برنامه
کارشناسی علوم (B.Sc)12 برنامه

دانشگاه های بلغارستانی معمولا برنامه های کارشناسی خود را به زبان های مختلف از جمله انگلیسی و آلمانی به دانشجویان خارجی ارائه می دهند. بنابراین، اثبات مهارت زبان انگلیسی برای متقاضیان مقطع کارشناسی در بلغارستان الزامی است. از دیگر شرایط تحصیل در بلغارستان می توان به شهریه های دانشگاهی ارزان نسبت به بقیه کشورهای اروپایی اشاره کرد. معمولا شهریه سالانه رشته های غیر پزشکی بلغارستان حدود 4000€ (یورو) و شهریه سالانه رشته های پزشکی تقریبا در حدود 8000€ (یورو) می باشد. اما میانگین ماهانه هزینه های جانبی دیگر مثل غذا، حمل و نقل و اجاره خانه و غیره در صوفیه (پایتخت بلغارستان) حدود 200€ (یورو) می باشد که هزینه مقرون به صرفه ای است.

تحصیلاتشهریه های سالانه به یورو (EUR)شهریه های سالانه به دلار ($)
کارشناسی2900€ الی 3900€14500$ الی 48800$

شرایط مقطع کارشناسی در بلغارستان

مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی بلغارستان

سیستم آموزش عالی بلغارستان با توجه به استاندارد آموزشی تعریف شده درچهار سطح کالج (3 سال)، کارشناسی (3 تا 4 سال)، کارشناسی ارشد (1 سال) و دکترا یا PhD (5 سال) به دانشجویان مدرک تحصیلی اتمام دوره اعطاء می کند. اما مقطع کارشناسی در بلغارستان در انواع برنامه های آموزشی مخصوصا به زبان انگلیسی برای کلیه دانشجویان داخلی و خارجی فراهم است.

شما جهت درخواست پذیرش مقطع کارشناسی در بلغارستان باید مستقیما درخواست خود را به دانشگاه بلغاری تحویل دهید. اکثر دانشگاه های بلغاری از متقاضیان اخذ پذیرش مدارک و اسنادی را درخواست می کنند. بر این اساس، مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در بلغارستان بدین شرح است:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی
  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • مدرک دیپلم متوسطه
  • گواهی پزشکی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی

نحوه اخذ ویزای مقطع کارشناسی در بلغارستان

بر طبق قانون بلغارستان، دانشجویان اروپایی برای مقطع کارشناسی در بلغارستان نیازی به اخذ ویزای تحصیلی این کشور را ندارند و فقط با یک پاسپورت معتبر می توانند در بلغارستان ادامه تحصیل دهند. اما اگر شما جزئی از شهروندان خارجی یا غیر اروپایی باشید، شرایط متفاوت خواهد بود و شما نیازمند درخواست ویزای تحصیلی بلغارستان از نوع ویزای D هستید. اما مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی بلغارستان از سفارت این کشور عبارتند از:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • فوتوکپی پاسپورت معتبر با حداقل 1 سال اعتبار
  • بیمه سلامت درمانی
  • گواهی اثبات تمکن مالی کافی
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی

شرایط بورسیه دوره کارشناسی در بلغارستان

همان طوری که در مطالب بالا نیز عنوان شد، هزینه تحصیل و زندگی در بلغارستان نسب به سایر نقاط اروپایی بسیار ارزان است. هزینه مقطع کارشناسی در بلغارستان بسته به برنامه تحصیلی شما از 2900€ (یورو) شروع شده و تا 8000€ (یورو) ادامه می یابد. دانشجویان خارجی می توانند با درخواست بورس تحصیلی در بلغارستان قسمتی از این هزینه ها را نیز پرداخت کنند. برخی از این بورس های تحصیلی بلغارستان در سال 2024-2025 به شرح ذیل است:

  • Fulbright Bulgaria- بورس مخصوص اتباع آمریکایی
  • بورس های تحصیلی اروپای شرقی (EESA)
  • بورس های تحصیلی OPP Achievers
  • بورسیه دانشکده علوم و حقوق تمام فاند Avidafit
  • بورسیه های دانشگاه آمریکایی بلغارستان (AUBG)

دلایل تحصیل مقطع کارشناسی در بلغارستان

طی سالهای اخیر دانشجویان بسیاری از کشورهای مختلف جهان برای با دلایل گوناگونی تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در بلغارستان را برای آینده تحصیلی خود انتخاب کرده اند. به طور کلی انتخاب تحصیل در بلغارستان به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد مزایا بی شماری را برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد. یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب بلغارستان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، امنیت بالای این کشور به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی می باشد. علاوه بر این، کیفیت زندگی در بلغارستان نیز برای دانشجویان بین المللی بسیار مطلوب است.

همچنین در جدول زیر می توانید مهمترین دلایل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در بلغارستان را مشاهده فرمایید:

دلایل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در بلغارستانتوضیحات
هزینه زندگی و تحصیل مقرون به صرفهتحصیل و زندگی در بلغارستان به ویژه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بسیار مقرون به صرفه است. به خصوص اگر از کشور گرانتری به بلغارستان سفر کرده باشید.
دانشگاه های معتبریکی از اصلی ترین دلایل انتخاب بلغارستان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، وجود دانشگاه معتبر بین المللی در این کشور می باشد. اغلب دانشگاه های بلغارستان در بین برترین دانشگاه های اروپا رتبه بندی شده اند.
کشوری مهمان نوازدانشجویان بین المللی به محض ورود به بلغارستان با رفتار دوستانه مردم محلی این کشور  مواجه خواهند شد. علاوه بر این ارتباط با دانشجویان در محوطه دانشگاه های بلغارستان کار بسیار ساده ای می باشد.

معتبر ترین دانشگاه های بلغارستان

سالانه بیش از صدها دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف جهان، به دلیل دانشگاه های معتبر بلغارستان، تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور را برای آینده تحصیلی خود انتخاب می کنند. به طور کلی یکی از اصلی ترین مزیت های انتخاب مقطع کارشناسی در بلغارستان برای ادامه تحصیل، وجود دانشگاه های معتبر بین المللی در این کشور می باشد. نکته قابل توجه در خصوص دانشگاه های بلغارستان در مقطع کارشناسی این است که، اغلب دانشگاه های این کشور در بین برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند.

در جدول زیر می توانید معتبرترین دانشگاه های بلغارستان را در مقطع کارشناسی مشاهده فرمایید:

معتبرترین دانشگاه های بلغارستان در مقطع کارشناسیخصوصیات
آمریکایی بلغارستاندانشگاه آمریکایی بلغارستان، آموزش با کیفیت ایالات متحده را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. که این آموزش ها هم در ایالات متحده و هم در بلغارستان معتبر است.
دانشگاه سنت کلیمنتسنت کلیمنت اولین موسسه آموزشی عالی در بلغارستان می باشد. که تاریخ آن تجسم و ادامه سنت فرهنگی و آموزشی صد ساله ملت بلغارستان است.
مدیریت وارنادانشگاه مدیریت وارنا یک مدرسه بین المللی بازرگانی است که در پایتخت بلغارستان واقع شده است.
دانشگاه جدید بلغارستانماموریت این دانشگاه این است که، یک موسسه آموزشی لیبرال مستقل باشد که آموزش مقرون به صرفه اس را به دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه دهد.
دانشگاه موسیقی پانچومعتبرترین و قدیمی ترین موسسه آموزشی عالی در بلغارستان است که مشهورترین هنرمندان را در این دانشگاه پرورش داده است.

در نمودار زیر می توانید رتبه جهانی دانشگاه های کارشناسی در بلغارستان را با یکدیگر مقایسه کنید:

رتبه جهانی دانشگاه های کارشناسی در بلغارستانشما عزیزان همراه و هموطنان گرامی برای تکمیل اطلاعات خود درباره شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به بلغارستان می توانید با کارشناسان زبده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات متداول در باب مقطع کارشناسی در بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب مقطع کارشناسی در بلغارستان می باشیم:

  • شرایط بورسیه دوره کارشناسی در بلغارستان چیست؟ همان طوری که در مطالب بالا نیز عنوان شد، هزینه تحصیل و زندگی در بلغارستان نسب به سایر نقاط اروپایی بسیار ارزان است. هزینه مقطع کارشناسی در بلغارستان بسته به برنامه تحصیلی شما از 2900€ (یورو) شروع شده و تا 8000€ (یورو) ادامه می یابد. دانشجویان خارجی می توانند با درخواست بورس تحصیلی در بلغارستان قسمتی از این هزینه ها را نیز پرداخت کنند.
  • مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی بلغارستان چیست؟ سیستم آموزش عالی بلغارستان با توجه به استاندارد آموزشی تعریف شده درچهار سطح کالج (3 سال)، کارشناسی (3 تا 4 سال)، کارشناسی ارشد (1 سال) و دکترا یا PhD (5 سال) به دانشجویان مدرک تحصیلی اتمام دوره اعطاء می کند. اما مقطع کارشناسی در بلغارستان در انواع برنامه های آموزشی مخصوصا به زبان انگلیسی برای کلیه دانشجویان داخلی و خارجی فراهم است. شما جهت درخواست پذیرش مقطع کارشناسی در بلغارستان باید مستقیما درخواست خود را به دانشگاه بلغاری تحویل دهید. اکثر دانشگاه های بلغاری از متقاضیان اخذ پذیرش مدارک و اسنادی را درخواست می کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *