مهاجرت

ترک تابعیت استرالیا

ترک تابعیت استرالیا

علی رغم وجود بی شمار متقاضی دریافت اقامت و زندگی در استرالیا، در این روزها ترک تابعیت استرالیا دغدغه برخی افراد می باشد که به آن می پردازیم. این سرزمین با تنوع آب و هوا در مناطق مختلف خود و همچنین فرهنگ ها و آداب و رسوم گوناگونی که در خود جای داده است، توانسته توجه بسیاری از علاقه مندان زندگی در کشوری ثانویه را به خود جلب نماید. گاهی افراد به دلایل گوناگون از جامعه خود طرد شده و یا خود خواستار ترک کشور می باشند؛ این اشخاص ملزم به کسب اطلاعاتی پیرامون چگونگی رخداد این فرآیند بوده که می توانند برای دریافت جزئیات بیشتر درباره این موضوع با همکاران با سابقه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کرده و مشورت نمایند.

  • قوانین تابعیت در استرالیا به چه صورتی است؟
  • تست شهروندی در استرالیا به چه معنایی است؟
  • کدام افراد ملزم به ترک تابعیت استرالیا هستند؟
  • شرایط برقراری ارتباط مجدد با کشور استرالیا پس از ترک تابعیت چگونه است؟

قوانین تابعیت در استرالیا

برخلاف سرزمین هایی چون بریتانیا، کشور استرالیا پیرو اصل خاک می باشد. بدان معنا که فرزند متولد شده در خاک این کشور می تواند اقدام به دریافت تابعیت استرالیا نموده و از امکانات آن بهره مند شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که نه تنها دولت استرالیا هیچ هزینه ای برای تولد فرزندان اعمال نکرده و از والدین هیچ پولی طلب نمی کند، بلکه حتی از زمان بارداری مادر امکانات رفاهی را برای فرزندی که در ماه های آینده چشم به جهان خواهد گشود درنظر می گیرد. به علت اینکه استرالیا هیچ مرز جغرافیایی مشترکی با سایر کشورهای جهان نداشته و تنها آب های اقیانوسی هستند که این سرزمین را احاطه می کنند، دولت قانونی در جهت اعطای تابعیت به فرزندان متولد شده در کشتی های متعلق به استرالیا را تصویب نموده است که در نوع خود جالب می باشد.

کشور استرالیا در بین 10 کشور دارای بیشترین رفاه اجتماعی حاضر است. به فراخور این مطلب افراد زیادی راه های متعدد را برای اخذ اقامت در این سرزمین اتخاذ می کنند. تولد در کشورهای خارجی یکی از این روش ها است. به گونه ای که اگر والدین بچه متولد استرالیا نباشند و بر اساس تقاضا موفق به دریافت تابعیت گشته باشند، می بایست حداقل دو سال در استرالیا اقامت داشته و سپس دست به چنین اقدامی بزنند. همچنین از استثنائات موجود در این زمینه می توان به عدم امکان دریافت تابعیت برای افرادی اشاره کرد که تحت تکفل اتباع استرالیایی می باشند.

چگونگی اخذ تابعیت استرالیا

متقاضیان بین المللی مهاجرت به استرالیا و ادامه زندگی در این کشور می بایست جهت دریافت تابعیت اقدام نمایند. همچنین دریافت مسترکارت استرالیا از دیگر موارد پرطرفدار است که ضوابط خاص خود را دارا می باشد. علاوه بر اینکه شخص باید دارای حداقل 18 سال سن باشد، موارد ضروری دیگری نیز موجود می باشد که به تفصیل پیرامون آن ها صحبت خواهیم نمود.

  • تسلط بر زبان انگلیسی از شروط اولیه تسهیل زندگی در استرالیا بوده و همچنین در مصاحبه ای که از فرد به عمل می آید، کمک شایانی به اخذ آسان تابعیت خواهد کرد.
  • افراد دارای انواع اقامت تحصیلی و کاری ملزم هستند حداقل دو سال در استرالیا سکونت داشته و طی این مدت حداقل اقامت را در سایر کشورها داشته باشند.
  • افراد می توانند از طریق فرزند خواندگی، برای دریافت تابعیت استرالیا اقدام نمایند که این فرآیند تنها در صورتی امکان پذیر است که یکی از والدین از اتباع استرالیا باشد.
  • طبق قانون اساسی استرالیا این کشور افراد دارای دو تابعیت را به رسمیت نمی شناسد و فرد باید پیش از اقدام به اخذ تابعیت و پاسپورت استرالیا، تابعیت کشور قبلی خود را ترک نماید.

قوانین تابعیت در کشور استرالیا به تازگی دچار تغییر شده است و افرادی که از طریق تولد در این کشور متولد شده اند نمی توانند درخواستی برای پاسپورت این کشور ارائه کنند مگر آن که یکی والدین آن ها تابعیت کشور استرالیا را در اختیار داشته باشد.

موارد ترک تابعیت استرالیا

موارد ترک تابعیت استرالیا

افراد به دلایل گوناگونی ممکن است آگاهانه تصمیم به ترک تابعیت یک کشور بگیرند یا این پروسه ناخواسته بوده و حق تابعیت از فرد سلب گردد. در شرایط خود خواسته، به علت وجود موقعیت شغلی مناسب در کشوری ثانویه یا امکان سرمایه گذاری در آن مناطق، فرد تابعیت استرالیا را ترک می نماید. همچنین استخدام فرد در نیروی نظامی سایر کشورها از موارد اجباری وداع با سرزمین خود می باشد. از طرفی دیگر افراد مایل به حضور در تیم های ورزشی معتبر دیگر کشورهای جهان، با اختیار خود دست به چنین اقدامی زده و تابعیت استرالیا را ترک می کنند.

می توان اظهار داشت که اکثر افراد خارج شده از تابعیت این کشور، با نظر خود چنین اقدامی را عملی کرده اند و مواردی نظیر مجازات دولت برای فرد و سلب تابعیت از او کمتر دیده شده است. امروزه 310000 استرالیایی تابعیت کشور خود را ترک کرده اند که این رقم 1.3% از کل جمعیت این کشور را شامل می شود.

چگونگی شرایط زندگی پس از ترک تابعیت استرالیا

حداقل سن مجاز برای ترک استرالیا 18 سال می باشد. علی رغم اینکه بسیاری از افراد پس از این اقدام بر مشکلات ادامه مسیر فائق آمده و در جهت دستیابی به اهداف خود موفقیت هایی را کسب می کنند، برخی افراد توان مقابله با شرایط جدید را نداشته و در صدد اخذ مجدد تابعیت پیشین خود برمی آیند. دولت استرالیا چنین امکانی را برای افراد فراهم آورده و شرط دسترسی به آن، عدم موفقیت در اخذ پاسپورت کشور هدف می باشد. از مزایای دارا بودن تابعیت استرالیا می توان به امتیاز بالای پاسپورت این کشور، اجازه شرکت در رأی گیری ها و انتخابات دولتی و همچنین فرصت های شغلی ایده آل اشاره کرد. ازدواج با شخصی از اتباع استرالیا از شیوه های رایج در سال های اخیر است.

افرادی که از تابعیت استرالیا خارج شده و به دنبال اشخاصی با وضعیت مشابه خود می باشند می توانند با جستجوی عنوان Australian Expatriates در فضاهای مجازی این افراد را بیابند. همچنین برخی موسسات موجود در ایالت های استرالیا در جهت کمک به این افراد به صورت اینترنتی خدمت رسانی می کنند:

  • Victorians Abroad
  • Make the move to South Australia
  • Queensland Smart State Expat Awards

احترام به قانون برای شهروندان استرالیایی بسیار با اهمیت پنداشته می شود و افرادی که پس از ترک تابعیت دوباره اقدام به دریافت مجدد آن نموده اند نیز ملزم به شرکت در آزمونی تحت عنوان تست شهروندی می باشند که شامل 20 سوال بوده و میزان تعهد فرد به قوانین کشور را می سنجد. در انتها شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با همکاران پاسخگوی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *