مهاجرت

تولد در بلغارستان

تولد در بلغارستان

در زمینه مهاجرت به بلغارستان سوال کلیدی مطرح می شود مبنی بر اینکه آیا تولد در بلغارستان می تواند منجر به اخذ شهروندی اروپایی گردد. اما باید مدنظر داشت که هر تولدی در بلغارستان منجر به دریافت اتوماتیک تابعیت بلغاری نمی گردد. چرا که قانون تابعیت بلغارستان نه بر اساس اصل خاک jus soli بلکه بر پایه اصل خون jus sanguine تدوین و تنظیم شده است. پس افراد متولد چه در خاک بلغارستان و چه خارج از بلغارستان حتما باید حداقل یک والدین تبعه بلغارستان داشته باشند تا واجد شرایط برای اخذ تابعیت بلغاری شناخته شوند.

بلغارستان کشوری عضو اتحادیه اروپایی (EU) می باشد که افراد می توانند از 3 طریق برای اخذ تابعیت آن و به تبع تابعیت اروپایی اقدام نمایند. روش اول از طریق تولد در کشور بلغارستان و روش دوم از طریق شرط اقامت (5 سال) در این کشور اروپایی و روش سوم از طریق سرمایه گذاری (با حداقل سطح سرمایه 511295€ (یورو) و گذشت 5 سال اقامت) است. افراد از این 2 طریق می توانند به پاسپورت بلغارستان دست یابند. اما ارزش پاسپورت بلغارستان در جهان بسیار بالا است. به طوری که شما با این پاسپورت می توانید حداقل به 170 کشور جهان بدون اخذ ویزا مسافرت نمائید. مشاورین حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره و اطلاع رسانی درباره ویزای طلایی بلغارستان به سرمایه گذاران محترم ایرانی هستند.

  • شرایط تولد در کشور بلغارستان چیست؟
  • آیا می توان با زندگی در بلغارستان اقامت این کشور را به دست آورد؟
  • مزایای تولد فرزند در بلغارستان چیست؟
  • شرایط زندگی شهروندان خارجی متولد شده در بلغارستان در این کشور چگونه است؟

درباره کشور بلغارستان

بلغارستان در جنوب شرقی اروپا، در شمال شرقی شبه جزیره بالکان واقع شده و با 5 کشور رومانی، مقدونیه، صربستان، یونان و ترکیه هم مرز است. بلغارستان در چهارراه اروپا و آسیا واقع شده است و سرزمین های آن از دوران باستان وجود داشته اند و لازم به ذکر است که این کشور یکی از قدیمی ترین کشورهای اروپایی است. دولت در بلغارستان از نوع دموکراسی پارلمانی است که قدرتمندترین مقام اجرایی در آن نخست وزیر است. مجلس ملی بلغارستان شامل 240 عضو است که برای یک دوره 4 ساله انتخاب می شوند.


این کشور به خاطر ماست و سایر لبنیات، محصولات روغن گل سرخ و برنج معروف است. یکی از صنایع برتر بلغارستان، جهانگردی است. گل سرخ نماد بلغارستان است. چیدن گل رز، یکی از آداب و رسوم قدیمی و سنتی بلغارها، حتی به یک جاذبه توریستی تبدیل شده است.

اینفوگرافیک تولد در بلغارستان

ثبت تولد و اخذ شناسنامه در بلغارستان

اگر فرزندتان در بلغارستان متولد شده باشد، شما قانونا حق ثبت تولد در همین کشور را دارید. معمولا فرآیند ثبت تولد در کشور بلغارستان در شهرداری محلی انجام شده و این فرآیند بسته به حجم کاری شهرداری معمولا در حدود 2 تا 3 هفته کاری طول می کشد. مشخصا امور اداری ثبت تولد توسط پدر خانواده در شهرداری محلی بلغارستان انجام می شود. شرط لازم برای ثبت تولد فرزند در کشور بلغارستان ارائه گواهی تولد از طرف بیمارستان محل تولد می باشد. اما سایر مدارک لازم عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کارت های شناسائی والدین
  • سند ازدواج

لازم است بدانید که تحت قوانین کشور بلغارستان، ثبت تولد در این کشور الزامی و اجباری است. نکته دیگر اینکه در بلغارستان بابت انجام ثبت تولد هیچ هزینه ای از مراجعین اخذ نمی گردد. مدت اعتبار گواهی تولد (شناسنامه) صادره در بلغارستان نیز همیشگی است. اما فرآیند ثبت ابتدا با ثبت در بیمارستان و سپس ارسال گواهی ثبت از طرف بیمارستان به اداره ثبت احوال شهرداری شروع می شود. اداره مذکور مسئول صدور گواهی تولد و شماره شهروندی شخصی است.

مزیت های تولد در بلغارستان

با وجود اینکه بلغارستان همچنان به عنوان کشور درجه دو اروپایی شناخته می شود، اما تولد در بلغارستان همواره مزایا بی شماری را برای اتباع کشورهای خارجی به همراه دارد. به طور کلی افرادی که به دنبال زایمان مقرون به صرفه و با کیفیت بالای بهداشتی در خارج از کشور هستند، بلغارستان بهترین گزینه است. یکی از اصلی ترین مزیت های تولد در بلغارستان برای مهاجران این است که، با این فرآیند می توانند از حقوق و امتیازات شهروندی بلغارستانی که کودک متولد شده بلغاری دریافت می کند بهره مند شوند.

در نمودار زیر می توانید روند مهاجرت به بلغارستان برای تولد فرزند در این کشور را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند مهاجرت به بلغارستان برای تولد فرزند

در ادامه اینکه، برای درک بهتر مزیت های تولد در بلغارستان به جدول زیر مراجعه فرمایید:

مزیت های تولد در بلغارستانتوضیحات
تحصیل رایگانامکان تحصیل رایگان برای کودکان متولد شده در بلغارستان همانندد تمامی شهروندان بلغاری در این کشور
اقامت بلغارستانیکی از اصلی ترین مزیت های تولد در بلغارستان، امکان دریافت اقامت این کشور به راحت ترین روش ممکن است. علاوه بر این می توانید به راحتی به این کشور بدون ویزا سفر کرده و از این کشور خارج شوید.
هزینه تولدهزینه تولد در این کشور بر خلاف اغلب کشورهای مدرن اروپایی بسیار مقرون به صرفه است که برای هر تبعه خارجی حدود 72000BGN (لو بلغارستان) می باشد.
زیرساخت های بهداشتی پیشرفتهبا وجود پایین بودن هزینه زایمان در این کشور، کیفیت موسسات درمانی در بلغارستان به ویژه در بخش زنان و زایمان بسیار بالا است.

حق شهروندی در بلغارستان در 2024

قانون تابعیت بلغارستان تحت نظارت قانون اساسی این کشور (بند 25 و 26) مصوب 199 و قانون شهروندی مصوب 1999 می باشد. بر اساس قانون مذکور، تابعیت یا حق شهروندی بلغارستان صرفا از طریق خون به فرزندان منتقل می شود. بر این اساس، حداقل یکی از والدین کودک می بایست تبعه یا شهروند بلغاری باشد تا بتوان حق شهروندی برای او قائل شد. اما فقط در یک حالت است که شهروندی بلغارستان فقط ب خاطر تولد در این کشور به کودک اعطا می شود که والدین کودک در بدو تولد او را رها کرده باشند و یا اگر والدین اصالتا هیچ تابعیت دیگری نداشته باشند.

در سال 2024 فرزند اتباع خارجی در صورتی می توانند تابعیت بلغارستان را دریافت کند که همانند دیگر اتباع خارجی به هنگام ارائه درخواست سنی بالای 18 سال داشته و بتواند 5 سال در این کشور زندگی کرده باشد. ما اگر فرزند اتباع خارجی (هر 2 والدین غیر بلغار باشند) در خاک بلغارستان متولد شده باشد این برای او یک مزیت مهم محسوب می شود. این فرد حداقل با 3 سال اقامت دائم می تواند نسبت به اخذ تابعیت بلغاری اقدام نماید.

تولد در بلغارستان و انواع کسب تابعیت

تولد در بلغارستان و انواع کسب تابعیت

قانون تابعیت بلغارستان تنظیم کننده اصول و شرایط مهاجرت به بلغارستان از طریق تابعیت و حق شهروندی در این کشور می باشد. در حقیقت اتباع بلغارستان به عنوان اتباع اروپایی محسوب می شوند و تابعیت بلغارستان از این نظر بسیار مهم می باشد. بنابراین شما به عنوان شهروند اروپایی حق آزادی مسافرت در کل اتحادیه اروپایی (EU) و حق رای در انتخابات پارلمان اروپایی را نیز دارید. همچنین مطابق بند 21 از معاهده اتحادیه اروپایی (EU) شهروندان بلغاری به عنوان شهروند اروپایی حق کار و زندگی در کلیه کشورهای عضو این اتحادیه دارند. تابعیت بلغاری را می توان از 3 روش زیر کسب کرد:

  • از طریق اصل خون یا jus sanguinis: بر این اساس یکی از والدین باید جزو اتباع بلغاری باشد تا تابعیت بلغاری به فرزند برسد.
  • از طریق اصل خاک یا jus soli: ویژه افراد متولد بلغارستان از والدین بدون تابعیت
  • از طریق اقامت قانونی یا Naturalization: این روش نیز مخصوص افراد 18 سال یا بالاتر بوده که به مدت 3 الی 5 سال در کشور بلغارستان زندگی کرده اند؛ از شرایط اعطای تابعیت از این طریق می توان به عدم سوء پیشینه کیفری، برخورداری از تمکن مالی کافی برای زندگی در کشور بلغارستان و نیز داشتن دانش و مهارت زبان بلغاری اشاره نمود.

شرایط اخذ تابعيت بلغارستان از طريق تولد

هر فردی که در کشور بلغارستان به دنیا می آید براساس اصل خون می تواند تابعیت این کشور را کسب کند. مگر اینکه اقدام به دریافت تابعیت و شهروندی کشور دیگری کند. لازم به ذکر است که کودکانی که در خاک کشور بلغارستان به دنیا می آیند و والدین آنها ناشناخته هستند نیز شهروند کشور بلغارستان به شمار می روند. طبق قانون بلغارستان، هر کسی که حداقل یکی از والدین وی شهروند کشور بلغارستان باشد می تواند تابعیت این کشور را کسب کند.

کودکی که در بلغارستان متولد می شود، در صورت ترک پدر و مادر ناشناس و در صورت عدم دریافت تابعیت دیگر، تابعیت خود را از محل تولد (بلغارستان) دریافت می کند. لازم به ذکر است که متقاضیان خارجی در صورتی می توانند تابعیت کشور بلغارستان را کسب کنند که حداقل 5 سال با مجوز اقامت دائمی در این کشور ساکن شده باشند. کسب تابعیت و شهروندی کشور بلغارستان از طريق تولد یا سایر روش ها مزایای مختلفی دارد. قرارگیری پاسپورت این کشور در رتبه هشتمین پاسپورت معتبر دنیا مهمترین مزیت دارندگان آن است و سایر برتری های این پاسپورت عبارتند از:

  • سفر بدون ویزا یا با ویزا (در زمان ورود) به 171 کشور دنیا
  • بازار واحد برای کالاها و خدمات در داخل اتحادیه اروپا
  • سفر بدون محدودیت متخصصان در اتحادیه اروپا و سیاست عالی در شناخت متقابل صلاحیت های حرفه ای
  • آزادی اقامات در اتحادیه اروپا
  • پایین ترین نرخ مالیات در اتحادیه اروپا
  • هزینه های نیروی کار پایین
  • حق مالکیت بر زمین در بلغارستان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا
  • موقعیت جغرافیایی استراتژیک
  • مراقبت های بهداشتی و آموزش با قیمت های مناسب
  • حمایت دولت از پروژه های سرمایه گذاری مختلف

تابعیت از طریق سرمایه گذاری در بلغارستان

روش دیگر برای اخذ تابعیت کشور بلغارستان از طریق سرمایه گذاری در بلغارستان به مبلغ 511292€ (یورو) در اوراق قرضه دولتی می باشد. مدت این سرمایه گذاری تا 5 سال بوده و در وهله اول به متقاضیان اقامت دائمی بلغارستان اعطا و در ادامه پس از 5 سال زندگی در این کشور تابعیت بلغارستان صادر می شود. با این ویزا امکان شروع کسب و کار در بلغارستان بدون اخذ ویزای کاری و نیز بهمراه آوردن اعضای خانواده میسر می گردد. برای اطلاع از آخرین شرایط ویزاهای برتر در کشورهای اروپایی در سال 2024 با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات متداول در باب تولد در بلغارستان

اهمیت تولد در کشور بلغارستان بدان سبب است که بلغارستان عضوی از کشورهای اتحادیه اروپایی (EU) محسوب می شود و بنابراین شهروندی بلغارستان در حکم شهروندی اروپایی می باشد. شهروندی اروپایی نیز به منزله برخورداری فرد از کلیه امتیازات مربوط به یک شهروند اروپایی است. برخی از سوالات و ابهامات در زمینه تولد در کشور بلغارستان وجود دارد که ما در این بخش به آنها پاسخ می دهیم:

  • آیا تولد در کشور بلغارستان به منزله اخذ شهروندی بلغارستان می باشد؟ خیر، از آنجایی که اعطای شهروندی بلغارستان بر پایه اصل خون یا Jus sanguinis می باشد پس بنابراین این نوع تابعیت فقط صرفا از طریق والدین به فرزند اعطا می گردد. در این رابطه حتما باید حداقل یکی از والدین تبعه بلغارستان باشد.
  • علاوه بر تولد روش دیگری برای اخذ تابعیت بلغاری وجود دارد؟ از طریق اقامت کاری 5 در این کشور اروپایی و نیز از طریق اقامت سرمایه گذاری با حداقل سرمایه 511295€ (یورو) و گذشت 5 سال اقامت.
  • رتبه و ارزش پاسپورت بلغاری چیست؟ پاسپورت بلغاری در رتبه 18 پاسپورت های دنیا در سال 2024 قرار دارد و با داشتن آن می توان به 171 کشور دنیا بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کرد.
  • آیا داشتن تابعیت مضاعف در کشور بلغارستان امری مجاز و قانونی است؟ خیر، داشتن تابعیت مضاعف برای شهروندان خارجی مجاز نیست. مگر در مورد شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) و سوئیس و نیز همسران خارجی اتباع بلغاری که مجاز به داشتن تابعیت مضاعف می باشند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *