ویترین

ثبت سازمان های مردم نهاد

ثبت سازمان های مردم نهاد

ثبت سازمان های مردم نهاد یا NGO ها شرایط و مقررات خاص خود را دارد که ما در این مقاله به بررسی دقیق و کامل این موضوع می پردازیم. معمولا این سازمان ها با ویژگی ها و مشخصاتی مثل برخوردار از یک شخصیت حقوقی مستقل، غیرسیاسی، غیر دولتی و غیر انتفاعی بودنشان شناخته می شوند. در واقع سازمان های مردم نهاد پل رابط و وصل کننده مردم به بدنه حاکمیتی هستند و بودجه آنها نیز غالبا توسط خود مردم تامین می شود.

این سازمان ها با اهداف مقدس و مهمی مثل دستگیری از بیماران و نیازمندان، بهبود شرایط زیست انسانی و محیطی، کمک به افزایش رفاه نیازمندان و غیره تشکیل می شود. از کارکردهای مهم این سازمان ها نیز می توان به تقویت رابطه بین مردم حاکمیت، جلب مشارکت های مردمی، جذب سرمایه مردمی و غیره اشاره نمود. عزیزان باید توجه کنند که برای ثبت سازمان های مردم نهاد خود بایستی از طریق پورتال اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداریها اقدام کنند. در ادامه این مبحث می توانید سوالات خود پیرامون ثبت شرکت یا ثبت موسسه را با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.

سازمان های مردم نهاد چیست؟

NGO ها یا همان سازمان های مردم نهاد به سازمان هایی گفته می شود که به عنوان ساختار دولتی شناخته نمی شود بلکه این سازمان ها را می توان به عنوان میانجی بین مردم و حاکمیت به شمار آورد. پس از همین رو اغلب سازمان های مردم نهاد را می توان جزء موسسات غیرانتفاعی محسوب کرد که غالبا هم بودجه آنها از طریق کمک ها و اعانات مردمی تامین می شود. این سازمان ها جهت انجام فعالیت های داوطلبانه و بشر دوستانه البته با رعایت قوانین موضوعه کشور تشکیل می شود و دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • غیر دولتی
  • غیر انتفاعی
  • غیر سیاسی
  • دارای شخصیت حقوقی مستقل

شرایط تاسیس و ثبت سازمان های مردم نهاد

اما با توجه به تکثر بالای این سازمان ها طبیعی است که اهداف موسسان آنها نیز بسیار گسترده تر باشد. پس می توان گفت که سازمان های مردم نهاد جهت دست یابی به اهداف مختلفی فعالیت کرده و برای پیشبرد اهدافشان نیز گام های موثری را برمی دارند. از جمله اهداف این سازمان ها می توان به موارد مهم ذیل اشاره نمود:

  • کمکها و رسیدگی ها به بیماران خاص
  • ارتقای شرایط زیست محیطی
  • توسعه گردشگری پایدار
  • آموزش و ترویج شیوه های کاری
  • کمک به ارتقاء سطح رفاه گروه های آسیب چذیر جامعه

شرایط تاسیس و ثبت سازمان های مردم نهاد

همانند هر شرکت یا موسسه ای، سازمان های مردم نهاد نیز به منظور تشکیل و ثبت رسمی بایستی حائز صلاحیت های کافی باشند. یکی از شرایط ضروری برای تشکیل و راه اندازی این سازمان ها طق ماده 18 از آیین نامه اجرایی تاسیس و فعالیت NGO ها این است که اعضاء سازمان تابعیت ایرانی داشته و سن آنها بالای 18 سال باشد. همچنین حداقل 2 نفر از اعضای سازمان بایستی تخصص کافی درباره موضوع فعالیت سازمان داشته باشند. از دیگر شرایط تشکیل اینگونه سازمان ها نداشتن محکومیت کیفری است که باعث سلب حقوق اجتماعی شود. نهایتا شرط آخر نیز این است که اعضای سازمان مردم نهاد عضو گروه های معاند یا محارب نباشند. نکته مهم درباره تشکیل و ثبت سازمان های مردم نهاد اینکه تعداد اعضای موسس در این سازمان ها بایستی به صورت زیر باشد:

تعداد اعضای موسس در ثبت سازمان های مردم نهاد

عزیزان بایستی به ایین نکته مهم نیز توجه کنند که آنها آنها برای ثبت سازمان های مردم نهاد خود بایستی از طریق پورتال اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداریها اقدام کرده و پروانه تاسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد خود را دریافت کنند.

مراحل ثبت سازمان های مردم نهاد

قبل از تسلیم درخواست جهت تاسيس سازمان مردم نهاد، بهتر است تا آيين نامه اجرايي تاسيس و فعاليت سازمانهاي مردم نهاد را از اول تا انتها مطالعه نماييد. پس از مطالعه آیین نامه اجرایی فوق متوجه خواهید شد که جهت صدور پروانه تاسيس سازمان های مردم نهاد، انجام مراحل اداري الزامی می باشد:

  • تکمیل فرم الكترونيكي تقاضانامه ثبت سازمان مردم نهاد جهت بررسي شرح فعاليت و اهداف تبیین شده در فرم با محتوای آيين نامه اجرايي مرحله اول اینکار محسوب می شود.
  • در صورت تاييد تقاضاي تاسيس سازمان مردم نهاد، تكميل فرم مشخصات فردي موسسان و نیز ارسال اساسنامه پيشنهادي امری الزامی است.
  • در مرحله سوم و از طريق پايگاه اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداریها از نماينده معرفي شده براي تكميل پرونده مربوطه و انجام آخرين مراحل اداري و نشریفات مربوطه دعوت می شود.
  • لازم است که معرفي نامه امضاء شده از طرف كليه موسسین همراه نماينده باشد. در اين مرحله است که شما با وارد كردن شماره پيگيري در پیج مربوطة در پايگاه اطلاع‌رساني اداره کل امور اجتماعی، دعوت نامه را مشاهده می کنید.

بعد از انجام مراحل مذکور و تکمیل پرونده ابتداء استعلامات از مراجغ ذیربط برای تایید صلاحیت متقاضیان انجام شده و در ادامه کار نیز اساسنامه ارائه شده برای بررسی و صدور رای نهایی به هیئت نظارت تاسیس سازمان های مردم نهاد تحویل داده می شود. در صورت تایید هیئت نظارت، ابتداء هیئت موسس جلسه مجمع عمومی را تشکیل و با تنظیم صورتجلسه ای نسبت به قید 2 موضوع زیر اقدام می کند:

مراحل ثبت سازمان های مردم نهاد
در ادامه نیز معرفي نامه ای به اداره كل ثبت شركتهاي غير تجاري صادر می شود كه بعد از دريافت پاسخ از سوي اداره كل ياد شده پروانه ثبت سازمان های مردم نهاد برای متقاضیان صادر مي شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت سازمان های مردم نهاد

موسسان و متقاضیان ثبت سازمان های مردم نهاد پس از اطلاع در خصوص شرایط و الزامات تشکیل این نوع سازمان ها بایستی به دنبال ارائه یکسری اسناد و مدارک باشند تا بتوانند موسسه خود را بطور رسمی ثبت کنند. مدارک مذکور برای انجام این کار عبارتند از:

مدارکشرایط
اساسنامه موسسهدر 3 نسخه با امضاء تمام صفحات
فرمهای مشخصات فردیتکمیل شده بهمراه آدرس مسکونی، محل کار، شماره همراه و کد پستی
صورتجلسهمربوط به مجمع عمومی
صورتجلسهمربوط به هیئت مدیره
مدارک هویتیکپی شناسنامه و کارت ملی موسسان در 2 نسخه
مدارک تحصیلیفتوکپی از آخرین مدرک تحصیلی در 2 نسخه
عکس 3 در 43 قطعه عکس

ایرانیان زیادی هستند که خواهان اخذ اقامت ترکیه از طرق مختلف هستند. روشهای مهاجرت تحصیلی و کاری از جمله این روش ها می باشد اما این دو روش اقامتی زمان می برد تا تبدیل به اقامت دائمی ترکیه شود. بنابراین روش سرمایه گذاری از جمله خرید ملک در ترکیه یا ثبت شرکت در این کشور توریستی می تواند گزینه مناسبتری برای اخذ سریع و آسان اقامت دائم و شهروندی ترکیه باشد. عزیزان علاقه مند دریافت اقامت و شهروندی ترکیه 2021 می توانند با مشاوره های دریافتی از کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان آخرین مقررات و ضوابط قانونی این کار قرار گیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *