ویترین

ثبت موسسات بیمه

ثبت موسسات بیمه

شرط اخذ نمایندگی و نیز ثبت موسسات بیمه این است که متقاضیان از شرایط و ضوابط اعلامی در ماده 7 از آیین نامه 75 آشنایی داشته باشند که مربوط به ثبت رسمی نمایندگی حقوقی و هر نوع تغییرات در مفاد اساسنامه، مقدار سرمایه، ترکیب صاحبان سهام، اعضای هیات مدیره بوده و نیز تایید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی را هم به دست آورند. غالبا نیز گواهی یا پروانه تاسیس موسسات بیمه توسط بیمه مرکزی به متقاضیان ارائه می شود. پس متقاضیان برای ثبت موسسه بیمه خود ملزمند تا با رعایت شرایط ضروری همچنین اسناد و مدارک مورد نیاز را نیز برای بررسی و تایید به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه نمایند.

یکی از شرایط مهم برای تشکیل این موسسات تبعیت از نظامنامه های صادره از طرف وزارت دادگستری است. از دیگر شرایط بسیار مهم در ثبت موسسات مذکور اطلاع از میزان سرمایه اولیه برای راه اندازی این شرکت ها می باشد. همان طوری که در ادامه این مبحث نیز مشاهده می شود، میزان سرمایه اولیه جهت تاسیس این موسسات با توجه به نوع موسسه مذکور متفاوت بوده اما موسسان قانونا ملزم به واریز 50% سرمایه نقدی هستند. با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا شما را در جریان آخرین اطلاعات و قوانین ثبت انوان موسسات و شرکت ها قرار دهیم.

تعریف بیمه، تاریخچه و انواع آن

بیمه (Insurance) قراردادی است که به استناد آن شرکت بیمه گر متعهد می شود که در قبال پولی که از بیمه گذار دریافت می کند، نسبت به جبران خسارات ناخواسته وارده به بیمه گذار اقدام نماید. بدین ترتیب پولی که شخص یا شرکت بیمه گذار به شخص یا شرکت بیمه گر واریز می کند، حق بیمه و موضوعی که بدین ترتیب بیمه می شود نیز به عنوان موضوع بیمه شناخته می شود. اما فرانشیز به میزان پولی گفته می شود که در برابر خسارات متحمله به بیمه گذار داده می شود. از همین رو طبق قوانین موجود انواع و اقسام بیمه را می توان بدین صورت بیان کرد:

  • بیمه اشخاص: شامل بیمه بازنشستگی، بیمه حوادث، بیمه درمانی، بیمه عمر، بیمه شخص ثالث، بیمه از کار افتادگی و غیره
  • بیمه اشیا: شامل انواع بیمه آتش سوزی، بیمه بدنه خودرو، بیمه سرقت، بیمه حمل بار و غیره
  • بیمه مسئولیت: شامل انواع بیمه مسئولیت مشاغل و بیمه های مسئولیت دیگر

با مروری بر تاریخچه صنعت بیمه در کشورمان می توان متوجه این نکته مهم گردید که سابقه تاسیس شرکت بیمه در ایران به عهد قاجار برمی گردد. در این زمان امتیاز نخستین سازمان بیمه به تاجری روس تبار بنام لازارپولیا کوف واگذار شد. اما در عصر پهلوی و به سال 1314 نخستین شرکت بیمه ایرانی بنام شرکت سهامی بیمه ایران با کل سرمایه 20 میلیون ریال تشکیل شد و متعاقبا نیز در سال 1350 بیمه مرکزی ایران تاسیس شد. بعد از انقلاب اسلامی نیز تمامی شرکت های خصوصی در کشورمان ملی اعلام شدند.

آشنایی با مقررات تشکیل و ثبت موسسات بیمه

آشنایی با مقررات تشکیل و ثبت موسسات بیمه

همان طوری که در مطالب گذشته هم بیان شد، ثبت موسسات بیمه مشروط به اخذ پروانه تاسیس صادره از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی است. علاوه بر این، ثبت هر گونه تغییرات در این موسسات اعم از تغییر در مقدار سرمایه یا سهام و یا تغییر در هیئت مدیره منوط به دریافت موافقت بیمه مرکزی است. به استناد ماده 8 از قانون ثبت شرکت ها نیز شرکت های بیمه از نظامنامه هایی تبعیت می کنند که از جانب وزارت دادگستری ارائه می گردد. بنابراین قبول و تایید درخواست ثبت موسسات بیمه مشروط به رعایت مقررات و قوانین همین نظامنامه ها خواهد بود. اما از الزامات پذیرش نمایندگی بیمه این است که متقاضیان:

الزامات پذیرش نمایندگی بیمه

نکته مهم دیگر در این رابطه این است که صدور پروانه نمایندگی به متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم هستند مشروط به کسب موافقت کتبی از طرف مدیر عامل همان شرکت بیمه خواهد بود.

شرایط و ضوابط ثبت موسسات بیمه

عزیزانی که علاقه مند ثبت موسسات بیمه هستند ابتداء بایستی با شرایط ثبت این موسسات آشنا شوند. به استناد ماده 7 آیین نامه 75، ثبت رسمی نمایندگی حقوقی و هر نوع تغییرات در مفاد اساسنامه، مقدار سرمایه، ترکیب صاحیان سهام، اعضای هیات مدیره و … منوط به رعایت قوانین و مقررات آیین نامه مذکور، اعلام شرکت بیمه طرف قرارداد و نیز موافقت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی است. پس بز طبق آیین نامه مذکور شرایط و ضوابط ثبت موسسات بیمه از این قرار است:

شرایطتوضیحات
شرط اولتشکیل در قالب شرکت های سهامی خاص یا شرکت تعاونی
شرط دومارائه اساسنامه طبق نمونه درخواستی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
شرط سومموضوع فعالیت بایستی انحصارا نمایندگی بیمه باشد
شرط چهارمحداقل تعداد هیئت مدیره این موسسات باید 3 نفر باشد
شرط پنجمبرخورداری از سرمایه اولیه دستکم یک میلیارد ریال
شرط ششمارائه گواهی واریز نقدی دستکم 50% کل سرمایه
شرط هفتمارائه گواهی عدم سوء سابقه
شرط هشتمارائه لیست کاملی از صاحبان سهام، هیئت مدیره و نیز مقدار سهام آنها
شرط نهمواجد شرایط بودن مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره با توجه به ماده 5 آیین نامه 75
شرط دهمتحویل صورتجلسه مجمع عمومی موسسان و هیئت مدیره موسسه بیمه
شرط یازدهمارائه نسخه ای از اظهارنامه ثبت نمایندگی حقوقی

شرایط مالی برای قبول نمایندگی بیمه چیست؟

اول از همه باید بدانید که اعطای نمایندگی بیمه به افراد (اشخاص حقیقی) فقط با توجه به مقرراتی که به تصویب شورای عالی بیمه رسیده امکانپذیر است. نکته بعدی در این رابطه پیرامون آشنایی با انواع موسسات بیمه ای می باشد که بر طبق قانون متقاضیان امکان ثبت 4 نوع موسسه بیمه شامل موسسات بیمه مستقیم، بیمه متقابل، بیمه اتکایی و کارگزاری بیمه دارند. نکته سوم درباب ثبت موسسات بیمه، اطلاع از میزان سرمایه اولیه برای تشکیل این موسسات می باشد که یه شرح نمودار زیر می باشد:

حداقل سرمایه لازم برای تشکیل موسسات بیمه

لازم به ذکر است که برای ثبت هر یک از موسسات فوق لازم نیست که 100% مبلغ سرمایه به طور نقدی پرداخت شود بلکه فقط پرداخت نقدی 50% سرمایه توسط متقاضیان امری الزامی است. هموطنان گرامی برای ثبت موسسه بیمه مورد نظر خود در هر شهر و یا شهرستانی می توانند از خدمات مشاوره تخصصی گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *