ویزای کاری

حقوق بازنشستگی در چک

حقوق بازنشستگی در چک

تقویت زیرساخت های اقتصادی در جمهوری چک موجب گشته تا اشخاص زیادی به دنبال کسب اطلاعات پیرامون موضوع حقوق بازنشستگی در چک باشند. کشور چک در مرکز اروپا واقع شده و پس از حوادث تاریخی و فراز و نشیب های بسیار در سال 1990 میلادی با تجزیه Czechoslovakia به استقلال کامل دست یافت. در بین سرزمین های اروپایی، زندگی در کشور چک دارای مزایای متعددی از قبیل هزینه های پایین تر صرف شده برای مقوله هایی چون مسکن و خوراک می باشد. در ادامه این مقاله که توسط تیم ترجمه و تحقیق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، قصد داریم علاوه بر ارائه محتویاتی پیرامون قوانین حقوقی مربوط به کار و بازنشستگی در این کشور، به مقایسه حقوق بازنشستگان حاضر در چک با سایر کشورهای مدرن اروپایی بپردازیم.

  • متوسط حقوق بازنشستگان اهل کشور چک چقدر است؟
  • آیا حقوق بازنشستگان در این کشور کمتر از 50% درآمد آن ها در زمان فعالیت معمول شغلی می باشد؟
  • میزان حقوق بازنشستگی افراد در این کشور اروپایی تابع چه شاخصه هایی است؟
  • چگونه می توان به عنوان بازنشسته در چک اقامت دریافت کرد؟
  • بهترین مشاغل در این کشور کدامند؟
  • سن بازنشستگی اشخاص در جمهوری چقدر تعیین شده است؟
  • در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، حقوق بازنشستگان اهل جمهوری چک در چه سطحی است؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در چک

جمهوری چک کشوری پیشرفته با الگوهای اجتماعی مناسب در زمینه های مختلف بوده و در سال 2022 طبق اعلام بانک جهانی در جایگاه چهاردهم بهترین کشورهای با بیشترین سرمایه انسانی قرار گرفته است. افراد شیوه های مختلفی چون تحصیل، کار، ازدواج و سرمایه گذاری را برای اخذ اقامت این کشور اتخاذ می کنند؛ محبوب ترین شهر چک، پراگ نام دارد و هم اکنون درصد قابل توجهی از 530000 خارجی مقیم این کشور، ساکن این شهر می باشند. جمهوری چک در سال 2007 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و شهروندان این کشور علاوه بر زبان چکی، تا حدودی بر زبان های انگلیسی، روسی و آلمانی نیز تسلط دارند. اشتغال در جمهوری چک برای متقاضیان خارجی از طریق دریافت پیشنهاد از سوی کارفرما امکانپذیر بوده و قراردارهای کاری این کشور به دو شاخه استخدامی و روزمزد تقسیم می گردد. در ادامه به بررسی تغییرات نرخ بیکاری چک پرداخته ایم:

تغییرات نرخ بیکاری جمهوری چک

طبق قوانین موجود در کشور چک، افراد ملزم به 40 ساعت کار در طول هفته بوده و تعطیلات رسمی آن ها فارغ از تعطیلات رسمی موجود در تقویم چک، طی سال تنها 11 روز می باشد. سن بازنشستگی برای مردان اهل چک 63 سال و برای زنان این کشور 62 سال و 4 ماه معین گشته است. یکی از شاخصه های اثر گذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد، متوسط درآمد سالیانه آن ها در زمان اشتغال می باشد. پیرو این امر از پرمخاطب ترین زمینه های کاری که دارای درآمد مطلوبی در شهرهای مختلف چک می باشند نیز می توان به مشاغل مرتبط با حسابداری و امور مالی، داروسازی و شاخه های فناوری اطلاعات اشاره کرد. همچنین بهترین شهرهای چک برای کار پراگ، استراوا، برنو و زلین هستند که می توان با اقامت در آن ها در موسسات معتبری چون Essity و Siemens مشغول به کار شد.

درباره میزان حقوق بازنشستگی در چک

حداقل حقوق افراد در جمهوری چک 22300CZK (کرون چک) بوده و متوسط درآمد ماهیانه نیز 60900CZK (کرون چک) اعلام شده است. ذکر این نکته حائز میانگین درآمد افراد در چک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین تر بوده و به فراخور همین امر میزان حقوق بازنشستگی افراد نیز دارای شرایطی مشابه می باشد. اما هزینه های پایین زندگی در شهرهای اصلی این کشور دلیلی قانع کننده برای این اصل خواهد بود. سیستم پردازش کننده حقوق و مزایای بازنشستگی افراد در این کشور تحت عنوان CSSZ شناخته شده و از سال 1996 میلادی آغاز به کار کرده است. سهم بیمه اجتماعی در جمهوری چک 28% حقوق اشخاص تعیین شده است؛ 21.5% از این سهم را شرکت مربوطه یا کارفرما پرداخت کرده و بخش مربوط به خود شخص تنها 6.5% خواهد بود.

درصد بازنشستگان حاضر در کشور چک بیش از متوسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و 28.8% اعلام شده است؛ حداقل مدت زمان برخورداری از سابقه تحصیلی جهت مجاز بودن اعلام بازنشستگی 25 سال تعیین شده و پر واضح است که افراد با سابقه فعالیت بیشتر از حقوق و مزایای پرشمارتری نیز برخوردار خواهند بود. در پایان سال 2016 حداقل حقوق بازنشستگی شهروندان چک 11883CZK و بیشترین میزان آن 108024CZK (کرون چک) اعلام گشت. شایان ذکر است که بازنشستگان اهل چک مشمول قوانین مالیاتی این کشور نبوده و مالیات 15% وضع شده تاثیری بر دریافتی آنان نخواهد داشت.

درباره میزان حقوق بازنشستگی در چک

مقایسه حقوق بازنشستگی چک و سایر کشورها

سیستم اداری چک در رتبه 47 از نظر فساد اداری در بین 176 کشور جهان قرار گرفته و این امر نشانگر شرایط نه چندان مطلوب این کشور در موضوعات حقوقی و اداری می باشد؛ در مقایسه با کشورهای طراز اولی چون اتریش و آلمان که حقوق بازنشستگان آن ها بدون درنظر گرفتن مزایا و تسهیلات 1200€ (یورو) عنوان شده است، میزان دریافتی بازنشستگان چک در سطح پایین تری قرار داشته و حدودا 20% کمتر می باشد. با این وجود میزان درآمد این قشر از جامعه در بررسی های صورت گرفته جمهوری چک را در جایگاه 28 قاره اروپا قرار داده است.

مضاف بر آن، طبق آمار منتشره در سال 2022 کیفیت زندگی در چک بسیار بالا قلمداد شده و این کشور رتبه 37 جهان را در این موضوع به خود اختصاص داده است که می تواند نشان دهنده شرایط مطلوب زندگی بازنشستگان نیز باشد. در پایان شما عزیزان می توانید از طریق برقراری ارتباط با همکاران توانمند ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات تکمیلی را در این زمینه دریافت نمایید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *