ویزای تحصیلی

دانشگاه پزشکی استانبول

دانشگاه پزشکی استانبول

دانشگاه پزشکی استانبول از دانشگاه های ارائه دهنده رشته های پزشکی در کشور ترکیه می باشد و افراد زیادی قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند. یکی از رشته های پرطرفدار تحصیلی رشته پزشکی می باشد و افراد زیادی علاقه دارند در این رشته مشغول به تحصیل شوند و برای اخذ پذیرش از دانشگاه تلاش بسیاری می کنند. دانشگاه پزشکی استانبول 9 رشته تحصیلی پزشکی را ارائه می کند. در این دانشگاه هر هفته در یک روز سمینار آموزشی برگزار می شود. در پایان دوره تحصیلی دانشجویان باید پروژه درسی خود را به منظور تکمیل دوره ارائه نمایند. متقاضیان می توانند هر ساله به جز در ماه ژوئن و ماه آگوست درخواست خود را جهت پذیرش در دانشگاه ارائه نمایند.

  • شرایط تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول چیست؟
  • آیا هزینه تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول ارزان قیمت است؟
  • چگونه می توان در این دانشگاه پزشکی استانبول به تحصیل پرداخت؟
  • اعتبار دانشگاه پزشکی استانبول چقدر است؟

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به جهت گسترش اطلاعات متقاضیان که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول را در سال 2024 دارند این مقاله را تهیه کرده است. پس اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تحصیل در دانشگاه پزشکی شهر استانبول

طی انجام یک مطالعه که در آن نتایج تمامی تحقیقات علمی موسسات آموزشی و دانشگاه های کشور ترکیه در طول زمانی 27 سال بررسی شد دانشگاه پزشکی استانبول توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد. دانشگاه استانبول اولین دانشگاهی بوده است که نام آن در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار داشته است. این دانشگاه هر ساله 1500 نشریه در مجلات AHCI، SSCI، SCI به چاپ می رساند. این دانشگاه در میان تمامی دانشگاه های کشور ترکیه با اخذ نمره 740.41 توانسته جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد. در ترکیه دانشگاه های پزشکی فراوانی وجود دارد ولی شش مورد از آن ها مورد تایید وزارت بهداشت کشور ایران می باشد.

یکی از دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت ایران می باشد دانشگاه علوم پزشکی استانبول است. این دانشگاه ویژگی های مهمی دارد ولی یکی از بارز ترین ویژگی های آن نقش آن در آموزش عالی کشور ترکیه در چند قرن اخیر می باشد. این دانشگاه از قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های ارزان ترکیه می باشد. در سال 1453 میلادی این دانشگاه به عنوان مدرسه معارف اسلامی ساخته شد و بعد از گذشت سال ها به دانشگاه مدرنی تبدیل شد. حدودا 17000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. در این دانشگاه 22 دانشکده و مدارس فنی وجود دارد.

دانشکده های دانشگاه پزشکی استانبول

دانشکده های دانشگاه پزشکی استانبول عبارتند از دانشکده پزشکی؛ دانشکده حقوق؛ دانشکده کلام؛ دانشکده علوم؛ دانشکده اقتصاد؛ دانشکده جنگل داری؛ دانشکده دارو سازی؛ دانشکده دندان پزشکی؛ دانشکده مدیریت گردشگری؛ دانشکده علوم سیاسی؛ دانشکده دامپزشکی؛ دانشکده مهندسی؛ دانشکده مهندسی شیمی؛ دانشکده الکترونیک؛ دانشکده شیلات؛ دانشکده ارتباطات؛ دانشکده الهیات؛ دانشکده تربیت معلم؛ دانشکده آموزش از راه دور؛ دانشکده پرستاری و دانشکده علوم پزشکی.

در سال 1827 م. دانشکده پزشکی این دانشگاه تاسیس شد. در این دانشکده حدودا 2500 دانشجو مشغول به ادامه تحصیل می باشند. دروس درسی در این دانشگاه به دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس می شود. جدیدترین امکانات و دوره های پزشکی در این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار داده می شود.

دانشگاه پزشکی استانبول دوره ها و برنامه های ریاست پزشکی خانواده را برگزار می کند. این برنامه اقامتی بوده و متقاضیان پس از دریافت امتیاز کافی در امتحان تخصصی TUS می توانند در این دوره شرکت نمایند. این دوره برای مدت سه سال معتبر می باشد. اعتبار 18 ماهه اول در چرخش های مختلف و در 18 ماه بعدی در مرکز پزشکی خانواده برای یادگیری و مشاهده کمک های اولیه و مراقبت پیشگیرانه از بیماری ها برگزار خواهد شد.

دانشکده های دانشگاه پزشکی استانبول

اخذ پذیرش از دانشگاه استانبول

جهت دریافت پذیرش از دانشگاه پزشکی استانبول باید مدارکی را ارائه نمایید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات این دوره، این مدارک باید به زبان انگلیسی و ترکی ترجمه شود
  • مدرک زبان ترکی (تومر)
  • ارائه پاسپورت معتبر
  •  دو قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه شناسنامه و یا کارت شناسایی
  • ارائه گواهی تمکن مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در طول اقامت در کشور ترکیه
  • دریافت فرم های مربوطه و تکمیل آن ها
  • پرداخت هزینه های مربوط به درخواست

تحصیل در تمام دانشگاه های دولتی کشور ترکیه نیازمند شرکت در آزمون ملی Yos و یا آزمون SAT و اخذ حداقل 80% نمره می باشد تا افراد بتوانند پذیرش دانشگاه دولتی را بگیرند و با هزینه بسیار پایین به تحصیل پزشکی بپردازند. آزمون ملی ترکیه که با نام Yos شناخته می‌شود مورد پذیرش دانشگاه های بیشتری نسبت‌ به آزمون آمریکایی SAT می‌ باشد و درباره عنوان این مقاله نیز باید بدانید که دانشگاه پزشکی استانبول با آزمون Yos متقاضیان را پذیرش میکند. طبق آخرین آپدیت سال 2024 این آزمون بصورت یکپارچه و با عنوان TR YOS برگزار میگردد و سیستم پذیرش توسط سازمان YOK  بصورت یکپارچه نظارت می شود.

زبان تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول

دروس تحصیلی در دانشگاه پزشکی استانبول به زبان ترکی تدریس می شوند، اما در برخی از دانشکده های این دانشگاه دروس به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود. برای تحصیل در این دانشکده ها به زبان انگلیسی ارائه مدرک TOEFL و یا IELTS الزامی نمی باشد. این دانشکده ها به شرح زیر می باشند:

  • پزشکی
  • علوم
  • اقتصاد
  • الهیات
  • مهندسی
  • شیلات
  • کسب و کار

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه های تحصیل در ترکیه در مقایسه با دانشگاه های کشورهای اروپایی ارزان تر و مقرون به صرفه می باشد. دانشجویان توجه داشته باشند که هزینه های تحصیل با توجه به دانشگاه، زبان تحصیل و رشته تحصیلی متفاوت می باشد. به طور تقریبی می توان گفت هزینه های در نظر گرفته شده برای هر سال تحصیلی مبلغی بین 3000$ تا 4000$ (دلار) می باشد.

هزینه های مربوط به درخواست پذیرش و آزمون ورودی این دانشگاه 65$ (دلار) می باشد، اما در رابطه با هزینه های زندگی می توان گفت که هزینه های زندگی هر فرد با توجه به نوع زندگی و منطقه زندگی شخص متفاوت می باشد. هزینه های زندگی نیز در این کشور ارزان و پایین می باشد. شهر استانبول به عنوان یکی از گرانترین شهرهای کشور ترکیه محسوب می شود. دانشجویان باید ماهانه جهت پرداخت هزینه های خوراک، محل اقامت، پوشاک، رفت و آمد و تفریح مبلغی بین 450$ تا 764$ (دلار) بپردازند.

با توجه به نمودار ذیل می توان به این نکته نیز پی برد که هزینه خرید از بازار بیشترین بخش از مخارج دانشجویان در شهر استانبول را تشکیل می دهد:

هزینه های زندگی در استانبول

کار در حین تحصیل در ترکیه

در واقع بازار کار کشور ترکیه با نرخ بیکاری دو رقمی بستر مناسبی برای کار دانشجویی نخواهد بود و بهتر است متقاضیان تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول پیش بینی هزینه زندگی و شهریه دوره تحصیل خود را پیش‌ از ورود به این کشور کرده باشند که با نظر به درآمد کار دانشجویی و یا به کار نرسیدن با توجه به شرایط بازار کار کشور ترکیه دچار مشکلات بعد از مهاجرت نشوند. کار در حین تحصیل برای مرتفع کردن یکی از نیازهای اصلی افراد در زندگی دانشجویی مانند نیاز خوراک یا پوشاک کفایت می کند و بیش‌ از این نباید از آن توقع داشت.

دانشجویان بین المللی و خارجی می توانند در طول تحصیل خود به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. متقاضیان برای کار باید از وزارت کار ترکیه مجوز دریافت نمایند. دانشجویان در طول هفته می توانند به مدت 20 ساعت مشغول به کار شوند و با دریافت حقوق بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را بپردازند. جدا از کار حین تحصیل در ترکیه، دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود نیز شانس اخذ اقامت ترکیه را نیز دارند. این کار نیز صرفا از طریق درخواست ویزای کار یکساله ترکیه امکانپذیر است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرتی فعالیت داشته و آمادگی دارد اطلاعات دقیق و کاملی را در رابطه با مهاجرت و اخذ اقامت از کشور ترکیه در اختیار متقاضیان قرار دارد. پس اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید با مشاوران و کارشناسان موسسه به صورت تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید.

سوالات متداول در خصوص دانشگاه پزشکی استانبول

در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص دانشگاه پزشکی استانبول پاسخ دهیم. برخی از مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول انتخاب درستی برای دانشجویان بین المللی می باشد؟ تحصیل در دانشگاه پزشکی استانبول به دلیل بالا بودن کیفیت آموزش در این دانشگاه بهترین گزینه برای دانشجویان پزشکی می باشد.
  • شرایط پذیرش در دانشگاه پزشکی استانبول چگونه است؟ یکی از بزرگترین چالش های دانشجویان بین المللی شرایط پذیرش در دانشگاه پزشکی استانبول می باشد، زیرا شرایط پذیرش در این موسسه آموزشی بسیار پیچیده و زمان بر می باشد.
4/5 - (8 امتیاز)

8 دیدگاه برای “دانشگاه پزشکی استانبول

  1. آذری گفت:

    ببخشید یک سوال نمی شه برای دانشکده پزشکی دولتی استانبول ازمون sat را داد
    یا فقط باید yos باشه

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      باید در آزمون yos شرکت کنید که بتونید وارد این دانشگاه بشید

  2. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید برای تحصیل پزشکی در دانشگاه استانبول به جز آزمون یوس چه راه های دیگه ای وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بایستی از طریق آزمون یوس اقدام کنید مگر اینکه به دانشگاه های خصوصی فکر کنید

  3. Zahra گفت:

    سلام برای پذیرش دررشته پزشکی این دانشگاه میتونیم با ازمونsat اقدام کنیم یا فقط yos رو قبول دارن ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      باید در آزمون yos شرکت کنید
      البته راه های دیگه ای هم وجود داره که پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  4. فخرالدین گفت:

    سلام.بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل ایرانیها کدوم دانشگاه؟ از نظر هزینه زندگی و شهریه میگم. ممنون بابت مقاله تون.

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب این بستگی به شرایط شما دارد و اکثرا شهرهایی مانند استانبول ازمیر آنکارا آنتالیا مرسین و … پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *