ویترین

رشته دندانپزشکی در نیجریه

رشته دندانپزشکی در نیجریه

رشته دندانپزشکی در نیجریه شاخه ای از پزشکی است که شامل مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، اختلالات و شرایط حفره دهان است که معمولاً به عنوان مخاط دهان (به عنوان مثال دهان، دندان، فک و تکیه گاه آنها) شناخته می شود. شایان ذکر است که درمان های دندانپزشکی توسط دندانپزشک یا تیم دندانپزشکی انجام می شود. دندانپزشکی یکی از مشاغل بسیار مورد احترام در نیجریه می باشد اما دندانپزشک شدن یا تبدیل شدن به جراح دندان شوخی نیست. برای رسیدن به آن باید سخت تلاش کرد و برای دندانپزشک شدن، باید تمامی دوره های دانشگاه مورد نظر در نیجریه را با موفقیت طی کرد. رشته دندانپزشکی به عنوان یک دوره در بسیاری از دانشگاه ها به مدت 6، 5 یا 4 سال (بسته به دانشکده) ارائه می شود که این سال ها همراه با دانشجویان پزشکی سپری می شود.

با این حال، قبل از اینکه دانشجویان بتوانتد دندانپزشکی کنند، باید مدارک خود را به طور رسمی ثبت کنند و 1 سال کارآموزی اجباری و 1 سال دیگر در NYSC بگذرانند، سپس در شورای پزشکی و دندانپزشکی نیجریه (MDCN) ثبت نام کنند. هم اکنون نیجریه یکی از بهترین نقاط آفریقا برای تحصیل دندانپزشکی می باشد و در این نوشتار متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی دقیق شرایط تحصیل دندانپزشکی در نیجریه می پردازند.

برنامه رشته دندانپزشکی در نیجریه

برنامه رشته دندانپزشکی در نیجریه در اکثر موسسه های تحصیلی و دانشگاه های معتبر طی 6 سال به دانشجویان ارائه می شود. یک سال تحصیلی از ژانویه شروع می شود و در دسامبر با تنها یک استراحت در طول کریسمس به پایان می رسد. در طول 4 سال اول، موضوعات علوم پایه پزشکی تدریس می شود. دانشجویان و متقاضیان در طی سالهای دوم تا چهارم با همکاران دانشکده پزشکی خود در سخنرانی شرکت می کنند و آناتومی (جایی که جسد را تشریح می کنند)، بیوشیمی، فیزیولوژی، آسیب شناسی، هماتولوژی، میکروبیولوژی، زیست شناسی دهان، فارماکولوژی و اپیدمیولوژی برخی از کلاس هایی هستند که دانشجویان می گذرانند. فارغ التحصیلان دندانپزشکی یا جراحی دندان در نیجریه می توانند به عنوان دستیار دندانپزشکی، بهداشت دندانپزشکی، مدرس یا معلم زیست شناسی، دندانپزشک و بسیاری مشاغل دیگر مشغول به کار شوند.

فرایند تحصیل دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

شرایط پذیرش برای تحصیل دندانپزشکی در نیجریه

به داوطلبانی که شرایط اولیه پذیرش برای تحصیل دندانپزشکی در نیجریه را رعایت می کنند، بسته به نحوه ورود (UTME یا DE) در برنامه 4 یا 5 ساله پذیرش می شوند. اگرچه، شرایط پذیرش در بسیاری از دانشگاه ها کمی متفاوت است. داوطلبانی که مایل به پذیرش در رشته دندانپزشکی و جراحی دندان در هر دانشگاه نیجریه هستند، باید حداقل 5 مدرک (NECO یا WAEC) O’Level در زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی داشته باشند. برخی از مدارس ترکیبی از نتایج O’Level را برای در نظر گرفتن پذیرش می پذیرند.

ترکیب موضوعی JAMB UTME برای رشته دندانپزشکی در نیجریه نیز به صورت زیر است:

  • زبان انگلیسی
  • فیزیک
  • شیمی
  • زیست شناسی

اکثر دانشگاه های ارائه دهنده دندانپزشکی نیجریه به حداقل 5 واحد در رشته های ریاضی، انگلیسی، شیمی، فیزیک و زیست شناسی نیاز دارند. حد فاصل  Jamb (هیئت مشترک پذیرش و ثبت نام) یا Utme (آزمون یکپارچه دوره سوم) برای دندانپزشکی همیشه کمتر از 200 نیست. فیزیک، شیمی و زیست شناسی دروس بسیار اجباری در Jamb و Ovel هستند. در خصوص الزامات IJMB، Jupeb و Alevel، برای تحصیل دندانپزشکی در نیجریه، به مدارس سطح A که دانشجویان خود را به اندازه کافی برای پذیرش مستقیم در 200 سطح از دانشگاه های انتخابی خود آماده می کنند، توصیه می شود که این دانش آموزان را برای گذراندن حداقل سه موضوع در امتحانات خود آماده کنند که شامل زیست شناسی و جانورشناسی، فیزیک و شیمی است. بدون شک دندانپزشکی یکی از معتبرترین رشته ‌ها برای تحصیل در نیجریه است و اگر شغلی را در آن رشته انتخاب شود، آینده دانشجویان تضمین خواهد شد.

شرایط پذیرش برای تحصیل دندانپزشکی در نیجریه

دانشگاه های برتر برای تحصیل دندانپزشکی در نیجریه

دندانپزشکی و جراحی دندان را می توان تحت دانشکده پزشکی، داروسازی و علوم بهداشتی در دانشگاه های نیجریه زیر تحصیل کرد. به طور کلی، 11 دانشگاه دندانپزشکی و جراحی دندان را به صورت تمام وقت در نیجریه به تمامی دانشجویان و متقاضیان ارائه می دهند.

در جدول زیر به دانشگاه های برتر برای تحصیل دندانپزشکی در نیجریه اشاره شده است:

نام دانشگاهرتبه در دنیا
University of Ibadan1061
University of Lagos1614
University of Jos3649
University of Benin2472
University of Calabar3177
Bayero University Kano3738
Obafemi Awolowo University1632
University of Maiduguri4435
University of Port Harcourt1831

حقوق دندانپزشکان در نیجریه

نیجریه کشوری است که به متخصصان پزشکی توجه دارد و به همین دلیل آنها در سراسر کشور دستمزد خوبی دریافت می کنند، عمدتاً پزشکان در بخش خصوصی از درآمد ثابتی برخوردار هستند، در حالی که در بخش دولتی از جنبه درآمد ثابت بسته به دولت متفاوت است. حقوقی که دندانپزشکان در نیجریه دریافت می کنند به عوامل مختلفی بستگی دارد. از آنجایی که دندانپزشکی یکی از رشته های مرتبط با پزشکی می باشد، دندانپزشکان برای خدمات خود در بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز بهداشتی که در آن مشغول به کار هستند، دسمتزد خوبی دریافت می کنند و جای تعجب نیست که ساختار حقوق دندانپزشکی در نیجریه برای نوع کار انجام شده توسط این متخصصان، به اندازه حقوق یک داروساز یا حتی حقوق یک پزشک حرفه ای باشد. قبل از این که به حقوق دندانپزشکان در نیجریه بپردازیم، قصد داریم هموطنان عزیز را با حوزه های مختلف دندانپزشکی آشنا کنیم.

حوزه های مختلف دندانپزشکی عبارتند از:

  • بهداشت عمومی دندان
  • ریشه دندان
  • آسیب شناسی دندان
  • رادیولوژی دهان و فک و صورت
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • ارتودنسی
  • ارتوپدی دندان و صورت
  • پروتزهای دندانی

علاوه بر این، دندانپزشکان خصوصی بر انواع مختلفی از وظایف اداری نظارت می کنند که شامل حسابداری، خرید تجهیزات و لوازم می شود. آنها همچنین به کمک نیاز دارند و به همین دلیل، از خدمات بهداشت دندانپزشکی، تکنسین های آزمایشگاه دندانپزشکی، دستیاران دندانپزشکی و پذیرش استفاده می کنند، در حالی که اکثر دندانپزشکان متخصصان و پزشکان عمومی هستند زیرا انواع مختلفی از نیازهای دندانی را انجام می دهند.

در نمودار زیر به متوسط درآمد دندانپزشکان در نیجریه اشاره شده است:

متوسط درآمد دندانپزشکان در نیجریه

هموطنان محترم می توانند با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از روش ها و شرایط مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا آگاه شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *