ویترین

صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی سندی رسمی است که مبین رضایت کلیه شرکاء در انتقال سهم الشرکه شریک یا شرکایی می باشد. معمولا صورتجلسه مذکور در قالب سربرگ شخصیت حقوقی و در طی جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکتهای تضامنی تنظیم و در ادامه نیز برای ثبت قانونی تغییرات به اداره ثبت شرکت ها ارسال می گردد. صورتجلسه مذکور در طی 3 گام مختلف یعنی پذیرش آنلاین، ارسال اصل صورتجلسه + ضمائم دیگر و نیز درج آگهی تغییرات در روزنامه رسمی در اداره ثبت شرکتها ثبت می گردد. انجام تمامی مراحل مذکور از تنظیم صورتجلسه تا درج آگهی آن صورتجلسه امری کاملا حقوقی است و در این راه استفاده از مشاوره حقوقی توصیه می شود. هموطنان عزیز می توانند سوالات تخصصی خود را درباب شرایط تنظیم انواع صورتجلسه شرکت های تجاری را با مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارند.

شرایط نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

با اینکه برخلاف شرکت های با مسئولیت محدود، در شرکت های تضامنی مسئولیت هر یک از شرکاء به صورت کامل و 100% است اما با این حال وجه تشابه این دو شرکت همانا در نقل و انتقال آزاد سهم الشرکه می باشد. در واقع در شرکتهای اشخاص مثل شرکتهای نسبی و تضامنی که شخصیت شریک اهمیت بالایی دارد و اعتبار شرکت وابسته به اعتبار شرکاست، نقل و انتقال سهم الشرکه به صورت ارادی و با رضایت حداکثر اعضاء انجام می گیرد. اما این انتقال سهم الشرکه شرایط و ضوابط قانونی خاص خود را دارد که برای همه شرکاء لازم الاجراست. در این مورد نیز ماده 123 از قانون تجارت ایران نیز چنین تصریح می کند:

شرایط نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

علاوه بر کسب رضایت حداکثری شرکا در جهت نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی همچنین شرایط دیگری نیز برای انجام این کار لازم است. در همین راستا اولین کار برای اثبات رضایت حداکثری شرکاء تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی می باشد که با توجه به مفاد اساسنامه هر شرکتی این وظیفه یا برعهده مجمع عمومی فوق العاده بوده و یا بر عهده هیئت مدیره آن شرکت می باشد. اما لازم به یادآوری است که اگر چنانچه این نقل و انتقال با خروج شریکی همراه باشد در آنصورت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده جهت انتخاب عضو جدید هم لازم است. ایضا اینکه مطابق ماده 103 قانون تجارت ایران، کپی برابر اصل سند رسمی این نقل و انتقال نیز لازم است ارائه شود. پس 3 شرط اصلی برای انجام نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی عبارتند از:

3 شرط اصلی برای انجام نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

مدارک لازم برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های تضامنی

همان طوری که در مطالب بالا هم بیان شد، قانونگذار در قانون تجارت دست شرکا برای انتقال سهم الشرکه خود در شرکتهای تضامنی را باز گذاشته و فقط کسب رضایت حداکثری اعضا را در قالب سندی رسمس و صورتجلسه تنظیمی را مطالبه می کند. از همین رو برای انجام یک عملیات نقل و انتقال سهم الشرکه قانونی ارائه یکسری مدارکی به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری امری ضروری است. مدارک مورد اشاره عبارتند از:

  • کپی برابر اصل سند انتقال تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی
  • صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی
  • صورتجلسه بمنظور انتخاب عضو جدید (احیانا با خروج یکی از اعضای هیات مدیره)
  • اسناد مبنی بر دعوت شرکا طبق مفاد اساسنامه (فقط در صورت تشکیل جلسه با حداکثر شرکاء)
  • کپی مدارک شناسائی شرکاء جدید

نحوه تکمیل صورتجلسه نقل و انتقال در شرکتهای تضامنی

تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی وظیفه ای است که طبق مفاد اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده یا هیات مدیره این شرکتهاست. فلذا این صورتجلسه در قالب جلسه ای با حضور حداکثر شرکاء تنظیم می گردد. منتها قانون شرایطی را برای تشکیل همین جلسه مقرر کرده است که این شرایط از قرار زیر است:

قوانین تکمیل صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

با این تفاسیر و اطلاع از نحوه تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده اکنون می توان با شرایط تنظیم خود صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی آشنا شد. تقریبا اصول مربوط به تنظیم انواع صورتجلسات در شرکتهای تضامنی یکسان بوده و فقط مفاد این صورتجلسات با هم متفاوت است. در مورد صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی نیز بایستی بدانید که این صورتجلسه نیز حتما باید:

  • اولا در قالب سربرگ شخصیت حقوقی (شرکت تضامنی مربوطه) تنظیم گردد.
  • دوما به صورت دقیق و کامل تنظیم و ارائه شود.
  • سوما در سه برگ تهیه و یک نسخه آن نیز بعد از امضاء کلیه شرکا به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.

مفاد صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

صورتجلسه در شرکتهای تضامنی نقش مکمل جلسات مجمع عمومی فوق العاده را ایفا کرده و بعد از تنظیم با امضاء شرکا به عنوان سندی رسمی و قانونی برای اعمال تغییرات در شرکت مدنظر قرار می گیرد. اکنون اگر بخواهیم محتوای صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی را تجزیه و تحلیل کنیم بایستی بگوئیم که این صورتجلسه نیز فرمت مشابهی با انواع صورتجلسات شرکتهای تضامنی دارد. غالبا صورتجلسه مورد بحث از 3 بخش کلی به صورت زیر تشکیل می شود:

بخش هامفاد مربوطه
بخش اول (اطلاعات راجع به شخصیت حقوقی)نام شرکت، شماره ثبت و شناسه ملی، سرمایه ثبتی، تاریخ و ساعت، اسامی افراد نقل و انتقال دهنده سهم الشرکه
بخش دوم (اطلاعات راجع به شخصیت حقیقی)اسامی شرکا و میزان سهم الشرکه به ریال
بخش سوم (اطلاعات راجع به تصمیمات جلسه)بندهای تکمیلی مطابق مواد 102 و 103 از قانون تجارت ایران به همراه امضاء شرکاء صاحب منصب

نحوه ثبت صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

نحوه ثبت صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی

در پایان تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تضامنی، شریکی از همان جلسه به عنوان نماینده حضار برای ثبت این صورتجلسه در اداره ثبت شرکتها مامور می شود. این شخص یا وکیل حقوقی او می تواند کل این پروسه را در 3 مرحله مختلف به سرانجام رساند. در مرحله اول که اطلاعات پیرامون صورتجلسه در سامانه اداره ثبت شرکتها irsherkat.ssaa.ir درج شده تا تاییدیه پذیرش اخذ گردد. سپس در مرحله دوم این فرآیند نیز اصل آن صورتجلسه به همراه مدارک فوق الذکر به صورت پستی به اداره مذکور ارسال شده و در نهایت در آخرین مرحله نیز آگهی صورتجلسه در روزنامه رسمی درج می شود.

هموطنان گرامی در جریان باشند که راههای مختلفی برای سرمایه گذاری و اخذ ویزای اقامت خانوادگی وجود دارد. در واقع ثبت شرکت یکی از این راههاست و شما از طریق خرید خانه مثل خرید ملک در ترکیه 2021 نیز به آسانی می توانید به این هدفتان دست یابید. پس توصیه می شود که برای اطلاع کامل و دقیق از ضوابط و مقررات خرید ملک در ترکیه 2021 حتما از نظرات کارشناسانه و تخصصی وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *