ویترین

صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود با تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود امکان پذیر است. چراکه این سهم الشرکه را فقط می توان به شرط موافقت اکثریت شرکا دارای 75% سرمایه شرکت و نیز با ارائه سند رسمی یعنی همان صورتجلسه ثبت شده در اداره ثبت شرکتها به غیر منتقل کرد. لازم به یادآوری است که سهم الشرکه در شرکتهای مذکور در واقع همان آورده یا سرمایه اسمی شرکاء به شرکت می باشد که امکان تبدیل آن به سهام نیز وجود ندارد. با ما در همین مقاله همراه باشید تا شما را با موضوع بسیار مهم شرایط تنظیم صورتجلسه انتقال سهم الشرکه در انواع شرکتهای با مسئولیت محدود آشنا کنیم. یقینا موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تمامی موضوعات و مسائل حقوقی اعم از ثبت شرکت یا موسسه و یا تنظیم تغییرات مربوط به آنها همراه شما می باشد.

سهم الشرکه چیست و شرایط انتقال آن چگونه است؟

در حقیقت سهم الشرکه یعنی همان آورده یا سرمایه ای که هر یک از شرکا به شرکت پرداخت می کنند. معمولا در شرکتهای با مسئولیت محدود نیز سهم الشرکه معرف مقدار سرمایه ای است که هر یک از شرکاء وارد شرکت کرده اند. پس سرمایه شرکتهای با مسئولیت محدود نه به صورت سهام قابل عرضه بلکه به شکل سهم الشرکه است منتها این سهم الشرکه قابل واگذاری به غیر بوده و امکان نقل و انتقال نیز دارد اما به شرطی که:

شروط صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

پس مطابق قانون امکان انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود برای شرکا متقاضی کاملا فراهم است منتها نباید از یاد برد که این انتقال علاوه بر نیاز به تایید حداکثری شرکا دیگر همچنین مستلزم ارائه یک سند رسمی نیز می باشد و این سند رسمی نیز همان سند تنظیمی در دفترخانه ثبت اسناد رسمی در اجرای کامل ماده 103 قانون تجارت و نیز صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود است که در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسد. ما در ادامه به بررسی تخصصی شرایط و ضوابط تنظیم این صورتجلسه می پردازیم.

مدارک صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت مسئولیت محدود

همان طوری که در بخش فوق نز ملاحظه شد، یکی از مزایای تشکیل شرکتهای با مسئولیت محدود همانا نقل و انتقال آسان سهم الشرکه در این شرکتها می باشد. اما سوال اینجاست که طریقه انتقال این سهم الشرکه به چه صورتی است؟ به استناد قانون تجارت ایران، نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود با در نظر گرفتن شرایط زیر میسر است:

  • تنظیم و ارائه صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود
  • واریز مالیات مربوط به نقل و انتقال سهم الشرکه در اداره دارائی

اما همانطوریکه در مطالب فوق نیز اشاره شد، حضور و تایید اکثریت شرکا شرط اولیه انتقال این سهم الشرکه می باشد. با این تفاسیر، مدارک مورد نیاز جهت نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود عبارتند از:

مدارک برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود
صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدودتنظیم شده در مجمع عمومی فوق العاده
مفاصا حساب مالیاتیدریافتی از اداره کل مالیاتی
سند رسمیتنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی
صلح نامه (مابین فروشنده و خریدار سهم الشرکه)تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی
فتوکپی شناسنامه و کارت ملی شریک جدید
آگهی دعوت جهت تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

مدارک صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

ضوابط تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

یکی از شروط لازم برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود، تنظیم صورتجلسه می باشد. این صورتجلسه با عنوان کامل صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود در طی تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده این شرکتها تنظیم و سپس به همراه مدارک فوق الذکر به اداره ثبت شرکتها ارسال می گردد. اما باید به این نکته توجه داشت که در صورت تشکیل جلسه فوق با بیش از 12 نفر، گزینش هیئت نظارت و ذکر اسامی آنها در صورتجلسه تنظیمی امری الزامی است. از این گذشته تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه باید روی سربرگ شخصیت حقوقی انجام شده و همراه با امضای کلیه شرکاء باشد. پس در یک نگاه کلی می توان ضوابط تنظیم این صورتجلسه را به صورت زیر بیان کرد:

ضوابط تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

در ادامه لازم به یادآوری است که این صورتجلسه به انضمام مدارکی که قبلا اشاره شد توسط فردی از بین شرکاء به اداره ثبت شرکتها ارائه می گردد. در حقیقت، اداره مذکور متولی مستقیم رسیدگی به درخواست ثبت تغییرات در دفتر مخصوص و نیز صدور آگهی نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود می باشد.

محتوای صورتجلسه نقل و انتقال در شرکتهای با مسئولیت محدود

اما پس از آشنایی با شرایط تنظیم و ارائه صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود لازم است با مندرجات موجود در این صورتجلسه نیز آشنا شوید. اگر ما بخواهیم کلیت محتوای صورتجلسه مذکور را بررسی کنیم ما می توانیم آنرا به سه بخش شامل بخش اطلاعات مربوط به شرکت بعنوان شخصیت حقوقی و بخش اطلاعات مربوط به شرکا و بخش مربوط به تصمیمات اتخاذی در جلسه دسته بندی کنیم. با این توضیح، موارد قید شده در صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های مسئولیت محدود عبارتند از:

  • اطلاعات شخصیت حقوقی
  • اطلاعات شرکا
  • اطلاعات تصمیمات جلسه

نحوه ثبت و ارسال صورتجلسه سهم الشرکه در شرکتهای مسئولیت محدود

پس از تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال در شرکت های با مسئولیت محدود با توجه به شرایط و ضوابط مذکور اینک زمان آن رسیده است که احدی از بین شرکا یا وکیل رسمی خود شرکت برای ارسال صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها اقدام کند. این امر نیز میسر نمی شود مگر در 3 گام اصلی به صورت زیر:

  • ابتداء باید با مراجعه به پورتال اداره ثبت شرکت ها نسبت به گرفتن تاییدیه پذیرش آنلاین اقدام نمود.
  • سپس اصل صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های مسئولیت محدود به انضمام مدارک دیگر به صورت پستی به اداره ثبت شرکت ها فرستاده و بارکد پستی در سامانه اداره درج می گردد.
  • در نهایت با مراجعه به اداره مذکور زیر دفتر ثبت امضاء شده و پیش نویس نقل و انتقال سهم الشرکه در روزنامه رسمی درج می شود.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بهره گیری از کارشناسان و وکلای متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه موفق در زمینه ثبت شرکت تجاری یا ثبت موسسه غیرتجاری با افتخار آماده ارائه خدمات حقوقی به هموطنان گرامی در زمینه های تخصصی ثبت شرکت و برند، ثبت تغییرات شرکت از جمله نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *