ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

مهاجرت تحصیلی یکی از روش های رایج برای مهاجرت به کشور نروژ است. به دلیل مزایای تحصیلی مختلفی که نروژ برای متقاضیان داراست هر ساله افراد زیادی برای مقطع کارشناسی ارشد در نروژ به این کشور مهاجرت می کنند. از مزایا تحصیل در نروژ می توان به آموزش در یک محیط علمی زیر نظر استادان مجرب، امکان تحصیل رایگان و اقامت در کشوری با بالاترین استانداردهای رفاهی اشاره کرد.

  • شرایط و مدارک لازم برای تحصیلات دانشگاهی در نروژ چیست؟
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور نروژ چقدر است؟
  • نحوه درخواست ویزای تحصیلی نروژ برای دانشجویان ایرانی چگونه است؟

با توجه به این موضوع که کشور نروژ خود را به عنوان یکی از نمایندگان حقوق بشر می داند، شرایطی سختی جهت صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی در نظر نگرفته است. همچنین با توجه به این موضوع که بیشتر شهروندان این کشور را میانسالان تشکیل می دهند، متقاضیان جوان و واجد شرایط می توانند به راحتی به این کشور مهاجرت کنند. مقاله پیش رو توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و در رابطه با تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ به نگارش در آمده است، امید است که با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

اینفوگرافیک مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در نروژ در 2024

کشور نروژ به عنوان یک کشور دانش بنیان، در سال 2024 نیاز بسیار زیادی به افرادی با مهارت و تخصص بالا دارد. به همین منظور هدف دولت این کشور دستیابی به کیفیت آموزش بالا برای دانشجویان بومی و خارجی است. اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید باید بدانید که طول مدت تحصیل در این مقطع 2 ساله است.


برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ مقررات و شرایطی در نظر گرفته شده است، برای اخذ پذیرش از دانشگاه متقاضی باید مدارکی مانند: مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی مرتبط با رشته درخواستی و مدرک معتبر زبان انگلیسی (IELTS/ TOEFL) یا زبان نروژی به دانشگاه ارسال نماید. همچنین دانشجو می تواند مدارک تکمیلی مانند: سوابق کاری، مقاله های چاپ شده و مدارک دوره های آموزشی گذرانده شده را ارسال نماید تا شانس او برای اخذ پذیرش از دانشگاه افزایش یابد.

تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد

نروژ یک کشور زیبای اسکاندیناوی است که به خاطر آبدره ها، کوه ها و شفق های شمالی شهرت دارد. این کشور حدود 5.4 میلیون نفر جمعیت دارد و به دلیل استاندارد بالای زندگی، برنامه های رفاه اجتماعی و سیستم آموزشی عالی شهرت دارد. بر اساس گزارش مرکز همکاری بین المللی نروژ در آموزش، بیش از 30000 دانشجوی بین المللی در حال حاضر در نروژ تحصیل می کنند که حدود 10٪ از کل جمعیت دانش آموزان را تشکیل می دهد. اکثریت دانشجویان بین ‌المللی از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و ایالات متحده می ‌آیند و تعداد دانشجویانی از آسیا به‌ ویژه چین افزایش می ‌یابد.

دانشگاه ها و کالج های دانشگاهی نروژ بیش از 2000 برنامه را ارائه می دهند که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، و آن را به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیلات عالی در اروپا هستند تبدیل می کند. علاوه بر این، دولت نروژ فرصت ‌های بورسیه تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان بین ‌المللی فراهم می‌ کند، مانند طرح سهمیه و Erasmus+، که باعث می ‌شود دانشجویان با پیشینه ‌های اقتصادی-اجتماعی مختلف بتوانند تحصیلات عالی را در این کشور دنبال کنند.

رشته های پرمخاطب کارشناسی ارشد در نروژ

دانشگاه های نروژ در طول هر سال تنها 1 بار پذیرش دارند و متقاضیان باید تنها در زمان تعیین شده مدارک خود را به دانشگاه ارسال نمایند. زمان ثبت نام در هر دانشگاه متفاوت است. اما به طور کلی دانشجو باید مدارک خود را از 1 اکتبر تا 1 دسامبر (9 مهر تا 10 آذر) به دانشگاه ارسال نماید. در مقطع کارشناسی ارشد امکان تحصیل در رشته های گوناگون وجود دارد. رشته های تحصیلی زیر جزو رشته های پر مخاطب در دانشگاه های نروژ محسوب می شوند:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • پرستاری
  • حقوق
  • فنی و مهندسی
  • هنر
  • بازرگانی

زبان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

برای مقطع کارشناسی ارشد در نروژ شما می توانید به زبان نروژی و انگلیسی ادامه تحصیل دهید، باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می شوند. برای تحصیل به زبان انگلیسی لازم است متقاضی مدرک IELTS با نمره 6.5 را ارائه نماید. همچنین امکان ارائه مدرک TOEFL با نمره 72 تا 80 نیز وجود دارد. اگر قصد ادامه تحصیل به زبان نروژی دارید و به این زبان تسلط ندارید می توانید پیش از ورود به دانشگاه به مدت 12 ماه در دوره های در نظر گرفته شده شرکت نمایید و پس از تسلط به این زبان وارد دانشگاه شوید. البته برای اقدام از این طریق، حتما از قبل درباره شرایط و سیاست سفارت برای صدور ویزا برای این دوره ها در کشور خود اطمینان حاصل کنید.

زبان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

معرفی دانشگاه های مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

در حال حاضر این کشور دارای 8 کالج، 5 دانشکده علمی و 9 دانشگاه متعلق به دولت است، همچنین در این کشور تعداد زیادی موسسه آموزش عالی به صورت خصوصی وجود دارد. تحصیل در دانشگاهه ای دولتی کشور نروژ تحت شرایطی ویژه، برای دانشجویان بین المللی رایگان خواهد بود. به طور مثال داشتن معدل بالای 15، اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه های دولتی در کشور مبدا، نداشتن فاصله تحصیلی و ارائه مدرک زبان بالا از جمله شرایط لازم برای تحصیل رایگان است.

برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ دانشجویان باید ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را به دست آورند. بدین منظور متقاضی باید اطلاعات کافی در رابطه با این دانشگاه ها کسب نماید. در این بخش سعی داریم به معرفی دانشگاه های معتبر این کشور بپردازیم. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در رابطه با هر یک از دانشگاه ها به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایید.

  • دانشگاه آگدر
  • دانشگاه اسلو نروژ
  • برگن
  • دانشگاه فنی و علوم طبیعی نروژ
  • دانشگاه علوم زیستی نروژ
  • استونگر
  • ترومسو

سال تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

تمامی دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ را دارند، باید با سال تحصیلی در این مقطع تحصیلی آشنا شوند. به عبارت دیگر، آشنایی با طول دوره تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ کمک های بسزایی را در طول اقامت در این کشور به دانشجویان بین المللی خواهد کرد. به طور کلی، مدرک کارشناسی ارشد یکپارچه در نروژ، یک برنامه تحصیلی 5 ساله است که منجر به یک مدرک کارشناسی ارشد بدون مدرک کارشناسی متوسط در این کشور می شود. البته یک استثنا برنامه کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه معماری و طراحی اسلو وجود دارد، که دامنه آن 5 سال و نیم است. در نهایت اینکه، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ باید قبل از فارغ التحصیلی پایان نامه ای را با حداقل 20ECTS ارائه دهند، همانطور که در مقررات قانونی برای مقطع کارشناسی ارشد تعریف شده است.

در نمودار ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید با میانگین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ بر اساس سن و جنسیت آشنا شوید:

سال تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی نروژ

پس از آن که پذیرش دانشگاه مورد نظر را دریافت کردید باید اقدامات لازم را جهت اخذ ویزای تحصیلی را انجام دهید. برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ لازم است متقاضیان مدارک زیر را تهیه و در زمان مصاحبه به سفارت خانه یا کنسولگری نروژ ارائه نمایند، طول مدت بررسی درخواست شما 6 تا 8 هفته است. همچنین ممکن است در طول این مدت از شما برای دریافت اطلاعات بیشتر دعوت شود. پس از دریافت ویزای تحصیلی شما می توانید وارد خاک نروژ شوید، پس از ورود به نروژ متقاضی باید به اداره پلیس منطقه اقامت خود مراجعه کرده و مجوز اقامت خود را دریافت نماید.

  • دریافت فرم مربوط به اخذ ویزای تحصیلی و تکمیل آن
  • پرداخت هزینه های مربوطه و ارائه رسید
  • ارائه گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت معتبر با داشتن حداقل 2 سال اعتبار و 2 صفحه خالی
  • ارائه بیمه درمانی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • اصل و فتوکپی از مدارک شناسایی
  • مدارک رزرو خوابگاه دانشجویی یا اجاره خانه
  • ارائه مدرک معتبر زبان

شرایط اعزام دانشجو به نروژ در 2024

کار ضمن تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

یکی از اصلی ترین دلایل انتخاب دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ، امکان کار ضمن تحصیل در این کشور می باشد. اغلب دانشجویان بین المللی که به دنبال پس انداز حین تحصیل در نروژ هستند، می توانند به صورت پاره وقت در این کشرئ مشغول به کار شوند. کار ضمن تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ، یک راه خوب برای یادگیری و تمرین زبان نروژی و افزایش بودجه در حین تحصیل است. البته لازم به ذکر است که در زمان تحصیل تمام وقت در نروژ محدودیتی نیز برای کار دانشجویی در این کشور وجود دارد. به طور مثال، دانشحویان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ، فقط می توانند 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت در این کشور مشغول به کار شوند. از سو دیگر، فرآیند کار ضمن تحصیل در نروژ نباید به روند تحصیل دانشجویان در این کشور لطمه ای وارد کند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین شغل دانشجویی در نروژ را مشاهده فرمایید:

محبوب ترین شغل دانشجویی در نروژ

مزایا تحصیل مقطع کارشناسی در در نروژ

تحصیل مقطع کارشناسی در نروژ، برای اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در این کشور هستند، مزایا بی شماری به همراه دارد. مهمترین مزایا تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ عبارت اند از:

مهمترین مزایا تحصیل مقطع کارشناسی در نروژتوضیحات
امکان تحصیل رایگاناغلب موسسات آموزشی نروژ که به صورت دولتی اداره می شوند، امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد فراهم می کنند.
تحصیل به زبان انگلیسیاغلب برنامه ها در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ به زبان انگلیسی تدریس می شوند. دانشجوبان غیر بومی به زودی متوجه خواهند شد که مهارت های انگلیسی آنها در طول تحصیل در نروژ بهبود می یابد.
روابط دانشجویی گستردهتمامی معلمان در موسسات آموزشی در نروژ با اغلب دانشجویان این دانشگاه ها ارتباط مستقیم و صمیمی دارند.

انواع بورسیه دانشجویی برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد، دانشگاه های نروژ با همکاری دولت این کشور به دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، بورسیه های دانشجویی متنوعی را ارائه می دهند. برای دریافت بورسیه تحصیلی در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان باید یک درخواست آنلاین به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنند. جهت آشنایی بیشتر با برخی از مهمترین بورسیه های دانشجویی برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ به موارد زیر توجه فرمایید:

  • بورسیه های دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت نروژ
  • بورسیه های دانشجویی در دانشگاه متروپلیتن اسلو
  • بورسیه های مدرسه بازرگانی نروژ
  • بورسیه تحصیلی بنیاد Lakselaget
  • بورسیه های دانشگاه علوم زیستی نروژ
  • مجوز اقامت دانشجویی پسران نروژ
  • بورسیه های دانشجویی کارشناسی ارشد مشترک اراسموس موندوس
  • بورسیه های دانشجویی نروژ و روسیه
  • بورسیه دانشجویی یاران عالی شمال
  • بورسیه های تحصیلی در دانشگاه برگن

شرایط اخذ ویزا برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ هستند باید برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ اقدام نمانید. البته لازم به ذکر است که شرایط اخذ ویزای تحصیلی نروژ بسته به ملیت دانشجویان متفاوت خواهد بود. به طور مثال، اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل در نروژ نیازی به اخذ ویزای تحصیلی این کشور ندارند. البته لازم به ذکر است که قبل از شروع فرآیند مهاجرت به نروژ باید با مدت زمان پردازش ویزای تحصیلی این کشور آشنا شوید. مدت زمان پردازش ویزای تحصیلی نروژ از زمان ثبت درخواست متقاضیان در کنسولگری نروژ بین 2 تا 3 ماه کاری خواهد بود. هزینه درخواست ویزای تحصیلی در نروژ برای هر تبعه خارجی حدود 350NOK (کرون نروژ) خواهد بود. نکته قابل توجه در فرآیند درخواست ویزای تحصیلی نروژ این است که، دانشجویان نیازی به مصاحبه حضوری در کنسولگری این کشور ندارند.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

تمامی متقاضیانی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ هستند، باید به خوبی با هزینه های رایج در این مقطع تحصیلی آشنا شوند. هزینه های تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در نروژ به بخش های مختلفی تقسیم می شود، که اصلی ترین آنها هزینه شهریه در دانشگاه های نروژ می باشد. البته لازم به ذکر است که، در نروژ اکثر دانشگاه های دولتی از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت نمی کنند. فقط یک هزینه اتحادیه دانشجویی وجود دارد که باید به طور دقیق پرداخت شود، که بین 80NOK تا 95NOK (کرون نروژ) در هر ترم است. هزنیه شهریه در دانشگاه های نروژ در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر می باشد:

  • هزینه شهریه در دانشگاه های خصوصی نروژ بین 17000NOK تا 24000NOK (کرون نروژ) در هر ترم تحصیلی
  • هزینه شهریه در کالج های غیر انتفاعی بین 15000NOK تا 17000NOK (کرون نروژ) در هر ترم تحصیلی

در نمودار زیر می توانید با پر هزینه ترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ آشنا شوید:

پر هزینه ترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

اخذ بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

یکی از مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ امکان اخذ بورسیه تحصیلی است، امکان اخذ بورسیه تحصیلی از تمامی دانشگاه های نروژ وجود دارد. اما بهترین دانشگاه این کشور برای ارائه بورس تحصیلی دانشگاه اسلو است. مبلغ بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های مختلف نروژ متفاوت است. جهت اخذ بورسیه تحصیلی لازم است متقاضی به زبان نروژی یا زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشد، همچنین لازم است متقاضی مدارک زیر را به دانشگاه ارائه نماید:

  • 1 قطعه عکس
  • مدارک تحصیلی مقطع دیپلم
  • مقطع لیسانس
  • ریز نمرات دوره لیسانس
  • انگیزه نامه
  • معرفی نامه

شما می توانید با مطالعه مقاله بورسیه تحصیلی در نروژ اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب نمایید. با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در رابطه با تحصیل فوق لیسانس در نروژ بدست آوردید، شما می توانید طی مراجعه به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقالات بیشتری مطالعه نمایید. همچنین می توانید با کارشناسان و وکلاء مجرب موسسه در تماس باشید و از مشاوره هایی در رابطه با مهاجرت تحصیلی به نروژ استفاده نمایید.

سوالات متداول در باب تحصیل فوق لیسانس در نروژ

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب مقطع فوق لیسانس در نروژ می باشیم:

  • زبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ چیست؟ برای تحصیل در مقطع  کارشناسی ارشد در نروژ شما می توانید به زبان نروژی و انگلیسی ادامه تحصیل دهید، باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می شوند. برای تحصیل به زبان انگلیسی لازم است متقاضی مدرک IELTS با نمره 6.5 را ارائه نماید. همچنین امکان ارائه مدرک TOEFL با نمره 72 تا 80 نیز وجود دارد. اگر قصد ادامه تحصیل به زبان نروژی دارید و به این زبان تسلط ندارید می توانید پیش از ورود به دانشگاه به مدت 12 ماه در دوره های در نظر گرفته شده شرکت نمایید و پس از تسلط به این زبان وارد دانشگاه شوید. البته برای اقدام از این طریق، حتما از قبل درباره شرایط و سیاست سفارت برای صدور ویزا برای این دوره ها در کشور خود اطمینان حاصل کنید.
  •  رشته های پرمخاطب کارشناسی ارشد در نروژ کدام اند؟ پزشکی ، دندانپزشکی ، پرستاری ، حقوق ، فنی و مهندسی و هنر
4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *