ویترین

پناهندگی در تایوان

پناهندگی در تایوان

تایوان یکی از مترقی ترین کشورهای آسیا محسوب می شود، اما قانون پناهندگی در تایوان وجود ندارد. با توجه به وضعیت سیاسی پرمخاطره و رابطه پیچیده با چین، نگرانی های جدی وجود دارد. تایوان پیمان های بین المللی حقوق بشر را پذیرفته و آن ها را در قوانین داخلی گنجانیده است و به این ترتیب تعهد عدم پس گرفتن را دارد، اما در غیاب سیستم پناهندگی، ملت نتوانسته است از عهده افرادی که به تایوان می آیند و به دنبال حفاظت هستند، برآید. تایوان جایگاه منحصر به فردی در قلمرو حقوق بین الملل دارد. در داخل کشور، تایوان دارای تمام ویژگی های یک کشور عادی از جمله شهروندی، صلاحیت ارضی، دولت و حاکمیت است و این کشور با تعریف حقوق بین الملل حاکمیت دارد.

برخی از مقامات تایوان تخمین می زنند که 50000 کارگر مهاجر بدون مدرک و مجوز در این کشور زندگی می کنند و به طور غیرقانونی کار می کنند اما از بازگشت به کشورهای خود خودداری می کنند. نیاز تایوان به کارگران خارجی کارفرمایان و مقامات را وادار به بهبود شرایط مهاجران می کند و تلاش های زیادی در این باره در جریان است. جامعه تایوان به عنوان یک کل به نظر می رسد دوستانه و پذیرای مهاجران است. اما مهاجرت به تایوان دارای روش های مختلف می باشد که پناهندگی در تایوان یک گزینه بسیار پیچیده و خطرناک برای مهاجرت به این کشور است که معمولا توصیه نمی شود و در این نوشتار کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی آن پرداخته اند.

قوانین پناهنادگی در تایوان

تایوان که رسماً با نام جمهوری چین شناخته می شود، عضو سازمان ملل متحد نیست و به همین دلیل دفتر کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دارد. با این حال این کشور گام های بزرگی برای تامین پناهندگان در سراسر جهان برداشته است. تایوان هنوز پناهندگان را به این کشور نمی پذیرد، اما در ژوئیه 2016 پیش نویس قانون قانون پناهندگان اولین قانون از سه بررسی کمیته قانونگذاری خود را تصویب کرد. این قانون جدید در صورت تصویب، روند پناهندگی را به تایوان کاهش می داد و به آن اجازه می داد که پناهندگان بیشتری را به خود گیرد. اما تایوان در سال 1981 یکی از تنها کشورهای آسیایی بود که به پناهندگان پناهندگی موقت داد و شهرک های دائمی را به همه کسانی که به سواحل آن می رسند پیشنهاد داد. با این حال این موضوع پس از چندین ربودن هواپیما توسط پناهجویان چینی در دهه 1990 متوقف شد.

علاوه بر این، در ژانویه 2009، یوان قانونگذاری اصلاحیه ای را در قانون مهاجرت ملی تصویب کرد تا به هر کسی که در کشورش مورد آزار و اذیت قرار می گیرد اجازه دهد درخواست اقامت کند. این واقعا تنها شامل کسانی که از میانمار، تبت، مخالفان چینی و یا دیگران در یک وضعیت پناهندگان مانند و نه پناهندگان واقعی، می شود. اگرچه تایوان به پناهندگان در سراسر جهان کمک می کند، اما بسیاری از شهروندان خود به دلیل نگه داشتن چین در این سرزمین از این کشور فرار کرده اند. بیش از نیمی از کل پناهندگان تایوانی در آمریکا زندگی می کنند که حدود 360000 نفر تایوانی را به خود جای داده اند.

پذیرش پناهندگان در تایوان

اگرچه تایوان در حال حاضر پناهندگان را نمی پذیرد، اما از سال 1963، حدود 150000 مهاجر غیرقانونی چینی وارد این کشور شده اند که از دولت کمونیستی پناه می خواهند. در نتیجه این نرخ عظیم مهاجرت غیرقانونی سالانه، تایوان از سال 2003 مهاجران غیرقانونی چینی را سرکوب کرده است. این سرکوب شامل روند foreign brides است که در 2 دهه اخیر افزایش یافته است. برای جبران پذیرش نکردن پناهندگان، 2 سازمان تایوانی به نام های بنیاد مردم رو به افزایش و یک سازمان غیرانتفاعی که توسط ویلیام هسیه به نام کاسا دی لاو تأسیس شده است را برای ساخت یک مرکز پناهندگان در جزیره لامپدوسا ایتالیا راه اندازی کرده اند. این سازمان ها در طول سه سال آینده $370000 (دلار) برای ساخت تسهیلاتی که به پناهندگان در سراسر جهان پناه خواهد داد، هزینه خواهند کرد.

پذیرش پناهنگی در تایوان

علاوه بر این تایوان 10 خانه پیش ساخته را به کاریتاس که سازمانی در اردن است اهدا کرد تا مسکن 41 پناهنده سوری را فراهم کند. در سال 2013 تایوان 50 مجموعه چراغ با پنل خورشیدی را به اردوگاه پناهندگان ازرق اهدا کرد. در سال 2015 تایوان کمک هزینه ای $100000 (دلاری) را با دفتر بین المللی کشور سپاه پزشکی اردن برای حمایت از پناهندگان سوری و عراقی امضا کرد. با جنبش های اخیر که تلاش می کنند پناهندگان را در آمریکا ممنوع کنند، تایوان هم اکنون تلاش می کند قانون پناهندگان خود را از طریق روند قانونگذاری تحت فشار قرار دهد تا به پناهندگان اجازه دهد به دنبال شهرک سازی دائمی در این کشور باشند. تايوان اميدوار است قبول پناهندگان اقتصاد را تحريک کند و به اين کشور کمک کند تا به يک قدرت تکنولوژی تبديل شود و بتواند خود را بيشتر از چين جدا کند.

شرایط مهاجرت به تایوان از سایر روش ها

تایوان با توجه به رشد چشمگیر ثروت، کاهش مرتبط با نرخ تولد و جمعیت بسیار ماهر آن که بسیاری از آن ها در خارج از کشور تحصیل و کار می کنند، نیاز فوری به کارگران خارجی را تجربه کرد. بنابراین هزاران کارگر مهاجر از هر 2 سرزمین اصلی چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا را دعوت کرد. تا ماه مه 2022 بیش از 900000 خارجی در این کشور زندگی می کردند که حدود 3.6% از کل جمعیت آن را نمایندگی می کردند.

در نمودار زیر به جمعیت کل تایوان اشاره شده است:

جمعیت تایوان

برجسته ترین کشورهای مبدا مهاجرانی که وارد خاک تایوان می شوند عبارتند از:

  • اندونزی
  • فيليپين
  • ويتنام
  • تايلند

چینی ها از سرزمین اصلی، هنگ کنگ و مناطق ماکائو که از سوی مقامات محلی خارجی محسوب نمی شوند، نماینده جامعه مربوطه دیگری هستند که حدود 66000 نفر از ساکنان آن هستند تا به کل مهاجرت خالص این کشور اضافه شوند. همچنین مقامات تایوانی تخمین می زنند که حدود 50000 مهاجر بدون مدرک در این کشور زندگی می کنند. با وجود اینکه یک دموکراسی مدرن و غنی است، زندگی در تایوان برای خارجی ها می تواند به دلیل موانع فرهنگی، یک سیستم استخدامی عجیب و نقص های دیگر در چارچوب اجتماعی و قانونی آن دشوار باشد. همانطور که در بخش های قبلی ذکر شد، روش پناهندگی در تایوان جهت مهاجرت به این کشور توصیه نمی شود.

برخی از بهترین روش های مهاجرت به تایوان عبارتند از:

روش هاتوضیحات
مهاجرت کاریاز طریق دعوت نامه کاری و ویزای کار
مهاجرت تحصیلیبا اخذ پذیرش تحصیلی
مهاجرت از طریق سرمایه گذاریسرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار
مهاجرت از طریق ازدواجازدواج با شهروند تایوانی

هموطنان عزیز می توانند با تماس با متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از تمامی روش های مهاجرت به تایوان به طور کامل مطلع شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *