ویزای تحصیلی

دوره های وکالت در کانادا

دوره های وکالت در کانادا

وکلا در تمام دنیا از موقعیت شغلی و اجتماعی بالایی برخوردار هستند، دوره های وکالت در کانادا نیز جزو پرطرفدارترین دوره های دنیا بشمار می آید. ذکر این نکته ضروری است که مطالعه رشته حقوق با وکیل شدن متفاوت است. در حقیقت پس از تحصیل در رشته حقوق، فارغ التحصیلان باید در آزمونی شرکت کنند که موفقیت در آن، وکیل شدن آنها را تضمین می کند. برای اینکه این مفهوم بیشتر قریب به ذهن شود، می توان آزمون وکالت را با آزمون نظام مهندسی برای رشته مهندسی یا آزمون نظام پزشکی برای رشته های پزشکی مقایسه کرد. برای تکمیل اطلاعات در این زمینه می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

گام های اخذ مدرک دوره های وکالت در کانادا

برای وکیل شدن، گام هایی باید طی شود که گذراندن هر مرحله در نهایت به متقاضی کمک می کند واجد شرایط شرکت در دوره های وکالت باشد. بی شک نخستین گام داشتن مدرک دیپلم و فارغ التحصیل شدن در دوره دبیرستان است. متقاضی می تواند دوره دبیرستان و مدرک دیپلم خود را از هر کشوری اخذ کرده باشد. تنها نکته قابل توجه این است که این مدرک باید رسمی و معتبر بوده و به زبان انگلیسی توسط ادارات معتبر ترجمه شده باشد.


دومین گام بعد از گذراندن دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم، گذراندن دوره حقوق در مقطع لیسانس است. متقاضی نمی تواند بلافاصله پس از گذراندن دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم، مستقیم دوره وکالت در کانادا را بگذراند. بلکه نیاز است پس از دوره دبیرستان، تحصیلات عالی دست کم در مقطع لیسانس گذرانده شود.

در کنار دوره های لیسانس دوره های دیگری نیز وجود داد که عبارتند از:

  • BA
  • BSc
  • BBA
  • BComm
  • BEng
  • BMus
  • BPHE
  • BKin

مدرک کارشناسی وکالت در کانادا

ممکن است در زمره متقاضیانی باشید که مدارک دانشگاهی همچون مهندسی، بیولوژی، ادبیات، علوم سیاسی، اقتصاد و حتی موسیقی داشته باشید، جای هیچ نگرانی نیست. می توانید با معادل سازی دروس عمومی، درس های تخصصی حقوق در دوره کارشناسی را بگذرانید. بی شک اطلاع از دروس پایه رشته حقوق برای گذراندن دوره های وکالت در کانادا الزامی است و دلیل اصلی این امر آن است که وکیلی که از دانش پایه ای حقوق برخوردار نباشد نمی تواند مراحل دادگاه، دفاعیه و لایحه نویسی را با موفقیت طی کند.

چنانچه خواهان اخذ مدرک کارشناسی در کانادا هستید، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دانشکده های حقوق کانادا در زمره معتبرترین ها در سراسر جهان قرار دارند. برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا چک کردن وب سایت های رسمی دانشکده های حقوق کانادا را که تعدادشان کم نیست، پیشنهاد می کنیم. طی دوره کارشناسی در رشته حقوق معمولا 4 سال طول می کشد و برای گذراندن دوره وکالت در کانادا پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق، باید خود را برای قبولی در آزمون وکالت آماده کنید.

آزمون پذیرش دوره های وکالت در کانادا

تقریبا تمام دانشکده های حقوق کانادا و آمریکا به مدرک پذیرش در آزمون وکالت یا همان LSAT نیاز دارند. ناگفته نماند که این آزمون در بسیاری از کشورها برگزار می شود و در حقیقت مشابه آن چیزی است که به عنوان دوره وکالت در کانادا شناخته می شود. تنها نکته ای که متقاضی باید توجه داشته باشد این است که LSAT ویژه طراحی شده برای ورود به دانشکده های حقوقی واقع در هند و همینطور LSAT ویژه اسپانیایی زبان ها در دانشکده های حقوق واقع در پورتوریکو، در کانادا معتبر شناخته نمی شود.

آزمون LSAT حداکثر هر 6 ماه 1 بار در سال برگزار می شود. اما در برخی از کشورها این آزمون بسته به نظام آموزشی در ماه های ژوئیه، سپتامبر، نوامبر، ژانویه، مارس و ژوئن برگزار می گردد. آزمون LSAT شامل چندین بخش سوال و مسئله است که برای تست درک مطلب و توانایی تفکر منطقی و تحلیلی متقاضی طراحی شده است. برای شرکت در این آزمون نمی توان به اطلاعات کسب شده در دوره کارشناسی حقوق بسنده کرد و متقاضی باید قدرت تحلیل حقوقی خود را تقویت نماید. برای متقاضیانی که پتانسیل بالا ولی منابع مالی محدود دارند، برخی دوره های وکالت در این کشور رایگان نیز برگزار می شود که معمولا توسط دانشکده های حقوق پشتیبانی می شود.

آزمون پذیرش دوره های وکالت در کانادا

تحصیل رشته حقوق اولین شرط وکالت در کانادا

تحصیل رشته حقوق در دانشگاه های کانادا سابقه طولانی دارد و دانشجویان بین المللی می توانند این برنامه تحصیلی را در اغلب دانشگاه های معتبر کانادایی ادامه تحصیل دهند. از مهمترین مشخصات رشته حقوق در کشور کانادا نیز این است که رشته مذکور یک برنامه فول- تایم به مدت 3 سال می باشد و فارغ التحصیلان از این رشته در نهایت به مدرک دکترا تخصصی حقوق (J.D.) دست می یابند. و با این مدرک بعدا می توانند به عنوان وکیل یا قاضی مشغول به کار شوند.

اما از جمله شرایط مهم جهت تحصیل رشته حقوق در دانشگاه های معتبر کانادا می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

شرایط مهم جهت تحصیل رشته حقوق در دانشگاه های معتبر کانادا

اما در این بین یکی از دغدغه های مهم دانشجویان هزینه تحصیلی آنها در دانشکده های حقوق دانشگاه های کانادا می باشد. بر طبق آخرین گزارشات آماری میانگین شهریه سالیانه دانشجویان رشته حقوق در کانادا در حدود $16046 (دلار) می باشد.

از بین دانشگاه های حقوق کانادا نیز دانشگاه تورنتو گرانترین و دانشگاه مانیتوبا ارزانترین دانشگاه های کانادا برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود:

گرانترین و ارزانترین دانشگاه های حقوق کانادا (شهریه سالانه به دلار)

دانشکده دوره های وکالت در کانادا

متقاضی باید در انتخاب بهترین دانشکده حقوق در کانادا وسواس به خرج دهد. در حقیقت انتخاب دانشکده ای که به صورت اساسی و اصولی پایه های حقوقی متقاضی را قوت بخشد، برای گذراندن دوره وکالت در کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی 17 دانشکده حقوق در کانادا وجود دارد که 7 دانشکده در انتاریو و باقی در دیگر شهرهای کانادا واقع شده اند. علاوه بر این دانشکده ها هزاران دانشکده حقوق دیگر نیز توسط اداره آموزش کانادا در دیگر نقاط دنیا تاسیس شده اند.

بی شک متقاضی هنگام انتخاب دانشکده حقوق موارد زیادی را در نظر خواهد گرفت از جمله آن می توان به امکانات دانشکده، فاصله آن تا محل اقامت، زبان تدریس که ممکن است انگلیسی یا فرانسوی باشد، دوره هایی که ارائه می شود و غیره اشاره کرد. برای طی دوره های وکالت متقاضی همچنین باید نمره ای که در آزمون LSAT کسب کرده را در نظر بگیرد. در حقیقت باید بررسی کند که آیا دانشکده مورد انتخابش نمره ای که در این آزمون کسب کرده را قبول می کند یا خیر.

بهترین دانشگاه ها برای دوره های وکالت در کانادا

برخی شرکت های حقوقی فقط فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کانادا را استخدام می نمایند. به همین دلیل اخذ پذیرش از چنین دانشگاه هایی امتیاز بزرگی محسوب می شود. مطابق رنکینگ معتبر برخی از بهترین دانشگاه های کانادا که معتبرترین دانشکده های حقوق را دارند و رتبه ملی و بین المللی آنها عبارت هستند از:

دانشگاهرتبه ملی در رشته حقوقرتبه بین المللی در رشته حقوق
دانشگاه تورنتو119
دانشگاه مک گیل229
دانشگاه بریتیش کلمبیا344
دانشگاه اوتاوا4101- 150
دانشگاه مونترال5101- 150

شغل وکالت در کانادا

همانطور که گفته شد، وکالت یکی از مشاغلی است که در سراسر دنیا هم موقعیت اجتماعی و هم موقعیت شغلی بالایی برای دارنده آن به ارمغان می آورد. دارنده مدرک حقوق می تواند با گذراندن دوره وکالت در کانادا، اشتغال خود را در این کشور تضمین شده بداند. معمولا دارندگان مدرک وکالت در کانادا دارای دفاتر حقوقی شخصی یا گروهی هستند. بعلاوه شرکت های خصوصی بسیاری در کانادا به دنبال مشاور حقوقی خردمند و با تجربه هستند.

نمره ای که متقاضی در آزمون وکالت اخذ کرده نیز برای کاریابی در اداره های دولتی کانادا اهمیت می یابد. بنابراین پیشنهاد می شود متقاضی بر اخذ نمره ای حداکثری در آزمون LSAT تمرکز داشته باشد. علاوه بر کار در دفتر شخصی، مشاور حقوقی شرکت های دولتی و خصوصی، برخی از سازمان های بین المللی که در کانادا دارای مقر هستند نیز در پی جذب دانش آموختگان رشته حقوق یا دارندگان مدرک وکالت هستند. در پایان باید اشاره داشت افرادی که از طریق تحصیل در کانادا، موفق به اخذ مدرک تحصیلی خود می شوند، شانس بیشتری برای کار در این حوزه خواهند داشت.

برای کسب اطلاعات به روز در خصوص متوسط درآمد وکلا در کانادا توصیه می شود به نمودار زیر توجه کنید:

متوسط درآمد ساعتی وکلا در کانادا

کار حین تحصیل دوره های وکالت در کانادا

یکی از اصلی ترین مزیت های اعزام دانشجو به کانادا به ویژه برای دوره های وکالت در این کشور، امکان کار حین تحصیل در طول دوره می باشد. به طور کلی، تمامی متقاضیان تحصیل دوره وکالت در کانادا می توانند در طول ترم های دانشگاه تا 20 ساعت در داخل یا خارج از دانشگاه و در زمان تعطیلات مانند تعطیلات زمستانی یا تابستانی به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند. البته شایان ذکر است که، برای واجد شرایط بودن باید مجوز تحصیل معتبر داشته باشید، و دانشجوی تمام وقت باشید.

اخذ پروانه وکالت در کانادا

شرکت در آزمون L sat و سپری کردن آزمون برای ورود به دانشگاه های حقوق کانادا است که این آزمون از 5 بخش تشکیل شده که در ابتدا قدرت درک مطلب شما را محک می زند که شامل مطالب جدید و پیچیده شبیه همان اطلاعاتی که در دانشکده حقوق خوانده اید ارائه شده است، در کنار آن در قسمت های دیگر قدرت تحلیلی و توانایی های شما را در روابط و نتیجه گیری مورد ارزیابی قرار گرفته می شود. همچنین قدرت منطق شما در بررسی نقاط قوت و ضعف در استدلال نیز ارزیابی می شود و در انتها قدرت منطق و نوشتن نیز ارزیابی می گردد که شخص متقاضی می بایست در این آزمون نمره ای بین 120 تا 180 امتیاز بگیرد تا بتواند در بین متقاضیان شانس ورود به یک دانشگاه حقوق را داشته باشد.

اکثر متقاضیان برای موفقیت در این آزمون از سال قبل برای موفقیت خود برنامه ریزی دقیقی انجام می دهند و در کلاس های آموزشی که در دانشگاه ها و آکادمی ها برگزار می گردد ثبت نام نموده که با کمی جستجو این کلاس ها در اکثر استان ها و دانشگاه ها و دانشکده های حقوق این کشور یافت می شود. بعد از گذراندن این دوره شخص با توجه به ایالتی که در آن می خواهد مشغول به تحصیل و یا کار شود قدرت انتخاب دارد که در گام بعدی به توضیح آن می پردازیم.

گام سوم در رسیدن به وکالت در کانادا

گام بعدی در روند تبدیل شدن به یک وکیل کانادایی رفتن به مدرسه قانون است.LSAC راهنمای رسمی حقوق دانشکده های کانادا برای روش های برنامه کاربردی دانشکده حقوق که در آن شما درخواست پذیرش دارید دو سنت حقوقی درکانادا مشخص کرده است: قانون مدنی فرانسه ، که غالبا در کبک می باشد و قوانین عرفی انگلیسی، که غالبا در تمام استان ها و مناطق دیگر یافت می شود.

اگر قصد تحصیل در مدارس قانون کبک را دارید، شما باید از یک مدرسه قانون درکبک فارغ التحصیل شده باشید. اگر قصد تحصیل در مدارس قانون در سایر ایالت های کانادا را دارید که اکثرا با نظام حقوقی انگلیسی سر و کار دارند وارد مدارس قانون این ایالت ها می شوید، همچنین باید بدانید که صلاحیت قانون مشترک در کانادا این امکان را به شما می دهد که در صورت یکی بودن قوانین عرفی بین این ایالت ها اجازه تغییر ایالت داشته باشید.

گام آخر سوال چطور در کانادا یک وکیل شویم

گام آخر برای اینکه به یک وکیل در کانادا تبدیل شویم این است که دوره تکمیلی را که انتخاب استان مورد نظر است که با رعایت همان قوانین و گذراندن دوره های کار آموزی وکالت که دوره ها و شرایط خاص مربوط به خود را در هر استان دارد و در بعضی استان ها شخص بر اساس نیاز خاص آن استان تکنیک ها و مهارت های خاص و همچنین دانش خاص در مورد تنظیم قراردادها و وصیت نامه ها و غیره که به اختصار در مورد هر استان به آن اشاره شده است.

برای درک بهتر موضوع و برداشتن گام نهایی برای اینکه در کانادا یک وکیل شد به شرح آزمون Barمی پردازیم. وقتی شخصی در مدارس قانون کانادا تحصیلات خود را گذراند برای ورود به شغل وکالت همانند اکثر کشورها می بایست آزمون دهد و کشور کانادا هم برای هر ایالت قوانین و شرایط خاص خود را از شخص متقاضی می خواهد، بسته به نیاز دولت ممکن است که یکی یا همه امتحانات زیر بار ملی را که توسط کنفرانس ملی نوار محققین ((NCBE، مشخص گردیده سپری کنیم که هرکدام با نام های زیر می باشد:

  • آزمون چند حالته بار (MBE)
  • تست عملکرد چند حالته (MPT)
  • آزمون مقاله چند حالته (MEE)
  • آزمون مسئولیت حرفه ای چند حالته (MPRE)

مزایا تحصیل دوره های وکالت در کانادا

تحصیل دوره های وکالت در کانادا برای افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند، با مزیت های گسترده ای همراه خواهد بود. بنابراین به شدت توصیه می شود که قبل از مهاجرت به کانادا به خوبی با مزایا تحصیل دوره های وکالت در کانادا به خوبی آشنا شوید. یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل دوره های وکالت در کانادا تحصیل در دانشگاه های معتبر بین المللی در این کشور می باشد. علاوه بر این، شما با تحصیل دوره های وکالت در کانادا می توانید این رشته را به زبان های انگلیسی و فرانسوی تحصیل کنید. به عبارت دیگر، بر خلاف ایالات متحده، دانشگاه های رایگان کانادا موانع زبانی پیچیده ای را برای دانشجویان خود اتخاذ نکرده اند.

در نهایت اینکه، سیستم حقوقی کانادا بر اساس سیستم حقوق عمومی بریتانیا ساخته شده است، که این موضوع کار را برای متقاضیان تحصیل دوره های وکالت در این کشور آسان می کند. اطلاعات مختصر اما مبنایی در این متن در زمینه دوره های وکالت در کانادا ارائه شد، چنانچه در پی مشاوره های تخصصی تر در این زمینه هستید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار در خصوص دوره های وکالت در کانادا

از سوالات پرتکرار متقاضیان در خصوص دوره های وکالت در این کشور شامل موارد زیر می شود:

  • دانشگاه های برتر حقوق در کانادا کدامند؟ دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشکده حقوق دانشگاه یورک، دانشگاه Queen، دانشگاه PETER، دانشگاه Dalhousie و دانشگاه آلبرتا.
  • شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا چیست؟ قبل از ورود به دوره های کارآموزی، فرد باید حتما لیسانس 4 ساله حقوق را داشته باشد یا 90 ساعت یعنی 3 سال را در رشته حقوق تحصیل کرده باشد. راهنمای رسمی LSAC یک مرجع معتبر در خصوص ارزشیابی شرایط دانشجویان حقوق برای دوره های وکالت است.
  • متوسط حقوق وکلا در کانادا چقدر می باشد؟ متوسط حقوق وکلا در کانادا سالانه 135000$ (دلار) یا در هر ساعت 69.23$ (دلار) است. بر اساس سطح علمی هر فرد، درآمد وی از 55000$ (دلار) در سال شروع می شود در حالی که بیشتر کارگران با تجربه سالانه 150000$ (دلار) درآمد دارند.
  • شرایط مورد نیاز برای وکیل شدن در کانادا چیست؟ برای ورود به اکثر دانشکده های حقوق یک مدرک لیسانس همراه با سطح زبان انگلیسی بالا در سطح آیلتس 7، دانش حقوق مدنی، دانش آشنایی با قوانین اساسی کانادا، تاریخ، اقتصاد و ریاضیات لازم می باشد.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *