ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی

اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی

آیا اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی فراهم است، این سوالی است که اکثر دانشجویان متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی می پرسند. بله شما می توانید پس از تحصیل در این کشور برای اخذ اقامت نیز اقدام نمائید به شرطی که در راستای قوانین مهاجرتی این کشور اقدام نمائید. ما در این مقاله که توسط موسسه سفیران سروش سعادت نیز نگارش شده است به بررسی کامل این موضوع پرداخته و به سوالات شما در این باره پاسخ می دهیم.

مهاجرت به آفریقای جنوبی در 2024

آفریقای جنوبی همان طور که نمودار ذیل نشان می دهد کشوری با درآمد متوسط و در حال توسعه است با این حال طرفداران خاص خود را دارد:

تولید ناخالص در آفریقای جنوبی

اصولا تغییرات اعمال شده در قوانین مهاجرتی آفریقای جنوبی در سال 2004 این کشور را در زمره کشورهایی قرار داد که پذیرای فارغ التحصیلان خارجی با استعداد هستند. در حالی که قبل از این تاریخ فارغ التحصیلان دانشگاه های آفریقای جنوبی حتی از امکانات حداقل برای اقامت پس از تحصیل در این کشور نیز برخوردار نبودند و ناگزیر بودند پس از پایان تحصیلات به کشورشان برگردند. اما در سال 2024 قوانین مذکور فقط شامل دانشجویان PhD می باشد که می توانند پس از اتمام تحصیلات در این کشور از طریق درخواست ویزای مهارت های ضروری اقدام کرده و ویزای تحصیلی، را به ویزای مهارت های اصلی تبدیل نموده و بدین ترتیب اقامت موقتی و سپس در ادامه اقامت دائم خود را اخذ نمایند.

لازم به ذکر است این اقدام مستلزم پیدا کردن کار در آفریقای جنوبی می باشد. نرخ بیکاری در این کشور به شرح نمودار ذیل است:

نرخ بیکاری در آفریقای جنوبی

اقامت آفریقای جنوبی

بنا بر قوانین مهاجرتی آفریقای جنوبی ، اقامت آفریقای جنوبی 2 نوع می باشد. اقامت موقتی که به شهروند خارجی همانند دانشجویان خارجی، کارگران و توریست های خارجی امکان اقامت قانونی کمتر از 90 روز یا بیشتر از 90 روز را می دهد. انواع مختلف ویزاهای اقامت موقتی آفریقای جنوبی عبارتند از: ویزای تحصیلی، ویزای درمانی، ویزای خویشاوندی، ویزای پزشکی، ویزای شخص بازنشسته، ویزای بیزینس، ویزاهای کار.

اقامت دائم آفریقای جنوبی صرفا بر مبنای ویزای کار و برای یک دوره حداقل 5 ساله به افراد اعطاء می شود. وابستگان شهروندان آفریقای جنوبی یا دارندگان ویزای اقامت دایمی نیز می توانند ویزای اقامت دائم آفریقای جنوبی را درخواست دهند. خارجیان می توانند اقامت دائم آفریقای جنوبی را درخواست دهند که باید دارای پیشنهاد کار دائم در آفریقای جنوبی باشند، مهارت ها یا تخصص های استثنائی داشته باشند، بخواهند در آفریقای جنوبی شرکتی را راه اندازی کنند.، بر طبق بند 27(C) قانون پناهندگی واجد شرایط پناهندگی باشند، واجد شرایط بازنشستگی باشند، به لحاظ مالی مستقل باشند و خویشاوند تبعه آفریقای جنوبی یا مقیم دائم این کشور باشند.

 کار حین تحصیل در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی است که دانشگاه های آن اجازه کار حین تحصیل را به دانشجویان اش می دهد. دانشجویان خارجی درحال تحصیل در این کشور که دارای ویزای تحصیلی آفریقای جنوبی هستند می توانند به راحتی و با توجه به ویزای تحصیلیشان ماکسیمم 20 ساعت در هر هفته را در کارهای پاره وقت در این کشور کار بکنند. در حقیقت، یکی از امتیازات تحصیل در آفریقای جنوبی نیز همین بهره گیری دانشجویان خارجی از گزینه کار حین تحصیل برای تامین بخشی از شهریه ها و هزینه های زندگیشان می باشد. علاوه بر این موارد، دانشجویان همچنین می توانند در شهرهای بزرگ همچون ژوهانسبورگ و پرتوریا، با انجام کار دانشجویی از تجربه ارزشمند کار در آفریقای جنوبی برخوردار شوند.

کار پس از تحصیل در آفریقای جنوبی

قبل از تغییرات در قوانین مهاجرتی آفریقای جنوبی 2014، دانشجویان خارجی هیچ شانسی برای کار پس از تحصیل در این کشور و اخذ اقامت آن نداشتند. با این رفورم قانونی بود که آفریقای جنوبی در صف کشورهای حفظ کننده فارغ التحصیلان با استعداد خارجی درآمد. اکنون بر سر جذب استعداد در کشورهای جهان رقابت سختی در جریان است و یکی از این کشورها آفریقای جنوبی می باشد. این حرف بدان معناست که امکان تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت آفریقای جنوبی دیگرامری دور از انتظار برای دانشجویان خارجی نمی باشد.

افرادی که مدرک تحصیلی خود را به عنوان یک دانشجوی خارجی در آفریقای جنوبی دریافت می کنند، این فرصت را خواهند داشت که شغل مورد نظر خود را در این کشور یافته و از این طریق اقامت خود در این کشور را به ثبت برساند. در چنین شرایطی فرد شهروند درجه 2 کشور آفریقای جنوبی است و در صورتی که مطابق با قوانین این کشور رفتار کند، این فرصت را خواهد داشت تا اقامت دائمی این کشور را نیز به دست آورد و شهروند درجه 1 محسوب شود.

شرایط اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی

تا سال 2014 دانشجویان خارجی که در آفریقای جنوبی تحصیل کرده اند مستقیما نمی توانستند درخواست اقامت دائم آفریقای جنوبی را بدهند. بنابرین لازم بود که ابتداء پیشنهاد کار از کارفرمای آفریقای جنوبی را کسب کرده و سپس ویزای کار عمومی آفریقای جنوبی را اخذ نمایند و بدین طریق اقامت موقتی آفریقای جنوبی را کسب کنند. اما پس از تصویب قوانین جدید مهاجرتی آفریقای جنوبی در ژوئن 2014، فارغ التحصیلان PhD می توانند از طریق اخذ ویزای مهارت های ضروری، اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند.

هم اکنون دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشدی که از دانشگاه های آفریقای جنوبی فارغ التحصیل شده اند می توانند از طریق ویزای کار عمومی آفریقای جنوبی، اقامت موقتی این کشور را اخذ نمایند ولی دانشجویان دکتری می توانند از طریق ویزای مهارت های ضروری اقامت دائم آفریقای جنوبی را کسب نمایند.

تبدیل اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی

ما در جدول زیر انواع ویزاهای اقامت در دسترس برای اقامت پس از تحصیل در این کشور را نشان می دهیم:

نوع ویزامدت اقامتقابلیت تمدیدمشمولانمخصوص
مهارت های ضروری5 سالهمسر و فرزندانکارکنان ماهر در مهارت ها/ تخصص های اعلام شده در فهرست مهارت های ضروری آفریقای جنوبی
انتقال درون شرکتی4 سال×همسر و فرزندانشرکت ها جهت انتقال کارکنان شعب خارجی به شعبه آفریقای جنوبی
ویزای کار عمومی5 سالهمسر و فرزندانعمومی

ویزای مهارت ضروری آفریقای جنوبی

در سال های اخیر، کشور آفریقای جنوبی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی مخصوصا فارغ التحصیلان مقطع دکتری تسهیلاتی جهت اقامت در این کشور پس از اتمام تحصیلات مقرر کرده است که یکی از این امکانات برنامه ریزی شده ارایه ویزای مهارت های ضروری آفریقای جنوبی می باشد. این ویزا بر مبنای فهرست تخصص های فهرست شده می باشد که همه ساله توسط دولت آفریقای جنوبی تهیه می شود و افراد بر مبنای تخصص و مهارت خود می توانند متقاضی این نوع ویزا شوند. ویزای مهارت های ضروری مخصوص فارغ التحصیلان PhD از دانشگاه های آفریقای جنوبی است که قصد اقامت و کار در آفریقای جنوبی را دارند. مدت اعتبار این نوع ویزا همانطوریکه در جدول فوق نیز نشان داده شده است 5 ساله بوده و به شرط احراز صلاحیت اولیه نیز قابل تمدید می باشد.

تبدیل اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی

لیست کمبود مهارت ها در آفریقای جنوبی

وزارت کشور آفریقای جنوبی Government Gazette Staatskoerant را تهیه کرده است که سندی می باشد که به شرح رشته ها و زمینه های مهارت های ضروری آفریقای جنوبی می پردازد. این فهرست همه ساله توسط وزارت کشور آفریقای جنوبی منتشر می شود و دانشجویان فارغ التحصیل دکتری می توانند با توجه به این فهرست و بر طبق تخصص خودشان درخواست ویزا دهند:

  • کشاورزی، عملیات زراعی و علوم مربوطه
  • معماری و محیط ساخته شده
  • بازرگانی، اقتصاد و مطالعات مدیریتی
  • اراتباطات و فناوری اطلاعات
  • مهندسی
  • بهداشت و علوم بالینی مربوطه
  • علوم زیستی و زمینی
  • متخصصان دانشگاهی و محققان

اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی برای دانشجویان ارشد

دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک معادل هستند ممکن است که پس از اتمام مدت اعتبار ویزای اقامت تحصیلی، ویزای اقامت موقتی و غیرقابل تمدید 6 ماه را درخواست دهند. ویزای 6 ماهه به افراد اجازه می دهند که تا در شغل منتخب تا 60% اشتغال کامل، مشغول به کار شوند. در ادامه، افراد می توانند ویزای اقامت موقتی 6 ماهه را با اخذ پیشنهاد کار در آفریقای جنوبی از یک کارفرما به ویزای کار عمومی تبدیل نمایید که اعتبار آن 5 ساله بوده و قابل تمدید است. اگر افراد قرارداد کاری مرتبط با رشته و مدرک تحصیلی بدست آورید و حق الزحمه یا اجرت حداقل 150% SMIC را تهیه کنند، پس فرد مجاز به کار تمام وقت در آفریقای جنوبی شده و می بایست که درخواست تبدیل وضعیت از حالت دانشجویی به کارمندی را داده و ویزای کار عمومی را اخذ نمایید. جهت اطلاع از شرایط اخذ پذیرش در رشته طراحی لباس در آفریقای جنوبی می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

تبدیل اقامت تحصیلی به کاری در آفریقای جنوبی

اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی از جمله یکی از دغدغه های همیشگی فارغ التحصیلان دانشگاهی در آفریقای جنوبی و متقاضیان تحصیل در این کشور می باشد. در سال های گذشته امکان محدودی برای اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی وجود داشت ولی در سالهای اخیر شرایط برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی مخصوصا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در آفریقای جنوبی مهیا شده است.

دانشجویان کارشناسی ارشد براحتی می توانند پس از اتمام تحصیلات خود با اخذ روادید اقامت موقتی 6 ماه و اخذ پیشنهاد کاری ویزای کار عمومی خود را گرفته و از وضعیت دانشجویی به وضعیت کارمندی تبدیل وضعیت دهند و دانشجویان دکتری نیز می توانند به محض اتمام تحصیلات خود متقاضی ویزای مهارت های ضروری آفریقای جنوبی شده و اقامت 5 ساله خود را اخذ نمایند. در آخر، اگر شما هم جزو متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آفریقای جنوبی هستند و در زمینه تحصیل در این کشور و یا موضوع اقامت پس از تحصیل در آفریقای جنوبی نیاز به مشاوره تخصصی داشتید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *