ویزای کاری

کاریابی در لیتوانی

کاریابی در لیتوانی

برای مهاجرانی که دارای تخصص هستند امکان کاریابی در لیتوانی آن هم در تخصص های مورد نیاز این کشور که مشخص شده و محدود هستند، وجود دارد. مهاجرت بر پایه کار، یکی از روش های قانونی و شناخته شده به منظور مهاجرت به کشور دیگر است. برای آن که بتوان اقامت کشوری را به دست آورد، یکی از راه های متعارف آن است که بتوان در کشور مقصد کاری یافته و با کارفرمایی در آن کشور قرارداد کاری امضا کرد. دست یافتن به خودِ این امکان، راه های متفاوتی دارد. البته باید در نظر داشت که همه این راه ها برای همه افراد در دسترس نیست.

بعد از آن، افراد واجد شرایط نیز به نوبه خود، از راه های متفاوتی به کار می رسند. با یافتن کار قانونی، می توان ویزای کار دریافت کرد که به دنبال آن، اقامت به دست می آید. کاریابی در لیتوانی و کسب اقامت کاری آن کشور نیز تابع همین قاعده است. مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را در جریان قوانین و راه های مهاجرت کاری و کاریابی می گذارند.

شرایط کاریابی در لیتوانی

همانطور که اجمالا در مقدمه اشاره شد، ابتدا باید دید که آیا فرد متقاضی، واجد شرایط کار در کشور دیگری هست یا خیر. به عبارت دیگر می توان پرسید که شرایط به کار رسیدن در کشور دیگر چیست؟ در مرحله بعد و پس از آنکه معلوم شد که فردی، واجد شرایط کار در کشور دیگری می باشد، باید راه های کاریابی و رسیدن به کار در آن کشور را بررسی نماید. هنگامی که راجع به کاریابی در لیتوانی صحبت می کنیم نیز لازم است که هم فرصت های کاریابی در لیتوانی را بررسی کنیم و هم راه های کاریابی در لیتوانی را.

فرصت های کاریابی در لیتوانی

برای کار در کشوری خارجی باید دید که قانون آن کشور چه فرصت هایی را برای کار اتباع خارجی در نظر گرفته است. رایج ترین فرصت کاریابی، عبارتست از فرصت پس از تحصیلی که دولت ها به دانشجویان خارجی می دهند. بموجب قانون بیشتر کشورها، دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی فرصت چند ماهه ای را برای یافتن کار خواهند داشت. این مهلت پس از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف، متفاوت است ولی معمولا شش ماه است.

کار پس از تحصیل در لیتوانی

اگر چناچه فارغ التحصیل خارجی، ظرف این مدت بتواند به کار برسد، اقامت او به اقامت کاری تبدیل می شود. در کشور لیتوانی نیز این فرصت کاریابی وجود دارد. شما با تحصیل در این کشور و پس از فارغ التحصیلی، مهلتی خواهید داشت که با یافتن کار، به طور قانونی به اشتغال در این کشور بپردازد. فرصت دیگر، همان جاب آفر یا دعوت نامه کاری است. لیتوانی در این مورد، حامی نیروی کار داخلی و تابع قوانین اتحادیه اروپا است.

اگر فردی بتواند به هر طریقی و پس از طی مراحل قانونی، دعوت نامه کاری از کارفرمایی در کشوری دریافت کند، می تواند ویزای کاری دریافت کرده و برای کار به آن کشور برود. فرصت آخر، عبارتست از فرصت جستجوی کار یا همان جاب سیکر. این کشور به شدت احساس کمبود نیروی کار ماهر و متخصص دارد و مخصوصا بعد از پیوستن به اتحادیه اروپا، برنامه چند ساله ای برای جذب نیروی کار دارد. اما لازم به ذکر است که اولویت این کشور، جذب نیرو از کشورهای همسایه است که مشترکات فرهنگی هم دارند.

فرصت های کاریابی در لیتوانی

راه های کاریابی در لیتوانی

به منظور دست یافتن به کار در کشور لیتوانی، راه های متعدد و متعارفی وجود دارد. برخی از راه های کاریابی در لیتوانی به قرار ذیل است:

طریق کاریابیتوضیحات
معرفی آشنایانشاید بتوان گفت اصلی ترین راهی که کارفرمایان از آن طریق نیروی کار خارجی را استخدام می نمایند، معرفی و توصیه توسط یک آشنا باشد. واقعیت هم آن است که اعتماد و اطمینان به فردی خارجی که هیچ پیشینه شغلی و سابقه کاری هم در کشور جدید ندارد، چیزی نیست که هر کسی حاضر به پذیرفتن آن باشد.
مراکز کاریابیرجوع به مراکز کاریابی مانند آژانس های کاریابی در تمام کشورها، از معمول ترین راه ها برای یافتن کار است. این آژانس ها اصولا یک بانک اطلاعاتی بزرگ، مرکب از کارفرمایان و جویندگان کار در اختیار دارند. با دسته بندی آنها، موارد مربوطه را به یکدیگر معرفی کرده و مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت می نمایند.
رسانه های گروهیرسانه های گروهی از قبیل تلویزیون، جرائد، اینترنت، شبکه های اجتماعی و مانند آن ها، محیط هایی هستند که هم کارفرمایان و هم جویندگان کار در آن ها حضور فعال دارند. بسیاری از کارفرمایان در آن جا اعلام نیاز به نیروی کار را آگهی می کنند.
مراجعه مستقیمیکی دیگر از راه های شناخته شده به منظور کاریابی نیز مراجعه مستقیم به کارفرمایان است. با توجه به آن که منطقا به تک تک کارفرمایان نمی شود مستقیما مراجعه کرد، بنابراین بهتر است که از این روش صرفا در ارتباط با شرکت های بزرگ و بنام استفاده کرد. بدین منظور لازم است که یک رزومه کاری بر اساس فرمت رسمی تهیه کرده و همراه داشت.

اطلاعات کلیدی در مورد نرخ بیکاری لیتوانی

نرخ کاریابی با نرخ بیکاری رابطه معکوس دارد یعنی هرچه نرخ بیکاری بیشتر باشد نرخ کاریابی کمتر می شود. نرخ بیکاری لیتوانی در ماه  مارس 2021 به 8.90% کاهش یافت که از رقم قبلی 9.60% در فوریه 2021 گزارش شده بود. میزان بیکاری لیتوانی ماهانه به روز می شود، از ژانویه 1998 تا مارس 2021، با میانگین نرخ 11.00٪ در دسترس است. این داده ها در ژوئیه 2010 به بالاترین حد خود یعنی 18.30% و در نوامبر 2007 به رکورد 4.00% رسید. در آخرین گزارش ها، جمعیت لیتوانی در دسامبر 2022 به 2.80 میلیون نفر رسیده است

در ادامه در جدول زیر به داده های مفیدی در خصوص نرخ بیکار و شاغل این کشور اشاره شده است :

توضیحاتشاخص
12.9%نرخ بیکاری
10.8%نرخ بیکاری جوانان
1325000تعداد شاغلین
1214000استخدام تمام وقت
71%نرخ اشتغال
2.6%نرخ بیکاری بلند مدت
80000شاغلین پاره وقت
250000افراد بیکار

نرخ بیکاری در کشور های حوزه بالتیک در نمودار زیر مشخص شده است:

نرخ بیکاری در حوزه بالتیک

پیش نیازهای کاریابی در لیتوانی

برای کار در لیتوانی یافتن کار مناسب در این کشور مانند هر کشور دیگری، پیش نیازهایی دارد. البته پیش نیازهای اساسی، امری اختصاصی نیست بلکه عام و فراگیر هستند. عمده پیش نیازهای کاریابی در لیتوانی به قرار ذیل است:

  • دانستن زبان لیتوانیایی: کار یا شغل، ماهیتا یک پدیده تعاملی است و تعامل نیز نیازمند ارتباط است. هر چه این ارتباط بهتر برقرار شود، تعامل بهتری صورت می پذیرد و کار بهتر انجام می شود. تسلط به زبان هر کشوری بی شک عملی است که فرد سریع تر به کار می رسد و در کار هم موفق تر می شود.
  • تهیه رزومه رسمی: داشتن رزومه رسمی و حرفه ای نقش به سزایی در کاریابی و خصوصا در ارتباط با شرکت های بزرگ دارد. رزومه فرد در واقع زبان صامت اوست که از جانب وی می تواند سخن بگوید. رزومه را بر اساس فرمت رسمی تنظیم کنید، مانند زبانی بین المللی که همگان می فهمند.
  • تاکید بر توانایی های خویش: برای هر موقعیت شغلی همواره متقاضیان عدیده ای وجود خواهند داشت. آنچه که باعث انتخاب یک نفر از میان سایرین می گردد، توانایی های خاص وی است. بنابراین همواره بر توانایی های خویش تکیه و تاکید داشته باشید.

مهندسین و پزشکان و خیلی از مشاغل دیگر می توانند علاوه بر لیتوانی برای کار در کشور آلمان نیز اقدام نمایند. برای رسیدن به کار مناسب و مورد نظرتان در سراسر دنیا، پیش از هر تصمیم و اقدامی با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *