ویترین

افتتاح حساب ارزی

افتتاح حساب ارزی

همواره یکی از پیش شرط های مهاجرت و اقامت خارجی افتتاح حساب ارزی در بانک های خارجی می باشد چراکه افراد با این کار ابزار تراکنشی کاربردی دریافت می کنند. دانشجویان از این طریق می توانند شهریه تحصیلی خود را پرداخت کنند؛ تجار و سرمایه گذاران می توانند هزینه ثبت شرکت خود را پرداخت کنند؛ کارگران و کارفرمایان می توانند حقوق خود را دریافت و مالیات آن را در خارج پرداخت کنند. اینها نمونه ای از کاربردهای حساب ارزی در خارج از کشور می باشد و سوالاتی هم در این باب توسط متقاضیان مطرح است:

  • شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی چیست؟
  • هزینه افتتاح یک حساب ارزی چقدر است؟
  • بهترین بانک های خارجی برای افتتاح و کاربرد حساب ارزی کدامند؟
  • آیا می توان از ایران برای افتتاح حساب ارزی اقدام کرد؟
  • کدام کشورها به ایرانیان اجازه می دهند تا حساب بانکی افتتاح کنند؟
  • بهترین بانک های خارجی برای افتتاح حساب بانکی کدامند؟
  • امتیازات افتتاح حساب ارزی چیست؟

شما به عنوان یک شهروند خارجی می توانید به منظور تامین نیازهای کاری و شخصی خود از یک حساب ارزی خارجی یا Foreign currency account استفاده نمائید. همچنین بسته به حسابی که دارید، ممکن است حتی موجودی شما مشمول سود هم بشود. بانک های مختلفی با شرایط متفاوت در کشورهای خارجی وجود دارند که در این زمینه به متقاضیان خدمات بانکی ارائه می دهند. برای جلوگیری از سوءاستفاده مجازی و نیز اطلاع دقیق وشفاف از جزئیات افتتاح هر گونه حساب بانکی در خارج حتما با کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

تعریف حساب ارزی

حساب ارزی خارجی یا به طور مخفف FCA یک نوع حساب تراکنشی با قابلیت ارزی غیر از ارز رایج در کشور مبدا است و می تواند در یک بانک داخلی و یا خارجی نیز افتتاح شود. مثلا داشتن حساب ارزی با واحد پولی یوآن در اروپا یا داشتن حساب بانکی در آمریکا با واحد پولی یورو از جمله این موارد است. اما نکته مهم در اینباره توجه به هزینه های تبدیل ارز یا Exchange Rate می باشد که توسط بانک ها بر حساب های ارزی اعمال می شود. این نرخ ها ممکن است از بانکی به بانک دیگر متفاوت باشد. در جدول زیر می توانید با برخی از نرخ های مبادله ارزی آپدیت دنیا آشنا شوید:

ارزنام ارزنرخ مبادله ارز= 1€ (یورو)
USDدلار آمریکا1.0867
JPYین ژاپن118.33
BGNلف بلغارستان1.9558
CZKکرونا چک26.909

نکته اساسی دیگری که بایستی درباره اینگونه حساب ها مدنظر قرار داد این است که این حساب ها به نوعی تحت پوشش برنامه های بیمه پس انداز ملی نمی باشد. از این نظر این عیب بزرگِ اینگونه حساب ها محسوب می شود. با این وجود در برخی کشورها وضعیت اینطور نیست. مثلا در آمریکا حساب های ارزی تا سقف مالی مشخصی تحت پوشش بیمه است.

شرایط افتتاح حساب ارزی در خارج

شرایط افتتاح حساب ارزی در خارج

یکی از شرایط و پیش نیازهای اصلی برای افتتاح حساب ارزی در بانک های خارجی داشتن اقامت در کشور مقصد می باشد. بنابرین اگر نگوییم امکان افتتاح حساب از داخل ایران غیرممکن بلکه با وجود شرکت های واسط و نیز ریسک های مربوط به افراد منفعت طلب بسیار سخت و دشوار است. چراکه سایه تحریم بر روی نهادهای بانکی ایران نیز افتاده و عملا در ایران افتتاح حساب خارجی امری غیرممکن و سخت است. شاید تنها راه برای این کار افتتاح حساب از طریق مراجعه به شرکت ها و بانک های کشورهایی مثل آذربایجان یا ترکیه است که این امر هم نیز تنها با اخذ ویزای اقامت این دو کشور میسر است.

اما با توجه به تمامی شرایط بیان شده در بالا می توان چنین گفت که ایرانیان مقیم در خارج نیز تنها در صورتی می توانند نسبت به افتتاح حساب ارزی اقدام نمایند که مدارک لازم را برای اثبات هویتی و اقامتی خود در خارج ارائه نمایند. یعنی به عبارتی علاوه بر ارائه پاسپورت و ویزای خود اجاره نامه یا قبض اشتراک خانگی خود را که در آن آدرس مسکونی فرد قید شده باشد به بانک مورد نظر تحویل دهند.

امتیازات افتتاح حساب ارزی چیست؟

افتتاح حساب ارزی مشخصا برای قشر سرمایه گذار و تجار در کشورهای خارجی بسیار کاربردی و مفید است. چراکه افراد از این طریق می توانند به سهولت و با ارز دلخواه و مورد توافق خود به معامله بپردازند. اما این نوع حساب بانکی امتیازات و کاربردهای دیگری نیز دارد که از آن جمله عبارتند از:

  • استفاده از کد سویفت (SWIFT code): در حقیقت سویفت یک کد شناساگر بین بانکی در سطح بین المللی است و شما از این طریق می توانید حوالجات خود را به آسانی به کشورهای موردنظر خود ارسال نمائید.
  • موبایل بانک: اصولا یکی از امتیازات حساب های ارزی مثل سایر حساب های بین المللی امکان استفاده و چک آنلاین حساب بانکی است.
  • اخذ کارت بانکی: شما در این نوع حساب نیز می توانید هم مسترکارت و هم ویزاکارت دریافت کرده و هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری تراکنش انجام دهید.
  • استفاده از ارزهای مختلف یا multi-currency و اجتناب از ریسک تکیه بر یک ارز و تبعات کاهش ارزش آن.

برترین بانک های خارجی برای افتتاح حساب ارزی

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، طبق قوانین تجاری و مالی بین المللی شما برای انجام امور تجاری و کاری روزمره خود حق استفاده از امتیازات حساب ارزی خارجی را دارید. در این زمینه هم بانک های مختلفی در کشورهای مختلف جهان وجود دارند که به مشتریان خود به ارائه خدمات می پردازند. از بین بانک های معروف جهان در زمینه افتتاح حساب ارزی می توان به Cathay Bank، Citibank و HSBC اشاره نمود.

این بانک ها همچنین پس انداز پول در حساب شخصی به ارز خارجی مثل یوان، ین و یا یورو را هم مهیا می کنند. پس حساب ارزی خارجی یک نوع حساب محفوظ در کشورهای خارجی اما با یک ارز خارجی است.اما علاوه بر بانک های فوق، بانک هایی نیز هستند که چه بسا قدرتمندتر و با اسمرسم تر بوده و در این زمینه نیز فعال می باشند. از جمله این بانک هااز نظر شاخص درآمد خالص عبارتند از:

برترین بانک های جهان

افتتاح حساب ارزی در بانک HSBC

داشتن حساب ارزی در HSBC بانک دلایل و امتیازات فراوانی داشته و از طرف کارشناسان مکررا توصیه می شود. اولا افتتاح حساب ارزی HSBC هم به صورت حضوری و هم آنلاین برای متقاضیان امکان پذیر است. ثانیا کنترل و چک کردن حساب در اینصورت بسیار ساده و آسان است. از همه مهمتر اینکه حساب ارزی HSBC در 14 ارز رایج بین المللی در اختیار شما است. از شرایط افتتاح حساب در این بانک اثبات هویت شخصی با ارائه مدرک پاسپورت معتبر، اثبات اقامت با ارائه اجاره نامه یا قبض اشتراک خانگی و نیز داشتن حداقل موجودی در حساب ارزی می باشد. اما از دیگر ویژگی های این نوع حساب می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

نمودار ویژگی های حساب ارزی در بانک HSBC

بازگشایی حساب ارزی در Citibank

نمونه رایج و متداول دیگر از افتتاح حساب ارزی در بانک بین المللی و بسیار معروف Citibank می باشد. این بانک نیز از جمله بانک های محبوب و پرطرفدار در زمینه افتتاح حساب ارزی یا بهتر بگوییم حساب چند ارزی می باشد. از شرایط و مدارک افتتاح حساب در این بانک می توان به تکمیل فرم مشخصات به همراه ارائه کپی پاسپورت، مدرک اقامتی مثل اجاره نامه یا قبض تلفن و نیز ویزای دانشجویی مثل ویزای تحصیلی آلمان یا قرارداد کار اشاره نمود. شما با افتتاح حساب ارزی در این بانک می توانید از امتیازات مهم و قابل توجهی مثل دسترسی آنلاین، چک آنی حساب، پرداخت و برداشت آنلاین، تبدیل فوری ارز و غیره بهره مند شوید. اما هزینه های مربوط به حساب ارزی در Citibank از قرار ذیل می باشد:

خدمات بانکیهزینه
هزینه خدمات ماهیانه0$ (دلار)
هزینه تبدیل ارز خارجی در ATM ( این تنها زمانی کاربرد دارد که شما از یک ATM خارجی با یک ارز دیگر استفاده می کنید)2.5%
هزینه انسداد حساب بانکیتا 10$ (دلار)

لازم به ذکر است که اگر حساب شما با موجودی یا تراز 10$ (دلار) بسته شود در اینصورت موجودی شما مسترد نمی شود. بنابرین در این مورد نیز باید دقت کافی مبذول شود. علاوه بر مطالعه اطلاعات اراده شده در این مقاله همچنین می توانید از مشاوره های رایگان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کسب انواع ویزاکارت یا دریافت مسترکارت اروپا نیز بهره مند شوید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *