ویزای کاری

حقوق بازنشستگی در لهستان

حقوق بازنشستگی در لهستان

با توجه به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری لهستان و رونق بازار اقتصادی این کشور، حقوق بازنشستگی در لهستان موضوع جذابی برای افراد است. طی سال های اخیر برخی از سرزمین های اروپایی چون اسپانیا، تصمیم به اعطای ویزای بازنشستگی به مهاجرین متقاضی اخذ اقامت این کشور در سن بالای 50 سال کرده اند؛ به رغم اینکه متقاضیان اقامت در لهستان از چنین امکانی برخوردار نمی باشند، همچنان بر شمار علاقه مندان به اطلاع از شرایط بازنشستگی در این کشور و حقوق و مزایای آن افزوده می گردد. در ادامه این مقاله که به همت تیم ترجمه و تحقیق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری و تنظیم شده است قصد داریم علاوه بر آشنایی شما عزیزان با دستمزد بازنشستگان در لهستان به مقایسه آن با شرایط موجود در سایر کشورهای اروپایی نیز بپردازیم.

  • میانگین دستمزد کارمندان لهستانی چقدر بوده و متوسط حقوق بازنشستگی آنان چه درصدی از آن را شامل می شود؟
  • سن بازنشستگی مردان و زنان در لهستان چقدر تعیین شده است؟
  • آیا ساکنین در شهرهای اصلی این کشور که همزمان در موسسات معتبر و بزرگ لهستان اشتغال می ورزند، دارای حقوق بیشتری در دوران بازنشستگی خواهند بود؟
  • زندگی در لهستان دارای چه مزایا و معایبی بوده و این کشور از لحاظ کیفیت زندگی دارای چه جایگاهی در دنیا می باشد؟

پیرامون شرایط کار و بازنشستگی در لهستان

لهستان از کشورهای پیشرفته اروپای مرکزی بوده که با عضویت در اتحادیه اروپا و شنگن شرایط بسیار مطلوبی را برای ساکنین خود رقم زده است؛ با توجه به قوانین آزاد لهستان در زمینه تجارت، سرمایه گذاران متعددی از اقصی نقاط جهان شهرهایی نظیر ورشو را جهت نیل به اهداف متمرکز اقتصادی خود برمی گزینند. شایان ذکر است با توجه به موقعیت جغرافیایی ایده آل لهستان صنعت گردشگری نیز رونق مناسبی در این کشور داشته و جمعیتی قریب به 22 میلیون نفر در سال 2019 از انواع جاذبه های آن بازدید کردند که آمار قابل توجهی است. فرآورده های کشاورزی و ماشین آلات از جمله اصلی ترین کالاهای صادراتی لهستان بوده و متوسط نرخ رشد میزان تولید ناخالص داخلی این کشور طی ده سال گذشته 4% برآورد شده است. نرخ بیکاری لهستان طی سال های اخیر روند نزولی قابل قبولی را ثبت کرده است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم:

تغییرات نرخ بیکاری لهستان

درباره حقوق بازنشستگی در لهستان

در کشور لهستان، میانگین سالیانه درآمد کارکنان 22800$ (دلار آمریکا) اعلام شده است که علی رغم پایین تر بودن این رقم در مقایسه با متوسط دریافتی کشورهای همسایه که 33000$ (دلار آمریکا) در سال اعلام شده است، با توجه به معقول بودن هزینه های زندگی در لهستان قدرت خرید مردم این کشور در سطح قابل قبولی قرار دارد. سن بازنشستگی شهروندان در کشور لهستان 65 سال برای مردان و 60 سال برای زنان تعیین شده است؛ باید خاطر نشان کرد در سال 2016 دولت این کشور قصد داشت سن قانونی بازنشستگی مردان را به 67 سال افزایش دهد که با مخالفت های اتحادیه اروپا مبنی بر وجود تبعیض جنسیتی در این تصمیم مواجه شده و آن را ملغی دانست. بیمه بازنشستگی در لهستان با عنوان ZUS شناخته شده و دارای دو سیستم داوطلبانه شخصی و عمومی برای قشر بازنشسته حاضر در این کشور است.

کارکنان حاضر در لهستان ملزم به پرداخت 2.3% از حقوق ماهیانه خود به عنوان حق بیمه بازنشستگی می باشند و صندوق بازنشستگی این کشور تحت حمایت دولت در مواقع ضروری و خاص نظیر بارداری و بیکاری این سهم را پرداخت خواهد نمود. متوسط حقوق بازنشستگان حاضر در لهستان 3700PLN (زلوتی لهستان) است که اگرچه در مقایسه با کشورهای مدرن و پیشرفته اروپایی در سطح پایین تری قرار دارد، برای تجربه زندگی مطلوب در شهرهای اصلی این کشور کفایت می کند. حقوق بازنشستگی افراد در لهستان حدودا 40% میانگین دریافتی آن ها در سال های پایانی فعالیت بوده و شایان ذکر است که به فراخور شرایط مطلوب کار در شهرهایی نظیر Wrocław و Poznań سطح درآمدی بازنشستگان آن ها نیز اندکی بالاتر خواهد بود.

درباره حقوق بازنشستگی در لهستان

جزئیاتی پیرامون حقوق بازنشستگی در لهستان

با توجه به کیفیت بالای زندگی در لهستان و مقرون به صرفه بودن هزینه ها در این کشور، افراد زیادی خواهان اخذ اقامت آن در برهه های گوناگون زندگی خود می باشند؛ با توجه به عدم وجود امکان دستیابی به ویزای بازنشستگی لهستان، سرمایه گذاری در زمینه های مختلف با برخورداری از سرمایه اولیه 100000€ (یورو) از شیوه های آسان کسب اقامت لهستان به حساب می آید. راجع به عوامل اثرگذار بر میزان درآمد مهاجرین در لهستان باید اظهار داشت که اشتغال در موسسات معتبر و بزرگ این کشور تاثیر بسزایی بر حقوق آن ها در دوران فعالیت و همچنین بازنشستگی خواهد داشت. از جمله این کمپانی ها می توان از Accenture، McKinsey & Company و AstraZeneca نام برد.

کارمندان حاضر در لهستان در طول هفته 40 ساعت مشغول به کار بوده تعداد مرخصی های مجاز آن ها در سال 20 روز می باشد. تخصص کافی و تسلط بر زبان از فاکتورهای افزایش دهنده شانس اشخاص جهت دستیابی به فرصت های ایده آل شغلی می باشند. زندگی بازنشستگان در لهستان دارای شرایط مطلوبی بوده و با توجه به اینکه حدودا 70% از درآمد شهروندان این کشور به هزینه های جاری زندگی اختصاص می یابد، این امکان وجود دارد که بازنشستگان 30% از درآمد خود را پس انداز نمایند. شایان ذکر است که کیفیت زندگی در لهستان رتبه 34 جهان را به خود اختصاص داده است. در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود از طریق برقراری ارتباط با کارشناسان و همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات بیشتری پیرامون حقوق بازنشستگی افراد در کشور لهستان کسب نمایید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *