مهاجرت

مقایسه زندگی در چین و کره جنوبی

مقایسه زندگی در چین و کره جنوبی

مقایسه زندگی در چین و کره جنوبی برای کسانی که به کشورهای خاوردور علاقه مند هستند جذاب است. هر کدام از کشورهای مذکور مزایایی دارند که هر فرد شخصا باید بررسی کند و با توجه به شرایط و علاقه مندی های خود مقصد خویش را انتخاب نماید. البته هر دو کشور چین و کره جنوبی به دلایل مختلفی جزو کشورهای مهاجرپذیر طبقه بندی نمی شوند؛ به عنوان مثال در چین که حدود 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد، نیروی کار متخصص به اندازه کافی وجود دارد و بر خلاف آلمان، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای غربی، در چین نیازی به جذب نیروی جوان احساس نمی شود. البته چین به لحاظ امکانات رفاهی، آزادی های اجتماعی و غیره شرایط ایده آلی ندارد و تحت نظامی کمونیستی اداره می گردد به همین خاطر کره جنوبی کشور پرطرفدارتری است.

کره جنوبی پس از ژاپن و سنگاپور سومین کشور فوق العاده توسعه یافته در آسیا می باشد که همچنین صاحب دوازدهمین اقتصاد قدرتمند در دنیا است. همچنین برخلاف چین که بسیاری از آزادی های اقتصادی و اجتماعی را کاملا محدود کرده است، کره جنوبی سریع ترین اینترنت در کل دنیا را دارد. کره جنوبی پنجمین صادر کننده بزرگ و هشتمین وارد کننده در دنیا است و در سال های اخیر به دلیل محبوبیت صنعت ساخت سریال و موسیقی، بین جوانان و نوجوانان در سرتاسر دنیا طرفداران بی شماری پیدا کرده است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به مقایسه زندگی در چین و کره جنوبی در سال 2022 پرداخته شده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • امید به زندگی در کره جنوبی و چین چقدر است؟
  • نرخ تورم و بیکاری در کره جنوبی و چین چه میزان است؟
  • چین گران تر است یا کره جنوبی؟

مقایسه هزینه زندگی در چین و کره جنوبی

مقایسه هزینه زندگی در چین و کره جنوبی

چین در مقایسه با کره جنوبی ارزان تر است؛ به عنوان مثال در حالی که زندگی تک نفره در چین به صورت هفتگی 250$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت، هزینه زندگی در کره جنوبی برای 1 هفته 400$ (دلار آمریکا) است. البته غالب رستوران های کره جنوبی از چین ارزان تر هستند منتهی سایر هزینه ها از جمله اجاره مسکن منجر شده کره در مجموع کشور گران تری قلمداد شود. در جدول ذیل برخی از هزینه ها در دو کشور مذکور مقایسه شده است:

اقلام و خدماتمتوسط قیمت در کره جنوبیمتوسط قیمت در چین
1 وعده غذایی در رستوران محلی$6.74$2.93
1 وعده غذایی در شعب مک دونالد$5.10$5.12
1 بطری شیر$2.08$2.03
1 قالب 500 گرمی نان$1.62$2.44
1 کیلوگرم برنج سفید$3.76$1.02
1 کیلوگرم فیله مرغ$9.02$4.00
1 کیلوگرم سیب$6.60$1.93
بلیت 1 طرفه وسایل حمل و نقل عمومی$1.05$0.29
خدمات ماهانه آب، برق و غیره$144.05$53.31
اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر$576.05$512.06
اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر$397.34$286
اجاره ماهانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر$1576.39$1069.08
اجاره ماهانه آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر$892.61$606.20

البته سطح امنیت و نظافت در کره جنوبی بالاتر از چین می باشد. همچنین از آن جایی که نرخ تورم در کره جنوبی پایین تر از چین است، مردم کره در گذر زمان با افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید خود مواجه نمی شوند. نرخ تورم در سال 2022 در چین و کره به شرح نمودار ذیل است:

مقایسه نرخ تورم در چین و کره جنوبی

مقایسه زندگی و بازار کار در چین و کره جنوبی

شرایط کاری در هر دو کشور چین و کره جنوبی خوب است و فرصت های شغلی زیادی در این کشورها وجود دارد. منتهی باید توجه داشت به لحاظ استانداردهای شغلی، چین ضعیف عمل کرده است چرا که برخی از چینی ها در شرایط اسفناکی مشغول به کار هستند و حقوق بسیار پایینی دریافت می کنند. این در حالی است که کره جنوبی حقوق شهروندی را برای تمام کره ای ها برقرار نموده است و علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی زیاد، سعی کرده تا شرایط شغلی را نیز ارتقا دهد. در نمودار ذیل نرخ بیکاری در چین و کره جنوبی در سال 2022 مقایسه شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در چین و کره جنوبی

همان طور که گفته شد شرایط شغلی و سطح درآمد در کره جنوبی بسیار بهتر از کشور چین است؛ این مسئله در ادامه به خوبی نشان داده شده است:

متوسط درآمد ماهانه در کره جنوبی و چین

در چین همچنین تبعیض جنسیتی زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال مردان در چین به طور متوسط از همکاران خانم که همان میزان تحصیلات، مهارت های شغلی، سابقه کار و غیره را دارند، 10% بیشتر حقوق دریافت می کنند. این در حالی است که در کره جنوبی درآمد مردان به طور متوسط تنها 6% بالاتر از خانم ها می باشد. در کره جنوبی همچنین مطابق قوانین هر 16 ماه 1 بار برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم در اثر تورم، 9% به حقوق همه افزوده می گردد. در چین نیز تقریبا شرایط مشابهی وجود دارد و هر 15 ماه 1 بار 9% به حقوق چینی ها افزوده می شود.

امید به زندگی در چین و کره جنوبی

اگرچه چین به لحاظ هزینه های زندگی کشور ارزان قیمت تری است، اما به دلایل مختلفی که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره شد، مردم کره جنوبی رفاه اقتصادی و اجتماعی بیشتر و نتیجتا امید به زندگی بالاتری دارند. در جدول ذیل امید به زندگی در چین و کره جنوبی با هم مقایسه شده است:

امید به زندگینام کشور
75.2 سالچین
81.3 سالکره جنوبی

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به مقایسه زندگی در چین و کره جنوبی در سال 2022 پرداخته شد. همانطور که بیان گردید زندگی جنبه های مختلفی دارد و هر کس باید بررسی کند چه مسئله ای برای وی اهمیت بیشتری دارد؛ اما در مجموع فردی که به لحاظ تمکن مالی مشکلی نداشته باشد بین دو کشور مذکور بهتر است کره جنوبی را انتخاب کند. هرچند اگر قرار باشد مقایسه در مقیاس جهانی انجام گیرد، در مجموع انتخاب کشورهای آسیای غربی فکر خوبی نیست چرا که مهاجرت به کره جنوبی، چین، ژاپن، سنگاپور و غیره بسیار دشوارتر از مهاجرت به آلمان، اتریش، دانمارک، کاناد، انگلیس، فرانسه و غیره می باشد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه برای “مقایسه زندگی در چین و کره جنوبی

  1. ICTMAN گفت:

    بخاطر زبان میگین که مهاجرت به چین سخت تره؟
    کاش ژاپن هم برای مقایسه اضافه کنین.
    با تشکر.

    1. امیر جلالی گفت:

      ممنون از حسن توجه شما
      قطعا در آینده اضافه خواهد شد

  2. Zahrs گفت:

    من حس می کنم کره جنوبی بهتر باشه درسته یکم قیمتاش بالاتره ولی رفاه و کار خیلی بهتره.

    1. داوری گفت:

      سلام
      این بحث سلیقه خواهد بود چون هر دو کشور کشورهای خوبی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *