ویترین

آشنایی با شرکت های چند ملیتی

آشنایی با شرکت های چند ملیتی

آشنایی با شرکت های چند ملیتی از آن جهت حائز اهمیت است که برخی از هموطنان ممکن است مایل به توسعه فعالیت های تجاری خود در کشورهای دیگر باشند. پس در اینباره اول از همه باید در جریان باشید که شرکت های چند ملیتی شامل شرکت مادر و چند شرکت فرعی است که هر کدامیک از آنها از قوانین و مقررات کشور محل ثبت خود پیروی کرده اما از نظر تصمیمات تابع شرکت مادر می باشند.

خود این شرکت ها نیز به شرکت های چند ملیتی ملی و بین المللی تقسیم می شوند که ما در ادامه به بررسی شرایط و الزامات ثبت این نوع شرکت ها می پردازیم. اگر شما هم بدنبال ثبت و راه اندازی شرکت بین المللی هستید، پس با ما در این مقاله همراه باشید. مطمئنا مشاوره های حرفه ای کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند بهترین راهنما و یاری گر شما در این مسیر باشد.

آشنایی با تعریف شرکت های چند ملیتی

مفهوم شرکت های چند ملیتی مفهوم جدیدی نیست بلکه با توسعه ارتباطات جدید و نیز روابط اقتصادی گسترده بین ملت ها، مفهوم شرکت های بین المللی بیش از پیش پر رنگ تر شده و این شرکت ها نقش های مهمتری را در عرصه های اقتصادی بر عهده گرفته اند. با اینکه قانونگذار در ماده 20 قانون تجارت به صراحت بهتقسیم بندی شرکت ها اشاره نموده اما باید قبول کرد که یک نوع دیگری از این دسته بندی نیز وجود دارد که در قالب آن شرکت ها را می توان یه شرکت های مختلف زیر تقسیم بندی کرد:

  • شرکت های ملی
  • شرکت های فراملی
  • شرکت های چند ملیتی

بارزترین تفاوت بین شرکت های ملی و بین المللی نیز در زمینه حیطه فعالیت آنهاست درحالی که شرکت های ملی در داخل کشور فعالیت می کنند اما عرصه فعالیت شرکت های بین المللی در سطح جهانی می باشد. اما سوال مهم این است که شرکت های چند ملیتی چه نوع شرکت هایی هستند. برای پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که این شرکت ها:

آشنایی با تعریف شرکت های چند ملیتی

آشنایی با نحوه تشکیل شرکت های چند ملیتی

در واقع شرایط تشکیل این نوع از شرکت ها بدین صورت است که آنها جهت توسعه فعالیت های تجاری خود نسبت به تشکیل یک شرکت فرعی اقدام می کنند. شرکتی که اکثریت سهام آن شرکت اصلا متعلق به شرکت مادر می باشد. پس می توان چنین نتیجه گرفت که شرکت فرعی تاسیس شده همزمان هم بر طبق قوانین و مقرات همان کشوری که در آنجا ثبت شده اند و هم از دستورالعمل های صادره توسط شرکت مادر تبعیت می کنند. بنابراین یک شرکت چند ملیتی متشکل از:

اعضاء شرکت های چند ملیتی

با این تفاسیر اکنون می توان شرکت های چند ملیتی را شرکت های تشکیل یافته از یک شرکت مادر و یک یا چند شرکت فرعی دانست که هر کدامیک از این شرکت ها تابعیت همان کشور محل ثبت خود را داشته ولی در عرصه فعالیت تجاری از تصمیمات و مصوبه های شرکت اصلی یا شرکت مادر تبعیت می کنند. پس امکان دارد که سهامداران این نوع شرکت ها از اتباع دیگر کشورها باشند. اما شرکت های چند ملیتی نیز دارای انواع مختلفی شامل شرکت چند ملیتی بین المللی و شرکت چند ملیتی ملی است.

در شرکت های چند ملیتی بین المللی، شرکت دارای 2 یا چند شرکت مادر با تابعیت های مختلف است اما در شرکت چند ملیتی ملی، شرکت مادر در کشوری خاص بوده و اقدام به تشکیل شرکت های فرعی در کشورهای دیگر می کند. لازم به یادآوری است که معنای متداول دریافت شده از شرکت های چند ملیتی همان شرکت های چند ملیتی ملی می باشد.

آشنایی با اصول شرکت های چند ملیتی

آشنایی با اصول شرکت های چند ملیتی

همان طوری که در مطالب گذشته نیز عنوان شد، شرکت های چند ملیتی مشتمل بر یک شرکت مادر و چندین شرکت فرعی می باشد. این شرکت ها معمولا دارای دو ویژگی یا اصل بارز اما متناقضی می باشند که در آشنایی با شرکت های چند ملیتی بسیار مهم و موثر است. ویژگی اول شرکت های چند ملیتی وحدت رویه این شرکت هاست. این بدان معناست که این نوع شرکت ها در امور مختلف مثل تصمیم گیری ها، منابع مالی، انجام فعالیت تجاری و غیره دارای وحدت رویه بوده و معمولا تصمیم گیری ها در این شرکت بصورت هرمی انجام شده و اصل مرکز- پیرامون در این شرکت ها کاملا رعایت می شود. اصل دیگر حاکم بر این شرکت ها اصل کثرت بدلیل تعداد بالای شرکت مادر و شرکت های فرعی است. پس با این حساب می توان چنین گفت که:

اصول شرکت های چند ملیتی

با توجه به تمامی توضیحات داده شده می توان چنین استدلال کرد که با وجود اینکه دایره فعالیت شرکت های چند ملیتی در سطح جهانی تعریف شده و خود متشکل از شرکت مادر و شرکت های فرعی متعددی است. اما نباید از این نکته مهم نیز غافل شد که در اینگونه شرکت ها نهایتا منافع شرکت مادر بر شرکت های فرعی آن اولویت دارد.

شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت های چند ملیتی

یکی دیگر از موارد مهم در باب آشنایی با شرکت های چند ملیتی موضوع شرایط و مدارک برای ثبت رسمی اینگونه شرکت ها می باشد. اولین موضوع مهم در این خصوص نیز اطلاع از قوانین و مقررات ثبت شرکت در کشور محل اقامت می باشد. موضوع مهم دیگر در این رابطه این است که این شرکت ها قالب خاصی مثل شرکت مسئولیت محدود یا شرکت سهامی نداشته و از همین رو جهت اداره این شرکتها نمی توان از اصول خاصی نبعیت کرد. موضوع مهم دیگر این است که برای ثبت این شرکت ها نیز متقاضیان بایستی از قانون ثبت شرکتها و نظامنامه مربوطه پیروی کنند. بر همین اساس نیز مدارک لازم برای ثبت یک شرکت چند ملیتی عبارتند از:

مدارکشرایط
درخواست کتبیارائه درخواست مذکور به اداره ثبت علائم تجاری با درج نامهای کشورهای مربوطه
مدارک هویتی مخصوص مدیران و صاحبان حق امضای شرکتفتوکپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه
گواهی ثبت برندفتوکپی برابر اصل این گواهی
اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایرانبه منظور رویت و کپی آن به منظور ثبت در پرونده
آگهی روزنامهآگهی ثبت و آخرین تغییرات شرکت
فرم مخصوص تکمیل شدهبه منظور ثبت شرکت بین المللی به انضمام ترجمه انگلیسی آن
معرفی نامهتهیه شده بر روی سربرگ شرکت با امضاء و مهر شرکت
واریز هزینه های ثبتدر اداره ثبت شرکتهای بین المللی
وکالت نامه دادگستریبه منظور انجام امور به وسیله وکیل رسمی
پاسپورت ملی اعضای شرکتفتوکپی پاسپورتها

هموطنان گرامی علاقه مند ثبت شرکت ملی و یا شرکت چند ملیتی می توانند با مراجعه حضوری یا تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پرونده ثبت شرکت خود را تکمیل نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *