مهاجرت

اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج

اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج

یکی از روش های مهاجرت به تاجیکستان و اخذ اقامت تاجیکستان، ازدواج است. بدین ترتیب چنانچه با یک تبعه تاجیکی ازدواج کنید می توانید اقامت این کشور را بدست بیاورید. اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج روشی بسیار ساده برای مهاجرت است. البته برای ازدواج بایستی شرایط ازدواج و زندگی در تاجیکستان را به عنوان یک خارجی بدانید. کشور تاجیکستان کشوری نسبتا فقیر است و اقتصاد آنچنان پویایی ندارد اما از نظر فرهنگی و زبانی بسیار نزدیک به کشور ایران است با این حال تفاوت هایی در این باره وجود دارد. تاجیکستان کشوری در آسیای مرکزی با آب و هوای کوهستانی است و زبان مردم این کشور تاجیکی، روسی و فارسی می باشد. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با انتشار این مقاله، اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج را بررسی کرده اند.

درباره اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج

جهت اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج در ابتدا بایستی با این کشور آشنا باشید و از نظر شرایط زندگی و فرهنگی در این کشور بتوانید زندگی کنید. تاجیکستان با کشورهای ازبکستان، چین، قرقیزستان و افغانستان همسایه است و بسیاری از خارجی ها و شهروندان کشورهای همسایه جهت کار و مقاصد مختلف به تاجیکستان مهاجرت می کنند. اما علاوه بر کار و روش های دیگر یکی از روش های اخذ اقامت تاجیکستان، ازدواج است.

در گذشته اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج بسیار ساده تر بود اما اخیرا به دلیل ازدواج زیاد افراد خارجی با دختران تاجیکی به صورت کوتاه مدت و ترک آنها پس از مدتی، دولت تاجیکستان شرایطی را برای اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج برقرار نموده است که بدین منظور افراد خارجی جهت اخذ اقامت دائم از طریق ازدواج بایستی مدت بیشتری را با همسر خود زندگی کرده و اثبات کنند که قصد ادامه زندگی با همسر خود را دارند.

شرایط اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج

جهت ازدواج با یک تبعه تاجیکی بایستی شرایطی را فراهم کنید تا ازدواج شما مورد قبول دولت این کشور واقع شود. به همین صورت جهت ازدواج با یک تبعه تاجیکی در وهله اول بایستی ثابت کنید که هدف شما زندگی با فرد مورد نظر بوده و ازدواج شما صوری نیست به همین منوال بایستی در مصاحبه ای نوع آشنایی با فرد مورد نظر، تاریخ آشنایی و مواردی از این دست را ارائه کنید.

علاوه بر این بایستی از نظر مالی تامین باشید و بتوانید خانه ای را برای همسر خود تهیه کنید و آدرس آن را ارائه کنید. همچنین جهت اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج بایستی حداقل یک سال را با همسر و شریک خود زندگی کرده باشید. توجه داشته باشید که بیانات همسر شما نیز در مسائل درخواستی نیز مورد اهمیت می باشد. در صورت رعایت موارد گفته شده اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج برای شما میسر می باشد.

شرایط اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج

فرایند ازدواج و اخذ اقامت تاجیکستان

جهت ازدواج با یک تبعه تاجیکی ثبت ازدواج از طریق اداره امور خارجه تاجیکستان (ZAGS) برای ثبت وضعیتی که متقاضیان دارند انجام می شود لذا هر دو نفر بایستی در دفتر (ZAGS) حضور پیدا کرده و ازدواج خود را ثبت نمایند. توجه داشته باشید که سن قانونی برای ازدواج حداقل 18 سال می باشد. جهت ثبت ازدواج در تاجیکستان حداقل دو شاهد مورد نیاز می باشد. پس از ثبت درخواست و تأیید، دفتر ZAGS تاریخ ازدواج را تعیین می کند. تاریخ به طور معمول برای یک ماه پس از ثبت درخواست تنظیم می شود. در شرایط فوری، دولت ممکن است استثنائاتی را قائل شود. این برنامه در دفتر ZAGS در تاریخ مقرر برگزار می شود. پس از اجرای موارد اداری و امضای اسناد، دفتر گواهی ازدواج را به متقاضی ارائه می کند.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت تاجیکستان از طریق ازدواج

برای اینکه ازدواج شما با تبعه تاجیکی ثبت شود و از طریق ازدواج مهاجرت به تاجیکستان را در دستور کار قرار دهید شما نیازمندید که مدارکی را به دفتر ازدواج و مراجع مربوطه ارائه نمایید. در صورت ارائه این مدارک و صحت آن اقامت شما از طریق ازدواج حاصل می گردد. این مدارک عبارتند از:

  • ثبت و درخواست ازدواج در دفتر اداره امور خارجه تاجیکستان
  • کپی صفحات اطلاعات بیوگرافی گذرنامه هر دو طرف
  • کپی ثبت نام ویزا و اخذ شهروندی تاجیکستان
  • احکام طلاق یا گواهی های فوت در مورد ازدواج های قبلی (احکام طلاق قبل از ارسال باید توسط وزارت امور خارجه تأیید شود)
  • ترجمه معتبر اسناد انگلیسی به تاجیکی یا روسی (از جمله ترجمه صفحه اطلاعات گذرنامه)
  • ارائه مدارکی دال بر تمکن مالی شمال آدرس محل سکونت و حساب بانکی

اخذ تابعیت تاجیکستان از طریق ازدواج

طبق مقررات دولت تاجیکستان، از طریق ازدواج میتوان تابعیت تاجیکستان را بدست آورد. جهت اخذ تابعیت تاجیکستان، فرد خارجی باید با یک تبعه تاجیکی ازدواج کند و به مدت 5 سال با همسر خود در تاجیکستان زندگی کند. پس از آن فرد خارجی میتواند جهت اخذ تابعیت تاجیکستان و شهروندی این کشور اقدام نماید. علاوه بر شرایط گفته شده فرد باید به زبان تاجیکستان مسلط باشد و به زندگی در تاجیکستان خو گرفته باشد. همچنین فرد متقاضی در طول این 5 سال نباید تحت پیگرد قانونی باشد. اخذ تابعیت دوگانه طبق قانون تاجیکستان مجاز است، با این حال قانون تاجیکستان محدودیت های خاصی را تعیین می کند. در ابتدا، تابعیت دوگانه طبق معاهدات بین المللی که توسط تاجیکستان امضا می شود تعیین می شود.

بنابراین، شهروندان تاجیکستانی که داوطلبانه تابعیت یک کشور خارجی را بدست می آورند که تاجیکستان با آن توافقنامه ای برای تابعیت دوگانه ندارد، به طور خودکار تابعیت اصلی خود را از دست می دهند. علاوه بر این، یک شهروند تاجیکستان که در آژانس های امنیتی، دادگستری ها، آژانس های اجرای قانون یا سایر مقامات دولتی در یک کشور خارجی وارد خدمت نظامی شده است، ملیت تاجیکستان را از دست میدهد، مگر اینکه در معاهدات بین المللی تاجیکستان مقرر شده باشد. بنابراین به صورت کلی چنانچه کشور اول فرد، منعی درباره تابعیت دوگانه نداشته باشد فرد با اخذ تابعیت تاجیکستان تابعیت کشور اصلی خود را از دست نمیدهد.

متقاضیان مهاجرت به کشورهای آسیایی، همچنین می توانند شرایط زندگی در ارمنستان و یا مهاجرت به آذربایجان از طرق مختلف را در نظر داشته باشند چرا که هر دو کشور همسایه کشورمان هستند و شرایطی مشابه و یا حتی بهتر از تاجیکستان دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به کشورهای مختلف می توانید بر دانش و تجربه متخصصین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تکیه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *