مهاجرت

اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد

اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد

اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد شرایط بسیار متفاوتی دارد و متقاضیانی که قصد اخذ تابعیت آذربایجان را دارند، باید از شرایط آن آگاه باشند. مهاجرت و کسب اقامت در کشور آذربایجان شرایط از راه ها و روش ها گوناگون و مختلفی امکان پذیر می باشد و متقاضیان می توانند برای مقیم شدن در این کشور از راه های مختلفی اقدام کنند؛ اما اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد و به طور کلی اخذ تابعیت در این کشور دارای شرایط خاصی می باشد و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هموطنان عزیز را از این شرایط به صورت کامل مطلع خواهند ساخت. در کشور آذربایجان متقاضیان می توانند در معتبرترین دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند و سپس با اتمام دوره های تحصیلی خود، با داشتن شرایط مورد نیاز، اقدام به کسب اقامت و سپس تابعیت این کشور کنند.

  • مزایای تولد در کشور آذربایجان برای کودک چیست؟
  • چه امتیازی برای تولد فرزند در آذربایجان برای والدین وجود دارد؟
  • شرایط اخذ تابعیت از طریق تولد در آذربایجان چیست؟
  • معایبب تولد فرزند در آذربایجان چیست؟
  • قوانین اعطای تابعیت از طریق تولد فرزند چیست؟

قانون فعلی اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد

قانون فعلی اخذ تابعیت در کشور آذربایجان توسط قانون اساسی جمهوری آذربایجان و از آن مهم تر، قانون آذربایجان در مورد تابعیت جمهوری آذربایجان، که در تاریخ 30 سپتامبر 1998 به تصویب رسید، هدایت می شود. قانون اساسی کشور آذربایجان تابعیت در این کشور را به شرح زیر تعریف می کند: “یک شخص با داشتن رابطه سیاسی و قضایی با جمهوری آذربایجان و همچنین حقوق و تعهدات متقابل شهروند جمهوری آذربایجان خواهد بود.” این اساساً بر اساس اصل jus sanguinis بنا شده است. این قانون شامل حق شهروندی برای پناهجویان آذربایجانی از ارمنستان و برای آذربایجانی های سایر نقاط جهان می باشد. لازم به ذکر است که تابعیت دوگانه توسط جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته نمی شود و متقاضیانی که قصد دارند تابعیت کشور آذربایجان را بدست بیاورند، حتما باید تابعیت کشور قبلی خود را ترک کنند.

قانون کلی تابعیت در جمهوری آذربایجان

این قانون در تاریخ 30 سپتامبر 1998 توسط شورای ملی آذربایجان به تصویب رسید. تا پایان ماه مارس 2018، این قانون 21 بار اصلاح شد. این قانون شامل 5 بخش و 26 ماده می باشد. بخش اول به مفاد کلی می پردازد و همچنین بخش دوم شامل مقالاتی در مورد کسب و احیای تابعیت آذربایجان می باشد. بخش سوم شرایط فسخ تابعیت آذربایجان را بیان می کند. شهروندی کودکان در موارد تغییر در تابعیت پدر و مادر خود و اتخاذ در بخش چهارم تنظیم می شود. بخش آخر در مورد نیروی هنجارهای حقوقی بین المللی مربوط به موضوعات شهروندی است.

شرایط اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد

جمهوری آذربایجان یک کشور تابع قانون خون است و مخالف قانون خاک می باشد. به این معنی که تابعیت را به خون می دهد اما نه محل تولد. تولد یک فرد خارجی و بدون تابعیت در خاک کشور آذربایجان به طور خودکار تابعیت آذربایجان را به وی منتقل نمی کند. قانون تابعیت آذربایجان مقرراتی را در اختیار قرار می دهد که در آن شخص می تواند به طور خودکار از بدو تولد شهروند آذربایجانی شود.

این مقررات به صورت زیر می باشد:

  • وقتی حداقل یکی از والدین شهروند آذربایجان باشد و تابعیت این کشور را دارا باشد.
  • وقتی شخصی که در خارج از کشور متولد شده است از پدر آذربایجانی و مادری خارجی است و مادر وی هیچ اعتراضی نسبت به کسب تابعیت آذربایجان برای فرزند خود ندارد.
  • وقتی فرد در خاک کشور آذربایجان متولد می شود و والدین او ناشناخته هستند.

شرایط اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد

مقایسه تولد در آذربایجان و کانادا

آذربایجان تابع سیستم خون (jus sanguine) است یعنی همان طور که مشاهده شد صرف تولد در خاک این کشور منجر به اخذ پاسپورت آذربایجان نخواهد شد. این در حالی است که برخی از کشورهای دنیا از جمله کانادا تابع اصل خاک(jus soli)  هستند و به نوزادانی که در خاک آن ها متولد شده اند صرف نظر از تابعیت والدین آن ها تابعیت اعطا می کنند. البته برخی کشورهای دیگر نیز هنوز تابع اصل خاک هستند منتهی غالب آن ها، به جز کانادا و آمریکا و تعداد معدودی دیگر، در گروه کشورهای در حال توسعه قرار می گیرند. در واقع بیشتر کشورهای توسعه یافته دنیا از جمله سوئیس، انگلستان و غیره تابع سیستم خون هستند.

برخی از کشورهای تابع سیستم خاک عبارت هستند از:

  • کانادا
  • برزیل
  • آرژانتین
  • شیلی
  • بولیوی
  • آمریکا
  • پاکستان
  • باربادوس

تابعیت دوگانه در کشور آذربایجان

قوانین کشور آذربایجان همانند گذشته، اجازه تابعیت دوگانه را نمی دهد و هرکسی که داوطلبانه متقاضی شود و تابعیت خارجی را بدست آورد، به طور خودکار تابعیت کشور آذربایجان را از دست می دهد. با این حال مهاجران آذربایجانی که مایل به اخذ تابعیت خود به منظور به دست آوردن تابعیت در کشور دیگری هستند، باید تقاضانامه را صادر کنند. این روند یکسال به طول می انجامد و متقاضیان در صورت داشتن شرایط مورد نیاز می توانند اقدام کنند. تنها استثنا در این زمینه این است که رئیس جمهور کشور جمهوری آذربایجان ممکن است تابعیت دوگانه را به اشخاص با اهمیت ویژه اعطا کند و آن شخص با کسب تابعیت کشور آذربایجان تابعیت کشور خارجی خود را از دست ندهد و یا با کسب تابعیت کشور خارجی تابعیت کشور آذربایجان را از دست ندهد.

همچنین لازم به یادآوری است که بر اساس آخرین رده بندی پاسپورت های بین المللی، پاسپورت جمهوری آذربایجان 61- امین پاسپورت جهان محسوب می شود. بر همین اساس نیز دارندگان این پاسپورت می توانند آزادانه و معاف از ویزا به 32 کشور جهان سفر کنند. همچنین دارندگان تابعیت آذربایجانی می توانند هنگام ورود به 46 کشور جهان درخواست ویزا دهند و برای سفر به 5 کشور جهان نیز ویزای الکترونیک ETA درخواست دهند. ضمنا اتباع آذربایجان برای سفر به 115 کشور جهان از جمله کشورهای اتحادیه اروپایی (EU)، آمریکا و کانادا ملزم به اخذ ویزا Visa هستند.

اخذ تابعیت آذربایجان از طریق اقامت

اقامت در کشور آذربایجان به 2 صورت موقت و دائمی امکان پذیر می باشد. کسب اقامت موقت معمولا برای شرکت در برنامه های تحصیلی مراکز تحصیلی کشور آذربایجان با مدت زمان مشخص، اشتغال به صورت فصلی و یا اقامت های ضروری با شرایط خاص انجام می شود. متقاضیان برای کسب اقامت دائمی کشور آذربایجان می بایست حداقل 2 سال به صورت موقت مقیم کشور آذربایجان باشند و سپس با داشتن شرایط مورد نیاز، اقدام به کسب مجوز اقامت دائمی کنند. داشتن توان مالی کافی و شغل مناسب از اصلی ترین فاکتورهای مقیم شدن در کشور آذربایجان می باشند.

در مجموع اتباع خارجی از طرق مختلف زیر می توانند به تابعیت آذربایجانی دست یابند:

کلیات اخذ تابعیت آذربایجان از طریق اقامت

متقاضیان و مهاجران خارجی که بیش از 5 سال با مجوز اقامت دائمی در کشور آذربایجان زندگی می کنند، می توانند اقدام به کسب تابعیت کنند. به یاد داشته باشید که برای کسب تابعیت کشور آذربایجان، متقاضیان و مهاجران بین المللی می بایست تابعیت کشور قبلی خود را ترک کنند. شما عزیزان می توانید برای مطلع شدن از شرایط اقامت و تابعیت در کشورهای پیشرفته دنیا، کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

پس پروسه قانونی اخذ تابعیت آذربایجانی از طرقی مثل کار و سرمایه گذاری برای اتباع خارجی از قرار زیر است:

پروسه قانونی اخذ تابعیت آذربایجانی از طرقی مثل کار و سرمایه گذاری برای اتباع خارجی

همچنین مهاجرت به کشورهای خارجی از جمله مهاجرت به آذربایجان، سایر مقالاتی که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده را مطالعه فرمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد

در بخش موخره مقاله اخذ تابعیت آذربایجان از طریق تولد به سوالات پرتکرار شما پاسخ می دهیم:

  • اخذ تابعیت آذربایجان از طریق اقامت چگونه است؟ اقامت در کشور آذربایجان به 2 صورت موقت و دائمی امکان پذیر می باشد. کسب اقامت موقت معمولا برای شرکت در برنامه های تحصیلی مراکز تحصیلی کشور آذربایجان با مدت زمان مشخص، اشتغال به صورت فصلی و یا اقامت های ضروری با شرایط خاص انجام می شود. متقاضیان برای کسب اقامت دائمی کشور آذربایجان می بایست حداقل 2 سال به صورت موقت مقیم کشور آذربایجان باشند و سپس با داشتن شرایط مورد نیاز، اقدام به کسب مجوز اقامت دائمی کنند. داشتن توان مالی کافی و شغل مناسب از اصلی ترین فاکتورهای مقیم شدن در کشور آذربایجان می باشند.
  • تابعیت دوگانه در کشور آذربایجان به چه صورت است؟ قوانین کشور آذربایجان همانند گذشته، اجازه تابعیت دوگانه را نمی دهد و هرکسی که داوطلبانه متقاضی شود و تابعیت خارجی را بدست آورد، به طور خودکار تابعیت کشور آذربایجان را از دست می دهد. با این حال مهاجران آذربایجانی که مایل به اخذ تابعیت خود به منظور به دست آوردن تابعیت در کشور دیگری هستند، باید تقاضانامه را صادر کنند. این روند یکسال به طول می انجامد و متقاضیان در صورت داشتن شرایط مورد نیاز می توانند اقدام کنند. تنها استثنا در این زمینه این است که رئیس جمهور کشور جمهوری آذربایجان ممکن است تابعیت دوگانه را به اشخاص با اهمیت ویژه اعطا کند و آن شخص با کسب تابعیت کشور آذربایجان تابعیت کشور خارجی خود را از دست ندهد و یا با کسب تابعیت کشور خارجی تابعیت کشور آذربایجان را از دست ندهد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *