ویترین

صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

برای انجام فرآیند انحلال و تصفیه در شرکت های نسبی، شرکا نیازمند تنظیم و ارائه صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود می باشند. اما ارائه این صورتجلسه منوط به شرایطی از جمله برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکتهای با مسئولیت محدود و ایضا تنظیم آن صورتجلسه در 3 نسخه روی سربرگ شخصیت حقوقی است. لازم به یادآوری است که یکی از این نسخ بعد از امضاء کل شرکاء می بایست برای انجام تشریفات ثبت رسمی به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.

باید اطلاع داشته باشید که دلایل مختلفی برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود مثل انقضای مدت شرکت، اتمام ماموریت، ورشکستگی، درخواست خود شرکاء و غیره وجود دارد. اما به هر ترتیب انحلال شرکت هم مستلزم ارائه مدارکی از جمله صورتجلسه میباشد. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با دلایل قانونی انحلال شرکت با مسئولیت محدود و نیز شرایط تنظیم و ثبت صورتجلسه انحلال آشنا کنیم. هموطنان گرامی برای اخذ مشاوره رایگان در باب شرایط ثبت شرکت تجاری یا غیرتجاری و تنظیم صورتجلسات مختلف می توانند از خدمات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرند.

دلایل انحلال شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود از همان زمان ثبت رسمی و آغاز به کار خود ممکن است بنا به دلایلی تصفیه و منحل شود. حالا انحلال شرکت با مسئولیت محدود ممکن است بنا به دلایل عام یا دلایل خاص صورت پذیرد. بر طبق ماده 114 از قانون تجارت ایران، دلایل انحلال شرکت با مسئولیت محدود را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

عوامل مربوط به انحلال شرکت با مسئولیت محدود
دلیل اولاتمام مهلت معین شده در مفاد اساسنامه جهت فعالیت شرکت
دلیل دوماتمام ماموریت شرکت یا عدم تحقق ماموریت
دلیل سومورشکستگی
دلیل چهارمتصمیم شرکایی که بیشتر از نیمی از سرمایه شرکت در دست آنهاست
دلیل پنجمبنا به درخواست یکی از شرکاء و زمانیکه سرمایه شرکتی به علت زیان دهی به کمتر از نصف رسیده باشد
دلیل ششمبخاطر فوت یکی از شرکا و با وفق بر اساسنامه شرکت

مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود

لازم به ذکر است که انحلال شرکت با مسئولیت محدود یک مرحله ای نیست بلکه این کار دو مرحله ای است. به عبارت دیگر بعد از مرحله انحلال شرکت، مرحله دوم یعنی مرحله تصفیه شرکت با مسئولیت محدود مطرح می شود. در حقیقت، تصفیه به معنای نقد کردن تمامی دارائی ها و اموال شرکت و سپس پرداخت دیون و مطالبات همان شرکت می باشد. در این مرحله نیز به استناد ماده 213 قانون تجارت ایران، مدیر یا مدیران تصفیه از بین خود شرکاء و یا از خارج از شرکت انتخاب می شوند. این مدیران موظفند تا عملیات تصفیه در شرکت مربوطه را با توجه به مراحل زیر انجام دهند:

مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود

مدارک لازم برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

همان طوریکه در فوق نیز بیان شد، ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک روی سکه است و تصفیه و انحلال همان شرکت نیز روی دیگر سکه است. فلذا شرکا بنا به دلایل عام یا خاصی که در بالا شرح داده شد می توانند نسبت به انحلال شرکتشان اقدام کنند. اما در این زمینه نیز باید به دو نکته بسیار مهم توجه کنند. اولا فرآیند انحلال شرکت دقیقا مثل فرآیند ثبت شرکت تجاری بوده و مسیر انجام این کار از اداره ثبت شرکت ها می گذرد. دوما برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود نیز شرکاء به اسناد و مدارک مهم زیر نیازمند هستند تا به اداره ثبت شرکتها تحویل دهند:

  • صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود
  • کپی مدرک شناسایی مدیر تصفیه (برای مدیر منتخب خارج از شرکت)
  • آگهی دعوت به تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده (برای جلسه برگزار شده با حدنصاب اکثریت شرکاء حاضر)
  • ارائه یک نسخه از روزنامه رسمی مربوط به شرکت

شرایط و الزامات تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

شرایط و الزامات تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

همانطوریکه می دانید تصمیم گیری درباره موضوع بسیار مهم انحلال شرکت با مسئولیت محدود نیز برعهده مجمع عمومی فوق العاده این شرکت می باشد. این مجمع بمنظور رسمیت یابی می بایست با حداکثر اعضاء تشکیل جلسه دهد و در صورت تحقق این امر نیز:

  • اولا؛ انتخاب اعضایی از بین خود شرکاء به سمت هیات رئیسه جلسه (رئیس، معاون و منشی) ضرورت می یابد.
  • دوما؛ ارائه آگهی دعوت از شرکاء برای برگزاری جلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود نیز ضرورت می یابد.

حالا تنظیم خود صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود نیز شرایط خاص خود را دارد. از جمله این شرایط می توان به تهیه این صورتجلسه در سربرگ شرکت (شخصیت حقوقی)، امضاء کلیه شرکا، مهر آن شخصیت حقوقی، تنظیم در سه نسخه کامل و آماده، ارسال پستی یک نسخه به نهاد ثبت شرکت اشاره نمود.

در پاین لازم به یادآوری است که قید اسامی تمام شرکاء به همراه سمت آنها و نیز میزان سهم الشرکه آنها در صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود الزامی است. همچنین باید توجه کرد که بدون امضاء کلیه شرکاء ذیل صورتجلسه مذکور، امکان ارائه، بررسی و ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکتها امکان پذیر نیست.

شرایط ثبت صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

در کل، شرکاء پس از تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود یک ماه زمان دارند تا این صورتجلسه را در اداره ثبت شرکت ها رسما ثبت نمایند. آنها برای اجرای این ثبت، ابتداء باید سری به سامانه اداره ثبت شرکت ها (www.irsherkat.ssaa.ir) بزنند تا بتوانند از طریق این سامانه تاییدیه پذیرش برای شرکتشان دریافت کنند. پس از اخذ این تاییدیه نیز فقط 3 روز خواهند داشت تا صورتجلسه تنظیمی درباره انحلال شرکت با مسئولیت محدود را به اداره ثبت شرکتها بصورت پستی فرستاده و بارکد پستی مربوطه را در سامانه درج کنند. در ادامه این کار نیز آنها با حضور در اداره ثبت شرکت ها بایستی اقدامات ذیل را انجام دهند:

شرایط ثبت صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

امسال نیز شرایط ثبت شرکت در اتریش و اخذ اقامت اروپایی از این کشور برای سرمایه گذاران محترم ایرانی فراهم است. یکی از گزینه های محبوب برای ثبت شرکت و اخذ اقامت اتریش از طریق ثبت شرکت GmbH در اتریش با حداقل سرمایه 35000€ (یورو) می باشد. هموطنان عزیز برای اطلاع از دیگر شرایط و مدارک لازم و نیز ارزیابی صلاحیت خود جهت انجام این نوع سرمایه گذاری آتیه دار می توانند به وکلای متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *