ویزای تحصیلی

تحصیل خلبانی در روسیه

تحصیل خلبانی در روسیه

یکی از روش های رایج مهاجرت به کشور روسیه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور می باشد. تحصیل خلبانی در روسیه طرفداران زیادی دارد و در هر سال تحصیلی دانشگاه های خلبانی در این کشور دانشجویان زیادی از سراسر دنیا می پذیرند. کشور روسیه در همسایگی کشور ایران قرار دارد، در بیشتر دانشگاه های این کشور تجهیزات آموزشی بسیار زیادی وجود دارد.

در برخی از دانشگاه ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد و هزینه های تحصیل در روسیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان و مقرون به صرفه می باشد، این تنها برخی از مزایا تحصیل در کشور روسیه می باشد به همین دلیل ایرانیان زیادی جهت ادامه تحصیل کشور روسیه را انتخاب می کنند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار سعی دارند به بررسی تحصیل خلبانی در روسیه بپردازند. اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید ما را تا پایان همراهی نمایید.

شرایط تحصیل در کشور روسیه در 2023

مراکز تحصیلی و دانشگاه های کشور روسیه از سطح آموزشی و کیفیت بالایی در سال 2023 برخوردار بوده و مطابق با استانداردهای بین المللی است و تجهیزات مدرن و پیشرفته ای در دانشگاه های روسیه وجود دارد، به همین دلیل دانشجویان زیادی برای تحصیل در رشته خلبانی وارد کشور روسیه می شوند. کشور روسیه همواره در حال پیشرفت در زمینه های خلبانی و هوانوردی می باشد، تحصیل در این رشته های تحصیلی در بیشتر کشورهای دنیا امکان پذیر نمی باشد و تنها تعداد محدودی از دانشگاه ها این رشته های تحصیلی را ارائه می دهند.

شما باید بدانید کدام یک از برنامه های آموزشی خلبانی برای شما مناسب تر است. اینجاست که سوالات زیر بوود می آید:

آیا می خواهید مجوز خلبانی خصوصی (PPL) یا مجوز خلبانی تجاری (CPL) دریافت کنید؟ آیا به دنبال کار در یک شرکت هواپیمایی هستید؟ اگر بله، پس مجوز خلبانی حمل و نقل هوایی (ATPL) برای شما مناسب است. آیا قصد دارید همزمان به مدرک دانشگاهی نیز برسید؟ یا هدف پیوستن به ارتش، به ویژه نیروی هوایی است ؟

برای تحصیل در دانشگاه های روسیه متقاضیان باید ابتدا پذیرش دانشگاه مورد نظر را به دست آورده و سپس اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی انجام دهند. جهت دریافت ویزای تحصیلی لازم است دانشجو مدارک زیر را آماده کرده و در زمان مصاحبه در سفارت خانه های این کشور این مدارک را ارائه نماید.

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • ارائه دعوت نامه تحصیلی دریافت شده از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه پاسپورت معتبر با داشتن حداقل 24 ماه اعتبار و 2 صفحه خالی
  • ارائه 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات مقاطع تحصیلی
  • ارائه انگیزه نامه در رابطه با تحصیل و اقامت در کشور روسیه
  • پرداخت هزینه های مربوط به دریافت ویزای تحصیلی و ارائه رسید آن
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی تایید شده و ارائه نتیجه آزمایش HIV

شرایط تحصیل خلبانی در کشور روسیه

این کشور یکی از ابر قدرت ها در عرصه پرواز با هواپیماهای جنگی و هواپیماهای غیر جنگی محسوب می شود، در برخی از دانشگاه های کشور روسیه این بستر برای متقاضیان فراهم شده است که در رشته خلبانی ادامه تحصیل دهند. تحصیل خلبانی در کشور روسیه فرصت خوبی برای ایرانیان می باشد. یکی از مهم ترین رشته های تحصیلی در هر کشوری رشته خلبانی می باشد، به صورت قطع می توان گفت هر کشوری بدون داشتن خلبان از لحاظ سیستم دفاعی ضعیف بوده و در هر زمانی ممکن است مورد حمله و هجوم دشمنان قرار می گیرد.

یکی از شرایط تحصیل خلبانی در روسیه فارغ التحصیل شدن فرد از رشته های تحصیلی تجربی یا ریاضی می باشد، دانشجویانی که در رشته تحصیلی انسانی فارغ التحصیل شده باشند نمی توانند درخواست خود را برای تحصیل در رشته خلبانی ارسال نمایند. متقاضیانی که در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی حداقل معدل 15 را کسب کرده باشند می توانند درخواست خود را برای ادامه تحصیل ارائه نمایند.

دانشجویان در طول تحصیل در روسیه دروسی مانند مبانی مهندسی برق، اصول پرواز، استاتیک، الکترونیک عمومی، استاتیک، ارتعاشات عمومی، سیستم های الکترونیک هواپیما، کامپیوتر و برنامه نویسی، آئرودینامیک عمومی، معادلات دیفرانسیل، قوانین و مقررات هوانوردی، ناوبری های هوایی، آمار و احتمالات، فیزیک، دینامیک عمومی، ریاضی و فیزیولوژی هوا را آموزش می بینند. به دانشجویانی که قصد تحصیل خلبانی در روسیه را دارند پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انستیتو هوانوردی مسکو را مطالعه نمایند.

شرایط تحصیل خلبانی در کشور روسیه

تحصیل در مدارس پرواز روسیه 2023

حدودا شش مدرسه پرواز در روسیه وجود دارد که برنامه های آموزشی خلبانی مختلفی را ارائه می دهند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. مهم است که فهرستی از آموزشگاه/های پروازی دلخواه خود را ایجاد کنید تا بتوانید با هم مقایسه کنید که برای شما مناسب است. هر مدرسه رویه ها، شرایط ثبت نام خاص خود را دارد و بسته به اینکه در کدام دوره ی آموزشی خلبانی را انتخاب نمایید، هزینه تحصیل نیز متفاوت است.

الزامات اساسی قبل از تحصیل خلبانی در روسیه

قبل از تصمیم گیری و ورود به برنامه ای آموزش حرفه ای خلبانی باید دانست چه ملزوماتی مورد نیاز است و باید به آن توجه داشت باید بدانید که برای شروع آموزش خلبانی در روسیه باید حداقل 17 سال سن داشته باشید. شما باید گواهی پزشکی مورد نیاز را داشته باشید. حداقل مدرک متقاضیان بالقوه باید حداقل فارغ التحصیلی در مقطع دبیرستان باشند. از آنجایی که زبان هوانوردی در سطح بین المللی انگلیسی است، توصیه می شود قبل از دریافت گواهینامه خلبانی، حداقل استاندارد سطح 4 انگلیسی را داشته باشید.

تحصیل خلبانی در دانشگاه سن پترزبورگ روسیه

یکی از دانشگاه هایی که دانشجویان می توانند برای خلبانی در روسیه انتخاب کنند، دانشگاه سن پترزبورگ می باشد. دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته های خلبانی محسوب می شود، در این دانشگاه رشته هایی به شرح ذیل ارائه می شود.

  • خلبانی هواپیما
  • کشتی رانی
  • حمل و نقل هوایی
  • مراقبت هواپیما
  • مهندسی فرودگاه
  • مدیریت خطوط هوایی

در ساختمان مدرن هوافضایی این دانشگاه کتابخانه مدرن و مجهزی وجود دارد که دارای 500 هزار نسخه کتاب می باشد، همچنین در این دانشگاه موزه ای با بیش از 200 هزار اثر وجود دارد. از دیگر امکانات این دانشگاه می توان به خوابگاه های دانشجویی و مراکز ورزشی اشاره کرد. این دانشگاه یکی از اعضاء کنوانسیون بولونیا ایتالیا می باشد، در این کنوانسیون 45 کشور اروپایی دیگر نیز عضو می باشند. با توجه به این توافق نامه دانشجویانی که از دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ فارغ التحصیل شوند می توانند در یکی از کشورهای عضو مشغول به کار شوند.

مزایای تحصیل خلبانی در کشور روسیه

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل خلبانی در روسیه را دارند باید بدانند که با تحصیل در این کشور از مزایایی بهره مند خواهند شد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • دانشجویان پس از فارغ التحصیلی گواهی بین المللی برای اشتغال در سراسر دنیا را دریافت می کنند.
  • امکان استفاده از بورسیه تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد.
  • کشور روسیه پهناور بوده و دارای آب و هوای بسیار عالی می باشد، به همین دلیل خلبان بدون احساس خستگی از پرواز لذت خواهند برد.
  • دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به سرعت وارد بازار کار خواهند شد.
  • متقاضیان بعد از بازنشستگی می توانند در تورهای داخلی و خارجی استخدام شوند.
  • دانشجویان در طول تحصیل مهارت و تخصص های لازم را در زمینه هوا و فضا به دست می آورند.

به متقاضیانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی در کشور روسیه اقامت داشته باشند پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اقامت پس از تحصیل در روسیه را مطالعه نمایند. جهت کسب اطلاعات کامل تر در رابطه با تحصیل در کشور روسیه و دریافت مشاوره با کارشناسان و وکلاء مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

46 دیدگاه برای “تحصیل خلبانی در روسیه

  1. سامان گفت:

    سلام خسته نباشید.. ببخشید دانشگاه سن پترزبورگ،خود رشته خلبانی هواپیما رو ارائه میده به دانشجو ها؟؟یا رشته های فرعی که مربوط به خلبانی هستند مثل مکانیکی هواپیما و حمل و نقل هوایی و اینا؟؟!

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این رشته هم ارائه می شه ولی برای پذیرش دانشجویان خارجی محدودیت های بسیاری هست

      1. عرفان باجی گفت:

        یعنی چی محدودیت یعنی راهی نیست برای ثبت نام

        1. امیر جلالی گفت:

          عرض کردم محدودیت وجود داره. یعنی تعداد کمی دانشجو توی این رشته می پذیرند

          1. erfan baji گفت:

            برا این که شناسمون بیشتر بشه برا قبولی ت این رشته توی روسیه چ راهی پیشنهاد میکیند ؟

            ایا دانشگاهاشون مورد تایید ایران هستن !؟

          2. امیر جلالی گفت:

            سلام
            شما باید در دوره های پادفک در روسیه شرکت کنید. شرکت در این دوره الزامی نیست اما شما می تونید توی این دوره زبان روسی رو هم یاد بگیرید و بتونید آزمون نهایی پادفک که الزامی هست رو با موفقیت تمام کنید و برای ورود به دانشگاه های بهتری آماده بشید

  2. KIAN گفت:

    سلام. من سال ۱۱ رشته ریاضی هستم. برای تحصیل خلبانی در روسیه چقدر هزینه داره و آیا مدرسه های خلبانی ایران ارزونتر هستن؟ ممنون میشم اگر کمکم کنید چون همه جا درست جواب نمیدن. هزینه تحصیل در روسیه امسال به ریال چقدر میشه؟ مرسی

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی داره که شما چه رشته ای رو بخواهید مطالعه کنید ولی مدارس ایرانی ارزون تر هست.
      حدود 150 میلیون تومن در سال میشه هزینه شما (فقط برای تحصیل) و هزینه زندگی جداست

  3. مهسا گفت:

    سلام ببخشید بازار کار خلبانی مسافربری تو روسیه چطوره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به مانند اکثر کشورهای دنیا، این مسیر هم بسیار مناسب هست برای رسیدن به کار در این کشور

  4. رسا گفت:

    سلام خسته نباشید هزینه تحصیل خیلی زیاده ؟ نمیشه بورسیه گرفت حتی ۲۰ ۳۰ درصدی چون شما اونجا نوشتید که امکان دریافت بورسیه وجود داره و اینکه هزینه اقامت و رفاه هم جزو پرداختی ها میشه یا باید اون رو هم جدا بدیم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بورسیه گرفتن توی روسیه واقعا سخت هست و باید دید تمکن مالی شما چطور هست که آیا می تونید در این کشور زندگی کنید یا نه.
      حدودی سالی 10000$ (دلار) برای زندگی و تحصیل ممکن هست نیاز داشته باشید و بیشتر

  5. Ali گفت:

    سلام،وقت بخیر ?
    ببخشید هزینه تحصیل در دانشگاه سن پترزبورگ در سال ۱۴۰۰چقدر هستش؟
    بعد اگه دندان پر کرده داشته باشیم مانعی ایجاد نمیکنه؟
    دانشگاه سن پترزبورگ دوره آموزش زبان روسی برگزار می کند؟
    مدرک دیپلم برای شروع تحصیل کافیه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما با مدرک دیپلم می تونید شروع کنید. زبان روسی رو هم دانشگاه در دوره پادفک به شما آموزش خواهد داد.
      برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با مشاورین ما تماس بگیرید.

  6. عسل گفت:

    سلام ، من خانوم هستم و میخوام برای رشته خلبانی، ارتش اقدام کنم.همین طور که میبینید ایران پذیرش نداره.. من اگر تابعیت روسیه رو بگیرم دولت روسیه من رو به عنوان، خلبان ارتش کشور خودشون میپذیرن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین ما در تماس باشید

  7. امین گفت:

    هزینه ی دوره خلبانی در روسیه در کل چقدر هست

    1. داوری گفت:

      سلام
      در مورد هزینه دوره ها با ما در تماس باشید

  8. رضا دارابی گفت:

    سلام
    ببخشید اگر کسی مشکل قند و چربی خون کنترل شده داشته باشه میتونه خلبان بشه؟(در روسیه)

    1. داوری گفت:

      سلام
      خلبانی هواپیمای مسافربری سختگیری کمتری نسبت به جنگنده داره

  9. dani گفت:

    سلام .
    من خیلی به دریانورد شدن و پیشرفت تو این زمینه علاقه دارم .
    به ترتیب امریکا , روسیه , چین , ژاپن , انگلستان , فرانسه , ایتالیا ابر قدرت های نیروی دریایی هستند .
    روسیه کیفیت اموزشی و اقتصادی و سیاسی و رفاهی و… در برابر انگلیس و ژاپن و کشور های اروپایی صفر هم نیست زیر صفره .
    ولیکن قدرت نظامی ( در هر 3 عرصه زمینی , هوایی , دریایی ) ابر قدرت جهانی هست با اختلاف .و در تمامی موارد رتبه 2 بعد امریکا را داره .
    حالا من 2 سوال داشتم :
    1. من تو دانشکده علوم و فنون دریایی خرمشهر لیسانس مهندسی سازه های دریا و ازمون مربوطه را پاس کردم و الان گواهی نامه دریانوردی یا ( Seafaring Certificate ) دارم . سربازی را هم رفتم با درجه ستوان 1 الان تو یک بندر کار میکنم . ایلتس دارم و 27 ساله هستم . میخوام دوره های تکمیلی و پیشرفته دریانوردی را در بهترین ناو ها و کشتی ها و زیر دریایی ها و با نظارت افسران تاپ کشور ها در روسیه , امریکا و فرانسه طی کنم .
    پروگرم هاش رو پیدا کردم اولی تو اکادمی نیرو دریایی کوزنتسوف سنت پترزبورگ هست . مدرک تخصصی دریانوردی میگیرم در پایان و دوره اش 1 ساله هست .
    بعد میخوام برای یک دوره افسر دومی عرشه و یکسری دوره های تخصصی تر که یک سری اصطلاحات تخصصی هم داره را در امریکا ( پایگاه نیروی دریایی لوما , سن دیگو ) بگذرانم و مدرکش را اخذ کنم .
    و اخرین کورس را هم فرانسه ( دریانوردی نظامی یا همان Military Naval را پایگاه نیرو دریایی Cherbourg طی خواهم کرد .)
    البته امریکا و فرانسه فعلا در حد تحقیق هست . ولی روسیه هم مکاتبات داشتم و هم جدی هست . باید این را بگم هر 3 کشور در پایان مدرک اختصاصی خودشون را میدن و برای کار تو کشور دیگه ای این مدرک صرفا ارزش اکادمیک ( نشان میده من تو چه سطحی دوره دیدم ) که طبیعتا سطحش بالاست .
    ولی برای کار الزما باید دوره های مربوطه گذرانده بشه . در کل پیشرفت زیادی در روسیه به امید خدا میکنم . در پایان بگم هدف من همیشه این بوده بتونم تو یکی از این کشور هایی مثل امریکا و… بتونم به عنوان یک ژنرال مشغول بشم .
    1. سوال اولم اینه چون روابط ایران و روسیه خوبه احتمالش هست بتونم براحتی تو این دوره ها شرکت کنم ؟
    2. اگر میشه بفرمایید استایل و یونیفورم چجوری هست ؟ ایا میتونیم هر روز با کت و شلوار و کراوات در اکادمی حاضر بشیم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  10. علیرضا گفت:

    سلام عزیز من سال دهم هستم و سال اینده میخوام برم دانشگاه افسری شهید ستاری حدقل سطحی که باید در دانشگاه ستاری بخونم تا برم در دانشگاه های روسیه ادمه تحصیل بدم چند ساله اس

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما در اینجا به عنوان خلبان تحصیل کنید اینکه برای ادامه تحصیل اعزام بشید یا خیر بسته به ارگانی داره که زیر نظرشون در حال فعالیت هستید

  11. امیرمهدی محمدی گفت:

    سلام ، خسته نباشید

    من دانش آموز سال یازدهم رشته ریاضی هستم و به رشته خلبانی جنگنده علاقه خییلی زیادی دارم ، سوالی که دارم اینه ، که من چطور میتونم برای خلبانی جنگنده (نیروی هوایی روسیه ) برای کشور روسیه اقدام کنم؟ باید اول تابعیت بگیریم یا … ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید در این زمینه وارد ارتش نیروی هوایی ایران بشید دوست من

  12. هانی گفت:

    ببخشید سخت گیری هایی که در مورد وضعیت جسمانی به خصوص قد در مورد خلبانی صحت دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      درکل سخت گیری برای رشته خلبانی در تمام کشورها وجود داره

  13. عسل گفت:

    سلام میشه هم زمان هم در مقطع دکترا هوافضا تحصیل کرد هم در خلبانی؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر این فرصت رو ندارید که همزمان اقدام کنید

  14. Mahta گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید میشخ لطفا شرایط دریافت بورسیه فردی رو بگید؟

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      برای رشته خلبانی نمیشه بورس گرفت

  15. Frzneh گفت:

    سلام و خسته نباشید . شرایط دریافت بورسیه برای رشته خلبانی در روسیه چجوری هستش؟

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      رشته خلبانی رو نمیتونید با بورس تحصیل کنید

  16. نسیم گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب عالیتون…لطف کنید و به سوال من پاسخ بدید
    من خانم هستم و خیلی به رشته خلبانی البته خلبان نظامی علاقه مندم… اکثر شرایط رو هم دارم…اما چون تو ایران خلبان نظامی خانوم قبول نمیکنن میخوام تو یه کشور خارجی تحصیل کنم…روسیه…میخواستم بدونم …من که دیپلم تجربی با معدل خوب دارم…چطور باید بورسیه بشم برای روسیه؟؟… اول باید تو ایران لیسانس بگیرم؟؟؟چطوریه شرایط؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      برای تحصیل خلبانی امکان اخذ بورس وجود نداره
      اما در اوکراین و روسیه میشه برای خلبانی اقدام کرد
      البته شرایطتون رو بفرمائید تا بهتر راهنماییتون کنم
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

      1. نسیم گفت:

        ولی توی متن گفته شده که دانشجو ها بورسیه هم میشن….پس دانشگاه مورد نظر فقط دعوتنامه میفرسته؟و بورسیه‌ای در کار نیست؟
        من 19ساله‌ هستم..هنوز وارد دانشگاه نشدم…ولی میدونم رشته ای که دوست دارم رو توی ایران نمیتونم بخونم…از نظر شرایط هم ..شرایط درسی و نمره های خوبی دارم…شرایط فیزیکی هم اکثر موارد رو دارم…دیگه چه شرایطی لازمه؟؟
        آیا این همه سخت گیری در مورد جسم واقعیه؟..آیا اول باید توی ایران لیسانس بگیرم و برای ارشد برم روسیه؟یا میشه خلبانی رو از همون اول تو روسیه بخونم؟
        زبان انگلیسی برای تحصیل اونجا کافی نیست؟
        ممنون میشم جواب بدید

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          بورسیه رو میشه گرفت اما به همه نمی دن و گرفتنش هم ساده نیست.
          شرایط فیزیکی رو هم بله جدی می گیرن. شما می تونید برای دوره کارشناسی در روسیه اقدام کنید اما باید پادفک رو پشت سر بگذارید

  17. Rayan گفت:

    سلام میگم مجموعا هزینه تحصیل در یک سال ،و ۴ سال چقدره به پول ایران؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      سوالتون خیلی کلی و مبهمه
      چون هزینه تحصیل و زندگی در هر دانشگاه و شهری متفاوته
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  18. Махан گفت:

    سلام، ببخشید تسلط به زبان روسی چقدر می تونه کمک کنه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      زبان ابزار مورد نیازه و باید حتما وجود داشته باشه برای تحصیل در روسیه

  19. امیررضا گفت:

    سلام ببخشید
    گفتید که بورسیه خلبانی هم داره دانشگاه سن پترزبورگ ؟
    یعنی هزینه پرواز ها رایگانه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      اگر امکان گرفتن بورس تحصیلی رو فردی داشته باشه
      طبیعتا این هزینه ها هم به عهده خود دانشگاهه

  20. میثم. گفت:

    سلام و وقت بخیر.خسته نباشید.ممنون از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتید.خواهش میکنم در صورت امکان به سوال بنده جواب بدید.آیا میتوان در روسیه رایگان خلبان شد؟و بعد از اشتغال در روسیه به صورت اقساط بدهی خود را به دولت پرداخت کرد؟متشکرم.

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *