ویترین

تحصیل در بنگلادش

تحصیل در بنگلادش

تحصیل در بنگلادش در ایران مخاطبان بسیار اندکی دارد اما به هر ترتیب می تواند یکی از مسیرهای زندگی در آسیای مرکزی به حساب آید. بنگلادش را می توان در زمینه های مختلفی مورد ارزیابی قرار داد اما باید به این نکته توجه داشت که این کشور در زمینه تحصیل با استانداردهای جهانی فاصله نسبی دارد. بسیاری از دانشگاه های ایرانی توانسته اند جایگاه بهتری به نسبت دانشگاه های این کشور به دست آورده اند. در روند تحصیل در این کشور، دانشجویان باید با فرهنگ و دلایل اهمیت آن نیز آشنا شوند. محدودیت های انتخاب این کشور برای تحصیل بسیار اندک است و این خود می تواند برای بسیاری یک امتیاز به حساب آید.

در حال حاضر می توان انتظار داشت که بنگلادش با توجه به نوسانات قیمت ارز، رفته رفته جایگاه بسیاری از کشورهای آسیای میانه و شرقی آسیا را تصاحب کند. انتخاب بنگلادش را می توان در آینده قابل توجیه تر دانست. اکنون باید به این نکته اشاره کرد که انتخاب بنگلادش یکی از گزینه های ثانویه برای بسیاری به حساب می آید. با این وجود می توان انتظار داشت که تحصیل در برخی از دانشگاه های این کشور بتواند مسیر مهاجرت های بعدی را هموارتر سازد. این مسئله سبب شده است تا مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، موضوعات کاملی در خصوص تحصیل در این کشور را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

  • آیا انتخاب بنگلادش می تواند برای تحصیل هوشمندانه باشد؟
  • مزایای انتخاب این کشور برای تحصیل چیست؟
  • بهترین دانشگاه های بنگلادش در سطح جهان کدامند؟
  • برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی چه مراحلی باید طی شود؟

نظام آموزشی بنگلادش

اساس نظام آموزشی در بنگلادش در دوره حکومت بریتانیا بنا نهاده شد. این سیستم دارای 3 سطح آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی است. آموزش ابتدایی و متوسطه اجباری است، اگرچه مشارکت همگانی بیش از آنکه یک واقعیت باشد یک ایده باقی مانده است. تحصیلات ابتدایی شامل 8 سال و دوره متوسطه 4 سال است. آموزش متوسطه به سطوح پایین و بالاتر تقسیم می شود و امتحانات عمومی پس از هر مقطع تحصیلی برگزار می شود.

  • آموزش سطح ابتدایی تحت دو ترتیب مهم سازمانی عمومی و مدرسه ارائه می شود.
  • آموزش متوسطه دارای 3 جریان عمده است: عمومی، فنی حرفه ای و مدرسه
  • آموزش عالی دارای 3 جریان است: آموزش عمومی (شامل علوم محض و کاربردی، هنر، تجارت و علوم اجتماعی)، مدرسه و آموزش فنی. آموزش فناوری شامل: کشاورزی، مهندسی، پزشکی، نساجی، فناوری چرم و ICT است.

مدارس (به زبان عربی)، عملکردی موازی با 3 مرحله اصلی، دارای دروس اصلی مشابه دروس عمومی هستند، اما تأکید بیشتری بر مطالعات دینی دارند. تحصیلات عالی با تحصیل در سطح کالج و دانشگاه از طریق دوره های پاس (3 سال) و دوره های تحصیلات تکمیلی افتخاری (4 سال) در جریان آموزش عمومی دنبال می شود. دوره کارشناسی ارشد برای دارندگان مدرک لیسانس (افتخاری) یک سال و برای دارندگان مدرک لیسانس (پاس) 2 سال است.

در باب اعزام دانشجو به بنگلادش به لینک فوف مراجعه کنید. برای آموزش حرفه ای، بنگلادش به چندین کالج مهندسی و شبکه به کالج های پلی تکنیک و حقوق متکی است. همچنین مجموعه ای از کالج های تخصصی به آموزش دانشجویان در زمینه هایی مانند هنر، اقتصاد خانگی، رفاه اجتماعی و تحقیقات و جنبه های مختلف کشاورزی اختصاص دارد. سواد در قرن 21 به طور قابل توجهی بهبود یافت: کمتر از نیمی از جمعیت در آغاز قرن می توانستند بخوانند و بنویسند، اما در اواخر دهه 2010، بیش از 75% باسواد بودند.

منبع: studyinbangladesh

زبان تحصیل در بنگلادش

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه داشت، زبانی است که برای تحصیل در بنگلادش مورد استفاده قرار می گیرد. دانشجویان خارجی در برخی از رشته های تحصیلی می توانند دوره های انگلیسی زبان را انتخاب کنند. اکثر افرادی که در بنگلادش تحصیل می کنند، به زبان بنگالی تحصیل می کنند. این یک زبان رسمی در این کشور است. با این حال، دوره های عربی نیز در این کشور رایج است. برخی از مدارس بنگلادش که دروس اسلامی را ارائه می کنند، به زبان عربی دروس را ارائه می کنند.

مدارس بین المللی نیز در بنگلادش وجود دارد. این مدارس زبان های مختلفی را ارائه می کنند. در نتیجه افراد می توانند به زبان های مختلف در بنگلادش به ادامه تحصیل مشغول شوند. باید در نظر داشت که این یک امتیاز برای تحصیل در این کشور به حساب می آید. در حال حاضر هر فرد بسته به مهارت خود این امکان را خواهد داشت که امتیازهای تحصیلی به زبان های مختلف را به دست آورد.

مزایای تحصیل در بنگلادش

افرادی که قصد مهاجرت به بنگلادش را دارند، باید ابتدا مزایای آن را بازشناسی کنند. انتخاب این کشور برای تحصیل چندان ساده نیست و نیاز به برنامه ریزی و کسب اطلاعات دقیق دارد. هزینه های تحصیل، شرایط کاریابی، کیفیت آموزش و بسیاری از مواردی از این دست، می تواند در روند انتخاب این کشور موثر باشد. در ادامه برخی از این امتیازها مورد ارزیابی قرار می گیرند.

اولین امتیازی که برای تحصیل در این کشور وجود دارد، هزینه های مقرون به صرفه ای است که پیش روی دانشجویان خارجی قرار دارد. همچنین می توان به این نکته اشاره کرد که جایگاه دانشگاه های بنگلادش در سال های اخیر روند صعودی داشته است. از طرف دیگر، می توان به این نکته اشاره کرد که بنگلادش این فرصت را در اختیار شهروندان خارجی قرار داده است تا در سطح جهانی تحصیل کنند. کیفیت آموزش در بنگلادش با سطح اول جهان فاصله دارد اما در سطح جهان، مدرک دانشگاه های این کشور به رسمیت شناخته می شود. بسیاری از فارغ التحصیلان در این کشور، به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت می کنند تا شرایط کار و تحصیل بهتری داشته باشند. در باب هزینه زندگی در بنگلادش به لینک فوق مراجعه کنید.

هزینه های تحصیل در بنگلادش مناسب است و از طرفی می توان گفت که هزینه های زندگی در این کشور نیز بسیار مناسب است. از نظر فرهنگی نیز بنگلادش شرایط مناسبی دارد و برای بسیاری از افراد این مسئله یک جذابیت واقعی است. در یک جمع بندی کلی، مزایای تحصیل در این کشور عبارتند از:

مزایای تحصیل در بنگلادش

بررسی بهترین دانشگاه های بنگلادش

افرادی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، باید مسئله مهمی مانند کیفیت آموزش را نیز در نظر داشته باشند. دانشگاه های بسیاری در بنگلادش وجود دارد و در رتبه بندی های جهانی، نام بیش از 150 دانشگاه بنگلادشی دیده می شود. برخی از بهترین دانشگاه های بنگلادش برای تحصیل در این کشور عبارتند از:

نام دانشگاهرتبه آسیاییرتبه جهانی
دانشگاه داکا (du.ac.bd)2581072
دانشگاه مهندسی و تکنولوژی بنگلادش4051459
دانشگاه رایشاهی (ru.ac.bd)5381861
دانشگاه جهانگیرناگار6582211
دانشگاه چیتاگونگ (web.cu.ac.bd)8202696
دانشگاه باراک8322721
دانشگاه اسلامی8422738
دانشگاه کشاورزی بنگلادش10073153
دانشگاه شمال جنوب10303211
دانشگاه تکنولوژی شاه جلال10613295
دانشگاه جاگاناس11423509

هر فرد باید بسته به شرایط خود اقدام به انتخاب دانشگاه در این کشور کند.

بهترین دانشگاه های بنگلادش

هزینه های تحصیل در بنگلادش

یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه داشت، هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان خارجی در بنگلادش است. برای تحصیل در این کشور نیاز به پرداخت هزینه های سنگین نیست. زندگی در این کشور نیز بسیار مقرون به صرفه است و می تواند برای بسیاری از افراد ارزشمند باشد.

دانشجویان خارجی برای تحصیل در گروه های علوم انسانی، هنر و مهندسی به حدود 1300$ تا 4200$ (دلار) در سال نیاز خواهند داشت. از سوی دیگر هزینه های تحصیل در رشته های گروه پزشکی در آمریکا در حدود 8000$ (دلار) در سال است. این هزینه ها ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. هزینه های تحصیل دوره های پرمتقاضی دکترا در این کشور نیز در حدود 2100$ (دلار) در سال است.

مزایای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان

در کنار هزینه های تحصیل در این زندگی، دانشجویان باید به هزینه های زندگی نیز توجه داشته باشند. به طور متوسط می توان گفت که 150$ تا 250$ (دلار) در ماه برای گذران زندگی در این کشور کفایت می کند. این مسئله سبب می شود که بنگلادش یکی از کشورهای ارزان قیمت برای تحصیل باشد.

مخاطرات زندگی دانشجویی در بنگلادش

در بنگلادش مخاطراتی وجود دارد که باید آن ها را نیز در نظر گرفت. در بنگلادش مناطقی وجود دارد که وضعیت چندان مناسبی ندارند. حتی در پایتخت نیز می تواند این مناطق را مشاهده کرد. بهتر است که دانشجویان با تحقیق در این رابطه، از حضور در مراکز پرخطر جلوگیری کنند. نرخ جرم و جنایت نیز در بنگلادش بالا است. به همین دلیل است که بهتر است دانشجویان در تاریکی شب هرگز تنها از خانه خارج نشوند.

مالاریا و حصبه از بیماری هایی هستند که در بنگلادش رواج نسبی دارند. به همین دلیل باید به شدت مراقب سلامتی خود نیز بود. واکسیناسیون در برابر این بیماری ها می تواند به فرد کمک کند که سلامتی خود را حفظ کند. در بنگلادش ناآرامی های سیاسی نیز وجود دارد و این مسئله می تواند منجر به چالش های جدی برای دانشجویان شود. در این کشور اکثر افراد به زبان بنگالی صحبت می کنند. عدم تسلط به این زبان می تواند برای دانشجویان چالش برانگیز باشد. اگر به دنبال بهترین اطلاعات در زمینه های مختلف مهاجرت به کشورهای برتر جهان هستید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *