ویزای تحصیلی

تحصیل رشته معماری در سوئیس

تحصیل رشته معماری در سوئیس

تحصیل رشته معماری در سوئیس نیاز به داشتن تمکن مالی زیادی دارد چرا که حتی با پذیرش از دانشگاه های دولتی، هزینه های زندگی را باید در نظر گرفت. سوئیس هم گران ترین کشور دنیا است و شهرهای مهم دانشجویی آن یعنی زوریخ و ژنو هم گران ترین شهرهای دنیا هستند. پس پیش از اقدام برای تحصیل در سوئیس علاقمندان باید توجه به میزان تمکن مالی خود داشته باشند؛ خصوصا اگر رزومه خیلی خوب و ممتازی ندارند و شانس اخذ بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز برای آن ها کم است. البته قطعا می توان گران بودن را تنها نقطه ضعف تحصیل در سوئیس دانست؛ چرا که امن ترین و توسعه یافته ترین کشور دنیا است که تعدادی از بهترین دانشگاه ها را دارد.

به علاوه کسانی که در سوئیس شغل تمام وقت دارند به هیچ عنوان نگران هزینه ها نیستند؛ زیرا به همان نسبت و حتی بیشتر، سطح درآمد خیلی بالایی هم دارند. در سال 2021 سوئیس در میان تمام کشورهای دنیا بیشترین حقوق و بالاترین سطح درآمد را داشته است. در ضمن علاوه بر کیفیت خوب کار و درآمد بالا، در سوئیس موقعیت های شغلی خیلی زیادی هم وجود دارد به طوری که نرخ بیکاری آن در سال جاری تنها 4.8% گزارش شده است. یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی در سوئیس برای دانشجویان غیر اروپایی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در غیر این صورت نمی توانند اقامت خود در این کشور را تمدید نمایند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، راجع به تحصیل در سوئیس به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته معماری در سوئیس چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل در رشته معماری کدام اند؟
  • درآمد معمارها در سوئیس چقدر است؟

هزینه های تحصیل رشته معماری در سوئیس

رشته هایی از جمله معماری، پزشکی، دندانپزشکی، گرایش های مختلف مدیریت و غیره جزو رشته های پرهزینه در اکثر کشورهای دنیا از جمله سوئیس هستند. برای تحصیل رشته معماری در دانشگاه های دولتی سوئیس معمولا دانشجویان بین المللی شهریه ای معادل شهریه دانشجویان سوئیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا پرداخت می نمایند. این در حالی است که در غالب کشورهای اروپایی دانشجویان بین المللی شهریه به مراتب بالاتری را پرداخت می نمایند. البته در سوئیس هم استثنائاتی وجود دارد؛ از جمله دانشگاه هایی که شهریه بیشتری از دانشجویان غیر اروپایی می گیرند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • Université de Fribourg
  • University of Lucerne
  • University of Neuchâtel
  • University of St. Gallen
  • University of Lugano
  • University of Zurich

در دانشگاه های دولتی سوئیس، دانشجویان رشته معماری معمولا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سالانه حدودا 2000€ تا 3700€ (یورو) شهریه پرداخت می نمایند. اما دانشجویان دکتری معماری غالبا موفق به اخذ بورسیه می شوند و رایگان تحصیل می کنند یا مبلغی حدود سالانه 900€ (یورو) می پردازند. در نقطه مقابل دانشگاه های دولتی سوئیس، دانشگاه های خصوصی هستند که شهریه های بسیار بالایی اخذ می نمایند که در رشته ای مثل معماری به 43000€ (یورو) در سال هم می رسد. این نکته را نیز نباید فراموش نمود که زندگی در سوئیس هم بسیار پرهزینه است و با کار دانشجویی تنها کسر خیلی کوچکی از این هزینه ها قابل پرداخت هستند. در نمودار ذیل نشان داده شده است هزینه زندگی در برخی از شهرهای دانشجویی سوئیس حدودا چقدر است:

هزینه زندگی در برخی از شهرهای دانشجویی سوئیس

بهترین دانشگاه ها برای رشته معماری در سوئیس

نرخ بیکاری در سوئیس در سال 2021 تنها 1.9% است در نتیجه برای کسانی که به حداقل یکی از زبان های رسمی سوئیس یعنی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش مسلط باشند، کار پیدا کردن دشوار نخواهد بود. رشته معماری هم در سال جاری یکی از رشته های مورد نیاز بازار کار سوئیس می باشد و همین مسئله هم شانس کاریابی فارغ التحصیلان دانشگاه های سوئیس را به مراتب بالاتر هم می برد. با این حال به عنوان فردی غیر اروپایی بهتر است همواره تلاش شود تا رزومه ارتقا پیدا کند و بهترین راه برای این کار تحصیل در دانشگاه های مطرح سوئیس است که بهترین آن ها عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل رشته معماریTimes Higher Education Ranking 2021Shanghai Jiao Tong University Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News Ranking 2021
ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology1420625
Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne43831445
University of Zurich73566958
University of Basel9288149128
University of Bern109101114112
University of Geneva1495910694
University of Lausanne191101169183
Università della Svizzera Italiana (USI)251701273
University of Fribourg351401601472

کار پس از تحصیل رشته معماری در سوئیس

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس

پس از اخذ پذیرش رشته معماری در یکی از دانشگاه های سوئیس، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد که به مدارک متعددی از جمله موارد ذیل نیاز دارد:

  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی سوئیس
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی که مطابق ویژگی های تعیین شده از سوی سفارت سوئیس است.
  • یک پاسپورت معتبر
  • بیمه درمانی که کل مدت اقامت تحصیلی در سوئیس را پوشش دهد.
  • نامه ای که توضیح دهد چرا فرد تحصیل در سوئیس را انتخاب کرده است یا همان cover letter
  • پرداخت هزینه سفارت سوئیس

کار پس از تحصیل رشته معماری در سوئیس

فارغ التحصیلان رشته معماری نه تنها موقعیت های کاری زیادی پیش روی خود دارند، بلکه سطح درآمدشان نیز بالا می باشد. در سوئیس متوسط جامعه درآمد 124000CHF (فرانک سوئیس) به صورت سالانه اخذ می نمایند. اما معمارها حتی از میانگین حقوق در سوئیس نیز سطح درآمد بیشتری دارند؛ یعنی حدودا 155000CHF (فرانک سوئیس) در سال؛ هرچند این میزان می تواند با توجه به عوامل مختلف مثل شهر محل کار، سطح تحصیلات، سابقه کار، سن، جنسیت و غیره متفاوت باشد. لازم به ذکر است متاسفانه در سوئیس زنان معمار به طور متوسط 4% کم تر از مردان معمار حقوق می گیرند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته معماری در سوئیس، بهترین دانشگاه های سوئیس و غیره توضیحاتی ارائه شد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *