ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور آفریقای جنوبی برای متقاضیان به منظور تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی امری دشوار اما امکان پذیر است. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه مقاله مورد بررسی قرار می گیرند. اگرچه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های پزشکی این کشور کمی پایین است اما در هر سال تحصیلی هزاران تقاضا جهت ثبت نام در برنامه کارشناسی پزشکی (MB.CHB) برای دانشگاه های آفریقای جنوبی ارسال می گردد. بنابراین رقابتی تنگاتنگ میان متقاضیان خارجی وجود دارد. بررسی روش های مختلف برای تحصیل در این کشور توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت انجام گرفته و در قالب مقاله ای جامع و کامل در اختیار عزیزان مهاجر قرار می گیرد. امید است با تکیه بر این مطالب و دریافت مشاوره های لازم به اهداف عالیه خود دست یابید.

شرایط تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی در 2022

مدت زمان تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی به صورت 6 ساله است و هر سال تحصیلی به دو ترم تقسیم بندی می شود. در سال اول که دانشجویان در ترم 1 و 2 قرار می گیرند، علوم بهداشتی لازم به منظور آموزش تخصص بهداشت و درمان برای دانشجویان تدریس می گردد. ترم 3 تا 6 در سال های دوم و سوم تحصیل پزشکی دانشجویان برنامه ریزی شده است که دانشجو در بخش سیستم یکپارچه بهداشت و درمان و همچنین عملکردهای بالینی آشنایی لازم را کسب می کند. ترم 9 و 10 نیز به سال پنجم تحصیلی دانشجو اختصاص دارد که در آن دروس تخصصی پزشکی شامل پزشکی قانونی، بیهوشی، جراحی ارتوپدی، چشم پزشکی، مغز و اعصاب و غیره توسط اساتید مجرب تدریس می شود.

در نهایت دروس تخصصی پزشک خانواده، زنان و زایمان، عمل جراحی و غیره در ترم آخر که شامل ترم های 11 و 12 می گردد، برای دانشجو ارائه می گردد. دوره های کارآموزی در ترم آخر برای دانشجویان برگزار می شود که البته حقوق و دستمزد نیز برای دانشجویان این ترم ها در نظر گرفته شده است.

تاییدیه مدرک پزشکی در آفریقای جنوبی

همان طور که در بخش قبلی گفته شد دانشجوی سال آخر تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی ملزم به گذراندن دوره کارآموزی بوده و بایستی نمرات قابل قبولی را کسب نماید. شخص دانشجو با اتمام دوره کارآموزی موفق به دریافت تاییدیه از سوی شورای بهداشت حرفه ای آفریقای جنوبی می گردد که پس از آن مجاز است در رشته پزشکی مشغول به کار شود. وی می تواند با در دست داشتن مجوز کار خود، در مراکز درمانی، بیمارستان ها، کلینیک ها، درمانگاه ها و غیره به فعالیت شغلی بپردازد.

هزینه تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

رایج ترین زبان تحصیلی در کشور آفریقای جنوبی، زبان انگلیسی است و کلیه برنامه های پزشکی در آفریقای جنوبی به زبان انگلیسی برای دانشجویان ارائه می گردد. به همین دلیل ارائه مدرک زبان انگلیسی در جهت پذیرش تحصیلی دانشجو در آفریقای جنوبی از الزامات به شمار رفته بایستی سطح دانش زبانی متقاضی ثابت گردد. هزینه های مربوط به ادامه تحصیل در رشته پزشکی در این کشور، معمولا به نوع رشته، مقطع و دانشگاه انتخابی بستگی دارد. بنابراین این مبلغ متغیر بوده و طبیعتا شهریه دانشگاهی دانشجویان خارجی از دانشجویان بومی و آفریقایی بیشتر خواهد بود. ادامه تحصیل در رشته پزشکی در کشور آفریقای جنوبی هزینه هایی را در بر دارد که شامل شهریه دانشگاهی نیز می شود. این مبلغ در هر سال تحصیلی بین 5000$ الی 6500$ (دلار آمریکا) تخمین زده می شود.

هزینه تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

برترین دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

معمولا متقاضیان تحصیل در آفریقای جنوبی همواره در پی دانشگاه هایی هستند که از درجه اعتبار بالایی برخوردار باشند و معتبرترین مدارک تحصیلی را به دانشجویان فارغ التحصیل اعطا نمایند. شهرهای کیپ تاون و ژوهانسبورگ از شهرهای بزرگ و پرجمعیت آفریقای جنوبی به شمار می روند که اکثریت دانشگاه های معتبر در این شهرها واقع شده اند. اسامی برخی دانشگاه های برگزیده و مهم پزشکی به منظور تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی در زیر آورده شده است:

  • University of Cape Town
  • University of Witwatersrand
  • Stellenbosch University
  • (University of KwaZulu Natal (UKZN
  • University of Pretoria
  • North West University

مدرک زبان در دانشگاه‌ های پزشکی آفریقای‌ جنوبی

یکی از الزامات تحصیل پزشکی در این کشور، دارا بودن مدرک زبان انگلیسی و تسلط بر آن است. نمره زبان انگلیسی آیلتس که در دانشگاه های پزشکی این کشور مورد قبول است، 6 به بالا است. این احتمال وجود دارد که برخی دانشجویان فاقد تسلط و دانش کافی در زبان انگلیسی باشند که در این صورت پس از ورود به خاک آفریقای جنوبی با شرکت در دوره های آموزش و یادگیری زبان انگلیسی می توانند خود را به مهارت و دانش لازم برسانند و پس از آن نسبت به پذیرش تحصیلی درخواست خود را ارائه نمایند. مدت زمان گذراندن دوره های آموزش زبان انگلیسی در مراکز مربوطه، به صورت یک ساله بوده و برای این منظور بایستی ویزای تحصیلی آفریقای جنوبی اخذ گردد. مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام در این دوره ها به صورت سالیانه و معادل 6000$ (دلار آمریکا) برای هر ترم در نظر گرفته شده است.

شرایط ورود به رشته‌ پزشکی در آفریقای‌ جنوبی

برای تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی و ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور دو روش وجود دارد:

  • آغاز دوره تحصیلی MB.CHB بلافاصله پس از اتمام دوره دبیرستان (متوسطه)
  • آغاز دوره تحصیلی MB.CHB با داشتن مدرک کارشناسی (BSC)

دوره تحصیلی کارشناسی پزشکی به مدت 4 سال به طول می انجامد. تفاوت تحصیل از روش اول و دوم در مدت زمان دوره تحصیلی است. مدت زمان فارغ التحصیلی در روش اول، 6 سال بوده و پس از آن می توانید در شغل پزشکی مشغول به کار شوید. اما در روش دوم یک سال به تعداد سال تحصیلی اضافه خواهد شد اما در عوض پس از فارغ التحصیلی با دو نوع مدرک می توانید به کار پزشکی بپردازید.

مدارک پذیرش جهت تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

به منظور مهاجرت به آفریقای جنوبی از روش تحصیلی، مدارکی برای دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه پزشکی انتخابی شخص متقاضی مورد نیاز است که به شرح زیر می باشد:

  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی همراه با ریز نمرات دروس
  • ارائه نامه اثبات عدم سابقه کیفری
  • ارائه نامه اثبات سلامت پزشکی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس نمره 6.5
  • تعداد 6 قطعه عکس رنگی

مدت زمانی که طول می کشد تا متقاضی نامه پذیرش تحصیلی را از دانشگاه دریافت کند، بین 4 الی 6 هفته خواهد بود. در این رابطه ممکن است مدارک بیشتری از سوی دانشگاه یا سفارت درخواست گردد که پیشنهاد می گردد در کلیه مراحل مهاجرتی خود مشاوره های لازم را از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت نمایید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *