ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی در اوکراین

مقطع کارشناسی در اوکراین

اوکراین به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی ارزان معروف است و مقطع کارشناسی در اوکراین امکان بهره مندی از کیفیت برتر آموزشی را به شما ارائه می کند. شما برای تحصیل در دانشگاه های اوکراین از شانس پذیرش آسان بدون نیاز به مدرک زبان انگلیسی و بدون آزمون ورودی برخوردار هستید. همین امتیازات خاص است که اوکراین را به مقصد تحصیلی جذابی برای دانشجویان خارجی تبدیل می کند.

مقطع کارشناسی در اوکراین متقاضیان زیادی در ایران نیز دارد که همواره سوالاتی از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در باب شرایط و مدارک لازم برای پذیرش از اوکراین می پرسند. ما در همین مقاله به صورت جامع و کاملی به بررسی ابعاد فرآیند اخذ پذیرش، شرایط لازم، هزینه تحصیل و زندگی، بورسیه های تحصیلی در اوکراین و غیره خواهیم پرداخت تا علاوه بر پاسخگوئی به سوالاتتان شما عزیزان را با امتیازات تحصیلی اوکراین آشنا می کنیم. پس تا پایان مقاله حاضر با ما همراه شوید.

چرا مقطع کارشناسی در اوکراین؟

اوکراین کشوری در شرق قاره اروپا به پایتختی شهر کیف (Kyiv) می باشد. زبان های رایج در بین مردمان این کشور اوکراینی، روسی، آلمانی و انگلیسی است. اوکراین دارای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و خصوصی مختلفی است که هر کدامیک دارای برنامه های خاص خود می باشند، اما آنها یک نقطه اشتراک دارند و آن هم تبعیت از استاندارد آموزشی اروپایی موسوم به فرآیند بلونیا (Bologna Process) است. دلیل جذابیت تحصیل در اوکراین برای دانشجویان خارجی چیست؟ ما بر اساس تجربه کارشناسی و مطالعه میدانی خود، امتیازات تحصیل در اوکراین را به صورت زیر دسته بندی می کنیم:

نوع امتیازشرح
تحصیل به زبان انگلیسیتقریبا تحصیل در کلیه دانشگاه های اوکراینی به زبان انگلیسی است.
فرصت های شغلی مناسبامکان کار ضمن تحصیل و پس از تحصیل در اوکراین برای کلیه دانشجویان خارجی فراهم است.
دانشگاه های معتبرمدارک دانشگاهی اکثر دانشگاه های اوکراینی مورد تایید WHO و UNESCO می باشد.
پذیرش دانشگاهیاخذ پذیرش از دانشگاه های اوکراینی آسان بوده و نیازی به مدرک زبان یا گذراندن آزمونی ندارد.
هزینه تحصیل و زندگی ارزانمیانگین هزینه تحصیل در اوکراین 1200$ تا $5000 و میانگین سالانه هزینه زندگی در آن در حدود 250$ تا 400$ (دلار آمریکا) است.

باید به این نکته اشاره داشت افرادی که قصد تحصیل در دوره های روسی یا اوکراینی را دارند، باید در دوره های پادفک شرکت کنند اما برای تحصیل به زبان انگلیسی در اوکراین، نیازی به ارائه مدارک زبان نیست. البته همان طور که نمودار ذیل نشان میدهد، نرخ بیکاری در اوکراین نسبتا بالا است و نتیجتا کاریابی در این کشور نسبت به آلمان، اتریش، سوئد و غیره، دشوارتر خواهد بود:

نرخ بیکاری در اوکراین

اما در عوض هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور به مرور افزایش چشمگیری نخواهد داشت چون نرخ تورم در اوکراین در 2024 پایین است:

نرخ تورم در اوکراین

دانشگاه ها و برنامه های مقطع کارشناسی در اوکراین

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اوکراین ابتداء باید بدانند که آنها می توانند در هر 3 مقطع کارشناسی (4 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال)، دکترا (5 سال) دانشگاه های اوکراینی درخواست پذیرش گرفته و ادامه تحصیل دهند. از معروفترین و پرمتقاضی ترین رشته های مقطع کارشناسی در اوکراین می توان به MBA، علوم مهندسی، علوم پزشکی، اقتصاد و مدیریت، حقوق، علوم کامپیوتر، هوانوردی و آموزش زبان انگلیسی اشاره کرد. مهاجرت به اوکراین از طریق تحصیل زمانی تکمیل می شود که شما از برترین دانشگاه های این کشور در سال 2024 باخبر شوید:

رتبه ملی در 2024
نام دانشگاه اوکراینی
1دانشگاه ملی کارازین خارکف
2دانشگاه بین المللی تاراس شفچنکو کیف
3دانشگاه ملی فنی اوکراین
4دانشگاه فنی ملی (موسسه پلی تکنیک خارکف)
5دانشگاه دولتی سامی

نحوه اخذ پذیرش مقطع کارشناسی در اوکراین

همانطور که پیشتر در مطالب فوق نیز بیان شد، شرایط اخذ پذیرش مقطع کارشناسی در اوکراین به واسطه عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی و عدم نیاز به آزمون ورودی بسیار آسان و ساده می باشد. هر ساله، دانشجویان بسیاری از اقصی نقاط دنیا جهت تحصیل در اوکراین عازم این کشور اروپایی می شوند. لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام در دانشگاه های اوکراین از اوایل آوریل تا اوایل ماه نوامبر هر سال می باشد و سال تحصیلی در این کشور از سپتامبر شروع می شود.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در اوکراین به شرح ذیل می باشد:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • پاسپورت بین المللی معتبر یا مدارک مسافرتی
  • مدرک دیپلم متوسطه یا پیش دانشگاهی
  • ریزنمرات تحصیلی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • گواهی سلامت پزشکی

نحوه اخذ پذیرش مقطع  کارشناسی در اوکراین

شرایط اخذ ویزای تحصیلی اوکراین (نوع D)

مطابق آخرین قوانین و مقررات مهاجرتی کشور اوکراین، دانشجویان از کشورهایی که نیازمند اخذ ویزا هستند یا کشورهایی که توافق نامه دوره معافیت از ویزا تا حداکثر 90 روز (سفر توریستی، مسافرت شخصی یا تجاری) را امضاء کرده اند بایستی ویزای اقامت بلند مدت (نوع D) اوکراین را درخواست دهند، این ویزا به آنها اجازه اقامت بیش از 90 روز را فراهم می کند. اما برای اخذ ویزای بلند مدت (نوع D) اوکراین، دانشجویان متقاضی بایستی مدارکی را به سفارت اوکراین تحویل دهند. بدون توجه به ملیت، همواره از شما دعوت نامه دانشگاهی درخواست خواهد شد. این دعوت نامه در واقع بایستی از طرف دانشگاه پذیرنده و قبل از مراجعه به سفارت به دست شما برسد. بر این اساس، مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کشور اوکراین برای متقاضیان مقطع کارشناسی به قرار زیر می باشد:

  • فرم درخواست تکمیل شده- در داخل سفارت
  • دعوت نامه رسمی از طرف دانشگاه پذیرنده
  • مدرک اثبات تمکن مالی با تحویل صورت حساب بانکی
  • پاسپورت معتبر با مدت اعتبار 1 سال یا بیشتر
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی 4×3
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • مدرک تحصیلی
  • بیمه سلامت یا بیمه مسافر
  • گواهی سلامت پزشکی مبنی بر عدم وجود بیماری های واگیر ایدز
  • رسید پرداخت هزینه درخواست پذیرش

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در اوکراین

تحصیل در دانشگاه های کشور اوکراین منوط به اخذ شهریه از متقاضیان می باشد. شهریه ها در دانشگاه های اوکراینی معمولا از 1200$ تا 5000$ (دلار آمریکا) می باشد. بدیهی است که این رقم عمدتا به برنامه تحصیلی شما و نوع دانشگاه شما بستگی دارد. اما میانگین سالیانه هزینه زندگی در اوکراین شامل ایاب و ذهاب، هزینه خورد و خوراک و اجاره بها و امثالهم در حدود 450$ تا 700$ (دلار آمریکا) می باشد. این هزینه ها در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار ارزان است اما شما برای تامین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود از فرصتی به نام بورس تحصیلی اوکراین نیز برخوردار هستید. بورسیه تحصیلی اوکراین معمولا توسط سازمان های دولتی و خصوص تامین مالی می شود. ما در جدول زیر به برخی از این بورسیه های مقطع کارشناسی در اوکراین اشاره می کنیم:

عنوان بورس تحصیلیمقدار بورس به دلار ($)
Emerging Market Economy in Light of Communist Pastبورس دولت اوکراین با مبلغ متغیر
Gilman Scholarship Programاز 4000$ تا 5000$
مدرسه مطالعات روسیه و آسیا (بورسیه سازمان های خصوصی)با مقادیر متفاوت به صورت پاداش
بورسیه IREX (بورسیه های سازمان های خصوصی)
بورسیه دانشگاه کانزاس (بورسیه های سازمان های خصوصی)

کارشناسان مهاجرتی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده مشاوره و ارزیابی شرایط مهاجرتی علاقه مندان تحصیل و اعزام دانشجو به اروپا می باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *