مهاجرت

ترک تابعیت مجارستان

ترک تابعیت مجارستان

ترک تابعیت مجارستان غالبا به صورت ارادی اتفاق نمی افتد چراکه این کشور شرایط رفاهی و اجتماعی بسیار خوبی دارد و پاسپورت آن بسیار ارزشمند است. با این حال تمامی کشورهای دنیا از جمله مجارستان قوانینی دارند که تحت آن ها بعضا از افراد سلب تابعیت می شود. همچنین در برخی موقعیت ها ممکن است شهروندان هر کشوری بخواهند تحت شرایط ترک تابعیت نموده و پاسپورت کشور دیگری را به دست آورند و مجارستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص ترک تابعیت مجارستان و قوانین راجع به آن توضیحاتی ارائه خواهد شد.

  • محدودیت های ترک تابعیت مجارستان چیست؟
  • چه دلایلی برای ترک تابعیت مجارستان وجود دارد؟
  • فرایند مهاجرت به مجارستان و دریافت تابعیت این کشور چیست؟
  • محدودیت های قانونی مهاجرت به مجارستان چیست؟
  • چه کسانی از تابعیت مجارستان خلع می شوند؟

چگونگی ترک تابعیت مجارستان

یکی از شرایطی که برخی از کشورهای دنیا به موجب قوانین از شهروندان خود سلب تابعیت می کنند، جاسوسی و همکاری با دولت های دیگر به ضرر کشور خود می باشد. علاوه بر این حالت زمانی که فردی تابعیت کشوری را داشته باشد و بخواهد پاسپورت دومی اخذ کند اما کشور دوم دوتابعیتی بودن را در قوانین خود به رسمیت نشناخته باشد، فرد مزبور ناچار خواهد شد در صورتی که تمایل به اخذ شهروندی کشور ثانی دارد، از ملیت پیشین خود ترک تابعیت کند. به عنوان مثال زمانی که یک فرد مجاری با 8 تا 10 سال زندگی قانونی در اتریش این مجوز را پیدا کرده است که پاسپورت این کشور را اخذ نماید، باید از ملیت مجاری ترک تابعیت کند. زیرا اتریش جزو کشورهایی است که دوتابعیتی را، برخلاف انگلستان و آمریکا، نمی پذیرد و اگر فرد در مدت مشخصی ترک تابعیت نکند، پاسپورت اتریش وی باطل می شود.

قوانین اخذ و ترک تابعیت در مجارستان

قانون تابعیتی که در سال 2022 همچنان در مجارستان اجرا می شود در سال 1993 تصویب شده است. البته در ژانویه سال 2011 تغییراتی در این قانون اعمال شد که به موجب آن کسی که قبلا تابعیت مجارستان را داشته یا یکی از اجداد وی پیش از 1920 یا بین سال های 1940 و 1945 تابعیت مجارستان را داشته اند، می تواند در صورتی که به زبان مجاری مسلط باشد حتی بدون رعایت شرط اقامت در مجارستان، درخواست کند و پاسپورت این کشور را اخذ نماید. تابعیت مجارستان را همچنین می توان از طریق تولد به دست آورد؛ به عبارت دقیق تر نوزادی که حداقل یکی از والدین وی مجاری باشند به محض تولد تابعیت این کشور را می گیرد و محلی که به دنیا آمده نقشی در این مسئله نخواهد داشت.

قوانین اخذ و ترک تابعیت در مجارستان

سایر راه ها برای اخذ تابعیت مجارستان

همچنین صغار (افراد زیر 18 سال) در صورتی که توسط شهروندان مجارستان به فرزندی قبول شوند می توانند پاسپورت این کشور را به دست آورند. علاوه بر گروه های ذکر شده خارجی هایی که از طریق تحصیل یا کار در مجارستان اقامت این کشور را به دست آورده اند پس از 8 سال زندگی در این کشور در صورت وجود شرایط ذیل درخواست می دهند و پاسپورت می گیرند:

  • عدم سوءپیشینه کیفری
  • داشتن تمکن مالی لازم و شغلی که پاسخگوی هزینه های زندگی فرد در مجارستان باشد.
  • داشتن شخصیت خوب
  • قبولی در آزمون قانون اساسی مجارستان

البته تحت شرایط ذیل فرد می تواند پس از 5 سال درخواست پاسپورت کند:

  • در مجارستان متولد شده باشد.
  • پیش از 18 سالگی اقامت در مجارستان را آغاز نموده باشد.
  • بی تابعیت باشد.

همچنین تحت شرایط ذکر شده در ادامه در صورتی که افراد مزبور به زبان مجاری مسلط باشند، پس از 3 سال می توانند به شهروندی مجارستان درآیند:

  • همسر شهروند مجاری که حداقل 10 سال از ازدواج آن ها گذشته باشد.
  • همسر شهروند مجاری که حداقل 5 سال از ازدواج آن ها گذشته و 1 فرزند مشترک دارند.

مزایا و معایب ترک تابعیت مجارستان

ترک تابعیت مجارستان در صورتی که به مقصد کشور بهتری باشد ممکن است مزایایی دربرداشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که فردی تابعیت سنگاپور را به دست آورد و از ملیت مجاری خود ترک تابعیت کند قادر خواهد بود به دلیل قوانین و معاهدات بین 3 کشورنیوزلند، استرالیا و سنگاپور، در نیوزلند ملک غیرمنقول خریداری کند. این در حالی است که سایر خارجی ها مطابق قوانین اجازه نخواهند داشت ملک غیرمنقولی در کشور نیوزلند خریداری کنند. هرچند این مورد بسیار خاص است و ترک تابعیت مجارستان در واقع بیشتر با معایبی همراه است:

  • ترک تابعیت مجارستان اگر با اخذ تابعیت یکی از کشورهای حوزه شنگن (مثل اتریش) همراه نباشد غالبا منجر می شود آزادی عمل در سفر به حوزه شنگن از بین برود.
  • تنها شهروندان اتحادیه اروپا اجازه خرید ملک غیرمنقول در رومانی را دارند، در نتیجه اگر فرد تابعیت کشور دیگری را به دست آورد، این اجازه را از دست خواهد داد.
  • نرخ بیکاری در مجارستان در سال 2020 تنها 3.4% است و فرصت های شغلی زیادی برای شهروندان این کشور وجود دارد.
  • تحصیل در مجارستان برای مجاری ها و سایر کشورهای اتحادیه اروپا ارزان تر از سایر ملیت ها می باشد.

شرایط زندگی در مجارستان

مجارستان کشوری توسعه یافت و در عین حال ارزان قیمت و با ثبات است. متوسط هزینه زندگی تک نفره در مجارستان مطابق قیمت های سال 2020 ماهانه حدودا بین 450€ تا 600€ (یورو) می باشد. البته باید توجه داشت که نرخ تورم در مجارستان طی سال 2020 همان طور که در نمودار ذیل نشان داده شده پایین است و نتیجتا قیمت ها در اثر گذشت زمان تغییر عمده ای نخواهند داشت:

بررسی نرخ تورم در مجارستان

همان طور که مشاهده می شود نرخ تورم در مجارستان بسیار پایین است در حالی که در کشوری مثل ترکیه حدود 20% می باشد. ثبات اقتصادی و تورم پایین نشان دهنده وجود امنیت اقتصادی در کشور مجارستان است. به همین دلیل است که افراد زیادی مهاجرت به مجارستان را از طریق تحصیل انتخاب می کنند با 1 سال تحصیل در کالج زبان انگلیسی یا آلمانی در این کشور، اقامت آن را به دست می آورند. لازم به ذکر است مجارستان، مالتا و فرانسه از جمله معدود کشورهای دنیا هستند که با پذیرش کالج زبان هم پذیرش می دهند؛ چرا که غالب کشورها داشتن پذیرش از دانشگاه را ضروری می دانند. در این مقاله که برای علاقه مندان به کار و تحصیل در مجارستان ارائه شد اطلاعاتی راجع به ترک تابعیت مجارستان ارائه گردید و متقاضیان می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *